Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

    Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
    Goed dat je het zelf inziet.
    Ha nu weet ik weer wie jij bent, je hebt hier al meerdere topics verkl***, nu valt mijne frank (of euro zoals je wilt)
    Je hebt hier ook steeds in topics van Nikon en Canon steeds maar je eigen zin opgedrongen qua Sony, ja nu komt het allemaal samen, ook al met meerdere aan de stok gehad ...
    Sterk bezig man

    grts,
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #32
      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

      Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
      Ik antwoordde maar op de een specifieke vraag van "Stocky"
      Dank voor uw feedback en info Fabrice
      No offence, maar mijn vraag was eigenlijk: "Zou ik met de combo 1Dx + EF100-400II + 1.4x extender (F6.3?) , significant betere IQ bekomen dan met mijn 7DII + EF100-400II ? (F5.6) (zonder extender , dus qua 'bereik' ongeveer gelijk) ???
      Graag uw pro's en con's gewenst ; dank u."

      Maar deze combinatie heeft blijkbaar nog niemand uitgeprobeerd, want het antwoord hierop heb ik alsnog niet gelezen.

      En het leek me nochtans een ook beleefde vraag, en was daardoor ook enigszins geschrokken toen ik plots te lezen kreeg :
      “Hang de (FF) snob niet uit als je er geen geld voor hebt.”

      Daarom even ter verduidelijking :
      Meer dan waarschijnlijk zal ik , om in het veld te gaan stappen (voor BIF en vogelfotografie) , een R7 aankopen + RF100-500, dit tvv mijn huidige 7DII + 100-400.
      De R7 zal wss nog iets beter zijn dan de 7DII en met de 100-500 kan ik nog ietsje verder , al is het dan op F7.1..

      Maar … bij mij ten huize, heb ik ook altijd een min of meer gelijkaardige combo gebruiksklaar liggen in mijn garagekast, voor in geval ik een buizerd, of torenvalk, of sperwer of laagvliegend vliegtuig , of een reiger, of libellen of andere vogels , die zich dagelijks komen wassen in mijn beekje dat de verbinding vormt tussen 2 vijvers , snel op de gevoelige plaat wil leggen. Water trekt altijd veel vogels aan , helaas op deze met die lange bek , die tijdens mijn verlof al mijn windes zijn komen halen
      Als ik dan eerst nog naar binnen moet hollen , dan zou ik anders hopelijk te laat zijn nietwaar.
      (Deze ‘back-up-combo’ was tot voor kort een oude 7D + 400mm F5.6 , beide inmiddels recentelijk verkocht).

      Dus eens de R7-combo aangekocht, zou ik mijn huidige set evengoed kunnen behouden en gebruiken voor ‘thuis’. Ik ben ook best tevreden over die combo.
      Maar gezien de tweedehandsprijzen vd steengoede 1Dx’ , zat ik met de gedachte om eventueel de 7DII te verkopen en te vervangen door een 1Dx + 1.4x extender, en mijn EF100-400 hier op gebruiken.
      Op die manier zou ik dan ook eens ‘kunnen proeven’ van FF , (en een 1DX zou ik dan vermoedelijk kunnen gebruiken tot het eind van mijn dagen)… maar zeker niet om de snob uit te hangen.
      Maar ik wil zeker niet , noch aan IQ, noch aan bereik, gaan inboeten.

      Ik ben nu 2 jaar gepensioneerd ; het geld heb ik er dus wel voor, hetgeen nog niet wil zeggen, dat fotografie voor mij zo belangrijk is , om €15.000 te besteden aan een combo die ik bovendien met moeite in de lucht kan houden..
      Met dat geld , gaan wij dan toch liever een paar keer meer naar Tenerife. Dit zal allicht ook snobistisch klinken nu..

      Maar laat ons vooral ook niet vergeten, dat de discussie werd opgestart door Nyltiak. Ik denk dat die persoon toch een beetje op zijn honger blijft zitten nu...
      Correct : ik heb met mijn vraag een beetje willen 'meeprofiteren' van deze thread. Mea culpe Nyltiak.

      @Sieg : we hebben mekaar reeds ontmoet : ik vind u nochtans bijlange geen snob hoor (bien au contraire) en ik denk dat dit wederkerig is…
      Respect…. Idem dito voor Black Bandit.

      Ik vrees dat Nyltiak deze thread al zal hebben verlaten…
      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

      Comment


      • #33
        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Als jij een slechte gewoonte hebt aangeleerd met je dslr dan ligt dat aan jezejf, waarom zou je maar één focuspunt gebruiken bij een dslr en wel meerdere bij een mirrorless, daar zit het verschil niet tussen de twee hoor.
        Tevens als je schrijft dat 600mm niet genoeg is voor jouw dan doe je iets verkeerd, ik zou je aanraden om ipv meer te investeren in het materiaal eerst meer kennis op te doen van de soorten en de omgeving ;-)

        grts
        Sieg
        Een man die een Canon R5 koopt voor de vakantiekiekjes en zijn DX gebruikt, wanneer hij de op haast elk vlak, 20 keer betere R5 zou moeten gebruiken, moet mij niet uitleggen waar het verschil zit, tussen een DSLR en een DSLM. Dat weet ik véél beter. Het duidt maar op één ding, je kan al dat technisch vernuft niet meer de baas. Dat is niet erg. Als je liever met je oude camera fotografeert, blijf dat dan gerust doen, maar kom andere mensen dan geen raad geven over DSLM camera's. Wat soorten en omgeving (ik veronderstel dat je ergens foto's van mij bent gaan bekijken)te maken heeft met de kwaliteit van een camera of de brandpuntsafstand van een lens, weet ik niet. Zoveel mensen, zoveel smaken, zeker in de fotografie. 600 mm is inderdaad, zoals iedereen die wel eens natuurfoto's maakt, véél te weinig. Canon heeft een 800 mm en er worden zéér veel 1.4 en 2x tc's verkocht. Wat u mij , met uw directe aanvallen wil aanraden, laat mij dus stoïcijns koud. Hou u bij het forum n als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.

        Comment


        • #34
          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

          Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
          Een man die een Canon R5 koopt voor de vakantiekiekjes en zijn DX gebruikt, wanneer hij de op haast elk vlak, 20 keer betere R5 zou moeten gebruiken, moet mij niet uitleggen waar het verschil zit, tussen een DSLR en een DSLM. Dat weet ik véél beter. Het duidt maar op één ding, je kan al dat technisch vernuft niet meer de baas. Dat is niet erg. Als je liever met je oude camera fotografeert, blijf dat dan gerust doen, maar kom andere mensen dan geen raad geven over DSLM camera's. Wat soorten en omgeving (ik veronderstel dat je ergens foto's van mij bent gaan bekijken)te maken heeft met de kwaliteit van een camera of de brandpuntsafstand van een lens, weet ik niet. Zoveel mensen, zoveel smaken, zeker in de fotografie. 600 mm is inderdaad, zoals iedereen die wel eens natuurfoto's maakt, véél te weinig. Canon heeft een 800 mm en er worden zéér veel 1.4 en 2x tc's verkocht. Wat u mij , met uw directe aanvallen wil aanraden, laat mij dus stoïcijns koud. Hou u bij het forum n als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.
          Wat een kletskoek 600mm te weinig. Ook in de natuurfotografie (vogels) ga je naar je onderwerp toe. Hoe langer het objectief hoe platter het plaatje. De beste vogel foto's heb ik gemaakt met een 200mm objectief, maar dat vergt wel veel geduld en voorbereiding door een hutje te bouwen en van te voren het gedrag van je onderwerp te observeren. Ik gebruik soms ook een 600mm, maar mijn voorkeur is om met een kortere lens dichter op het onderwerp te gaan. Sieg heeft gelijk: als 600mm niet voldoende is dan doe je iets verkeerd.

          Comment


          • #35
            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

            Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
            Dank voor uw feedback en info Fabrice
            No offence, maar mijn vraag was eigenlijk: "Zou ik met de combo 1Dx + EF100-400II + 1.4x extender (F6.3?) , significant betere IQ bekomen dan met mijn 7DII + EF100-400II ? (F5.6) (zonder extender , dus qua 'bereik' ongeveer gelijk) ???
            Graag uw pro's en con's gewenst ; dank u."

            Maar deze combinatie heeft blijkbaar nog niemand uitgeprobeerd, want het antwoord hierop heb ik alsnog niet gelezen.

            Ik heb die combinatie in het verleden gebruikt,
            Heel simpel, de 1Dx is de winnaar

            Groeten,
            Raf
            Instagram

            Comment


            • #36
              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Wat een kletskoek 600mm te weinig. Ook in de natuurfotografie (vogels) ga je naar je onderwerp toe. Hoe langer het objectief hoe platter het plaatje. De beste vogel foto's heb ik gemaakt met een 200mm objectief, maar dat vergt wel veel geduld en voorbereiding door een hutje te bouwen en van te voren het gedrag van je onderwerp te observeren. Ik gebruik soms ook een 600mm, maar mijn voorkeur is om met een kortere lens dichter op het onderwerp te gaan. Sieg heeft gelijk: als 600mm niet voldoende is dan doe je iets verkeerd.
              Probeer aub bij het onderwerp te blijven of is dat te moeilijk. Er zitten hier erg véél fotografen, die blijkbaar van zichzelf denken de beste te zijn, terwijl fotografie zo enorm breed is en helemaal geen wedstrijd. Fotografeer voor mijn part met een 50mm jouw vogels, als je dat mooi vind. Ik reageer op de persoonlijke aanvallen in mijn antwoord.

              Comment


              • #37
                Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                Ik heb die combinatie in het verleden gebruikt,
                Heel simpel, de 1Dx is de winnaar

                Groeten,
                Raf
                Dat is een duidelijk antwoord , waarvoor dan Raf.
                Gebruikte u hiervoor een Canon 1,4x extender I , II of eventueel III ?
                Versie III zou significant beter zijn dan de II.
                Vorig jaar heb ik versie II nog verkocht natuurlijk🙄
                Last edited by stocky; 15 juli 2022, 17:29. Reden: Versie nummer vergeten
                Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                Comment


                • #38
                  Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                  Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                  Dat is een duidelijk antwoord , waarvoor dan Raf.
                  Gebruikte u hiervoor een Canon 1,4x extender I , II of eventueel III ?
                  Versie III zou significant beter zijn dan de II.
                  Vorig jaar heb ik versie II nog verkocht natuurlijk��
                  Versie III is de betere extender
                  Instagram

                  Comment


                  • #39
                    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                    Een man die een Canon R5 koopt voor de vakantiekiekjes en zijn DX gebruikt, wanneer hij de op haast elk vlak, 20 keer betere R5 zou moeten gebruiken, moet mij niet uitleggen waar het verschil zit, tussen een DSLR en een DSLM. Dat weet ik véél beter. Het duidt maar op één ding, je kan al dat technisch vernuft niet meer de baas. Dat is niet erg. Als je liever met je oude camera fotografeert, blijf dat dan gerust doen, maar kom andere mensen dan geen raad geven over DSLM camera's. Wat soorten en omgeving (ik veronderstel dat je ergens foto's van mij bent gaan bekijken)te maken heeft met de kwaliteit van een camera of de brandpuntsafstand van een lens, weet ik niet. Zoveel mensen, zoveel smaken, zeker in de fotografie. 600 mm is inderdaad, zoals iedereen die wel eens natuurfoto's maakt, véél te weinig. Canon heeft een 800 mm en er worden zéér veel 1.4 en 2x tc's verkocht. Wat u mij , met uw directe aanvallen wil aanraden, laat mij dus stoïcijns koud. Hou u bij het forum n als dat niet lukt, zwijg dan gewoon.
                    Kijk beste kerel, ik gebruik mijn R5 waar en wanneer ik dat wil !
                    Als ik een wandeling doe in de bergen bvb en ik wil de mooiste kwaliteit foto's dan ga ik zeker niet m'n smartphone gebruiken, misschien kom je maar éénmaal op die mooie uitzonderlijke locatie.

                    En uw andere opmerkingen, U hebt dus heel duidelijk noot een 1Dx of R5 gebruikt denk ik dan, anders zou U zulke dingen niet zeggen
                    Wat moeten het volgens U toch allemaal sukkels geweest zijn toen er nog geen mirrorless bestond hé ...
                    Over de rest van uw uitleg mogen anderen beslissen, bij mij valt U weeral eens een pak dieper, zeker omdat U het verband niet ziet in de natuurfotografie tussen brandpuntafstand en soortenkennis, tjah ....

                    Enne, neen ik heb nog geen foto's van U gezien, ik ga enkel af op hetgeen U zegt

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                      Een Panasonic 100-400mm geeft op Micro four thirds fantastische resultaten en is best goed draagbaar. Misschien een optie om die als outlet of tweedehands te scoren met een goede Panasonic body erbij.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #41
                        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Ha nu weet ik weer wie jij bent, je hebt hier al meerdere topics verkl***, nu valt mijne frank (of euro zoals je wilt)
                        Je hebt hier ook steeds in topics van Nikon en Canon steeds maar je eigen zin opgedrongen qua Sony, ja nu komt het allemaal samen, ook al met meerdere aan de stok gehad ...
                        Sterk bezig man

                        grts,
                        Sieg
                        Je hebt een zéér slecht geheugen. Het ging over iemand, die een goede tweedehands camera zocht, ongeacht het merk. Ik weet dat jij toen met de grappigste zin bent gekomen, die ik ooit las nml. dat je tien jaar oude 1DX Canon camera nog steeds tot de top behoorde. Wie gaat er dan nog geloof hechten aan wat zo iemand zegt.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Een Panasonic 100-400mm geeft op Micro four thirds fantastische resultaten en is best goed draagbaar. Misschien een optie om die als outlet of tweedehands te scoren met een goede Panasonic body erbij.
                          Een MFT systeemcamera lijkt mij inderdaad de goedkoopste en beste oplossing voor een starter.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                            Over de rest van uw uitleg mogen anderen beslissen, bij mij valt U weeral eens een pak dieper, zeker omdat U het verband niet ziet in de natuurfotografie tussen brandpuntafstand en soortenkennis, tjah ....

                            Enne, neen ik heb nog geen foto's van U gezien, ik ga enkel af op hetgeen U zegt

                            grts
                            Sieg
                            Je hebt géén foto's van mij gezien, maar meent te weten dat ik weinig verstand heb van soorten en omgeving. Waar baseer je je op?
                            Wie waant u zich eigenlijk om hier bijna iedereen te gaan zeggen, dat ze er weeral naast zitten, dat ze ergens geen verstand van hebben. In 8 van de tien comments, doe je dat. Wat zielig.
                            Ik val weeral een pak dieper???? Dacht je nu echt dat ik er om gaf wat zo iemand van mij denkt?? Weeral, wie denk je dat je bent eigenlijk.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                              Je hebt géén foto's van mij gezien, maar meent te weten dat ik weinig verstand heb van soorten en omgeving. Waar baseer je je op?
                              Wie waant u zich eigenlijk om hier bijna iedereen te gaan zeggen, dat ze er weeral naast zitten, dat ze ergens geen verstand van hebben. In 8 van de tien comments, doe je dat. Wat zielig.
                              Ik val weeral een pak dieper???? Dacht je nu echt dat ik er om gaf wat zo iemand van mij denkt?? Weeral, wie denk je dat je bent eigenlijk.
                              Beste, ik baseer me op hetgeen U gezegd heeft, U zei toch zelf dat 600mm op een cropcamera zelfs niet voldoende is en daar heb ik op gereageerd dat het dan beter is om soortenkennis en omgevingskennis op te doen.

                              Ik zeg nooit iemand wat ze moeten doen, dat is een foute conclusie van U, ik schrijf steeds mijn eigen ervaringen neer, niet vanuit een boekje, internet of horen zeggen
                              Dus gewoon eigen ervaring, ik zeg nooit wat iemand moet doen, misschien neemt U het zo op

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                                Mits de juiste techniek en kennis van het gedrag van onze gevederde vrienden volstaat een goede 500 mm doorgaans perfect. Zelfs met een FF.
                                Vogelfotografie gaat niet om de langste lens, dan ben je niet goed bezig. Maar 400mm me lijkt mij wel ietsje te nipt.
                                Ik heb nooit het nut ingezien van 800 mm lenzen, want die zijn doorgaans te zwaar en te onhandig om vogeltjes te volgen en correct vast te leggen.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X