Hallo,
Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel, het oude (Olympus Camedia C-730 Ultra zoom) is na 15 jaar trouwe dienst voor de eerste keer gevallen. Blijkbaar was die ene keer net teveel want de lens schuift nu niet meer helemaal in.
Ik gebruik het toestel 2 à 3 keer per maand, meestal voor het maken van foto’s van technische machines.
Omdat ik mij meer “absolute beginner” voel dan fotograaf, graag jullie advies bij de keuze van een nieuw toestel.
Wat ik belangrijk vond bij het oude toestel is
- Optische zoom 10 x (mag ook meer zijn 15x ?)
- Afstand lens object tot 200 mm scherpstelling (om van dichtbij detail opnames te maken)
- Ingebouwde flits
- Voeding mogelijk via adapter
- Schroef om op een statief te bevestigen
- Standaard of makkelijk verkrijgbare batterij (oude toestel : 4 x AA)
- Niet te veel pixels, oude toestel had er 3.2 Mega, omwille van moeilijk bewerken / opslaan van al te grote bestanden.
Wat ik niet leuk vond aan het oude toestel is
- Te trage aanpassing van het focuspunt bij filmen, de scherpstelling tussen dichtbij en veraf gaat te traag, 1 à 2 seconden en dit is storend.
- Niet genoeg valbestendig
Prijsklasse : 500-600 EUR
Alvast mijn dank voor jullie toelichtingen.
Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel, het oude (Olympus Camedia C-730 Ultra zoom) is na 15 jaar trouwe dienst voor de eerste keer gevallen. Blijkbaar was die ene keer net teveel want de lens schuift nu niet meer helemaal in.
Ik gebruik het toestel 2 à 3 keer per maand, meestal voor het maken van foto’s van technische machines.
Omdat ik mij meer “absolute beginner” voel dan fotograaf, graag jullie advies bij de keuze van een nieuw toestel.
Wat ik belangrijk vond bij het oude toestel is
- Optische zoom 10 x (mag ook meer zijn 15x ?)
- Afstand lens object tot 200 mm scherpstelling (om van dichtbij detail opnames te maken)
- Ingebouwde flits
- Voeding mogelijk via adapter
- Schroef om op een statief te bevestigen
- Standaard of makkelijk verkrijgbare batterij (oude toestel : 4 x AA)
- Niet te veel pixels, oude toestel had er 3.2 Mega, omwille van moeilijk bewerken / opslaan van al te grote bestanden.
Wat ik niet leuk vond aan het oude toestel is
- Te trage aanpassing van het focuspunt bij filmen, de scherpstelling tussen dichtbij en veraf gaat te traag, 1 à 2 seconden en dit is storend.
- Niet genoeg valbestendig
Prijsklasse : 500-600 EUR
Alvast mijn dank voor jullie toelichtingen.
Comment