Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Tough TG-4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus Tough TG-4

    Ik heb de Olympus Tough TG-4 nu 1 dagje kunnen testen en dit zijn mijn bevindingen zover ^^
    Ik plaats dit hier omdat ik weet dat een paar mensen denken om deze te kopen .

    Zoals wel duidelijk is, het is geen spiegelreflexcamera. Maar dat wil niet zeggen dat die geen mooie foto's neemt.
    De foto's die je krijgt zijn zoals je verwacht uit een standaard compact camera van rond de 200€ maar met dat tikkeltje meer.
    Wat bedoel ik met dat tikkeltje meer? door de f/2 lens is het mogelijk toch nog een aardige dof te krijgen, zeker op de macro stand.
    Dus is het dan wel waart om voor deze camera bijna het dubbele te betalen? JA. waarom? perfect waterdicht tot 15m en hij mag wel eens vallen. Deze camera kan ook mooi in RAW foto's nemen en er is de macro (microscoop) stand.
    tot zover heb ik nog niet kunnen gaan duiken en snorkelen, dus onder water fotografie heb ik nog niet kunnen testen. Al heb ik wel eens mijn lavabo onderwater gezet en camera ondergedompeld (kwestie van te testen hé), de test was mooi geslaagd, en het item dat ik onder water had geplaatst staat mooi scherp op foto (zoals boven water). Maar dat is natuurlijk in glashelder water.
    Algemeen foto's nemen lukt zeer goed en handig en alles staat er mooi op. Al vind ik de foto's iets aan de donkere kant. maar dit is gemakkelijk achteraf bij te werken, zeker als je in RAW je foto's neemt.
    de macro of microscoop stand vind ik echt een grote troef op deze camera. Dit is niet de reden waarom ik deze kocht maar ik vind het mooi meegenomen.
    Je kan echt scherpstellen tot 1cm en het staat er duidelijk op (zie foto).



    Aangezien ik geen macro lens heb op mijn D7100, denk ik dat ik voor macro soms wel naar deze compacte camera zal grijpen.
    Ik kan wel mijn 300mm tamron voor een vlinder zetten en een mooie (weliswaar betere) foto nemen, maar als je gewoon gaat wandelen/fietsen en je wilt al je bagage niet mee hebben is dit zeker een perfect alternatief voor die zeldzame vlinder die je spot aan de kant van de weg.
    Het grootste nadeel dat ik ondervind is dat je niet alles manueel kan doen.
    in stand auto:
    Natuurlijk is hier alles automatisch, maar je kan wel nog je formaat aanpassen.
    in stand P:
    er staat dat je alles handmatig kan in deze stand, maar dat is een leugen vind ik...
    je kan je ISO en lichtbalans aanpassen, maar je aperature en snelheid worden zelf aangepast door de camera!
    in stand A:
    Hier kan je zelf je Aperature aanpassen, maar met beperkingen...
    Je kan kiezen tussen:
    1x zoom: 2.0 / 2.8 / 8.0
    2x zoom: 3.2 / 4.5 / 13
    3x zoom: 4.2 / 5.6 / 16
    4x zoom: 4.9 / 6.3 / 18
    Ik versta natuurlijk volledig dat de hoogste waarde aangepast word naargelang je in zoomt (het is namelijk van 2.0 naar 4.9), maar het is vreemd dat je telkens maar tussen 3 waarden kan selecteren... waarom kan ik bvb geen f/4 hebben op mijn 1x zoom?
    En tussen die waarden (bvb 1.4x of 1.8x zoom, ...) zijn de keuze van aperature waarden weer anders.

    Ben ik tevreden over mijn aankoop?
    Jazeker, ik wilde een camera die onder water en tegen een stootje kan, en dat levert hij ook met mooie kwaliteit + een zeer toffe macro stand.

    hopelijk helpt dit een beetje voor iedereen
    Timothy

  • #2
    Re: Olympus Tough TG-4

    Veel plezier met de nieuwe camera.
    Rudi

    Comment

    Working...
    X