Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji, love it and hate it :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: fuji, love it and hate it

    Wat mij het meeste 'stoorde' was de EVF. Ik kan niet wennen aan dat kunstmatige beeld van een electronische zoeker. Ik gebruik bv. ook nooit Lv bij mijn camera's. Ik wil graag het beeld 'in het echt' zien en daar iets van maken. De rest (bediening en zo) wordt je uiteindelijk wel gewoon denk ik.

    Comment


    • #47
      Re: fuji, love it and hate it

      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
      Wat mij het meeste 'stoorde' was de EVF. Ik kan niet wennen aan dat kunstmatige beeld van een electronische zoeker. Ik gebruik bv. ook nooit Lv bij mijn camera's. Ik wil graag het beeld 'in het echt' zien en daar iets van maken. De rest (bediening en zo) wordt je uiteindelijk wel gewoon denk ik.
      Als ik het beeld in het echt wil zien dan kijk ik wel even boven de camera.
      Het beeld dat je in een EVF ziet is het uiteindelijke beeld dat je sensor registreert en heb je al een idee wat je kan verwachten.
      Witbalans, scherpte van je foto, belichting en direct een preview hebben van je foto is gewoon handig.
      Je kan dan wel zeggen dat je aanpassingen achteraf doet (raw) maar dat is hetzelfde zeggen dan "ik doe geen enkel instelling meer in mijn camera en ik schiet in het wilde weg"
      Helemaal niet kunstmatig... als een EVF kunstmatig is, dan is je monitor dat ook want uiteindelijk is je EVF een kleine monitor.
      En zeg nu zelf.. wat doe je als je een foto genomen hebt ? juist... direct je hoofd van de camera en je preview bekijken achteraan op je lcd/oled schermpje. Praktisch iedereen doet dat.
      Met een EVF zie je de foto voor dat je hem genomen hebt en de preview direct erna zonder je hoofd van de camera te houden.
      Een OVF is daarom niet slecht en heeft als voordeel dat het batterijverbruik heel laag blijft, daarom ook nuttig bij het observeren van bv. vogels of wild-life en ook nog enkel voordelen bij sport.

      Ik heb zelf het analoge tijdperk meegemaakt en weet best wel wat een OVF betekent... dus ervaring genoeg om te weten wat dit mij nog bijdraagt.
      Als je alleen fotografie doet dan ok.
      Voor Video is een OVF al totaal nutteloos.

      Ik zie wel in de toekomst hybride zoekers verschijnen.. althans daar is toch al sprake van geweest...
      Last edited by Funcky; 6 oktober 2017, 12:44.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #48
        Re: fuji, love it and hate it

        Er is toch een groot verschil tussen een foto bekijken achteraf, op een (tegenwoordig toch) redelijk groot scherm, beeld dat stil staat, waar je de tijd voor kunt nemen om alle aspecten te bekijken, en een soort 'monitor'-beeld in de EVF dat niet stil staat, en al helemaal niet voor foto's van bewegende onderwerpen. Fietsers, auto's, spelende kinderen e.d.: je ziet ook pas achteraf of je op het goede moment hebt afgedrukt. Het is gewoon hoe je het als fotograaf zelf aanvoelt, het gaat niet over wat beter of slechter is, het zal wel voor iedereen anders zijn hé ! Ik zal niemand proberen te overtuigen van mijn visie, maar als een grote meerderheid zou kiezen voor EVF, doe ik toch verder met mijn OVF hoor.

        Comment


        • #49
          Re: fuji, love it and hate it

          Ik heb een tijdje gewerkt met een Leica Digilux 2 (EVF). Ik kon er maar niet aan wennen. Met de D1 en de D2x kwam er een optische zoeker maar ik heb het altijd lastig gehad met dat kleine beeld, ik kreeg er zowaar claustrofobie van. De komst van de FX'en was al een verademing, zeker in combinatie met een DK17M.

          Comment


          • #50
            Re: fuji, love it and hate it

            amai deze discussie blijft gaan

            mijn ervaring nog even delen:
            ik heb de handleiding wat beter bestudeerd van de xe2 en ik kon hem inderdaad toch redelijk goed instellen zoals ik wou.
            ik heb dan ook nog een aantal video's en fora posts gevonden met jpeg settings die de output NOG beter maakten (oa van bert stephani)
            de jpeg's die eruit kwamen na de vakantie waren van zo'n aard dat voor mij alle twijfel weg was. ik twijfelde toen alleen nog tss upgraden naar de pro 2 of xt2.
            ik neigde meer naar de pro 2 voor het rangefinder formaat, maar toen kwam er opeens de xe3 op de proppen wat quasi een pro2 mini is zonder evf

            ik heb toen mijn xe2 kunnen verkopen en zou normaal vandaag de fuji xe3 moeten ontvangen als alles goed gaat met kamera express want het is wel een heel gedoe geweest

            maw, fuji love fuji toch meer dan hate it
            500px

            Comment


            • #51
              Re: fuji, love it and hate it

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik heb een tijdje gewerkt met een Leica Digilux 2 (EVF). Ik kon er maar niet aan wennen. Met de D1 en de D2x kwam er een optische zoeker maar ik heb het altijd lastig gehad met dat kleine beeld, ik kreeg er zowaar claustrofobie van. De komst van de FX'en was al een verademing, zeker in combinatie met een DK17M.
              Ik zou je dan toch eens aanraden om door een deftige EVF te kijken. Die camera waar je van spreekt had een 235000 dots evf.
              Zelfs kleine instap compactjes hebben tegenwoordig een 1.1 type.
              Dat is totaal niet te vergelijken met de hedendaagse zoekers 2.3 dots.
              Laatste camera's hebben 3.7 type (Sony, Leica..)
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #52
                Re: fuji, love it and hate it

                Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                amai deze discussie blijft gaan

                mijn ervaring nog even delen:
                ik heb de handleiding wat beter bestudeerd van de xe2 en ik kon hem inderdaad toch redelijk goed instellen zoals ik wou.
                ik heb dan ook nog een aantal video's en fora posts gevonden met jpeg settings die de output NOG beter maakten (oa van bert stephani)
                de jpeg's die eruit kwamen na de vakantie waren van zo'n aard dat voor mij alle twijfel weg was. ik twijfelde toen alleen nog tss upgraden naar de pro 2 of xt2.
                ik neigde meer naar de pro 2 voor het rangefinder formaat, maar toen kwam er opeens de xe3 op de proppen wat quasi een pro2 mini is zonder evf

                ik heb toen mijn xe2 kunnen verkopen en zou normaal vandaag de fuji xe3 moeten ontvangen als alles goed gaat met kamera express want het is wel een heel gedoe geweest

                maw, fuji love fuji toch meer dan hate it

                Ik ben benieuwd wat je van de X-E3 gaat vinden.
                Veel specificaties van de Pro en X-T in een kleinere body.
                Laat alvast je eerste indrukken na...
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #53
                  Re: fuji, love it and hate it

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  En zeg nu zelf.. wat doe je als je een foto genomen hebt ? juist... direct je hoofd van de camera en je preview bekijken achteraan op je lcd/oled schermpje. Praktisch iedereen doet dat.
                  ..
                  Ik doe dat heel heel zelden. Alleen als ik met hele moeilijke lichtomstandigheden zit. Maar ik dan ben groot geworden in de tijd dat het van de eerste keer goed moest zijn.
                  Maar ik zal wel een buitenbeentje zijn zeker ?

                  Comment


                  • #54
                    Re: fuji, love it and hate it

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ik zou je dan toch eens aanraden om door een deftige EVF te kijken. Die camera waar je van spreekt had een 235000 dots evf.
                    Zelfs kleine instap compactjes hebben tegenwoordig een 1.1 type.
                    Dat is totaal niet te vergelijken met de hedendaagse zoekers 2.3 dots.
                    Laatste camera's hebben 3.7 type (Sony, Leica..)
                    Ik ga je beslist niet tegen spreken (het is ook al meer dan 10 jaar geleden). In feite kon ik nooit helemaal wennen aan die camera, Leica of geen Leica, EVF of niet.
                    Had je die gebruiksaanwijzing eens moeten lezen, volgens mij was die geschreven door de chaoot van dienst
                    In ieder geval : ik ben al heel mijn leven bij Nikon en daar blijf ik. Lang geleden heb ik een klein uitstapje gemaakt naar Canon (AE-1) in aanvulling van mijn EL, maar ook dat was mijn ding niet...
                    Natuurlijk : het kost wat en het weegt wat en ik ken niks van andere merken maar eens je bent ingesleten op een concept gaat dat er moeilijk weer uit, vraag maar aan Geert.

                    Comment


                    • #55
                      Re: fuji, love it and hate it

                      Ik zal een nieuwe topic maken voor de xe3. Ik gok dat ik hem klein ga vinden en mss snel die grip ga bijbestellen. Had ik ook bij de xe2


                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      500px

                      Comment


                      • #56
                        Re: fuji, love it and hate it

                        Ik had op mijn x-e2 ook de grip op. Voelt net iets beter aan. De x-E3 is wel een knappe camera geworden. Alle bediening staat nu ook rechts zoals op de x-pro2. Nice. De EVF is wel kleiner dan de x-pro2. Ik blijf het super vinden dat Fuji overal zijn zelfde sensor insteekt. Je hebt met de x-E3 gewoon dezelfde kwaliteit als de x-pro2 en de x-t2.
                        Last edited by Ief; 7 oktober 2017, 11:04.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #57
                          Re: fuji, love it and hate it

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik doe dat heel heel zelden. Alleen als ik met hele moeilijke lichtomstandigheden zit. Maar ik dan ben groot geworden in de tijd dat het van de eerste keer goed moest zijn.
                          Maar ik zal wel een buitenbeentje zijn zeker ?


                          Goh ja... ook niet uitzonderlijk hoor.
                          Bij Leica hebben ze zelfs een camera zonder LCD achter. De M-D.
                          De filosofie hierachter komt overeen met jouw gedachtengang
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #58
                            Re: fuji, love it and hate it

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Ik ga je beslist niet tegen spreken (het is ook al meer dan 10 jaar geleden). In feite kon ik nooit helemaal wennen aan die camera, Leica of geen Leica, EVF of niet.
                            Had je die gebruiksaanwijzing eens moeten lezen, volgens mij was die geschreven door de chaoot van dienst
                            In ieder geval : ik ben al heel mijn leven bij Nikon en daar blijf ik. Lang geleden heb ik een klein uitstapje gemaakt naar Canon (AE-1) in aanvulling van mijn EL, maar ook dat was mijn ding niet...
                            Natuurlijk : het kost wat en het weegt wat en ik ken niks van andere merken maar eens je bent ingesleten op een concept gaat dat er moeilijk weer uit, vraag maar aan Geert.
                            Daar is niets verkeerd aan om een voorkeur te hebben aan een Merk.
                            Zolang men niet denkt dat je eigen merk alleen de ultieme camera's in huis heeft ... heb ik daar niets op tegen. (ik bedoel dat niet persoonlijk op jou)
                            En iemand zoals Geert die goed ingeburgerd is in het Nikon bestaan vind ik ook belangrijk ... alleen al om de informatie van zo iemand met zoveel Nikon ervaring kan doorslaggevend zijn om iets aan te kopen van het merk.

                            Hieronder een beetje Nikon nostalgie een fotootje genomen door mijn dochtertje (toen 11j.) met een Nikon Coolpix L3
                            Mijn laatste Nikon combo


                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #59
                              Re: fuji, love it and hate it

                              We zijn blijkbaar niet alleen met onze ouderwetse manier van fotograferen. Als men bij de EVF steeds meer pixels wil, is dat allicht omdat de vorige niet goed genoeg was, en omdat de volgende generatie nog beter moet zijn....om uiteindelijk de OVF te evenaren, toch ?

                              Comment


                              • #60
                                Re: fuji, love it and hate it

                                Of je nu met een fototoestel van pakweg 60 à 70 jr of met een moderne digi- camera , het maakt enkel technisch verschil aangezien de fotografen en hun inzicht helemaal dezelfde zijn .
                                Regelmatig gebruik ik een Zeiss-Ikon Nettar 6X 6 balgcamera zonder lichtmeter , zonder gekoppelde afstandinstelling ; met een losse oude lichtmeter , een stevig statief en alles zelf ontwikkelen.
                                Dan kom ik soms "moderne " digitale fotografen tegen ( klak klak klak ... 2000x in één week en de mooiste eruit pluizen)
                                Tja .. dan sta ik daar hé , met m'n oude Nettar en m'n lichtmeter , alles bezien en inschatten voor max 12 opnames op 6 X 6
                                Soms vraag ik mij af wie er dan het meeste geniet van zijn hobby en zijn toestel?
                                Regelmatig ga ik ook op stap met met modernere reflexcamera's uit de 70 & 80 tiger jaren & ook met mijn o zo fraaie FUJI X -E 2s ( een tof ding hoor !)
                                Groetjes
                                Maurits

                                Comment

                                Working...
                                X