Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji, love it and hate it :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fuji, love it and hate it

    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
    Ik ben toch eigenlijk een beetje curieus naar al die fotografen die altijd manueel werken .... hebben jullie allemaal altijd je externe lichtmeter mee dan
    eh en de lichtmeter van de camera kan natuurlijk niet gebruikt worden ? voor mij manueel is instellen tijd en diafragma en iso automatisch (wordt natuurlijk aangepast aan omstandigheden)
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #17
      Re: fuji, love it and hate it

      ik vind de juiste video reeks niet meer, maar ik gebruik dus het zone system van ansel adams, als je daar op zoekt op youtube krijg je wel het idee.
      ik denk dat dit systeem voor mij een hele nieuwe wereld opende en de grootste stap was in fotografie (voor mij he

      zoiets dus bv: https://www.youtube.com/watch?v=sR5CKay8WM4
      500px

      Comment


      • #18
        Re: fuji, love it and hate it

        Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
        eh en de lichtmeter van de camera kan natuurlijk niet gebruikt worden ? voor mij manueel is instellen tijd en diafragma en iso automatisch (wordt natuurlijk aangepast aan omstandigheden)
        Uiteraard kan je dat doen. Maar dan is er niet echt veel verschil meer met A/Av of T/Tv voorkeur.
        Je verliest alleen meer tijd zo imo.
        Er zijn natuurlijk situaties waarbij je dat niet wil dat je instellingen wijzigen omdat je wisselde belichting hebt, maar er zijn er ook veel waarbij je juist wel elke keer een nieuwe lichtmeeting wilt.

        Ik hoor en lees alleen zo vaak dingen zoals "Ik shoot altijd manueel want ik bepaal de instellingen en niet de camera". Als je dan echter gewoon de interne lichtmeter gebruikt, dan maak je jezelf toch wel wat wijs imo
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #19
          fuji, love it and hate it 😞

          Vind ik nogal scherp door de bocht als je je beeld uitmeet met spot legering en het zone systeem principe op verschillende plaatsen dan bekom je vaak toch een beter resultaat dan de average meting van de camera, zeker in beelden met extreme verschillen tussen donker en licht bv. + ik persoonlijk heb een beter begrip over wat ik eigenlijk doe en kan zo ook meer een gewenst effect bekomen eventueel


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          500px

          Comment


          • #20
            Re: fuji, love it and hate it

            Ik vind dat hele manueel gedoe bijzonder amusant; zelf ook een tijdje
            volgehouden. Nu vind ik het hetzelfde als zelf opstaan om de tv te ver-
            zetten in plaats van met de afstandbediening.

            Comment


            • #21
              Re: fuji, love it and hate it

              Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
              ik vind de juiste video reeks niet meer, maar ik gebruik dus het zone system van ansel adams, als je daar op zoekt op youtube krijg je wel het idee.
              ik denk dat dit systeem voor mij een hele nieuwe wereld opende en de grootste stap was in fotografie (voor mij he

              zoiets dus bv: https://www.youtube.com/watch?v=sR5CKay8WM4
              Ik heb het even bekeken. Ik ken het zonesysteem wel, staat ook in Bruce Barnbaum zijn boek dacht ik ? Ergens in 1 of ander hoofdstuk.

              Dit is wel een goeie video van de toepassing op digitaal, maar ik vond nog steeds dat het ook tekort komt.
              Bij digitale fotografie, als je in RAW formaat werkt, dan heb je ook een deel informatie in de eerste en laatste zone die je dan verzetten van zone (geen idee of dit verstaanbaar is ?).
              Het imo belangrijker dat je voor het resultaat werkt. Als je je camera goed kent, en ervaring hebt met het soort van fotografie wat je doet, dan heb je ook een goed idee wat je nodig hebt om het eindresultaat te bereiken.
              Als je beeld niet gebalanceerd is (zoals bv night shots, landscape zonder GND filters, blacklit portret), dan is het belangrijk dat je weet wat je kan doen achteraf, en daar omgekeerd werkt.
              Dan kan soms wel betekenen dat je bewust over- of underexposed.

              Ik stel me ook serieus vragen bij de stelling in de video dat je +1 moet gaat bij een spotmetering op het gezicht bij zonlicht. Dat klopt gewoon niet.
              Net even nagekeken bij mijn fotos, en ik moet zelden meer dan 0,5 compenseren, meestal zo goed als niks zelf.
              Als je ook nog gaat extra +1 doen boven de spotmeting bij backlit portretten, dan wordt het helemaal miserie.

              Ik werkt persoonlijk richting visueel resultaat. Ik kijk zelden naar histograms. Maar iedereen zijn ding natuurlijk. Als het resultaat maar goed is
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #22
                Re: fuji, love it and hate it 😞

                Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                Vind ik nogal scherp door de bocht als je je beeld uitmeet met spot legering en het zone systeem principe op verschillende plaatsen dan bekom je vaak toch een beter resultaat dan de average meting van de camera, zeker in beelden met extreme verschillen tussen donker en licht bv. + ik persoonlijk heb een beter begrip over wat ik eigenlijk doe en kan zo ook meer een gewenst effect bekomen eventueel
                Dat is bruikbaar voor een landscape/cityscape/etc, maar voor eventfotografie of actiefotografie is je foto al verdwenen tegen de tijd dat je al je lichtmetingen en berekeningen gedaan hebt
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #23
                  Re: fuji, love it and hate it 😞

                  Btw: waarom heb je eigenlijk geen 2de hands D800 gekocht ? (of zelfs een 2de hands D700) ?
                  Was je niet tevreden van je de D700 (voor het accident)
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #24
                    Re: fuji, love it and hate it

                    Ja de video legt de basis uit maar het systeem werkt wel voor mij mits wat tweaks.

                    Ik wou graag video en keek al lang naar Fuji, ook om meer jpeg te doen en minder tijd in lightroom te steken. Compactheid was ook een +

                    En een d800 of 610 of 750 + degelijke lenzen lag boven mijn budget


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    500px

                    Comment


                    • #25
                      Re: fuji, love it and hate it

                      Ik gebruik nu meestal jpeg, die ik in PSE14 open met "alt+ctrl+o" : zo worden ze geopend in acr en kan je ze bewerken( zoals een raw) en terug opslaan in het formaat je wil. Ik gebruik ook een filmsimulatie en moet toegeven dat ik raw niet mis. In bepaalde situaties zul je niet anders kunnen dan raw schieten, maar dat is zelf te beoordelen.
                      Tevens moet je fuji leren begrijpen ( reeds tweemaal voorgehad). Het is volgens mij een net iets andere manier van fotograferen. Ligt het aan de sensor of aan mij .....ik weet het niet, maar dat gevoel heb ik.
                      Succes in je zoektocht.

                      Misschien een interessante link : www.dpreview.com/forums/post/59741134

                      J.
                      Last edited by joebat; 24 juni 2017, 19:36.
                      Fuji x 100 f

                      Comment


                      • #26
                        Re: fuji, love it and hate it

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        Ik ben toch eigenlijk een beetje curieus naar al die fotografen die altijd manueel werken .... hebben jullie allemaal altijd je externe lichtmeter mee dan
                        Ja, lijkt me normaal ook. Werk bijna altijd met invallend licht meting, soms met spot (1% of zoiets) en af en toe ook diafragma voorkeuze.

                        Met een Fuji lukt dat echter niet zo denderend (xpro1), ook de reden waarom ik die na een maand weggedaan heb. Vooral omdat de automatische lichtmeting er ook vaak naast zat.

                        Comment


                        • #27
                          Re: fuji, love it and hate it

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                          Ik ben toch eigenlijk een beetje curieus naar al die fotografen die altijd manueel werken .... hebben jullie allemaal altijd je externe lichtmeter mee dan
                          Manueel met een digitale camera betekend dat je het diafragma of de sluitertijd zelf kiest.
                          De lichtmeter blijft z'n werk doen en in mijn geval staat de compensatie op -1, dus iets onderbelicht.
                          Zo werk ik met de X-E2s, de X-T1 en de Canon 5D.
                          Bij de 5D werk ik zelfs met een vast ISO, maar dan moet ik wel de sluitertijd in het oog houden opdat die niet te lang wordt.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: fuji, love it and hate it

                            Manueel betekent toch net dat je zowel sluitertijd als diafragma zelf instelt, anders heb je shutter of aperture priority ? In manuele mode doet die compensatie toch ook niks?


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            500px

                            Comment


                            • #29
                              Re: fuji, love it and hate it

                              Er gaat inderdaad niet veel boven de D700. Ik had vroeger een D7000, nooit weg mee gekund, lag mij totaal niet, veel te klein in mijn handen en boeide mij niet. Van het moment dat ik een D700 had, was er direct mee weg, zwaarder en duidelijker in de omgang. Ben er nog steeds content van. Zou eventueel overschakelen naar een D750 maar die is dan weer een stukje kleiner en lichter en ik heb dat niet graag.
                              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                              Comment


                              • #30
                                Re: fuji, love it and hate it

                                Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                                Manueel betekent toch net dat je zowel sluitertijd als diafragma zelf instelt, anders heb je shutter of aperture priority ? In manuele mode doet die compensatie toch ook niks?


                                Sent from my iPhone using Tapatalk
                                En hoe kan je dan weten of de foto goed belicht is?
                                Of je fotografeert met diafragma voorkeuze of met snelheid voorkeuze.
                                De rest doet de ingebouwde lichtmeter toch. En de compensatie werkt wel hoor.
                                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                                Comment

                                Working...
                                X