Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotografie welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Analoge fotografie welke camera

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Met alle sympathie voor wie die tijd opnieuw wil beleven (ik heb nog getuigd over die periode in een artikel in Shoot), maar maak dan ook je afdrukken in de donkere kamer !
    Ook voor wie met natte platen werkt en zo, mijn hoed af !

    Nu een pas genomen negatief of dia inscannen om digitaal af te drukken lijkt me veel kosten en werk voor een minder resultaat, zoiets als de wereld rondgaan om de straat over te steken.
    Normale formaten laat ik ontwikkelen, ook z/w, maar 4x5 of 16mm moet ik wel zelf doen. Op de tijd dat ik heen en weer naar het labo rijd heb ik 4 vlakfilmen ontwikkeld (drogen niet meegerekend). Maar enkele rollen 120 die kunnen wel wachten tot ik naar het labo ga voor de diafilm af te geven.

    Comment


    • #47
      Re: Analoge fotografie welke camera

      Ga eens rondneuzen op het analoogfotoforum.nl Een schat aan info op dit gebied.
      Ik werk alleen nog maar analoog. Mijn digitale Nikon ligt in de kast te verstoffen. Werk met een Nikon F4 of, als ik echt wel "zen-fotograferen, mijn analoge middenformaat.
      Gr. Joop
      Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

      Comment


      • #48
        Re: Analoge fotografie welke camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
        Ga eens rondneuzen op het analoogfotoforum.nl Een schat aan info op dit gebied.
        Ik werk alleen nog maar analoog. Mijn digitale Nikon ligt in de kast te verstoffen. Werk met een Nikon F4 of, als ik echt wel "zen-fotograferen, mijn analoge middenformaat.
        Gr. Joop
        tuurlijk!! noem jij ook Motokop op het AFF?? dat ik dat hier vergeet te vermelden als informatiebron!! *slaat zichzelf voor zijn hoofd*
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #49
          Re: Analoge fotografie welke camera

          de nostalgie met betrekking tot analoog kan ik goed begrijpen.
          maar of daardoor meer kunst wordt ?? wel meer ambacht :
          een ilford HP5 in rodinal naar 800 asa pogen te krijgen,
          of een Agfa diafilm zelf ontwikkelen met delicate tussenfase van nat te herbelichten ....
          het was zeker ambacht, of techniek, maar meer kunst ?
          die korrel was uw beperking, en de mogelijke strepen of droogvlekken op uw negatieven kun je nu misschien als kunst interpreteren, maar in feite ...

          Zeker niet sceptisch bedoeld, ben blij met de hernieuwde aandacht voor analoog,
          maar het moet verder gaan dan het gevoel van een stevige, ouderwetse camera vast te houden, vandaar dat ik de opmerking " het toestel zelf doet niet terzake" wel terecht vind, het zelf ontwikkelen , uw werkflow volledig zelf te vinden is mi inderdaad veel belangrijker dan de keuze voor een iconisch toestel. koop er een die lichtdicht is, want de "moeskes"
          vergaan, kunnen licht doorlaten en plakkende deeltjes worden op uw negatief of matglas.
          Ook de batterijen kunnen een probleem zijn

          het grootste voordeel van digitaal vind ik de mogelijkheden bij weinig licht.
          een deftig digitaal toestel produceert nu kwalitatieve fotos aan 1600 iso of meer,
          analoog was beste kwaliteit dia kodachrome 25 asa ( 25 ! ) of bij zwartwit boette je al kwaliteit in door uw Ilford fp4
          " op te fokken" tot 200 asa.

          Voor mij ook geen weg terug naar analoog ( misschien eens op pensioen ..., het dokamateriaal staat nog op zolder ( met schneider en nikkor lens))

          hopelijk heb je hier iets aan, grten geert.

          Comment


          • #50
            Re: Analoge fotografie welke camera

            Ik geloof ook niet dat het verstandig is om hier een discussie te beginnen of een van beiden beter/slechter is. Ze kennen allebeide hun beperkingen en voordelen. Het is maar waar je van houdt. Ik heb al eens eerder betoogd, voor de liefhebber van een oldtimer maakt het niets uit dat zijn auto naar olie ruikt, veel benzine verbruikt, zwaar stuurt en schakelt, af en toe eens hikt en kraakt. Deze liefhebber wil op een voor hem zo leuk mogelijke manier van A naar B of simpelweg rondtoeren en genieten van het rijden zelf. Is dat verstandig??? Denk het niet maar wel ontzettend leuk.
            Een dergelijke liefhebber kun je helemaal plat redeneren met argumenten van beter / goedkoper / soepeler / verstandiger enz. Hij zal je een beetje meewarig aankijken en in zijn oldtimer te stappen om breed lachend weg te rijden.
            Gr. Joop
            Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

            Comment


            • #51
              Re: Analoge fotografie welke camera

              Prachtige uiteenzetting Joop; maar of het zin heeft? Wie weet ..
              Als ik foto's maak met een digitale camera denk ik ook altijd: mooi scherp!! razend gemakkelijk , leuk toestel..
              Maar als de analoge Nikon of Minolta of Pentax * klaarstaan dan zal ik onbewust altijd de analoge camera nemen ; waarom ?
              Waarschijnlijk omdat er met deze toestellen een nauwe band is en we eigenlijk zielsverwanten zijn.. gelukkig maar !!


              Groetjes
              Maurits

              Comment


              • #52
                Re: Analoge fotografie welke camera

                Maurits en ik geloof niet dat we de digitale gebruiker overtuigd krijgen. Anders gezegd, ik heb geen enkele behoefte om hem te willen overtuigen
                We gaan rustig verder met onze oude toestellen.
                Gr. Joop
                Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

                Comment


                • #53
                  Re: Analoge fotografie welke camera

                  Neen, en hoeft voor mij ook niet. Zelf gebruik ik film omdat de camera's me gewoon een betere gebruikersinterface bieden. Een ring aan de lens om scherp te stellen, eentje om het diafragma te kiezen en een knop op de camera voor de snelheid. De rest doe IK. Geen computer met een handleiding van 500 pagina's. Ga morgen de GS645W nog eens uitlaten.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Analoge fotografie welke camera

                    Groot gelijk Spanik; dat is nog echt fotograferen man !
                    Momenteel staan hier drie ( vier ) kleinbeeld geladen: Nikon F301 met Rollei RPX100 / Nikon F301 met TMax 400 / Olympus OM2 n met Agfa Vista en Minolta XD7 met Rollei RPX100. En de Z/W films ontwikkel ik nog zelf.

                    Grts
                    Maurits

                    Comment


                    • #55
                      Re: Analoge fotografie welke camera

                      Het is hier de plaats niet om fotografen proberen te winnen voor analoge fotografie. Bespaar jullie de moeite want er zijn te weinig leden die ooit analoog gewerkt hebben.
                      Wie liefhebber is van analoge fotografie maakt zich lid van het AFF.
                      Heel andere mentaliteit ook dan hier, ik bedoel daarmee niet dat BD slecht is, verre van zelfs. Ook hier is het een schatkamer aan informatie.
                      Ben amper een jaar lid van AFF en het is ongelooflijk hoeveel ik al heb bijgeleerd aan het renoveren van oude toestellen.
                      Zelf ontwikkelen doe ik al jaren niet meer na een ongewild "ongelukje" met de badkuip.

                      PS: Bijna vergeten, een Nikon F4s en een Canon EOS 1n hebben geen mousse afsluitingen, die zijn zo lichtdicht.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Analoge fotografie welke camera

                        gezien nog niemand het gezegd heeft:
                        een reflexcamera valt niet te vergelijken met een meetzoekercamera, de manier van fotograferen is compléét anders.

                        en iemand hier voor me zei dat hoge iso binnen de filmfotografie gelijk staat aan veel ruis, onzin.
                        Wanneer je film pusht komt er inderdaad meer ruis, maar een film met iso 3200 op de juiste manier met de juiste ontwikkelaar ontwikkeld kan even weinig ruis geven als een iso50.

                        O, en mocht je op zoek zijn naar een Hasselblad, heb er enkele mooie te koop

                        Als reflexcamera gebruik ik zelf de F5 van Nikon, fantastisch toestel waarbij je alle luxe hebt zoals bij de professionele digitale modellen.
                        Point and shoot gebruik ik de Konica Hexar AF, een ongelooflijk scherpe lens, prachtig contrast enzovoort!
                        Middenformaat Hasselblad zoals ik net al aanhaalde, de manier van werken is gewoon geweldig (uiteraard gepaard met de sublieme kwaliteit van camera en lenzen)
                        grootformaat Cambo, staat hier eigenlijk te veel aan de kant gezien je toch een specifieke scanner en vergroter nodig hebt. (heb er ook nog 2 te koop trouwens)
                        Last edited by MoFoPictures; 14 september 2017, 16:27.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Analoge fotografie welke camera

                          Analoge films geven geen ruis,maar korrel.
                          Op een foto misschien zelfde indruk,maar korrel onstaat door de zilverdeeltjes in de emulsielaag.
                          Hoe groot die zijn ,wordt inderdaad bepaalt hoe je ontwikkelt.
                          Maar het is een chemisch gebeuren, en niet elektr. zoals in digitale fotografie.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Analoge fotografie welke camera

                            ruis, korrel, grain, noise, denk dat iedereen wel weet waar het over gaat...of het nu digitaal of analoog is, het gaat over hetzelfde.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Analoge fotografie welke camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                              Het is hier de plaats niet om fotografen proberen te winnen voor analoge fotografie. Bespaar jullie de moeite want er zijn te weinig leden die ooit analoog gewerkt hebben.
                              Wie liefhebber is van analoge fotografie maakt zich lid van het AFF.
                              Heel andere mentaliteit ook dan hier, ik bedoel daarmee niet dat BD slecht is, verre van zelfs.
                              Zieltjes winnen gaan we misschien niet doen, maar het is toch goed om weten dat er nog anderen die hier komen met film bezig zijn. Aff heeft inderdaad een andere mentaliteit, daarom dat ik er niet (meer) kom.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Analoge fotografie welke camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
                                Ik geloof ook niet dat het verstandig is om hier een discussie te beginnen of een van beiden beter/slechter is. Ze kennen allebeide hun beperkingen en voordelen. Het is maar waar je van houdt. Ik heb al eens eerder betoogd, voor de liefhebber van een oldtimer maakt het niets uit dat zijn auto naar olie ruikt, veel benzine verbruikt, zwaar stuurt en schakelt, af en toe eens hikt en kraakt. Deze liefhebber wil op een voor hem zo leuk mogelijke manier van A naar B of simpelweg rondtoeren en genieten van het rijden zelf. Is dat verstandig??? Denk het niet maar wel ontzettend leuk.
                                Een dergelijke liefhebber kun je helemaal plat redeneren met argumenten van beter / goedkoper / soepeler / verstandiger enz. Hij zal je een beetje meewarig aankijken en in zijn oldtimer te stappen om breed lachend weg te rijden.
                                Gr. Joop
                                Schitterende vergelijking Joop.

                                Comment

                                Working...
                                X