Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Canon naar Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overstap van Canon naar Sony

    Kurt,

    Ik heb even de Sony A9 gebruikt in combi met de Canon lens 200-400 + 1,4 convertor.
    Dit was een toestel die ik van Sony mocht testen in combi met deze lens.
    Ik zal hier op dit forum daar niet teveel over uitweiden wegen veel te gevoelig voor sommigen.
    Merk op, ik kende de Sony A9 totaal niet betreffende instellingen enz. dus was dit een zoeken voor mij.

    Maar in het kort, wat heb ik ervaren?
    - Het weer zat niet mee, de ene regenbui na de andere en neen de Sony heb ik niet droog gehouden, idem zoals ik doe met mijn Canon 1dxMKII, en
    volgens Sony mocht ik dat toestel zo gebruiken.
    - De autofocus? Misschien een ietsje pietsje trager tov mijn Canon body.
    - Tracking voor vogels uit de hand? Geen enkel probleem ervaren.
    - Waar Canon stopt deed Sony verder betreffende autofocus. Ik bedoel :
    Ik heb de Canon lens gebruikt incl. de ingebouwde 1,4convertor + een extra 2,0 convertor en ja Sony blijft razendsnel scherpstellen op F11, Canon kan dit niet in
    fotofunctie, wel in videomodus.
    - RAW-files bewerken van de Sony heb ik rare dinges gezien. Diepe schaduwen oplichten gaf vieze kleuren in de schaduwen (paars, groen,... enz)
    - enz. (hou ik intern wegens bovenvermelde reden)

    De foto's? Enkele staan op mijn site.


    En een foto op 1120 mm? (dit kan ik niet maken met de 1dxmkII in fotomodus + autofocus, wel in videomodus)


    Ben ik overgeschakeld van Canon naar Sony?
    Neen, ik zie geen enkele reden waarom ik dat zou doen, mijn Canon 1dxMKII doet alles wat hij moet doen voor mij
    en ik heb gewicht nodig in mijn handen als je zo'n type lens gaat gebruiken uit de losse hand.
    Mijn collega die ook werkte met de Canon 1dxMKII is wel overgeschakeld naar Sony en werkt nu met een A9 + A7IIIR, de reden? Hou ik intern.

    Wens je dat zelf te testen? Je kan de Sony A9 en A7IIIR zelf ophalen bij de hoofdzetel Sony
    en dan mag je er x-aantal tijd mee spelen.

    Groetjes,

    Dirk

    Comment


    • #17
      Re: Overstap van Canon naar Sony

      Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
      Ik heb de Canon lens gebruikt incl. de ingebouwde 1,4convertor + een extra 2,0 convertor en ja Sony blijft razendsnel scherpstellen op F11, Canon kan dit niet in
      fotofunctie,
      Eigenaardig Dirk
      Met mijn 600mm +2x cpnvertor gaat dit perfect en de snelheid is nog steeds heel goed
      Zal dus duidelijk met jouw type lens te maken hebben

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Overstap van Canon naar Sony

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Eigenaardig Dirk
        Met mijn 600mm +2x cpnvertor gaat dit perfect en de snelheid is nog steeds heel goed
        Zal dus duidelijk met jouw type lens te maken hebben

        grts
        Sieg

        Sieg,

        Wat jij schrijft klopt inderdaad. Als ik de 200-400 mm ga gebruiken met een 2,0 converter en er dus 400-800mm van maak,
        dan werkt de autofocus zonder problemen in de fotografiestand.

        Maar wat ik schreef en bedoel is het volgende :
        Stapel een 1,4 + een 2,0 converter op je 600mm en je hebt geen autofocus meer in de fotografiestand, maar wel in de
        filmmodus in combi met je 1dxmkii.

        En bij de Sony A9? Daar heb ik geprobeerd om de 1,4 + 2,0 converter te stapelen en je hebt volledige autofocus over de
        volledige sensor in de fotografiemodus.

        Dus : Sony kan iets dat Canon nog niet kan op dat vlak.

        En de kwaliteit van beelden als je deze stapelt? Zie de link dat ik hierboven heb geplaatst.
        In de filmmodus op onze 1DXMKII in 4K60p levert dat haarscherpe beelden op.

        Groetjes,

        Dirk

        Comment


        • #19
          Re: Overstap van Canon naar Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
          Sieg,

          Wat jij schrijft klopt inderdaad. Als ik de 200-400 mm ga gebruiken met een 2,0 converter en er dus 400-800mm van maak,
          dan werkt de autofocus zonder problemen in de fotografiestand.

          Maar wat ik schreef en bedoel is het volgende :
          Stapel een 1,4 + een 2,0 converter op je 600mm en je hebt geen autofocus meer in de fotografiestand, maar wel in de
          filmmodus in combi met je 1dxmkii.
          Ga ik morgen eens proberen Dirk, dacht dit al gedaan te hebben maar weet het niet meer zeker

          Wat ik wel weet is dat er iemand is die een 500f4 gebruikt en daar 3 stuks 2x convertor op stapelt om zo aan 4000mm te komen
          Zo heeft hij een opname gemaakt van de planeet Jupiter en het resultaat mag gezien worden

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #20
            Re: Overstap van Canon naar Sony

            Bedankt voor de praktijkervaringen heren!
            Sommigen stuur ik nog een PM.

            Laat er ook geen twijfel over bestaan: mijn huidige body's en hun prestaties zijn meer dan goed hé.
            En zoals Sieg ook al aanhaalde en wat ik in mijn 2de post vermeldde: icm met zwaardere lenzen kan een kleine en lichtere body een ongemakkelijke onbalans veroorzaken die het vasthouden moeilijker maakt ondanks het afgenomen totaalgewicht van de combo.

            Maar ik ben toch benieuwd naar eigen gevoel en ondervinding. Dus daar ga ik kortelings werk van maken.
            Laat het zeker niet na om nog extra reacties en bevindingen te posten ivm dit onderwerp.

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #21
              Re: Overstap van Canon naar Sony

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Ga ik morgen eens proberen Dirk, dacht dit al gedaan te hebben maar weet het niet meer zeker

              Wat ik wel weet is dat er iemand is die een 500f4 gebruikt en daar 3 stuks 2x convertor op stapelt om zo aan 4000mm te komen
              Zo heeft hij een opname gemaakt van de planeet Jupiter en het resultaat mag gezien worden

              grts
              Sieg

              Heb het geprobeerd en je hebt gelijk Dirk, lukt me ook niet om scherp te stellen met de AF in die combinatie. (1,4 + 2x convertor op 600mm lens)
              Nogthans ken ik mensen die het wel lukt, zal ze eens een mailtje sturen hoe ze dit geflikt hebben

              ps Zoals ik hierboven geschreven heb over die persoon met een 500mm en 3 stuks 2x convertor om 4000mm te halen
              Hierbij de link naar de opname https://www.nederpix.nl/album_page.p...52167&recent=1

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #22
                Re: Overstap van Canon naar Sony

                Heb die foto bekeken. Daar gebruik je toch geen AF voor dacht ik

                Comment


                • #23
                  Re: Overstap van Canon naar Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Heb die foto bekeken. Daar gebruik je toch geen AF voor dacht ik
                  AF zal trouwens niet lukken als je zo'n combinatie gebruikt.
                  Dus, gewoon via MF scherpstellen, en wie weet gebruikt die man voor zo'n dingen wel een extern scherm zoals een tablet zoals
                  ik geregeld doe om de camera aan te sturen.
                  Via de software op de tablet kan je trouwens meer zaken instellen tov rechtstreeks op de camera.

                  Grtjes,
                  Dirk

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overstap van Canon naar Sony

                    Sieg,

                    Op een gelijkaardig fotoforum (een Duits) heb ik eens gelezen dat er laat ons zeggen piratensoftware bestaat
                    als aanvulling op de software van de 1dxmkII waarmee je nog meer instellingen kan doen met je toestel.
                    o.a. autofocusregelingen, timelaps enz.

                    Grtjes,

                    Dirk

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overstap van Canon naar Sony

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                      Bedankt voor de praktijkervaringen heren!
                      Sommigen stuur ik nog een PM.

                      Laat er ook geen twijfel over bestaan: mijn huidige body's en hun prestaties zijn meer dan goed hé.
                      En zoals Sieg ook al aanhaalde en wat ik in mijn 2de post vermeldde: icm met zwaardere lenzen kan een kleine en lichtere body een ongemakkelijke onbalans veroorzaken die het vasthouden moeilijker maakt ondanks het afgenomen totaalgewicht van de combo.

                      Maar ik ben toch benieuwd naar eigen gevoel en ondervinding. Dus daar ga ik kortelings werk van maken.
                      Laat het zeker niet na om nog extra reacties en bevindingen te posten ivm dit onderwerp.

                      Grtz,
                      Kurt
                      Kurt,

                      Ik weet niet welke lenzen je allemaal reeds hebt, maar weet dat ze ook bij Canon volop bezig zijn
                      om kleine probody's te ontwikkelen zonder spiegel. Laat ons zeggen de volwassen broer van de R.
                      Wanneer deze op de markt zal komen is nog een ?, maar hij komt er aan.

                      Toen ik de A9 gebruikte samen met de 200-400mm lens, dan is het even zoeken naar een balans
                      hoe deze uit de hand te gaan gebruiken, maar het lukte wel. Of anders gezegd waar loopt die lens naar
                      toe met dat cameraatje eraan hangend. Maar dat is een kwestie van gewoonte volgens mij.
                      De 200-400 neem je in de hand aan de zoomring en de andere hand aan het toestel als je uit de
                      vrije hand wenst te fotograferen.

                      De rest via PM zoals gevraagd.

                      Grtjes,

                      Dirk

                      Comment


                      • #26
                        Re: Overstap van Canon naar Sony

                        Wat balans betreft, is het voor mij gewoon ok wanneer ik er de batterijgrip bij neem. Het leuke vind ik dat je kan kiezen of je compact of groter wil.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #27
                          Re: Overstap van Canon naar Sony

                          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                          Kurt,

                          Ik weet niet welke lenzen je allemaal reeds hebt, maar weet dat ze ook bij Canon volop bezig zijn
                          om kleine probody's te ontwikkelen zonder spiegel. Laat ons zeggen de volwassen broer van de R.
                          Wanneer deze op de markt zal komen is nog een ?, maar hij komt er aan.

                          Toen ik de A9 gebruikte samen met de 200-400mm lens, dan is het even zoeken naar een balans
                          hoe deze uit de hand te gaan gebruiken, maar het lukte wel. Of anders gezegd waar loopt die lens naar
                          toe met dat cameraatje eraan hangend. Maar dat is een kwestie van gewoonte volgens mij.
                          De 200-400 neem je in de hand aan de zoomring en de andere hand aan het toestel als je uit de
                          vrije hand wenst te fotograferen.

                          De rest via PM zoals gevraagd.

                          Grtjes,

                          Dirk

                          Sieg vermeldde de komst van de Canon body ook al. Dus misschien ook de moeite om in een vergelijk op te nemen als die uitkomt. Maar wanneer hé?

                          Ik heb zowel merk eigen lenzen (70-200mm f2,8 L IS II; 100mm f2,8 L IS macro; MP E65mm, 50mm f1,4) als third party lenzen (Tamron 24-70mm f2,8; SamYang 85mm f1,2; Laowa 60mm 2:1 macro).
                          Benieuwd of deze laatsten ook te gebruiken zijn op de Sony body vermits ze een Canon vatting hebben...

                          Grtz,
                          Kurt

                          Comment


                          • #28
                            Re: Overstap van Canon naar Sony

                            Met een adapter zijn zowat alle lenzen die ooit gebouwd zijn met een Sony te combineren.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #29
                              Re: Overstap van Canon naar Sony

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              Met een adapter zijn zowat alle lenzen die ooit gebouwd zijn met een Sony te combineren.
                              Ja, dat bedoelde ik eigenlijk. Of deze third party lenzen even vlot via een geschikte (bvb Metabones) adapter werken als de Canon lenzen.
                              Had het misschien niet goed verwoord door Canon vatting te schrijven.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Overstap van Canon naar Sony

                                Zo had ik het ook begrepen, dus geen probleem ;-).
                                Over welke adapter voor welke lens het beste werkt en of je dan evt. AF en dergelijke behoudt op bv. de A7-reeks, is héél veel te vinden op het forum van www.dyxum.com.

                                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X