Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

    Na lang te hebben geaarzeld heb ik mijn canon 5dmark11 met objectieven ingeruild voor een Olympus EM-1 met objectief 12-40 f2.8.
    Mijn overweging was ook dat ik door het zware gewicht het toestel steeds minder ging mee nemen op vakantie ondanks de kwaliteit van het toestel en objectieven zoals 24-105 en 70-200.
    Nu na 14 dagen de Olympus in mijn bezit en al honderden foto's te hebben genomen is er maar 1 conclusie: wat een dijk van een camera met een geweldige lens. Voor mij is het een geweldige combinatie en ben blij dat ik de stap heb gezet.

    Comment


    • #77
      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

      Wat ik wel een groot nadeel van Olympus vind is het menusysteem. Ik heb FUji, Canon, Nikon, Panasonic en Olympus camera's gebruikt en dit laatste is gemaakt voor mensen die bijvoorbeeld ook van Linux houden. Barstensvol met mogelijkheden, maar oh zo slecht geimplementeerd. Intuitiviteit is echt bedroevend. Lijkt allemaal op mensen die websites programmeren. Denken dat ze de functionaliteit ook wel even kunnen ontwerpen. Proppen de site tjokvol met allereli snufjes en het overzicht gaat voor de gebruiker totaal verloren. Zo ook Olympus menu's. Ramp. Maar als je er lang genoeg mee omgaat went het wel..zeg maar. Ik heb de EM1 niet maar uit alles blijkt dat het inderdaad een geweldige camera is!
      Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

      Comment


      • #78
        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

        Menu van de EM1 is hetzelfde als alle andere Olympus camera's... een warboeltje.
        Zelfs nu na 3 jaar Olympus gebruik moet ik nog zoeken.
        Er zit geen structuur in... geen logica...
        Daarentegen Panasonic.. super ! (althans de camera's waar ik ervaring mee heb FZ1000 en GM5)

        De GH4 interesseert mij ook om vele redenen. Eén daarvan is video 4k...maar ik vraagme af of 4k bij de GH4 ook slechts een gedeelte gbruikt van de sensor zoals de FZ1000, waar de beelkhoek kleiner wordt. (25mm is 38mm )
        Last edited by Funcky; 11 maart 2015, 08:56.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #79
          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

          Oorspronkelijk geplaatst door piet vet Bekijk bericht
          Na lang te hebben geaarzeld heb ik mijn canon 5dmark11 met objectieven ingeruild voor een Olympus EM-1 met objectief 12-40 f2.8.
          Mijn overweging was ook dat ik door het zware gewicht het toestel steeds minder ging mee nemen op vakantie ondanks de kwaliteit van het toestel en objectieven zoals 24-105 en 70-200.
          Nu na 14 dagen de Olympus in mijn bezit en al honderden foto's te hebben genomen is er maar 1 conclusie: wat een dijk van een camera met een geweldige lens. Voor mij is het een geweldige combinatie en ben blij dat ik de stap heb gezet.
          Ik kan u geen ongelijk geven.. Hier idem maar dan met de OMD EM5.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #80
            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

            Ik heb totaal geen probleem met het menu. En laten we eerlijk zijn een beetje fotograaf fotografeert toch in de A - S - of M stand. Ik heb al die snufjes niet nodig. Daar heb ik de aanschaf ook niet van laten afhangen. Mijn eis was een goede camera met een geweldig objectief. Daar kan veel spiegel reflex camera's nog wat van leren.

            Comment


            • #81
              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

              Gelukkig vind je de belangrijkste functies terug in het snelmenu... soms moet je toch iets instellen waarvoor je het menu moet aanspreken.
              Zelfs het snelmenu zit niet standaard op een instelknop en zit eigenlijk diep verborgen in het gehele menu... op de EM1 zit dit wel standaard geloof ik.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #82
                Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                D750 of OMDEM1...twee verschillende camera's. Bij hoge iso zal m43 slechter presteren. Hangt er dus vanaf wat je fotografeert.

                Ik vind de olympus alvast een geweldige camera.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #83
                  Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                  Hallo,

                  Ik heb de nikon d800 24-70, 70-200 en 3 zeiss lenzen, alsook olympus em1 met 12-40
                  Het verschil is echt niet groot met de nikon lenzen, welke vaak ook in de hoeken niet volledig scherp zijn volopen . Alleen bij sterk uitvergroten ( A2 en meer) is er verschil. En , de olympus kan veel beter overweg met de juiste kleurentemperatuur, alsook zijn de jpeg recht uit de camera zeer goed. Er is alleen een merkbaar verschil bij gebruik van de zeiss lenzen met de nikon. Ook, voor mij toch zeer belangrijk, het fenomenabele stabilisatiesysteem op de olympus, daar waar de nikon d800 zeer gevoelig is voor de minste beweging door zijn 36 miljoen pixels. En , de Panasonic Leica DG Nocticron 42.5mm f/1.2, geeft fenomenabele foto's , welke geen enkele nikon lens kan evenaren, minstens zeiss of leica nodig.

                  Leo

                  Comment


                  • #84
                    Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                    Wel...op mijn EPL5 is het een regelrechte ramp. Er zit niet eens een ISO knop op...Nu is dit een beperkte camera met beperkt aantal knoppen. Juist dan is een goed touchscreen en een goed menu van essentieel belang. vergeet dat maar. Bij Panasonic druk ik drie keer op display en heb ik een uitgebreid, volledig touchscreen gesdtuurd en direct instelbaar menu. Voor ik op mijn EPl5 een vergelijkbaar menusysteem vind (SCP) ben ik echt heel LANG BEZIG...
                    Hoe dat met de EM1 is..weet ik niet. Wel weet ik dat EM5MarkII het SCP nu onder OK knop heeft zitten. Zoals het nu op mijn EPL5 na lang zoeken zit. Echter...ongelooflijk maar waar...ook deze camera met veel knoppen zit er dus GEEN dedicated ISO. Dus S A M...ISO knop is wel handig om in te kunnen stellen...maar nee...

                    RAW, RAW-FineJPg etc....niet te vinden in een knop. Je zult het menu in moeten. Video-instellingen..in het zeer onoverzichtelijke menu. Etc. Echt een nadeel van een verder uitstekende camera.
                    Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                      snap ik even niet, als ik mijn e-pl5 voor me neem en ik druk op OK dan krijg ik een versneld menu met daarin linksboven een veldje ISO, ik kan daar heel snel mijn ISO instellen, zo ook op mijn EM-5, werkt vind ik althans haast net zo snel als een dedicated knopje. Aal ik in het menu ga en ik ga naar knopinstellingen dan kan ik gewoon een knopje instellen voor ISO, in mijn geval heb ik even zowel in de EM-5 als de E-PL5 de ISO onder het Fn knopje zitten, dus ik begrijp even niet wat je bedoeld.

                      Zo kun je elke functie wat je maar wil die echt belangrijk kan zijn instellen op deze toestellen, ISO, correctie, RAW, AE, noem het maar op en je kunt en knop toewijzen.
                      Je moet er wel even voor gaan zitten, moet toegeven het is niet echt simpel, maar wel enorm uitgebreid en volledig naar je wensen in te stellen.

                      Om even terug te komen op de kwaliteit en verschil tussen FF en dit alles, ook ik heb 2 systemen naast elkaar lopen nu, niet ideaal, maar ik kan op de een of andere manier geen afstand doen van de FF set-up van Canon die ik heb, ook al komt het de tas/kast niet meer uit, te groot, lomp en ga zo maar door, als ik nu een dagje op stap ga loop ik fluitend rond, terwijl ik vroeger een tas van hier tot Tokyo mee moest zeulen vol met lenzen, nu een tasje waar normaliter een 5D met 24-105 in paste, echter nu gevuld met alle lenzen van 12 (24) tot 200 (400) mm, daarnaast ook nog eens een fractie van het gewicht en dat is het belangrijkste met nagenoeg onder veel gevallen een kwaliteit die niet veel onderdoet voor de grotere toestellen, scherpte is in sommige gevallen zelfs veel beter dan voorheen met de Canon, terwijl ik hier L lenzen op heb zitten dus geen troep.
                      Wel moet ik eerlijk toegeven dat je wel concessie doet tov de algemene beeldkwaliteit, maar verschil is dermate klein dat ik dit op de koop toe neem, het fotografeergenot is vele male groter en dat vind ik het belangrijkste.
                      Last edited by Closupshooter; 13 maart 2015, 08:32.
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                        @Closeupshooter

                        Ik denk niet dat het super control panel standaard zit onder de OK knopbij de EPL5 of wel ?
                        Bij mijn OMD em5 moest je dit eerst toewijzen.
                        Bij de EM1 heb je direct toegang als ik me niet vergis.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #87
                          Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                          @Joringho
                          Ergens onder "D" in het menu kan je het Super Control Panel toewijzen aan de OK knop.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #88
                            Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                            Waarom wordt er trouwens altijd vergeleken met de Olympus EM-1 en niet met de Panasonic GH4? (ik dacht dat deze vergelijkbaar is met de EM-1?)?

                            Comment


                            • #89
                              Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                              ja hoor bij mijn E-pl5 zit het gewoon onder het supercontrolpanel, linksboven ISO, is verder gewoon in te stellen, dus ??
                              gewoon bij Menu, SCP instellen als "aan" .
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Olympus Om-D EM1 of Nikon D750

                                Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                                ja hoor bij mijn E-pl5 zit het gewoon onder het supercontrolpanel, linksboven ISO, is verder gewoon in te stellen, dus ??
                                gewoon bij Menu, SCP instellen als "aan" .
                                Bij de OMD EM5 zit dit niet standaard en moet je SCP aanzetten in het menu...(wat ik ook gedaan heb)
                                Van de EPL5 weet ik het niet.. die is daarna uitgekomen.

                                Touchscreen is handig.. maar niet als je met de zoeker werkt... dan werkt een rechtstreekse knop zoveel gemakkelijker.
                                Uiteraard heb je op de EPL5 geen (vaste) zoeker en maakt dit niks uit op deze camera.
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X