Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Canon R5 en R6 specs?

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
    Tja, de meest overschatte eigenschap van een camera is het aantal pixels. Je gaat toch behoorlijk op groot formaat moeten afdrukken om het verschil te merken. Ik bedoel niet pixelpeepen. De R6 spreekt me eigenlijk meer aan, maar ik moet toegeven dat het vooral omwille van de prijs is. Moest het prijsverschil niet zo groot zijn zou ik de R5 overwegen, maar als je de duurdere kaartjes erbij neemt, zit je inderdaad zo rond de 2000 euro.
    Ik heb een tijdje geleden een foto van mijn 5d3 (dus 22 mp) vierkant laten afdrukken 50 x 50, en het is hoofd van een hond. Ideaal onderwerp om te zien of het 'haarscherp' is . En die is inderdaad haarscherp. Aangezien ik geen vierkante sensor heb, heb ik dus toch redelijk wat pixels moeten wegsmijten.... Dus je gaat al op behoorlijk groot formaat moeten afdrukken om een noemenswaardig verschil te merken vermoed ik (of stevig moeten croppen).
    De R5 zal zeker zijn voordeel hebben, maar ik vermoed dat dit toch door velen wat overschat word. Een voordeel is wel dat de R5 betere weathersealing heeft, dus als je veel outdoor fotografeert kan je dit best mee in overweging nemen. Maar voorlopig doe ik nog even rustig verder met de R en de Fuji XH1. En kijk nog even rustig aan hoe de markt evolueert (en de prijzen).
    Maar een interessante video over pixels en sensorformaat is deze : https://www.youtube.com/watch?v=zZNr24yVD9s

@Palombian : proficiat met uw aankoop. Ben benieuwd naar uw ervaringen.... ik zou dus zeggen, houd ons op de hoogte
    Oeps, ik merk dat ik mijn handtekening eens moet aanpassen want daar klopt niet veel meer van
    Ik heb mijn R5 nog helemaal niet hoor, het kan nog maanden duren .
    Met de redenering "ik crop niet en druk mijn foto's niet groot af" ga ik niet mee. Als je vogels wil fotograferen heb je nooit genoeg bereik (tenzij je in een betaalhut gaat zitten).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik heb mijn R5 nog helemaal niet hoor, het kan nog maanden duren .
      Met de redenering "ik crop niet en druk mijn foto's niet groot af" ga ik niet mee. Als je vogels wil fotograferen heb je nooit genoeg bereik (tenzij je in een betaalhut gaat zitten).
      Ja, de beschikbaarheid is blijkbaar echt een probleem. Ik vraag me af of Canon gewoon niet kan voldoen aan de vraag ? Wat me wel wat verbaasd voor een toestel in deze prijsklasse en toch met de wereldwijde pandemie, die toch veel ongerustheid met zich meebrengt. Ik vermoed dat er toch veel mensen andere dingen aan hun hoofd hebben dan een nieuwe camera. Of hebben ze de vraag onderschat ? Nu, de Covid perikelen zorgen er ook wel voor dat meer produktielijnen problemen ondervinden.

En inderdaad, vogelfotografie is wat dat betreft een veeleisende tak van de fotografie. Voor mij bied de R5 te weinig meerwaarde tov het prijsverschil. Ook gecombineerd met de toch hogere belasting op het vlak van nabewerking.
      Maar ik ga het dus nog even aankijken, misschien iets voor Black Friday 2021
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ja, de beschikbaarheid is blijkbaar echt een probleem. Ik vraag me af of Canon gewoon niet kan voldoen aan de vraag ? Wat me wel wat verbaasd voor een toestel in deze prijsklasse en toch met de wereldwijde pandemie, die toch veel ongerustheid met zich meebrengt. Ik vermoed dat er toch veel mensen andere dingen aan hun hoofd hebben dan een nieuwe camera. Of hebben ze de vraag onderschat ? Nu, de Covid perikelen zorgen er ook wel voor dat meer produktielijnen problemen ondervinden.

En inderdaad, vogelfotografie is wat dat betreft een veeleisende tak van de fotografie. Voor mij bied de R5 te weinig meerwaarde tov het prijsverschil. Ook gecombineerd met de toch hogere belasting op het vlak van nabewerking.
        Maar ik ga het dus nog even aankijken, misschien iets voor Black Friday 2021
        Canon heeft inderdaad de vraag onderschat vermoed ik, dit tevens met het gebrek aan onderdelen door de eerste piek in de aziatische landen waarbij alles stil lag.
        Maar zoals je zegt, de vraag is enorm naar dit toestel, Canon zelf zegt nog nooit zoveel pre orders te hebben gehad voor een bepaald toestel of lens.
        Ik heb wel al vele dingen gelezen ondertussen, zit ook op amerikaanse forums, en er zijn toch wel héél veel mensen die dit toestel kopen als hun eerste camera.
        De vragen die je daar krijgt lopen van interessant naar echt iets voor iemand die gewend is met een phone te fotograferen.
        Zo onlangs was er iemand die niet snapte dat haar iso steeds maar veranderde bij het nemen van foto's, ze had er een filmpje van gemaakt en erop geplaatst, uiteraard stond haar iso op automatisch
        Maar soit, als je het geld ervoor hebt en je echt naar niks moet kijken als beginneling, tjah waarom dan niet een R5 hé
        Denk dat er tegen volgend jaar al vele terug te koop zullen staan wegens te moeilijk

Het is in ieder geval een héél knap toestel met uitzonderlijke prestaties, ik had niet verwacht dat de focustracking nog sneller zou zijn dan mijn 1DxII body's
        De tracking is ongelofelijk en beeldkwaliteit uitzonderlijk goed in hoge iso voor een hoge Mp count camera

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

De pixels van een R6 kunnen minstens anderhalve keer groter zijn dan die van een R5 en dus min of meer dus ook anderhalve keer gevoeliger, maar dat blijkt dus toch niet ?
          De pixels zijn 1.5x groter maar je moet ook rekening houden met de totale oppervlakte vd sensor. Bij een niet-gecropte foto is die namelijk even groot en in principe zijn dan ook de ruisprestaties hetzelfde.

Op andere fora of reviews lees ik wel dat een R5 hoe dan ook scherpere beelden maakt, mits uiteraard niet te hoog in ISO te moeten gaan. T.o.v. een R6 zou het "amper" één stopje schelen, en dat is toch heel erg weinig ?
          Opletten als je met stops begint te rekenen. 1 stop is van ISO800 naar ISO1600. Dat verschil is er zeker niet tussen R5 en R6. Hoe ik het kan zien is het nog minder dan 1/3 stop verschil. Het zou me niks verwonderen als DxOMark met de resultaten komt dat de R5 zelfs een betere score zal neerzetten.

Als je hier kijkt zie je dat de R5 inderdaad meer details heeft zelfs genormaliseerd naar dezelfde grootte (boven kies je COMP ipv FULL).

Niet twijfelen over de R5. Het is een heel goede camera met prima autofocus en sensor.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik zie ook niet dat een R6 zoveel beter zou zijn in low-light... en op de site van DP-review had ik ook al gezien (waar je links ook naar verwijzen).
            Maar daar meen ik ook te zien dat een R6 meer detail toont dan een 6Dii, ook bij ISO100. Tot pakweg 6400 toch qua ruis min of meer gelijklopend, niet?
            Enfin, blijf neigen naar de R5... iemand enig idee wanneer die wel weer beschikbaar zou zijn ?
            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
              Ik zie ook niet dat een R6 zoveel beter zou zijn in low-light... en op de site van DP-review had ik ook al gezien (waar je links ook naar verwijzen).
              Maar daar meen ik ook te zien dat een R6 meer detail toont dan een 6Dii, ook bij ISO100. Tot pakweg 6400 toch qua ruis min of meer gelijklopend, niet?
              Enfin, blijf neigen naar de R5... iemand enig idee wanneer die wel weer beschikbaar zou zijn ?
              Normaal gezien heb je nu een wachttijd van een drietal maanden, als je geluk hebt kan er wel eens eentje doorslippen naar België of Nederland.
              Het probleem is dat heel veel personen dubbele tot driedubbele bestellingen hebben lopen, als ze er dan van eentje het bericht krijgen dat de camera geleverd wordt cancelen ze die andere bestellingen.
              Zo heb ik onlangs van iemand vernomen die een "nieuwe" R5 kreeg waarbij de auteur naam was ingevuld evenals de eigenaars naam.
              Dat zijn dan personen die er eentje bestellen, er wat mee spelen en hun bevindingen op fora plaatsen en de camera weer terug sturen.
              Hij heeft 'm dan ook teruggestuurd met de vermelding dat hij een nieuwe wilde hebben en geen gebruikt toestel
              Het is dus inderdaad lang wachten maar het is zeker de moeite om te wachten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Normaal gezien heb je nu een wachttijd van een drietal maanden, als je geluk hebt kan er wel eens eentje doorslippen naar België of Nederland.
                Het probleem is dat heel veel personen dubbele tot driedubbele bestellingen hebben lopen, als ze er dan van eentje het bericht krijgen dat de camera geleverd wordt cancelen ze die andere bestellingen.
                Zo heb ik onlangs van iemand vernomen die een "nieuwe" R5 kreeg waarbij de auteur naam was ingevuld evenals de eigenaars naam.
                Dat zijn dan personen die er eentje bestellen, er wat mee spelen en hun bevindingen op fora plaatsen en de camera weer terug sturen.
                Hij heeft 'm dan ook teruggestuurd met de vermelding dat hij een nieuwe wilde hebben en geen gebruikt toestel
                Het is dus inderdaad lang wachten maar het is zeker de moeite om te wachten
                Je hebt gelijk Sieg, met wat ik gezien heb van resultaten - ook met de 400 DOII - is het inderdaad de moeite om te wachten (ik zal morgen nog eens vragen waar ik sta in de rij).

Wat de discussie over croppen betreft: ik ga zoals velen tot 800mm gaan met de 2x III extender.
                Dan heb ik de stappen 400 f:4, 560 f:5.6 en 800mm f:8 tegenover 640 f:4 en 896mm f:5.6 op de 7DII (de AF van de 7DII is te traag en te onnauwkeurig met een 2x, veel missers) zodat ik in de praktijk met de R5 ongeveer evenveel bereik ga hebben.

Ik ga dus niet veronderstellen (zoals ifiammingi) dat in crop mode het resultaat even goed zal zijn als de 7DII (en ik dus tot 1280mm f:8 FF equivalent kan gaan). Maar al wat ik meer kan uitsnijden is pure winst.
                Dat is al een heel kleine beeldhoek waarbij het moeilijk wordt om de vogel te volgen of in de boom terug te vinden.

In theorie zou met een 32mp cropbody zoals M6 II of 90D bij genoeg licht meer details te halen zijn bij niet te snel bewegende onderwerpen (aan een fractie van de prijs). Voor observatie wel een mogelijkheid.
                Last edited by palombian; 11 november 2020, 18:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Canon heeft inderdaad de vraag onderschat vermoed ik, dit tevens met het gebrek aan onderdelen door de eerste piek in de aziatische landen waarbij alles stil lag.
                  Maar zoals je zegt, de vraag is enorm naar dit toestel, Canon zelf zegt nog nooit zoveel pre orders te hebben gehad voor een bepaald toestel of lens.
                  Ik heb wel al vele dingen gelezen ondertussen, zit ook op amerikaanse forums, en er zijn toch wel héél veel mensen die dit toestel kopen als hun eerste camera.
                  De vragen die je daar krijgt lopen van interessant naar echt iets voor iemand die gewend is met een phone te fotograferen.
                  Zo onlangs was er iemand die niet snapte dat haar iso steeds maar veranderde bij het nemen van foto's, ze had er een filmpje van gemaakt en erop geplaatst, uiteraard stond haar iso op automatisch
                  Maar soit, als je het geld ervoor hebt en je echt naar niks moet kijken als beginneling, tjah waarom dan niet een R5 hé
                  Denk dat er tegen volgend jaar al vele terug te koop zullen staan wegens te moeilijk

Het is in ieder geval een héél knap toestel met uitzonderlijke prestaties, ik had niet verwacht dat de focustracking nog sneller zou zijn dan mijn 1DxII body's
                  De tracking is ongelofelijk en beeldkwaliteit uitzonderlijk goed in hoge iso voor een hoge Mp count camera

grts
                  Sieg
                  Dan ben jij de geschikte persoon waaraan ik dit kan vragen : Vind jij het verschil in scherpte / beeldkwaliteit tussen de 20 mpx en 45 mpx echt opvallend of de moeite ?
                  Ik ben echt benieuwd. Alvast bedankt.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Hoe zit het met de bestanden zelf (cr3)? Verschil tussen RAW en C-RAW ?
                    Bij mijn 6Dii heb ik nu ook bestanden van 30MB, die van een R5 zouden zelfs in RAW maar even groot zijn, klopt dat ?
                    C-RAW zou een 40% kleiner zijn, maar hoe zit het met de verwerking in bv LR ?
                    Duurt het langer om ze te "decoderen/lezen" ?
                    ...ik vind daar weinig tot geen info over, het verschil zou slechts zichtbaar worden als je "extreem" bewerkt, zoals donkere delen 4 stops ophelderen.

....hoort mss eerder thuis onder software?
                    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Vind jij het verschil in scherpte / beeldkwaliteit tussen de 20 mpx en 45 mpx echt opvallend of de moeite ?
                      Ik print veel op 60x90cm of 60x60 en dan zie je wel degelijk een verschil tussen 24 en in mijn geval 42mp.
                      Zelfs het verschil tussen 42mp en 61mp is op grote prints te zien. Veel hangt uiteraard af van het onderwerp,
                      het is niet enkel het verschil in detail of scherpte maar vooral het verschil in diepte dat opvalt.
                      Natuurlijk moeten je lenzen die hoge densiteit aan kunnen en daar wringt meestal het schoentje in vergelijkende tests.
                      Het grootste voordeel voor de meeste toepassingen is dat je meer ruimte hebt om te knippen,
                      bvb met 61mp FF heb je nog rond de 24mp in APS-c mode, als je dan het prijsverschil tussen
                      een snelle 200m en 300mm gaat vergelijken is de rekening vlug gemaakt.
                      45mp geeft in APS mode nog een +/-19mp.

In het kort:
                      -Print je regelmatig groter dan a2+
                      -Heb je recente top lenzen of ben je zinnens deze aan te kopen
                      -Fotografeer je veel landschap of andere opnames waarin diepte belangrijk is
                      -heb je groot tele bereik nodig
                      Ga dan voor zoveel mogelijk mp’s.
                      www.polartha.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg

... Denk dat er tegen volgend jaar al vele terug te koop zullen staan wegens te moeilijk ...
                        Dat ze maar doen, ik sta klaar !

Er komen nauwelijks toestellen binnen in België, ik ga niet blijven wachten op de heilige graal .

Ik heb een M6 Mark II besteld om de winter door te komen.
                        Met mijn oude 400 f:5.6 een zeer lichte combinatie voor het occasionele vogeltje (doet met die lens trouwens 14 fps met AF tegen de R5 maar 7).
                        Ik heb al een set M-lenzen waar ik veel plezier aan heb.

Kan ik de 32 mp sensor eens aan de tand voelen met het oog op een R7.
                        We zien wel.
                        Last edited by palombian; 12 november 2020, 15:03.

Comment

Zou ook mijn keuze zijn op de moment... Wel straf dat de wachttijden nog steeds langer worden...
                          Tegen dat ze in de winkels liggen is er een nieuwe versie

Comment

Dan ben jij de geschikte persoon waaraan ik dit kan vragen : Vind jij het verschil in scherpte / beeldkwaliteit tussen de 20 mpx en 45 mpx echt opvallend of de moeite ?
                            Als je beide op 100% bekijkt dat zijn gewoon beide even scherp, scherper dan scherp kan niet uiteraard.
                            Maar als je het beeld van de R5 verkleind naar de grootte van de 1DxII dan is de R5 absoluut scherper en heeft meer detail.
                            Ook kan je met de R5 hoger in iso gaan t.o.v. de 1DxII
                            Qua beeldkwaliteit, tjah goed is gewoon goed en dat telt voor beide, wel heeft de R5 behoorlijk betere DR wat dus weer een voordeel is in bepaalde omstandigheden.

grts
                            Sieg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                              Hoe zit het met de bestanden zelf (cr3)? Verschil tussen RAW en C-RAW ?
                              Bij mijn 6Dii heb ik nu ook bestanden van 30MB, die van een R5 zouden zelfs in RAW maar even groot zijn, klopt dat ?
                              C-RAW zou een 40% kleiner zijn, maar hoe zit het met de verwerking in bv LR ?
                              Duurt het langer om ze te "decoderen/lezen" ?
                              ...ik vind daar weinig tot geen info over, het verschil zou slechts zichtbaar worden als je "extreem" bewerkt, zoals donkere delen 4 stops ophelderen.

....hoort mss eerder thuis onder software?
                              Mijn RAW bestanden uit de R5 zijn tussen de 55MB en 70MB groot afhankelijk van de informatie in beeld uiteraard, gebruik je daarentegen CRAW dan worden de bestanden opeens gecomprimeerd en win je ongeveer een 40 a 45 % dat ze kleiner worden.
                              Zelf heb ik al gekeken en gezocht, gezocht en gezocht, ik zie totaal geen verschil tussen de RAW bestanden en de cRAW bestanden van de R5.
                              Wel als je serieus onderbelicht en in post minstens drie a vier stops moet ophalen merk je toch dat de RAW bestanden veel meer informatie bevatten.
                              Maar wie gaat er nu effectief zoveel gaan onderbelichten.
                              Alhoewel de R5 zeer sterk is in het ophalen van onderbelichte schaduwdelen en je in sommige gevallen gewoon kan belichten voor de highlights ga ik toch liever te werk met meerdere belichtingen.

Zelf gebruik ik geen LR maar wel Adobe Camera Raw en Photoshop, de grote bestanden verwerken vraagt wel wat meer van je computer al vind ik het in mijn geval heel goed meevallen.
                              Als je uiteraard zoals ik regelmatig met meerdere lagen werkt dan loopt zo'n bestand toch al snel op tot boven de 400 é 500MB MB en moet je het dus opslaaan als PSB bestand in plaats van PSD bestand
                              Maar wat me wel opvalt is dat de nieuwste versie van Adobe, 2021 dus, véél sneller werkt met die grote bestanden.
                              Het opslaan gaat razendsnel, zelfs een pak sneller dan vorige versie van Adobe met maar 25MB files uit de 1DxII
                              Dus eigenlijk kan ik je daar moeilijk een antwoord op geven omdat ieder's computer andere resultaten zal hebben.
                              Maar zoals ik zei, de nieuwste 2021 versie van Adobe handelt véél sneller af met die zware bestanden

grts
                              Sieg
                              Last edited by Sieg; 12 november 2020, 21:19.

Comment

Er komen nauwelijks toestellen binnen in België, ik ga niet blijven wachten op de heilige graal .

Ik heb een M6 Mark II besteld om de winter door te komen.
                                Met mijn oude 400 f:5.6 een zeer lichte combinatie voor het occasionele vogeltje (doet met die lens trouwens 14 fps met AF tegen de R5 maar 7).
                                Ik heb al een set M-lenzen waar ik veel plezier aan heb.

Kan ik de 32 mp sensor eens aan de tand voelen met het oog op een R7.
                                We zien wel.
                                Proficiat Jan met de bestelling van de M6 MkII, blijkt ook een zeer goed toestel te zijn
                                Uiteraard niet zo snel als een R6/R5 maar toch heel degelijk en voor een pak minder geld.
                                Ik ben wel benieuwd hoe lang Canon het M systeem nog gaat blijven onderhouden van nieuwe lenzen
                                Eens ze uitkomen met de R cropversie camera lijkt met dat het einde te worden van de M reeks
                                Het M systeem heeft ook weinig succes behalve in de aziatische landen waar het wel goed boert, voor de rest van de wereld valt die verkoop van het M systeem toch wat tegen
                                Al vind ik het wel een klein en handig systeempje
                                Doet inderdaad 14fps maar wel met beperkingen hoor, kleine lettertjes hé

Denk je Jan dat ze de sensor zullen gebruiken uit de 90D voor de crop R body ?
                                Ik denk/vermoed dat ze naar een nieuwe sensor zullen gaan, al is die sensor zeker niet slecht te noemen

Dus jij besteld zomaar even een R5 en een M6mkII, gewoon om de winter door te komen, mensen met veel geld zin toch aardig hé

grts
                                Sieg

Comment

Working...
                                X