Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

    Ik zou mezelf de volgende twee vragen stellen:
    1. In welke lichtomstandigheden zal ik vaak fotograferen?
      --> Indien het antwoord "in slechte" is en je dus hoge ISO waardes nodig hebt, dan gaat een full-frame sensor gewoon beter zijn.
    2. Speel ik graag met een beperkte scherptediepte?
      --> Indien het antwoord "ja" is, dan ga je met een full-frame sensor en een snelle lens (F/1.4 bvb) een beperkte scherptediepte halen waar een m43 toestel alleen maar van kan dromen.

    En wat als je beide wilt en tegelijkertijd een compact toestel wilt? Dan is er nog een camera zoals de Sony A7S. Geen enkele camera scoort beter op hoge ISO en het is een relatief kleine systeemcamera met een full-frame sensor erin. Het grootste nadeel? Slechts 12MP. Je kan ook één van de andere A7 modellen met meer MP kiezen (A7/A7R/A7II), dan zijn de hoge ISO prestaties weer minder dan de A7S, maar nog steeds beter dan die van Olympus.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #17
      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

      M43 met name EM1 kies je voor compactheid en lichtgewicht... Zowel Body als lenzen.
      DOF controle kan geen probleem zijn met de juiste lenzen.
      High iso is goed genoeg, zeker in combinatie met de uitstekende IBIS voor statische opnamen.
      Lenzen keuze is groot, van systeemcamera's het meeste.. en met een paar snelle prime's met zeer mooie bokeh.
      Voor mij persoonlijk is het veel fijner werken met een compactere camera ( ik heb ook nog een Canon FF) en al het bovengenoemde zoals High Iso en DOF controle ervaar ik niet als nadeel.
      Dat is en blijft mijn standpunt bij M43

      Er is hier al gezegd "m43 is ok maar niet tegen elke prijs of toegeving"
      Daar tegenover zeg ik FF is ok... Maar niet tegen elke grootte en gewicht. ( persoonlijk dan)
      Vind je hierin terug... Dan is de EM1 de juiste camera

      Als grootte en gewicht je niet stoort... Neem dan gerust de Nikon D750.
      Puur technisch is dit de betere camera.. daar kan je niet omheen.


      Stel jezelf eerst de vraag, wat wil ik fotograferen en waarvoor wil ik hem gebruiken.
      Lees reviews, vergelijk reviews en bekijk de samples enz...
      Zie wat goed genoeg is voor jou.
      Das het enige wat telt.

      Je geeft toch ook geen 1DX aan iemand die 2 x per jaar alleen maar vakantiekiekjes maakt ?
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Als grootte en gewicht je niet stoort... Neem dan gerust de Nikon D750.
        Puur technisch is dit de betere camera.. daar kan je niet omheen.

        Puur technisch is de D750 zeker en vast niet de betere camera. Ook niet slechter.
        Het is een vooroordeel om te denken dat een Dslr beter is dan een mirrorless, net zoals het een vooroordeel is dat een Full Frame beter is dan een M43.
        Elk concept heeft zijn specifieke sterktes en zwaktes. Er zijn situaties waarin de D750 de E-M1 overtroeft en er zijn situaties waarin de E-M1 de D750 overtroeft.
        En dan nog spreken we over heel specifieke situaties.
        En als we dan toch puur technisch moeten spreken ... een camera zoals de E-M1 heeft veel meer moderne technologie aan boord dan een D750.

        Comment


        • #19
          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

          Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
          En als we dan toch puur technisch moeten spreken ... een camera zoals de E-M1 heeft veel meer moderne technologie aan boord dan een D750.
          Welke?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            welke?
            ibis, evf.

            Comment


            • #21
              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

              Mijn ervaring met een vergelijkbare situatie. Ik ben naar Schotland gegaan voor 8 dagen, vorige week, voor landschapsfotografie. Ik had de Nikon D800e met de 24-70 bij me en de Panasonic GH4 met de 12-35, 35-100 en 100-300 (die ik nauwelijks gebruikte trouwens). Na een dag of twee was ikde Nikon eerlijk gezegd wel zat. Ik ben echt wel gewend om berg op erg af te gaan, met van alles en nog wat maar de Nikon is na een uur of vier sjouwen in mijn ogen gewoon een sta-in-de-weg. De beeldkwaliteit is wel wat beter, maar dat zie je dus lang niet altijd. In een enkele foto kwam die van pas, zeker, maar in mijn ogen is het verschil opvallend klein voor dit soort werk althans. Ik zat max op ISO 400-800. Relevant, want EM1 and GH4 hebben exact dezelfde sensor. Ik ben ook af en toe met de Nikon blijven schieten, maar dat hield neit over en de camera gaat de volgende keer gewoon niet meer mee.
              Wat ik persoonlijk ook wel heel belangrijk vond was naast de prima foto's ook de geweldige videokwaiteit van de GH4, die voor jou wellicht niet belangrijk is en de EM1 echt ontbeert. De EM1 is pas via een FW update instaat om 9 beeldjes per seconde te schieten met AF tracking ook nog.
              Ik denk dat de voorkeur erg af moet hangen van je persoonlijk gebruik. D750 is echt wel geweldig in hoge ISO's, echt prachtig. Maar dan moet je daar wel gebruik van maken. Voor mij is het verschil to aan ISO800 gewoon te klein.

              Succes met je keuze!
              Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

              Comment


              • #22
                Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                ibis, evf.
                Wat is het technische voordeel van EVF? Behalve dat het nieuw is. Is IBIS beter asl VR, IS, VC, OIS? Wat zijn die 5 assen bij IBIS?
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                  Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                  Puur technisch is de D750 zeker en vast niet de betere camera. Ook niet slechter.
                  Het is een vooroordeel om te denken dat een Dslr beter is dan een mirrorless, net zoals het een vooroordeel is dat een Full Frame beter is dan een M43.
                  Elk concept heeft zijn specifieke sterktes en zwaktes. Er zijn situaties waarin de D750 de E-M1 overtroeft en er zijn situaties waarin de E-M1 de D750 overtroeft.
                  En dan nog spreken we over heel specifieke situaties.
                  En als we dan toch puur technisch moeten spreken ... een camera zoals de E-M1 heeft veel meer moderne technologie aan boord dan een D750.
                  OK.. ik heb me niet goed uitgedrukt.

                  Wat ik bedoelde is met Puur technisch is... niet gadgets of snufjes en dergelijke... dus ik bedoelde puur fysisch

                  Grotere Sensor geeft...
                  1. veel beter dynamisch bereik
                  2. high iso opmerkelijk gevoelig beter
                  3. kleurdiepte aanzienlijk groter

                  Je kan er niet omheen dat een grotere sensor daarin veel beter presteert.

                  Ik heb hier nog nergens beweert dat een Full frame toestel per definitie beter is dan M43 apparaat ... alhoewel.. als je ervan uitgaat op die drie punten die ik je hierboven geef dan is een Full frame de betere camera.

                  M43 is niet meer dan een compromis om afmetingen en gewicht tot een minimum te beperken.
                  Voor mij volstaat de kwaliteit die M43 aflevert (met de juiste lenzen) en ik ben maar al tevreden met gewicht en afmetingen.
                  Maar niet iedereen tilt zwaar aan een groter toestel... voor velen is dit helemaal geen issue.

                  Wat u zegt dat de EVF een voordeel is.. klopt niet helemaal.. ondanks dat een EVF inderdaad vele voordelen heeft...
                  Voor velen is een OVF onmisbaar en onontbeerlijk.

                  In een Full frame camera kan je alle features inbouwen dat in een M43 zit... in een M43 camera kan je niet de fysische eigenschappen inbouwen van een FF camera.
                  Last edited by Funcky; 1 maart 2015, 01:12.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Wat is het technische voordeel van EVF? Behalve dat het nieuw is. Is IBIS beter asl VR, IS, VC, OIS? Wat zijn die 5 assen bij IBIS?
                    WIGELII heeft hier een punt.

                    EVF word al jaren gebruikt in videocamera's in (vroeger op pro filmcamera's in vorm van kleine tv monitoren, nu LCD)... deze toestellen zijn vanuit de grond volledig digitaal
                    DSLR's zitten vastgeroest in oeroude Spiegel-pentaprisma techniek. De voordelen zijn hier nihil bijna.

                    Voordelen van EVF is wat je ziet is wat je krijgt... met OVF kijk je enkel door je lens... niet wat de camera registreert (of beter sensor)
                    Manueel focussen is een fluitje van een cent met een EVF (focus peaking, zebra patern, directe vergroting enz...) ... niet nodig of storend ? ok dan doe je de info gewoon weg met de display knop
                    Wb zie je direct in je zoeker, ook hooglichten en schaduw curve's of zelfs je histogram.

                    OVF is onmisbaar voor Vogelfotografie, Wildlife .... waar voorral veel observatie bij te pas komt. (EVF's zijn accu vreters)

                    Wat IBIS van OLY betreft.... die is inderdaad beter .. 1.draaien (naar boven en onder) 2. draaien van links naar rechts 3. opzij van links naar rechts 4.naar boven en onder 5.kantelen links rechts http://www.youtube.com/watch?v=KuIoTPeISWI
                    Last edited by Funcky; 1 maart 2015, 01:03.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                      Een EVF laat je zien hoe het erop je fot uitziet. Als je onderbelicht wordt je EVF ook donker, een OVF wordt dat niet. Dus je moet echt goed opletten, maar dat went wel snel hoor. Een mirrorless geeft veel meer info in het schermpje (en wat je ziet is ook nog eens instelbaar ook) dan een DSLR. Ik vind het beeld door een grote OVF wel wat mooier, maar niet zo realistisch. Ook is het zo dat met de GH4 (en ook de EM1 neem ik aan) de EVFs nu zo snel zijn dat het voor actie schieten geen probleem meer is. Ik zie vrijwel geen of geen vertraging.

                      Nogmaals: hangt van je persoonlijke voorkeur en manier van schieten uit wat je moet kiezen. Als het om de beste beeldkwaliteit gaat is het echt wel een fullframe. In elk geval met foto's.
                      Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                        Funky, je redeneert hier vanuit FF als basis. Je kunt het makkelijk omkeren: je krijgt betere beeldkwaliteit maar het compromis is een aanzienlijk grotere camera met beduidend meer gewicht. Daar kom je niet omheen. Aangezien je OVF <-> EVF bespreekt heb je het dus over een DSLR.

                        Een DSLR kan nooit zo klein en licht worden als een m43 camera.
                        Ook kun je er lang niet zoveel manuele lenzen op gebruiken.
                        Er is bij video geen focuspeaking mogelijk/aanwezig.
                        Je kunt niet absoluut stil schieten, zoals wel kan met de elektronisch sluiter op diverse m43s en andere spiegelloze camera's. En dat is geen gimmick of gadget, dat is bij een huwelijksceremonie het verschil tussen wel of niet storen.
                        Je kunt ook niet, zoals bij een Olympisch, live het beeld bij een langere sluitertijd zien opbouwen en stoppen tot het overbelicht is. Is bij bliksemfotografie zeer handig kan ik je uit ervaring vertellen.
                        Zitten er op DSLRs touchscreens waarbij je eenvoudig aankunt raken en er daar gefocussed EN geschoten wordt waar jhij het wil (een vogel op een takje bijvoorbeeld).
                        Met lenzen zonder stabilisatie heb je die niet, bij een Olympus m43 heb je die altijd.
                        Ook is het onmogelijk om te voorkomen dat de spiegel klapt in het huis (en een shock veroorzaakt).

                        "1) Een veel beter dynamisch bereik
                        2)High ISO is beter
                        3) Kleurdiepte is beter"

                        Juist het gat met he Dynamisch bereik is verkleind. Zeker van ISO 100-400 doen de hudige m43s het al beter dan de D3s en de D700 fullframes en scoren ze ook significant beter dan de Canon FF sensoren, de huidige!
                        Ruis is zeker beter
                        Kleurdiepte kan maar het is in mijn ogen de tonaliteit die ik wel eens zie. De verschillen zijn in mijn ogen echter helemaal niet zo groot.

                        Ik heb ervaring met D800e en een GH4, wat is jouw ervaring met mirrorless camera's? Welke heb je in je bezit en of mee geschoten?
                        Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                          Nog een o punt: wat verhindert volgens jou dat je geen vogels zou kunnen fotograferen of wildlife??? En met mijn Panasonic kan ik met de batterij makkelijk een hele dag foto's en video schieten, die gaan heel lang mee. Bij de Oly is het inderdaad wat minder. Koop je voor 19 euro een tweede accu...
                          Last edited by Jorginho; 1 maart 2015, 09:29.
                          Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
                            Funky, je redeneert hier vanuit FF als basis. Je kunt het makkelijk omkeren: je krijgt betere beeldkwaliteit maar het compromis is een aanzienlijk grotere camera met beduidend meer gewicht. Daar kom je niet omheen. Aangezien je OVF <-> EVF bespreekt heb je het dus over een DSLR.

                            Een DSLR kan nooit zo klein en licht worden als een m43 camera.
                            Ook kun je er lang niet zoveel manuele lenzen op gebruiken.
                            Er is bij video geen focuspeaking mogelijk/aanwezig.
                            Je kunt niet absoluut stil schieten, zoals wel kan met de elektronisch sluiter op diverse m43s en andere spiegelloze camera's. En dat is geen gimmick of gadget, dat is bij een huwelijksceremonie het verschil tussen wel of niet storen.
                            Je kunt ook niet, zoals bij een Olympisch, live het beeld bij een langere sluitertijd zien opbouwen en stoppen tot het overbelicht is. Is bij bliksemfotografie zeer handig kan ik je uit ervaring vertellen.
                            Zitten er op DSLRs touchscreens waarbij je eenvoudig aankunt raken en er daar gefocussed EN geschoten wordt waar jhij het wil (een vogel op een takje bijvoorbeeld).
                            Met lenzen zonder stabilisatie heb je die niet, bij een Olympus m43 heb je die altijd.
                            Ook is het onmogelijk om te voorkomen dat de spiegel klapt in het huis (en een shock veroorzaakt).

                            "1) Een veel beter dynamisch bereik
                            2)High ISO is beter
                            3) Kleurdiepte is beter"

                            Juist het gat met he Dynamisch bereik is verkleind. Zeker van ISO 100-400 doen de hudige m43s het al beter dan de D3s en de D700 fullframes en scoren ze ook significant beter dan de Canon FF sensoren, de huidige!
                            Ruis is zeker beter
                            Kleurdiepte kan maar het is in mijn ogen de tonaliteit die ik wel eens zie. De verschillen zijn in mijn ogen echter helemaal niet zo groot.

                            Ik heb ervaring met D800e en een GH4, wat is jouw ervaring met mirrorless camera's? Welke heb je in je bezit en of mee geschoten?
                            Het kan ook anders. De Sony A7 reeks is vrij klein, vrij licht en heeft een full-frame sensor en een EVF aan boord.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment


                            • #29
                              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                              EVF en IBIS gadgets? Misschien leven sommigen echt nog in een andere eeuw?

                              FF sensor zoveel beter? Misschien het volgende eens lezen:http://www.stevehuffphoto.com/2015/0...vs-full-frame/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                                Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                                Het kan ook anders. De Sony A7 reeks is vrij klein, vrij licht en heeft een full-frame sensor en een EVF aan boord.
                                Lenzen blijven hetzelfde formaat. De body is klein. De 70-200 F4 en de 24-70 F4 wegen meer dan het dubbele dan de 12-35 f2.8 en de 35-100 f2.8. Als je landschappen schiet zijn die panasonic lenzen een verder voordeel omdat ze net wat meer scherpte diepte geven bij een f2.8 dan een F4 op fullframe, als je van het isoleren van objecten houdt is de FF weer in het voordeel. Met de Panasonic win je wel een stop, je kunt met f2.8 uitkomen op bijv 1/100s sluitertijd bij 200 ISO bijvoorbeeld. Zul je met de FE lenzen op 400 ISO moeten zitten. De geweldige beeldstabilisatie van de Oly betekent dat je wel als er niks beweegt in het beeld met 1/4s als sluitertijd nog uit de hand kunt schieten.

                                Uiteindelijk gaat het om persoonlijke wensen. Maar behalve een (wat) betere sensor, vaak slechtere lenzen bij Sony (F)E series...wat heeft de Sony eigenlijk voor op de EM1. De a7II heeft veel betere video denk ik en de resolutie is wel mooi meegenomen. Maar verder zou ik het eerlijk gezegd niet weten. De A7II is daarbij 500 euro duurder. 1300 of 1800 euro body only tikt ook wel aan. Etc. Daarbij is de lenskeuze bij Sony FE nog steeds duidelijk beperkt tov m43s.

                                De D750 zit op 2100 euro..dat is al 800 euro meer. Koop er de 24 70 en 70-200 bij (een veel voorkomende combi) en dat ding weegt 3,1 kilo. De EM1 weegt met de genoemde Panasonic lenzen weegt net iets minder dan 1,2 Kg. Dat is een groot verschil. Elke lens die erbij komt maakt dat verschil alleen maar groter. Je kunt de Olympus met de 12-35 of 35-100 makkelijk de hele dag met een wriststrap vasthouden. Je kunt rustig uit een hand schieten en met je andere hand bijv een gradfilter (zonder cokinsystem) ervoor houden. Ik heb niet anders gedaan. Ook kun je met de D750 heel erg lastig vanuit moeilijke hoekn schieten. Dns doel ik met name van de grond omhoog. Er is geen uitklap scherm. Bij de EM1 en Gh4 (en natuurlijk diverse andere camera's) is dit geen probleem. Hier liep ik ook echt tegen aan metde D800E. Ik vond dat jammer. Etc.
                                Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                                Comment

                                Working...
                                X