Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Mits de juiste techniek en kennis van het gedrag van onze gevederde vrienden volstaat een goede 500 mm doorgaans perfect. Zelfs met een FF.
    Vogelfotografie gaat niet om de langste lens, dan ben je niet goed bezig. Maar 400mm me lijkt mij wel ietsje te nipt.
    Ik heb nooit het nut ingezien van 800 mm lenzen, want die zijn doorgaans te zwaar en te onhandig om vogeltjes te volgen en correct vast te leggen.
    Hoe dit de starter van deze discussie helpt, is mij een raadsel.
    Schiet fijn verder met uw 500mm, u doet dat vast héél goed.
    Het aantal fotografen (ik niet) met een 1.4 of 2.0 tc op hun camera is ondertussen, niet te tellen.

    Moderator Note: Op de man reactie verwijderd
    Last edited by Laurens; 19 juli 2022, 20:45.

    Comment


    • #47
      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

      Ieders techniek is anders.

      Spijtig genoeg zijn er altijd maar minder vogels en ze zitten alsmaar verder weg (of je mag er niet meer bij).
      Ik hou me nu vooral bezig met vlinders en libellen, maar vogels hebben het voordeel dat ze het hele jaar te fotograferen zijn.

      Ik fotografeer niet uit betaalhutten, wel uit openbare kijkhutten, en zelden uit de auto en gebruik een 400mm f:4, zonder of met 1.4x(III) op een 32mpx crop en met een 1.4x of 2x op een 45mpx FF. Nog draagbare combinaties.
      Op mijn oude 400 f:5.6 maximum een 1.4 (de III is inderdaad beter).
      Minder millimeters is moeilijk in onze streken, en met meer beginnen atmosferische storingen ed te spelen.

      Beide sensors hebben genoeg resolutie om nog een flink stuk te kunnen uitsnijden zodat de uiteindelijke brandpuntsafstand groter is.
      De FF is iets vergevingsgezinder qua licht, maar dat wordt in mijn geval voor een deel teniet gedaan door het verlies van één stop.
      Als het budget van belang is zou ik een crop of zelfs kleinere sensor overwegen.

      Comment

      Working...
      X