Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Canon naar Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Overstap van Canon naar Sony

    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    Ja .. de mensen een dikke por in de rug geven om ze te verplichten om na te denken wordt dezer dagen altijd als "arrogant" ervaren ... als het tegenwoordig al niet kan "geswiped" worden, dan moet het met het kleine paplepeltje opgelepeld worden en liefst niet te snel, blader maar door het forum! ... kritisch nadenken is "not done" dezer dagen ... dat is de facto "arrogant", maar ja .. met "sustained idiocy" wordt men tegenwoordig zelfs president, djeezes! .. het aantal zeloten is hier zeker niet afgenomen.
    Neen het gaat over de manier hoe U iets verwoord is arrogant ;
    een 10K € cameraatje, 'k heb er zo 3 in mijn kast liggen ... zie of zulk mechanisme ook ingebakken zit in het dSLR'tje van Jan Modaal
    , dat bedoel ik

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #47
      Re: Overstap van Canon naar Sony

      Altijd het/de zelfde(n) hier... en als de info die ze op arrogante wijze gaven nu nog correct zou zijn dan was het nog één ding, maar zoals meestal is dat hier ook weer niet het geval.

      Pixel densiteit heeft wel degelijk effect op de sluitertijd die je nodig hebt om een voldoende hoog percentage scherpe beelden te bekomen, wanneer je de beelden op 100% bekijkt (als je de beelden gewoon in hun geheel bekijkt op een HD scherm of een bepaald printformaat heeft dit geen effect, in dat geval is de grootte van de sensor doorslaggevend, maar daar koop je allicht geen >60Mp camera voor).



      Maar niet getreurd, je bent lang niet de enige die zich hieraan laat vangen, kijk maar eens naar de voorbeeldfoto's die DPR heeft genomen met de nieuwe A7R IV, bijna allemaal onscherp wegens te lange sluitertijd.

      De pixels worden trouwens ook niet noodzakelijk allemaal tegelijk belicht, maar dat zou ons wat te ver leiden..
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #48
        Re: Overstap van Canon naar Sony

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Wat geeft de grootste klap .. als uw voordeur dicht vliegt of het venstertje van uw toilet ?
        Uw vergelijking met the Fuji is een beetje "over the top", right? een 10K € cameraatje, 'k heb er zo 3 in mijn kast liggen ... zie of zulk mechanisme ook ingebakken zit in het dSLR'tje van Jan Modaal. (als was het maar om de klap van de spiegel op te vangen). maar soit ...
        Ik zou het begot niet weten. Ik heb geen venstertje op het toilet...

        Wou het vergelijk met het groeiend aantal MP's op FF sensors maar aanhalen en de problemen die dan eventueel zouden kunnen ontstaan qua onscherpte.
        Als gij graag ineens dikke porren in de rug geeft, ga uw gang
        Als ge daarmee denkt te bereiken dat er nagedacht gaat worden, hebt ge langs één kant gelijk gehaald. Ik héb nagedacht en ga u als eerste persoon ooit op eender welk forum waar ik actief ben bannen zodat ik uw zever niet meer moet lezen.

        Uitleg van mensen zoals Oermens hebben tenminste nut en daar kan ik wat mee.
        Toedeloe!

        Comment


        • #49
          Re: Overstap van Canon naar Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Altijd het/de zelfde(n) hier... en als de info die ze op arrogante wijze gaven nu nog correct zou zijn dan was het nog één ding, maar zoals meestal is dat hier ook weer niet het geval.

          Pixel densiteit heeft wel degelijk effect op de sluitertijd die je nodig hebt om een voldoende hoog percentage scherpe beelden te bekomen, wanneer je de beelden op 100% bekijkt (als je de beelden gewoon in hun geheel bekijkt op een HD scherm of een bepaald printformaat heeft dit geen effect, in dat geval is de grootte van de sensor doorslaggevend, maar daar koop je allicht geen >60Mp camera voor).



          Maar niet getreurd, je bent lang niet de enige die zich hieraan laat vangen, kijk maar eens naar de voorbeeldfoto's die DPR heeft genomen met de nieuwe A7R IV, bijna allemaal onscherp wegens te lange sluitertijd.

          De pixels worden trouwens ook niet noodzakelijk allemaal tegelijk belicht, maar dat zou ons wat te ver leiden..

          Bedankt voor de link!

          Daar gaat het me toch ook wel wat om. Als je dat soort toestellen zou willen inzetten om extreme macro foto's te nemen en je dankzij het hoge aantal MP's dan nog eens extra kan croppen zonder kwaliteitsverlies, dan moet de scherpte uiteraard wel dik ok zijn.
          Anders is er weinig voordeel op dat vlak uit te halen.

          Comment


          • #50
            Re: Overstap van Canon naar Sony

            Graag gedaan!
            Op zich zal een sensor met meer MP nooit minder detail geven in het eindresultaat en ook qua ruis op hogere iso zijn de extra MP geen nadeel meer, vroeger wel aangezien er toen grotere randen rond elke pixel waren die geen licht konden opnemen, maar dat is wel verholpen met microlenzen voor elke pixel en een andere sensorstructuur waar de elektronica meer achter de pixels ligt.
            Enkel qua dynamic range zou je een nadeel kunnen hebben aangezien een kleinere pixel minder fotonen kan opnemen en dus sneller 'volloopt'.

            Maar of je veel voordeel zou halen uit de extra MP is iets anders, mss wel als je meestal volledige controle hebt over je opname (flitslicht, wind, ...) en op effectieve diafragma's tussen f/2.8 en f/8-11 kunt werken, want bij kleinere openingen zal de diffractie er al voor zorgen dat je geen extra detail meer uit de lens krijgt.
            Ik had ergens een site gevonden waar je de maximale resolutie kon zien voor elk diafragma en dat liep erg snel terug (in de aard dat je maar 8 Mp meer haalde op f/32 oid), maar ik vind hem zo snel niet meer terug..
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #51
              Re: Overstap van Canon naar Sony

              Bij het extremere macro werk zorg je meestal wel voor totale controle wat licht en beweging betreft.
              Gaat toch enkel lukken met statische onderwerpen.
              Heb ook eens ergens een tabel gevonden waarbij de beste diafragma waarden aangegeven werden ivm diffractie. En die liepen heel snel terug naargelang de vergroting steeg.
              Dat geeft dan weer zulke flinterdunne DoF's dat stacken met een automatische rail bijna een must wordt en je sensor steeds brandschoon moet zijn omdat echt alles erop te zien is bij 10x en hoger.

              Heb ondertussen al heel knap gedetailleerde resultaten gezien die genomen werden met de Olympus om-d e-m1 II en Mitutoyo M plan apo 10x

              Comment


              • #52
                Re: Overstap van Canon naar Sony

                Dat is wel een spectaculaire lens (waar ik nog nooit van had gehoord)

                Als je dit leest weet je dat diffractie idd een groot probleem zal zijn bij dat soort fotografie:
                NA and Nominal Aperture: This lens has a numerical aperture of 0.28, Nominal aperture: f/1.62, effective aperture: f/17.86
                Maar als de resultaten echt goed zijn op een 20Mp MFT camera dan zou een dergelijke lens ook wel prima overweg moeten kunnen met een fullframe camera met extreem hoge resolutie, want die Olympus heeft ruwweg dezelfde pixeldichtheid als een 80Mp FF als ik me niet vergis!
                (volgens die link dekt deze specifieke lens wel juist FF, maar met mindere resultaten in de hoeken, maar er zullen er ook wel bestaan die een grotere beeldcirkel dekken wsl, maar de prijs zal dan ook wel stevig zijn.)

                Ik zou wat wachten als ik u was tot je zo'n camera kunt huren, dat lijkt me de enige manier om er echt achter te komen of het de moeite is voor uw soort fotografie.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #53
                  Re: Overstap van Canon naar Sony

                  Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                  Dat is wel een spectaculaire lens (waar ik nog nooit van had gehoord)

                  Als je dit leest weet je dat diffractie idd een groot probleem zal zijn bij dat soort fotografie:

                  Maar als de resultaten echt goed zijn op een 20Mp MFT camera dan zou een dergelijke lens ook wel prima overweg moeten kunnen met een fullframe camera met extreem hoge resolutie, want die Olympus heeft ruwweg dezelfde pixeldichtheid als een 80Mp FF als ik me niet vergis!
                  (volgens die link dekt deze specifieke lens wel juist FF, maar met mindere resultaten in de hoeken, maar er zullen er ook wel bestaan die een grotere beeldcirkel dekken wsl, maar de prijs zal dan ook wel stevig zijn.)

                  Ik zou wat wachten als ik u was tot je zo'n camera kunt huren, dat lijkt me de enige manier om er echt achter te komen of het de moeite is voor uw soort fotografie.

                  Dit zijn reacties waar ik heel dankbaar voor ben.
                  Ben zelf niet echt technisch aangelegd in het fotografische gebied, dus men kan me daar snel op afschieten (of stevig in de rug porren ), of proberen me daar mee te helpen op een manier dat ik er wat verder mee kan en gericht kan zoeken.

                  Extreme macro is natuurlijk een aparte tak die specifieke 'problemen' met zich meebrengt wil je echt goede foto's maken met zulke lenzen en vergrotingen.
                  Het begrijpen van de manier van werken van de huidige technologie kan dus zeker een hulp zijn.

                  Mijn 1D IV was vroeger mee van één van dé topcamera's. En kijk nu maar eens hoe het al verder geëvolueerd is. Sommige smartphones met extra opzetlenzen kunnen al macro foto's vastleggen waarvan je mond open valt (zolang je niet gaat inzoomen )

                  Comment

                  Working...
                  X