Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji, love it and hate it :(

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: fuji, love it and hate it

    Dan trek je dus niet manueel maar semi-automatisch ...

    Bij manueel stel je beide zelf in en meet je het beeld via de lichtmeter zelf uit... compensatie werkt dan niet...

    Wat jij bedoeld is A of S mode op de meeste toestellen, M is volledig manueel


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    500px

    Comment


    • #32
      Re: fuji, love it and hate it

      Bij manueel werken kies je zelf sluitertijd, diafragma en iso. De lichtmeter in je toestel geeft dan meestal een soort balk weer met een midden positie. Als je de "cursor" door keuze van de 3 parameters in het midden zet is je foto goed belicht. Langs links is die onderbelicht en langs rechts overbelicht. Bij de toestellen die ik ken werkt exp-comp niet in manuele stand.

      Dit laat dus ook al verstaan dat als je de interne meter gebruikt en zonder verdere poespas op correct belicht regelt je eigenlijk hetzelfde resultaat bekomt als op een automatische stand.

      Comment


      • #33
        Re: fuji, love it and hate it

        Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
        En hoe kan je dan weten of de foto goed belicht is?
        Of je fotografeert met diafragma voorkeuze of met snelheid voorkeuze.
        De rest doet de ingebouwde lichtmeter toch. En de compensatie werkt wel hoor.
        Euhm nee !
        Manueel is toch echt manueel (M mode). Je kan dan een externe lichtmeter gebruiken, als je manuele flash gebruikt is dat quasi noodzakelijk. Je kan ook de interne lichtmeter gebruiken, maar dat heeft imo meestal niet zoveel zin. Vandaar mijn originele opmerking over het "ik werk altijd manueel". Waarbij het vooral dat "altijd" voor mij het struikelblok is.

        Het is niet omdat je niet op auto staat dat je per definitie manueel werkt. Geen enkele fotograaf werkt in auto... (mag ik hopen toch).

        En exposure compensatie doen toch echt niks in M hoor. Je wilt juist dat je camera dan NIKS aanpast. Je lichtmeter indicatie zal wel zich aanpassen aan de exposure compensatie, maar je camera zelf zal niks aanpassen. Tenzij je op auto iso staat. Dan zal je camera de iso settings wel aanpassen. Maar eigenlijk is dat ook weer niet manueel...
        Last edited by Eanx; 25 juni 2017, 11:42.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #34
          Re: fuji, love it and hate it

          Jaja, nu snap ik wat jullie bedoelen.
          Nee, ik fotografeer nooit op M tenzij ik M42 lenzen gebruik met een gewone adapter dan kan ik bijna niet anders.
          Ik werk omzeggens 100% op AV met AF lenzen, dat bedoelde ik met manueel.
          Ik werk graag met het diafragma voorkeuze zo heb ik de scherptediepte in de hand, de rest zal het toestel wel doen en inderdaad op de M stand werkt de compensatie niet,
          dat klopt helemaal.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #35
            Re: fuji, love it and hate it

            Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
            ik heb heel lang getwijfeld wat te kopen nadat mijn d700 in het water gevallen is.
            uiteindelijk ben ik voor fuji gegaan, een xe2 met 18-50.

            ik ben best tevreden met de foto kwaliteit, maar ik vind de controls ontzettend frustrerend.
            ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zo lyrich is over de dials.
            ja het ziet er mooi uit en is old school fotografie, maar het is toch zo on ergonomisch als de pest?
            ik ben meer bezig met aan die dingen te draaien en te checken of het wel juist ipv te fotograferen..

            wat mij betreft gaat er op dat gebied toch niks boven de nikon d700 en d300. twee dials op de perfecte plaats:
            1 voor sluitertijd, 1 voor diafragma en iso binnen handbereik. spotmeting aan, meten en trekken


            nu zit ik toch een beetje in dubio. ik vind het wel fijn dat hij klein is met geweldige kwaliteit, maar voorlopig vind ik de bediening op zijn minst frustrerend.
            jammer genoeg zijn er niet veel opties, sony heeft maar 1 dial en klein of te duur lenzenaanbod, terug naar nikon gaan voor een d500 is ook te duur en d300 is
            nu toch wel echt al iets te verouderd.

            de d7xxx reeks van nikon vind ik ook niet lekker in de hand liggen dus die valt ook al af

            kwam er maar een opvolger van de s5 pro, dan zouden er heel veel mensen gelukkig zijn denk ik
            Ook voor mij zeer herkenbaar arten.
            Na zowat de gans Nikon Pro reeks overgetapt naar Fuji, met name XT1 en een XE2 met wat lichtsterk glas,
            dat omwille van het gewicht, over de beeldkwaliteit hoef ik hier geen uitleg te geven denk ik, deze is TOP.
            Maar als we het over bediening, snelheid, batterijen en flitsmogelijkheden gaan hebben dan krijg je een ander verhaal.
            Dus, toen de D500 er verleden jaar aan kwam, er eentje gaan testen, alle gevoel wat ik bij Fuji miste kreeg ik hier terug.
            De D500 gaf mij zelfs een veel beter gevoel dan bij mijn D800, drie keer meer scherpstelpunten, super snel en een AF om "U" tegen te zeggen,
            net als de hoogwaardige hoge iso, ik was met name meteen verkocht, en hoewel de D500 terug een DX toestel is, is hij een stuk beter dan mijn D800.
            Ook het gewicht valt zeer goed mee, mits je het wat bij het kortere glas kan houden.
            Velen zijn dan ook over gestapt naar Fuji omwille van dat gewicht, maar wil je daar wat lichtsterk glas bij, dan heb je al snel terug een gewichtig tasje.
            Fuji glas is ook fantastisch, ik had de 23mm f1.4, 35mm f1.4, 56mm f1.2 en een 18-55 f2.8-4.0, en plannen om de 50-140 f2.8 aan te kopen...
            Zoals gezegd, optisch "fantastisch" glas met een zéér degelijke bouw, maar ook daar had ik een dubbel gevoel, bij Fuji heb je namelijk het gevoel
            dat ieder objectief een totaal ander ontwerp is, zo kan je totaal geen lijn trekken in de bediening van die objectieven, bij het ene objectief schakel je tussen
            AF met een knop, bij de andere met een ring die je voor en achteruit moet klikken, en de AF van de 35mm f1.4 maakt een ferme uitwendige beweging
            bij het scherpstellen, iets wat mij persoonlijk wel wat ergerde.
            Dan ga je jezelf de vraag stellen, "kunnen die mannen nu echt geen standaard bediening bedenken", niet dat dat optisch en naar kwaliteit toe niet goed is,
            maar het is gewoon moeilijk wennen.
            Dus nu terug een Nikon D500 met reeds wat mooi glas, en eerlijk gezegd, zo een goede en handige camera had ik nog nooit,
            veel beter dan mijn D800 met Low-pass filter, wel wat minder pixels, maar dat heb ik toch niet nodig.
            En wat tegenwoordig als jpg uit een D500 komt is evenwaardig aan wat er uit Fuji komt, bij veel van mijn foto's ga ik zelfs geen raw nabewerking meer doen,
            ik sla mijn NEF bestanden nog wel op, maar ga deze maar bij uitzondering na bewerken als raw.
            Enige negatieve opmerking die ik kan maken bij de D500, is dat Snap-Bridge (waar ze bij Nikon zo over geroepen hebben) voor geen meter
            werkt in combinatie met een Ipad, ligt het aan Nikon of ligt het aan Apple, ik weet het niet???
            En wat het aantal kliks betreft, Fuji heeft nog heel wat te bewijzen wat Nikon reeds bewezen heeft denk ik.

            Mijn eind conclusie, Fuji is best een prima camera, zeker voor landschap en portret, maar als het over snelheid, gevoelige AF, TTL flitsmogelijkheden
            en bediening gaat, dan valt er nog heel wat te verbeteren, zelfs voor de XT2.
            Last edited by Guest42; 26 juni 2017, 10:25. Reden: bijgevoegd.

            Comment


            • #36
              Re: fuji, love it and hate it

              Het valt mij telkens weer op, hoe mensen in vakjes gaan denken zijn: manueel, semi-automatisch, automatisch, geprogrammeerd, enz....Dat is toch niet belangrijk ? Ik wil dat mijn camera doet wat ik verlang, ik wil op elk moment de controle hebben, dwz, dat ik eerst kies welke iso, en dan volgens omstandigheden ofwel de sluitersnelheid bepaal, of het diafragma. Dof controleren als ik dat belangrijk vind. En daarvoor gebruik ik naar eigen goeddunken alle technische voorzieningen van de camera, inclusief de lichtmeter. Dat noem ik manueel werken. Ik denk niet in vakjes, maar probeer logisch na te denken en ernaar te handelen. En ik moet gelukkig ook niet meer een hele film ontwikkelen alvorens het resultaat te zien. Hoe gemakkelijk kan het zijn ?

              Comment


              • #37
                Re: fuji, love it and hate it

                Nog even on topic: ik was een van de gelukkigen die de Fuji-toestellen mocht gaan proberen bij Verbeke Foundation. En ik vond ook mijn draai niet met dat nochtans mooie speelgoed. Ik legde de oorzaak bij mezelf omdat ik al zoveel jaren met Nikon werk, maar wat Arten hier vertelt, komt mij heel herkenbaar over. Ik heb nooit bij een nieuw Nikontoestel moeten wennen aan nieuwigheden, het zit allemaal zo logisch in mekaar. Ik kijk ook al een tijd uit naar een opvolger voor mijn Nikon D 700, die intussen ook al enkele jaren op de teller heeft, maar voorlopig mag die blijven hoor. Een afgeslankte D5 FF zou welkom zijn....

                Comment


                • #38
                  Re: fuji, love it and hate it

                  Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  Ik kijk ook al een tijd uit naar een opvolger voor mijn Nikon D 700, die intussen ook al enkele jaren op de teller heeft, maar voorlopig mag die blijven hoor. Een afgeslankte D5 FF zou welkom zijn....
                  Wie gaat er nog een D5 bestellen als er een light model is met 12fps ?
                  De D750 heeft 6,5 fps, dat is meer dan de D700 zonder grip. Een D700 met grip heeft inderdaad wel 8 fps.
                  Het zal wel een bewuste keuze zijn om uit het vaarwater van de D5 te blijven met D750 fps...
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #39
                    Re: fuji, love it and hate it

                    De D 700 was ook een 'light' versie van de D3 hé, en die hebben ze ook nog goed verkocht hoor. Misschien moet ik toch maar afstappen van die band met FF en een D500 kopen, dan haal je een stukje D5 binnen, maar dan wel op DX....ben daar nog niet uit.

                    Comment


                    • #40
                      Re: fuji, love it and hate it

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Als je de "cursor" door keuze van de 3 parameters in het midden zet is je foto goed belicht. Langs links is die onderbelicht en langs rechts overbelicht. Bij de toestellen die ik ken werkt exp-comp niet in manuele stand.
                      In de tweede zin staat waarom de eerst niet klopt. Wat als je altijd in het midden belicht, waarom zou je dan belichtingscompensatie kunnen passen, juist om de belichting uit het midden te zetten voor een goede belichting.

                      Een belichtingsmeter in het midden zetten met elke gewenste waarde voor de drie variabelen kan de camera net zo goed als ik, zo niet beter en/of sneller.

                      Volgens mij is met de camerameter werken in M voor mensen die het 'echt' begrijpen en het heel goed vinden staan: "ik werk altijd in M". Voor speciale toestanden, bv flitsen, kan het weer handig zijn.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #41
                        Re: fuji, love it and hate it

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        Wie gaat er nog een D5 bestellen als er een light model is met 12fps ?
                        De D750 heeft 6,5 fps, dat is meer dan de D700 zonder grip. Een D700 met grip heeft inderdaad wel 8 fps.
                        Het zal wel een bewuste keuze zijn om uit het vaarwater van de D5 te blijven met D750 fps...
                        Er is meer dan fps en de D700 mmet grip haalt de hoge snelheid alleen met grote accu of batterijen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #42
                          Re: fuji, love it and hate it

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                          Ik heb het even bekeken. Ik ken het zonesysteem wel, staat ook in Bruce Barnbaum zijn boek dacht ik ? Ergens in 1 of ander hoofdstuk.

                          Dit is wel een goeie video van de toepassing op digitaal, maar ik vond nog steeds dat het ook tekort komt.
                          Bij digitale fotografie, als je in RAW formaat werkt, dan heb je ook een deel informatie in de eerste en laatste zone die je dan verzetten van zone (geen idee of dit verstaanbaar is ?).
                          Het imo belangrijker dat je voor het resultaat werkt. Als je je camera goed kent, en ervaring hebt met het soort van fotografie wat je doet, dan heb je ook een goed idee wat je nodig hebt om het eindresultaat te bereiken.
                          Als je beeld niet gebalanceerd is (zoals bv night shots, landscape zonder GND filters, blacklit portret), dan is het belangrijk dat je weet wat je kan doen achteraf, en daar omgekeerd werkt.
                          Dan kan soms wel betekenen dat je bewust over- of underexposed.

                          Ik stel me ook serieus vragen bij de stelling in de video dat je +1 moet gaat bij een spotmetering op het gezicht bij zonlicht. Dat klopt gewoon niet.
                          Net even nagekeken bij mijn fotos, en ik moet zelden meer dan 0,5 compenseren, meestal zo goed als niks zelf.
                          Als je ook nog gaat extra +1 doen boven de spotmeting bij backlit portretten, dan wordt het helemaal miserie.

                          Ik werkt persoonlijk richting visueel resultaat. Ik kijk zelden naar histograms. Maar iedereen zijn ding natuurlijk. Als het resultaat maar goed is

                          Die +1 , oftewel brengen naar zone 6, bij ( caucasian) huid klopt volledig !
                          Gebruikte voortdurend spotmeting en het zonesysteem
                          En de verhalen die ik lees over "achteraf corrigeren" .... vind ik persoonlijk een verkeerde mentaliteit
                          En een histogram mag je zeker niet onderschatten !!! Kan er je genoeg over leren....( wat je nabewerking alleen maar ten goede zou komen)! " visueel " kan je dat niet behoorlijk beoordelen op je schermpje.
                          Groetjes
                          Luc
                          Groetjes

                          Lukathi

                          Comment


                          • #43
                            Re: fuji, love it and hate it

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            Euhm nee !
                            Manueel is toch echt manueel (M mode). Je kan dan een externe lichtmeter gebruiken, als je manuele flash gebruikt is dat quasi noodzakelijk. Je kan ook de interne lichtmeter gebruiken, maar dat heeft imo meestal niet zoveel zin. Vandaar mijn originele opmerking over het "ik werk altijd manueel". Waarbij het vooral dat "altijd" voor mij het struikelblok is.

                            Het is niet omdat je niet op auto staat dat je per definitie manueel werkt. Geen enkele fotograaf werkt in auto... (mag ik hopen toch).

                            En exposure compensatie doen toch echt niks in M hoor. Je wilt juist dat je camera dan NIKS aanpast. Je lichtmeter indicatie zal wel zich aanpassen aan de exposure compensatie, maar je camera zelf zal niks aanpassen. Tenzij je op auto iso staat. Dan zal je camera de iso settings wel aanpassen. Maar eigenlijk is dat ook weer niet manueel...
                            Eerst en vooral moet je weten dat er een verschil is tussen een externe lichtmeter en die van je camera, de ene meet het opvallende licht, de andere hert reflecterende, bij deze laatste (= camera meter), dien je in spotmeting een correctie uit te voeren, tenzij de "toon" waar je op "spot" meet neutraal (midden grijs is) dan "mag" je indicator in het midden van je belichtingsschaal staan, zonet dan "moet" je een correctie uitvoeren en n aantal stops gaan onder of over belichten, met een externe(opvallend) meter hoef je geen correctie uit te voeren en kan je de waarden gewoon overnemen en gebruiken ! Met sommige extreem kan je ook "spot" meten , dan dien je ook n correctie uit te voeren
                            Bij mij waskennismaking met het zonesysteem ook de grootste openbaring in zake fotografie tijdens mijn opleiding, zeker de moeite om je daarin te verdiepen, evenals de materie over het histogram !
                            Groetjes
                            Luc
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment


                            • #44
                              Re: fuji, love it and hate it

                              [QUOTE]
                              Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                              ik denk dat ik me slecht uitgedrukt heb

                              ik wil manueel foto's trekken.
                              maar met de fuji, en vooral de shutter draaiknop vanboven vind ik dat erg moeilijk, ik vind de ergonomie van het toestel gewoon niet aangenaam
                              het Q menu vind ik ook niet geweldig werken.
                              Shutter draaiknop verdraai je toch gewoon met je duim ? Daar is toch niets moeilijk aan ?
                              Het Q menu werkt voor mij even goed als eender welke systeemcamera.. een kwestie van gewenning


                              de nikon's hebben een draaiknop vanvoor en vanachter, perfect geplaats om sluitertijd en diafragma te bedienen en eventueel iso met een functie toets.
                              canon heeft bv, voor zover ik weet ook alleen vooraan een draaiknop en daar moet je aan dat wiel achteraan draaien dan voor de andere functie te bedienen, vind ik ook niks
                              Hier idem... dat is even wennen. Het feit dat je over de draaiknop achter op de Canon's op dezelfde manier denkt dat zegt genoeg.
                              Toen ik destijds van mijn Nikon D200 overstapte naar de Canon 40D was dat ook even aanpassen. Zoiets ligt aan jezelf en is geen issue van de camera in kwestie.



                              de d800 lag ver boven mijn budget vrees ik en de d700 en d300 zijn iets te verouderd, ik heb ook minstens hd film nodig.
                              de d500 en d750 liggen ook boven mijn budget. een d600 of d610 was misschien een optie geweest, maar ik hou echt wel van de fuji kleuren daarom dat ik het wou proberen.
                              ik vind de auto focus van de fuji ook niet geweldig, vooral niet dat het vakje zo groot is, zelfs op de kleinste setting, ik zit bijna nooit scherp op een oog bv
                              Een X-T 2 of zelfs de X-T1 was misschien meer iets voor jou als je dan toch zo graag van de Fuji output houdt.
                              Vermits je meer video gericht bent (had je ergens hier geschreven) is de X-T2 beter dan de Nikons...
                              De AF van de X-T2 is uitstekend en daar is eigenlijk geen reden tot klagen.
                              Het AF punt op het kleinste punt vind ik geen enkel probleem op ogen ... zelfs 1.2.. maar je kan altijd manueel focussen en dat is nu juist iets dat de X-T2 gemakkelijker kan dan gelijk welke
                              DSLR dankzij het voordeel van de EVF.. en dit geldt trouwens voor elke Systeemcamera met EVF... beter dan een speciaal scherpstel matglas of een klein lcd achteraan.

                              Yes i love Fuji but i don't hate Nikon
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment


                              • #45
                                Re: fuji, love it and hate it

                                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                                Nog even on topic: ik was een van de gelukkigen die de Fuji-toestellen mocht gaan proberen bij Verbeke Foundation. En ik vond ook mijn draai niet met dat nochtans mooie speelgoed. Ik legde de oorzaak bij mezelf omdat ik al zoveel jaren met Nikon werk, maar wat Arten hier vertelt, komt mij heel herkenbaar over. Ik heb nooit bij een nieuw Nikontoestel moeten wennen aan nieuwigheden, het zit allemaal zo logisch in mekaar. Ik kijk ook al een tijd uit naar een opvolger voor mijn Nikon D 700, die intussen ook al enkele jaren op de teller heeft, maar voorlopig mag die blijven hoor. Een afgeslankte D5 FF zou welkom zijn....
                                Ook ik was één van die gelukkigen en ben wel overtuigd. Ik ben van de Canon 5dIII overgestapt naar de X-T2 en heb er nog geen moment spijt van gehad. Die bedieningsknoppen maken dat ik nog maar zelden in de menu's duik en zeer snel kan anticiperen op veranderende lichtomstandigheden. Zo zie je maar dat wat voor de ene niet werkt voor de ander dan weer de oplossing is.
                                Albums
                                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                                Comment

                                Working...
                                X