Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750
Uiteraard kun je dit omkeren, grootte en gewicht is altijd een compromis. Ik citeer mijn tekst uit post 23 "Voor mij volstaat de kwaliteit die M43 aflevert (met de juiste lenzen) en ik ben maar al tevreden met gewicht en afmetingen.
Maar niet iedereen tilt zwaar aan een groter toestel... voor velen is dit helemaal geen issue"
Toch wel .. de Sony A7 ... klik http://camerasize.com/compact/#487.3...4,448.439,ha,t
Manueel focussen is gemakkelijker op Mirrorless met een EVF zoals ik zei in post 24 "Manueel focussen is een fluitje van een cent met een EVF"
Of het echt nodig is om manuele lenzen te gebruiken is een ander vraag... gezien het aanbod in Nikon zeer groot is.
Op Huwelijks Ceremonies weten mensen dat er een fotograaf aanwezig is... ik denk niet dat er ook maar iemand is die zich zal storen.
Voor alle andere gevallen is er nog zoiets van "Silent Mode" op DSLR ... nooit van gehoord ?
Ja... o.a. Canon 700D, Nikon D5500
Klopt... alhoewel bij lange telelenzen is het naar mijn ervaring beter met "IS" in de lens (ik spreek van de 100-400 IS oud model.... de nieuwe zou het nog beter doen)
Voor de rest is de IBIS het beste dat ik al gehad heb op vlak van beeldstabilisatie
Hier nogmaals ... Silent mode... maar eerlijk gezegd heb ik niet zoveel kennis over Nikon op dat vlak maar hier een voorbeeld van de Canon 5DIII http://www.youtube.com/watch?v=xASGZwTDdVw
Het Dynamisch bereik is idd kleiner geworden met de D700 die je als voorbeeld aangaf, een 7 jaar oude camera wat al veel zegt hoe goed deze camera was destijds.
Echter met deze D750 is het gat weer veel groter.
Wat de huidige Canon's betreft heb je gelijk op vlak van DR, op vlak van kleurdiepte en zeker high iso is het verschil aanzienlijk beter (bv. 5DIII)
Zelfs mijn 5DII is ruim de betere en die is ondertussen ook 7 jaar.
Mijn huidige camera's zijn 5DII, OMD EM5 en GM5 (zie handtekening)De 5DII kan ik nog altijd geen afscheid van nemen ..
De OMD en GM5 zijn het meeste in gebruik bij mij.
Verder heb ik nog een EPM1 en een EPL3 gehad en nog een aantal DSLR'S van Canon en Nikon + nog een aantal compact camera's... teveel om op te noemen.
Ik ben nu eenmaal geboeid door camera's en probeer graag nieuwe dingen uit.
Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho
Bekijk bericht
Je kunt het makkelijk omkeren: je krijgt betere beeldkwaliteit maar het compromis is een aanzienlijk grotere camera met beduidend meer gewicht. Daar kom je niet omheen. Aangezien je OVF <-> EVF bespreekt heb je het dus over een DSLR.
Maar niet iedereen tilt zwaar aan een groter toestel... voor velen is dit helemaal geen issue"
Een DSLR kan nooit zo klein en licht worden als een m43 camera.
Ook kun je er lang niet zoveel manuele lenzen op gebruiken.
Of het echt nodig is om manuele lenzen te gebruiken is een ander vraag... gezien het aanbod in Nikon zeer groot is.
Je kunt niet absoluut stil schieten, zoals wel kan met de elektronisch sluiter op diverse m43s en andere spiegelloze camera's. En dat is geen gimmick of gadget, dat is bij een huwelijksceremonie het verschil tussen wel of niet storen.
Voor alle andere gevallen is er nog zoiets van "Silent Mode" op DSLR ... nooit van gehoord ?
Zitten er op DSLRs touchscreens waarbij je eenvoudig aankunt raken en er daar gefocussed EN geschoten wordt waar jhij het wil (een vogel op een takje bijvoorbeeld).
Met lenzen zonder stabilisatie heb je die niet, bij een Olympus m43 heb je die altijd.
Voor de rest is de IBIS het beste dat ik al gehad heb op vlak van beeldstabilisatie
Ook is het onmogelijk om te voorkomen dat de spiegel klapt in het huis (en een shock veroorzaakt).
Juist het gat met he Dynamisch bereik is verkleind. Zeker van ISO 100-400 doen de hudige m43s het al beter dan de D3s en de D700 fullframes en scoren ze ook significant beter dan de Canon FF sensoren, de huidige!
Ruis is zeker beter
Ruis is zeker beter
Echter met deze D750 is het gat weer veel groter.
Wat de huidige Canon's betreft heb je gelijk op vlak van DR, op vlak van kleurdiepte en zeker high iso is het verschil aanzienlijk beter (bv. 5DIII)
Zelfs mijn 5DII is ruim de betere en die is ondertussen ook 7 jaar.
Ik heb ervaring met D800e en een GH4, wat is jouw ervaring met mirrorless camera's? Welke heb je in je bezit en of mee geschoten?
De OMD en GM5 zijn het meeste in gebruik bij mij.
Verder heb ik nog een EPM1 en een EPL3 gehad en nog een aantal DSLR'S van Canon en Nikon + nog een aantal compact camera's... teveel om op te noemen.
Comment