Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SONY A7R IV aangekondigd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: SONY A7R IV aangekondigd

    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Ik heb met beide naast elkaar gewerkt en wat mij betreft is er 0,0 verschil wat dat betreft...
    Mag ik dan ook weten met welke lenzen en diafragma's u gewerkt heeft?
    Zelf doe ik meest macro (en extremere macro). Een stofje of vlek dat niet of nauwelijks zichtbaar is op 100mm en f2,8 tot f8 is zeer duidelijk zichtbaar bij 65mm en een vergroting van 3 of 4:1 bij f8...
    Dus graag appelen met appelen vergelijken wat instellingen en vergroting betreft alvorens en gelijkwaardige conclusie te maken.

    En laat mij zeker duidelijk stellen dat ik graag de stelling van de review ontkracht zou zien door anderen hun gebruikservaring

    Comment


    • #77
      Re: SONY A7R IV aangekondigd

      Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
      Heb gisteren nog een review gezien waarbij de sensor vervuiling (stof e.d.) zeer snel als storend werd ervaren en het proper maken van de sensor veelvuldig nodig zou zijn in vergelijking met een DSLR camera.
      Indien dit waar is dan is deze camera al gauw minder geschikt voor opnamen met een klein diafragma of met lenzen die een hoge vergroting geven...

      Iemand die dit kan beamen met andere, recente Sony toestellen? Dus geen opnamen met f2,8 of f4 of breedhoeklenzen
      Eerder macro opnamen 1:1 of grotere vergroting en een diafragma van f9 of hoger.
      Is inderdaad waar Kurt
      Een mirrorless neemt meer vuil op de sensor, zeker als je veel van lens wisselt
      De logica zelve uiteraard en wordt ook overal bevestigd

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #78
        Re: SONY A7R IV aangekondigd

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Is inderdaad waar Kurt
        Een mirrorless neemt meer vuil op de sensor, zeker als je veel van lens wisselt
        De logica zelve uiteraard en wordt ook overal bevestigd

        grts
        Sieg
        daarom is bij Canon R een gordijn dat de sensor afsluit bij het omwisselen van de lens

        Comment


        • #79
          Re: SONY A7R IV aangekondigd

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Is inderdaad waar Kurt
          Een mirrorless neemt meer vuil op de sensor, zeker als je veel van lens wisselt
          De logica zelve uiteraard en wordt ook overal bevestigd

          grts
          Sieg
          Ja, helaas logisch ivm het ontbreken van de extra fysieke barrière die door de spiegel gevormd wordt.
          De review spreekt zelfs niet van veelvuldig wisselen van lenzen om vervuiling op de sensor te bekomen.

          Voor mijn gebruik dus een extra factor om dit soort mirrorless camera's niet als vervangende optie te zien voor het moment als dit echt een zichtbaar probleem geeft...
          Ook de menu structuur is blijkbaar niet de meest logische en/of praktische om bepaalde instellingen snel te wijzigen indien je niet over een super geheugen beschikt...

          Op al deze punten scoort mijn 1D IV nog het best na al die jaren.

          Comment


          • #80
            Re: SONY A7R IV aangekondigd

            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
            daarom is bij Canon R een gordijn dat de sensor afsluit bij het omwisselen van de lens
            Raar dat Sony dit dan ondertussen ook niet voorziet.

            Comment


            • #81
              Re: SONY A7R IV aangekondigd

              Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
              Mag ik dan ook weten met welke lenzen en diafragma's u gewerkt heeft?
              Zelf doe ik meest macro (en extremere macro). Een stofje of vlek dat niet of nauwelijks zichtbaar is op 100mm en f2,8 tot f8 is zeer duidelijk zichtbaar bij 65mm en een vergroting van 3 of 4:1 bij f8...
              Dus graag appelen met appelen vergelijken wat instellingen en vergroting betreft alvorens en gelijkwaardige conclusie te maken.

              En laat mij zeker duidelijk stellen dat ik graag de stelling van de review ontkracht zou zien door anderen hun gebruikservaring
              Ik werk met alle beschikbare diafragma's en ik heb net zomin als jij graag stofvlekken op mijn foto's.
              Maar ik hoef echt niet meer de sensor te reinigen sinds ik met systeemcamera's werk. Misschien hangt het af van hoeveel en hoe iemand lenzen wisselt ?

              Heel dat stof-verhaal is redelijk overdreven wat mij betreft. Ook stof dat op een spiegel valt, zal uiteindelijk de sensor bereiken. Bij elke klap van de spiegel vliegt het stof in het rond .

              Soit, ook een sensor reinigen vind ik absoluut geen probleem. Is op 10 minuten gebeurd.
              Maar wie er echt een probleem in ziet kan natuurlijk altijd bij dslr blijven hé ;-)
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #82
                Re: SONY A7R IV aangekondigd

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Ik werk met alle beschikbare diafragma's en ik heb net zomin als jij graag stofvlekken op mijn foto's.
                Maar ik hoef echt niet meer de sensor te reinigen sinds ik met systeemcamera's werk. Misschien hangt het af van hoeveel en hoe iemand lenzen wisselt ?

                Heel dat stof-verhaal is redelijk overdreven wat mij betreft. Ook stof dat op een spiegel valt, zal uiteindelijk de sensor bereiken. Bij elke klap van de spiegel vliegt het stof in het rond .

                Soit, ook een sensor reinigen vind ik absoluut geen probleem. Is op 10 minuten gebeurd.
                Maar wie er echt een probleem in ziet kan natuurlijk altijd bij dslr blijven hé ;-)
                Rest me nog het antwoord op de vraag met welke lenzen je werkt ivm macro en hoger vergrotende lenzen waarbij zelfs met een lager f-getal sneller stof en verontreinigingen zichtbaar worden op de foto.

                En ik ga zeker niet beweren dat alle DSLR's hierin beter scoren. Mijn 1dx II zorgt voor meer verontreiniging op de sensor dan mijn 1D IV (zeker na een shoot met hoge burst-rate).

                Maar met een gewone macro lens op f 2,8 - f5,6 of met een 70-200mm lens zal je deze storende zaken niet echt zien.
                Dus nogmaals: appelen met appelen vergelijken (zelfde soort lenzen en vergrotingen op beide soort camera's). Wat zijn uw ervaringen hiermee en kan je resultaten voorleggen?

                Ik stel me vooral de vraag nav de review omdat ik via een geschikte adapter mijn Canon en third party-lenzen zou kunnen gebruiken op een Sony body.
                Dus ook de MP E65mm die van 1-5x vergroot en de Laowa 2,5-5x macro lens. Icm 65mm aan tussenringen bekom je een vergroting van 7,5x
                Neem gerust van mij aan dat je dan elk stofje duidelijk ziet ook al gebruik je een groot diafragma.

                Als het mirrorless systeem dan duidelijk meer stof zou verzamelen op de sensor, dan is dat een groot praktisch nadeel voor dit soort fotografie (sensor reinigen tussen elke shoot?).
                Dus vandaar mijn vraag of je op dat vlak praktische ervaring hebt om te stellen dat er geen verschil is tussen DSLR en het Mirrorless systeem van Sony.
                Last edited by Kurrrt; 16 oktober 2019, 19:26.

                Comment


                • #83
                  Re: SONY A7R IV aangekondigd

                  Als je niet oppast met DSLR dan vangt die ook veel stof, al het stof dat in het camera huis terecht komt, komt vroeg of laat ook op de sensor terecht.
                  De spiegel houdt langs ene kant het stof tegen maar laat het langs de andere kant ook telkens opvliegen.
                  Zoomlenzen zorgen ook wel voor de nodige animatie.
                  Je kunt stellen dat bij systeemcamera het stof direct op de sensor terecht komt en bij DSLR via een omweg.
                  Dat je veel of weinig stof op de sensor krijgt hangt volgens mij vooral af van de gebruikte techniek bij het wisselen van lenzen.

                  Gebruik al ongeveer 10 jaar systeemcamera’s, tot over een paar jaar samen met FF-DSLR welke vervangen is geworden door FF systeemcamera,
                  en heb tot nu toe de sensor van geen enkel toestel nat moeten reinigen. Heb meestal een blaasbalg bij de hand en reinig tussendoor thuis met borstel.
                  Maak nogal eens long exposure opnames en dan zie je wel of er stof aanwezig is.
                  Een trukje om stof te detecteren is met kleinste diafragma een wit blad fotograferen, out-of focus, en dit met een sluitertijd van een paar seconden en de camera bewegen tijdens opname.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #84
                    Re: SONY A7R IV aangekondigd

                    Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                    Als je niet oppast met DSLR dan vangt die ook veel stof, al het stof dat in het camera huis terecht komt, komt vroeg of laat ook op de sensor terecht.
                    De spiegel houdt langs ene kant het stof tegen maar laat het langs de andere kant ook telkens opvliegen.
                    Zoomlenzen zorgen ook wel voor de nodige animatie.
                    Je kunt stellen dat bij systeemcamera het stof direct op de sensor terecht komt en bij DSLR via een omweg.
                    Dat je veel of weinig stof op de sensor krijgt hangt volgens mij vooral af van de gebruikte techniek bij het wisselen van lenzen.

                    Gebruik al ongeveer 10 jaar systeemcamera’s, tot over een paar jaar samen met FF-DSLR welke vervangen is geworden door FF systeemcamera,
                    en heb tot nu toe de sensor van geen enkel toestel nat moeten reinigen. Heb meestal een blaasbalg bij de hand en reinig tussendoor thuis met borstel.
                    Maak nogal eens long exposure opnames en dan zie je wel of er stof aanwezig is.
                    Een trukje om stof te detecteren is met kleinste diafragma een wit blad fotograferen, out-of focus, en dit met een sluitertijd van een paar seconden en de camera bewegen tijdens opname.
                    Zal inderdaad liggen hoe en hoeveel je wisselt van lens, lijkt me logisch
                    Zo wissel ik bijna continu van lenzen, gewoon buiten in het veld of op het strand.
                    Maar voor mij is een camera en lens gewoon een gebruiksvoorwerp dat moet kunnen dienen in zware regen, stof, sneeuw, enz ...
                    En ik heb met mijn dslr's ook last van stof maar niet zo erg als de mirrorless
                    De ene persoon zal ook al wat kritischer zijn dan de andere, merk je hier ook op het forum waarbij sommigen opnames plaatsen met stof op de sensor en je dat bij anderen bijna nooit zal zien.

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #85
                      Re: SONY A7R IV aangekondigd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                      Ja, helaas logisch ivm het ontbreken van de extra fysieke barrière die door de spiegel gevormd wordt.
                      De review spreekt zelfs niet van veelvuldig wisselen van lenzen om vervuiling op de sensor te bekomen.

                      Voor mijn gebruik dus een extra factor om dit soort mirrorless camera's niet als vervangende optie te zien voor het moment als dit echt een zichtbaar probleem geeft...
                      Ook de menu structuur is blijkbaar niet de meest logische en/of praktische om bepaalde instellingen snel te wijzigen indien je niet over een super geheugen beschikt...

                      Op al deze punten scoort mijn 1D IV nog het best na al die jaren.
                      Ik zou mijn keuze toch niet laten afhangen van wel of geen stof op de sensor hoor Kurt ;-)
                      Het menu van een Sony is inderdaad niet zo logisch als bij Canon, daarentegen alles is een kwestie van gewoonte hé
                      Bij de Sony kan je ook alle knoppen een functie toewijzen, net zoals elk ander merk eigenlijk.
                      Als het je te doen is om het meeste Mp te hebben kom je voorlopig bij Sony uit, maar binnenkort verandert dat waarschijnlijk weer.
                      Voor al de rest doet eigenlijk elk merk hetzelfde en dat is foto's en filmpjes maken

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #86
                        Re: SONY A7R IV aangekondigd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                        Rest me nog het antwoord op de vraag met welke lenzen je werkt ivm macro en hoger vergrotende lenzen waarbij zelfs met een lager f-getal sneller stof en verontreinigingen zichtbaar worden op de foto.
                        Ik werk bv. met macro op f/2.8 en portretlenzen of f/1.4. Maar nogmaals: stof dat via het wisselen van lenzen binnen geraakt, gaat hoe dan ook naar de sensor, met of zonder klappende spiegel ertussen.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #87
                          Re: SONY A7R IV aangekondigd

                          In elk geval: het allerleukste voor mij is dat er nu mooie A7R III's te koop komen. Net eentje op de kop getikt .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #88
                            Re: SONY A7R IV aangekondigd

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Ik werk bv. met macro op f/2.8 en portretlenzen of f/1.4. Maar nogmaals: stof dat via het wisselen van lenzen binnen geraakt, gaat hoe dan ook naar de sensor, met of zonder klappende spiegel ertussen.
                            Uiteraard ga je geen stof zien op f1,4 of f2,8 hé

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #89
                              Re: SONY A7R IV aangekondigd

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              In elk geval: het allerleukste voor mij is dat er nu mooie A7R III's te koop komen. Net eentje op de kop getikt .
                              Da's inderdaad altijd het voordeel als er een nieuw model uitkomt
                              Succes ermee, mooi toestel

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #90
                                Re: SONY A7R IV aangekondigd

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Uiteraard ga je geen stof zien op f1,4 of f2,8 hé

                                grts
                                Sieg
                                Nee, inderdaad , maar wou enkel aangeven wat voor soort lenzen het zoal zijn. Verder gaat het tot zo'n f/18 als ik veel DOF wil, gewoonlijk niet verder.
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X