Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
    Zoals u weet, (met dank voor uw eerder gegeven info ) , ben ik ook de pro's en con's aan het overwegen mbt eventueel switch naar een systeemcamera , vandaar dat mijn vraag (en vooral het antwoord )
    misschien ook een toegevoegde waarde kan betekenen voor Nyltiak.

    Meteen ook een vraag naar 1Dx-gebruikers die dit klassetoestel gebruiken voor BIF en vogelfotografie :

    Zou ik met de combo 1Dx + EF100-400II + 1.4x extender (F6.3?) , significant betere IQ bekomen dan met mijn 7DII + EF100-400II ? (F5.6) (zonder extender , dus qua 'bereik' ongeveer gelijk) ???
    Graag uw pro's en con's gewenst ; dank u.
    Ik word hier ook geciteerd, zodus kan ik alleen maar verwijzen naar de ontelbare discussies hierover, waar telkens uitkomt dat als je vooral vogels doet een goede crop een stuk goedkoper (en lichter) gaat zijn dan een FF. De prijs (minder het gewicht tegenwoordig) van telelenzen stijgt exponentieel met de brandpuntsafstand en de lichtsterkte.
    Hang de (FF) snob niet uit als je er geen geld voor hebt.
    Zoek bv op deze site
    https://www.juzaphoto.com/
    naar foto's met croptoestellen en betaalbare tele's, je zal verschieten.

    PS: ook akkoord met andere posts, ik zou vandaag niet meer met een DSLR beginnen (tenzij je er één gratis zou krijgen). De Canon R7 is uiteraard geen R3, maar voor de prijs een kado, en waarschijnlijk zal het een tijdje duren voor er iets significant beter uitkomt.

    Comment


    • #17
      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

      PS: ook akkoord met andere posts, ik zou vandaag niet meer met een DSLR beginnen (tenzij je er één gratis zou krijgen).
      Ben benieuwd welke foto's je wel gaat kunnen maken met een mirrorless die je niet kon maken met een dslr ??
      Een goede fotograaf maakt nog steeds wereldfoto's met een dslr hoor

      Maar uiteraard de economie moet (steeds harder en sneller) draaien ....

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Ben benieuwd welke foto's je wel gaat kunnen maken met een mirrorless die je niet kon maken met een dslr ??
        Een goede fotograaf maakt nog steeds wereldfoto's met een dslr hoor

        Maar uiteraard de economie moet (steeds harder en sneller) draaien ....

        grts
        Sieg
        Uiteraard Sieg, waar ik me bij aansloot was de suggestie niet teveel geld te geven aan een oude Dx .
        Alleen al het gewicht...

        Comment


        • #19
          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

          Ik heb net nog een tweedehandse Nikon D5300 aangeschaft met 4000 clicks op de teller. Is toch geen "zwaargewicht" van een DSLR, zeker in vergelijking met de D500.
          Een 35 of 50mm 1.8 erop en een leuke, lichte combinatie. Met de 150-600mm erop is het wat anders uiteraard, maar dat is de Sony A7III met de 24-240mm ook.

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7III, Sony A7II, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #20
            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

            Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
            Meteen ook een vraag naar 1Dx-gebruikers die dit klassetoestel gebruiken voor BIF en vogelfotografie :

            Zou ik met de combo 1Dx + EF100-400II + 1.4x extender (F6.3?) , significant betere IQ bekomen dan met mijn 7DII + EF100-400II ? (F5.6) (zonder extender , dus qua 'bereik' ongeveer gelijk) ???
            Graag uw pro's en con's gewenst ; dank u.
            Ik meen dat je met de 1Dxiii in veel hogere ISO kan gaan met weinig ruis tov 7D plus de AF is ook stukken beter
            Groeten,
            Fabrice,
            Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

            Comment


            • #21
              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

              Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
              Ik meen dat je met de 1Dxiii in veel hogere ISO kan gaan met weinig ruis tov 7D plus de AF is ook stukken beter
              Dat is zeker zo, maar is dat (price/performance) ook nog zo'n groot verschil tussen een tweedehands 1Dx (eerste model) en een R7 ?
              Alvast niet qua AF en gewicht.
              Het hangt ook af hoe dikwijls je in situaties bent waar je die echt hoge ISO nodig hebt.
              Ga je geen mooie gelegenheden missen omdat je de zware 1Dx thuis hebt gelaten ?
              Je zal altijd ergens tegen beperkingen stoten.

              Voor mij mag een fotouitrusting niet meer wegen dan ik een volledige dag in bergachtig gebied kan meedragen (en op mijn leeftijd wordt dat elk jaar minder).
              Vooral in de zomer is de keuze voor langere lenzen tov een zware body dan snel gemaakt.
              Omdat zoomlenzen steeds beter worden kan één lens dikwijls volstaan zodat de keuze minder prangend wordt.

              PS: dit omdat TS aangeeft gedurende wandelingen vogels te willen fotograferen, en niet met een bestelwagen vol materiaal op de dijk gaat postvatten (als dat nog wordt gedaan).

              Comment


              • #22
                Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Dat is zeker zo, maar is dat (price/performance) ook nog zo'n groot verschil tussen een tweedehands 1Dx (eerste model) en een R7 ?
                Alvast niet qua AF en gewicht.
                Het hangt ook af hoe dikwijls je in situaties bent waar je die echt hoge ISO nodig hebt.
                Ga je geen mooie gelegenheden missen omdat je de zware 1Dx thuis hebt gelaten ?
                Je zal altijd ergens tegen beperkingen stoten.

                Voor mij mag een fotouitrusting niet meer wegen dan ik een volledige dag in bergachtig gebied kan meedragen (en op mijn leeftijd wordt dat elk jaar minder).
                Vooral in de zomer is de keuze voor langere lenzen tov een zware body dan snel gemaakt.
                Omdat zoomlenzen steeds beter worden kan één lens dikwijls volstaan zodat de keuze minder prangend wordt.

                PS: dit omdat TS aangeeft gedurende wandelingen vogels te willen fotograferen, en niet met een bestelwagen vol materiaal op de dijk gaat postvatten (als dat nog wordt gedaan).
                Daarmee dat ik dan ook 1Dx body's gebruik met mijn zware lenzen en op de R5 kleinere lichtere lenzen heb.
                Ik gebruik beiden voor totaal verschillende doeleinden, zo zal ik nooit een wandeling maken van meerder km's met het grote spul, daar dient het ook niet voor.
                Daarmee heb ik de R5 aangekocht om te wandelen, landschapsfotografie of gewoon de vakantiekiekjes
                Met de grote zware telelenzen en 1D body's shoot ik bijna altijd vanuit de auto (ik doe geen betaalhutjes) en dus daarmee maakt het gewicht van die combo ook niks uit.
                Gewoon het materiaal gebruiken waarvoor het dient hé

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #23
                  Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Daarmee dat ik dan ook 1Dx body's gebruik met mijn zware lenzen en op de R5 kleinere lichtere lenzen heb.
                  Ik gebruik beiden voor totaal verschillende doeleinden, zo zal ik nooit een wandeling maken van meerder km's met het grote spul, daar dient het ook niet voor.
                  Daarmee heb ik de R5 aangekocht om te wandelen, landschapsfotografie of gewoon de vakantiekiekjes
                  Met de grote zware telelenzen en 1D body's shoot ik bijna altijd vanuit de auto (ik doe geen betaalhutjes) en dus daarmee maakt het gewicht van die combo ook niks uit.
                  Gewoon het materiaal gebruiken waarvoor het dient hé

                  grts
                  Sieg
                  Op conditie dat je je al dat materiaal kan veroorloven.
                  We mengen hier de discussies DSLR/mirrorless en FF/crop maar ze lopen enigszins tesamen, zeker als je nieuw/tweedehands erin betrekt.

                  PS: gek dat voor mij de R5 een upgrade was en voor jou blijkbaar een downgrade .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Op conditie dat je je al dat materiaal kan veroorloven.
                    We mengen hier de discussies DSLR/mirrorless en FF/crop maar ze lopen enigszins tesamen, zeker als je nieuw/tweedehands erin betrekt.

                    PS: gek dat voor mij de R5 een upgrade was en voor jou blijkbaar een downgrade .
                    Inderdaad, iemand vraagt raad om niet te ver boven de 1000 Eur te gaan en sommigen kopen blijkbaar een R5 voor de vakantiekiekjes, alleen maar om te kunnen zeggen dat een DSLR nog steeds goed is. Gekker moet het niet worden zeker.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      PS: gek dat voor mij de R5 een upgrade was en voor jou blijkbaar een downgrade .
                      Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                      Inderdaad, iemand vraagt raad om niet te ver boven de 1000 Eur te gaan en sommigen kopen blijkbaar een R5 voor de vakantiekiekjes, alleen maar om te kunnen zeggen dat een DSLR nog steeds goed is. Gekker moet het niet worden zeker.
                      Wat snappen jullie er niet aan, is toch niet moeilijk uitgelegd
                      De persoon vraagt een degelijk toestel voor vogelfotografie, en ik schrijf dat een dslr bvb een 1Dx die je nu voor een pak minder dan 1000€ kan kopen, nog steeds heel goed presteert.

                      Dat ik een R5 heb gekocht voor landschapsfotografie is toch ook niet zo speciaal, daar is dat toestel voor ontwikkelt
                      Dat ik dit kleinere toestel liever gebruik om te wandelen of op vakantie is pure logica, ik heb vroeger altijd wandelingen gemaakt van +10km met een 1Dx en 24-70 f2,8 in de hand
                      Dus een downgrade is het niet, het is gewoon makkelijker !

                      Dus jullie maken het zelf moeilijker en belachelijker dan het eigenlijk is ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cram1956 Bekijk bericht
                        Beste,
                        Zeker een systeemcamera omwille van het veel betere AF-systeem en het aantal AF-punten, tenminste als je gaat voor vliegende vogels, wat een heel verschil is met zittende vogels. Verder is 300mm te weinig, zelfs 600 mm wordt te weinig. Vraag is dus of je met het in huis halen van een DSLR niet eerder slechte gewoontes (het gebruiken van één AF-punt bvb, voor een vogel in de lucht) aanleert om later voluit van een goede DSLM te genieten. Bij mij was het ook eerst een bridgecamera, toen de Canon 80D en toen een Sony A7R III en 200-600. Nooit meer terug. Ondertussen al betere Sony camera's voor vliegende vogels tenminste, maar zeker nooit meer een DSLR. Om één en ander betaalbaar te houden, overweeg APS-C of MFT camera's. Nu 1000 Euro wegsmijten, zou ik persoonlijk niet doen.
                        Grtz,
                        Cram
                        Als jij een slechte gewoonte hebt aangeleerd met je dslr dan ligt dat aan jezejf, waarom zou je maar één focuspunt gebruiken bij een dslr en wel meerdere bij een mirrorless, daar zit het verschil niet tussen de twee hoor.
                        Tevens als je schrijft dat 600mm niet genoeg is voor jouw dan doe je iets verkeerd, ik zou je aanraden om ipv meer te investeren in het materiaal eerst meer kennis op te doen van de soorten en de omgeving ;-)

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                          Ik kan met de opmerking van @Cram1956 wel meegaan, Sieg.

                          Het is niet omdat ik in een zwak moment toch een FF heb gekocht dat ik mijn overtuiging dat dit VEEL duurder is dan APS-C voor een niet evenredig kwaliteitsvoordeel overboord gooi (integendeel, ik weet het nu).

                          Een camera van € 4500 als wandeltoestel bestempelen is de bevestiging van het FF snobisme dat op dit forum altijd heeft rondgewaard .

                          Mijn gedacht mag je wel tweedehands lenzen kopen - alhoewel met de nieuwe vattingen hebben de grote fabrikanten dat ook al onderuit gehaald - maar liever geen bodies. Die verouderen nog altijd sneller dan hun prijs zakt.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik kan met de opmerking van @Cram1956 wel meegaan, Sieg.

                            Het is niet omdat ik in een zwak moment toch een FF heb gekocht dat ik mijn overtuiging dat dit VEEL duurder is dan APS-C voor een niet evenredig kwaliteitsvoordeel overboord gooi (integendeel, ik weet het nu).

                            Een camera van € 4500 als wandeltoestel bestempelen is de bevestiging van het FF snobisme dat op dit forum altijd heeft rondgewaard .

                            Mijn gedacht mag je wel tweedehands lenzen kopen - alhoewel met de nieuwe vattingen hebben de grote fabrikanten dat ook al onderuit gehaald - maar liever geen bodies. Die verouderen nog altijd sneller dan hun prijs zakt.
                            Tjah, net zoals met je energie ideeën slaag je ook hier de bal volledig mis Jan !

                            Dus volgens jouw is iemand die nu een 2de hands body koopt met een EF vatting niet goed bezig, zegt meer over een ander soort snobisme in dat geval.

                            En ik bestempel een R5 niet als wandeltoestel maar als ideaal toestel om landschappen te fotograferen door de hoge pixelcount
                            Dat ik dat toestel dan ook gebruik om mee te nemen tijdens wandelen heeft niks met FF snobisme te maken !
                            Het zou pas snobisme zijn als ik mijn R5 niet zou meenemen om te wandelen maar daarentegen nog eens een M toestel extra erbij had gekocht net zoals jij gedaan hebt

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                              Dus jullie maken het zelf moeilijker en belachelijker dan het eigenlijk is ;-)

                              grts
                              Sieg[/QUOTE]

                              Goed dat je het zelf inziet.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Eerste toestel vogelfotografie: spiegelreflex of systeem

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Dat is zeker zo, maar is dat (price/performance) ook nog zo'n groot verschil tussen een tweedehands 1Dx (eerste model) en een R7 ?
                                Alvast niet qua AF en gewicht.
                                Het hangt ook af hoe dikwijls je in situaties bent waar je die echt hoge ISO nodig hebt.
                                Ga je geen mooie gelegenheden missen omdat je de zware 1Dx thuis hebt gelaten ?
                                Je zal altijd ergens tegen beperkingen stoten.

                                Voor mij mag een fotouitrusting niet meer wegen dan ik een volledige dag in bergachtig gebied kan meedragen (en op mijn leeftijd wordt dat elk jaar minder).
                                Vooral in de zomer is de keuze voor langere lenzen tov een zware body dan snel gemaakt.
                                Omdat zoomlenzen steeds beter worden kan één lens dikwijls volstaan zodat de keuze minder prangend wordt.

                                PS: dit omdat TS aangeeft gedurende wandelingen vogels te willen fotograferen, en niet met een bestelwagen vol materiaal op de dijk gaat postvatten (als dat nog wordt gedaan).
                                Ik antwoordde maar op de een specifieke vraag van "Stocky" en ik heb geen R7... Ik sleur voor de vogeltjes vooral met mijn lichte 1Dx iii en mijn nog lichtere EF 500, een schommelkop- en een statief. Maar ik hou het nog steeds meer dan 3 uur vol ;-)
                                Groeten,
                                Fabrice,
                                Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                                Comment

                                Working...
                                X