Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T1 een hype of is dat spul nu echt wel zo goed ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Futji X-T1 een hype of is dat spul nu echt wel zo goed ?

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
    Even snel een vgl gemaakt.

X-T1: 440gr (129 x 90 x 47)
    XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS: 310gr
    totaal: 750gr

D800: 1000gr (146 x 123 x 82)
    24-85: 475gr
    24-70 (die ik meestal meezeul): 900gr
    Totaal: 1475gr of zelfs 1900gr.

is bijna factor 2 zwaarder en een pak groter.

Idealiter koop ik een X-T1 er bij en bekijk ik hoe het me bevalt...alleen...het budget eh...
    Maar dat vind ik een scheve vergelijking. Jij gaat een crop camera vergelijken met een full frame dslr. Vergelijk dan eens met een crop dslr zoals de D7100 met de 24-85. Dat is dan ook nog een FF lens. Eigenlijk moet je vergelijken met een Nikon DX lens. De 18-55 kitlens is niet veel waard. De 16-85VR weegt 485gr. Die 24-70 is een vaste 2.8, is geen vergelijking met de XF18-55.
    Last edited by pogi; 1 december 2014, 16:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
      Maar dat vind ik een scheve vergelijking. Jij gaat een crop camera vergelijken met een full frame dslr. Vergelijk dan eens met een crop dslr zoals de D7100 met de 24-85. Die 24-70 is een vaste 2.8, is geen vergelijking met de XF18-55.
      Half scheef Die 24-70 is inderdaad een andere categorie in elk opzicht.
      Ik denk wel dat de 24-85 op full frame best goed overeenkomt met de Fuji 18-55.

Steeds vaker zie je dat APS-C als minderwaardig wordt beschouwd ten opzichte van full frame. Dan zou je micro 4/3 ook als minderwaardig moeten beschouwen ten opzichte van APS-C. Ik vind dat die systemen gerust op dezelfde hoogte mogen staan. We noemen een full frame tenslotte toch ook geen medium format crop.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Voor mij is dit geen kromme vergelijking want ik overweeg om mijn D800 te verkopen voor een Fuji X-T1.
        Het gewicht is voor mij een belangrijke factor. Fuji heeft zo te zien nog geen zoomlens vast op 2.8 dus ik heb een vgl gemaakt met het objectief dat ik het vaakst erop heb zitten.

Krom als je 1:1 en technisch gaat vergelijken ja, maar niet als je zoals ik je toestel al eens laat liggen omdat je geen zin hebt om te zeulen.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Maar als je enkel gaat kijken naar gewicht en ik heb helemaal niks tegen een crop.

nikon D3300 is 430gr
          18-55 3.5-5.6VRII is 195gr
          Prijs 447gr
          124x98x76 afmetingen.

Voila een Nikon crop dslr is lichter dan een Fuji en kost een pak minder. Is zelfs 24mp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
            Maar als je enkel gaat kijken naar gewicht en ik heb helemaal niks tegen een crop.

nikon D3300 is 430gr
            18-55 3.5-5.6VRII is 195gr
            Prijs 447gr
            124x98x76 afmetingen.

Voila een Nikon crop dslr is lichter dan een Fuji en kost een pak minder. Is zelfs 24mp.

Dit is niet relevant voor mij, ik bezit nu een D800, geen D3300.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Jullie vergelijken appels en peren.
              Over het algemeen is een DSLR zwaarder en groter dan een mirrorless systeem zoals Fuji. Dat maakt de Fuji's draagbaarder. Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn. Je moet het geval per geval bekijken.
              Anderzijds zul je ergens altijd moeten inboeten. Full frame is daar één van de variabelen in. Full Frame bestaat gewoon nog niet bij Fuji, punt.
              http://kasper.photography & Flickr

Comment

Toch raar. Iedereen probeert hier steeds weer de andere te overtuigen dat hetgene hijzelf bezit het beste is. En hoe groter, hoe zwaarder, hoe duurder hoe beter .
                Fout.
                Fototoestellen en lenzen moeten je liggen en als dat niet het geval is, zal je nooit goede, mooie beelden kunnen nemen.
                Ook ik heb een DSLR en heb ik nu ook een Fuji.
                Mijn vingers jeuken om de DSLR van de hand te doen. Ik voel me beter in me vel met het geknoei (zoals veelal DSLR-gebruikers zeggen) van de Fuji.
                Wat houdt me tegen ? Enkel nog macro en de echt technische hoogvliegers die de DSLR me bieden, maar, daar bieden niet veel DSLR's wat ik als technisch hoogstandje bedoel. Ook daar is de speeltuin heel klein.
                Wie en een DSLR en een spiegelloze camera niet in de handen heeft gehad en gebruikt kan daar eigenlijk geen zinnig woord over uit kramen. Sorry.

Ipv van ongeteste standpunten in te nemen, eerst even beide types grondig gebruiken in datgene waar je mee bezig bent en dan pas een zinnig oordeel vellen.
                Als ik met mijn kanon rondloop in de straten van een stad, wordt respect afgedwongen en gaan deuren voor mij open omdat men zegt dat ik een professionele fotograaf ben.
                Die deuren blijven makkelijker dicht met de Fuji omdat die niet groot en bombastisch is. Een serieuze fotograaf loopt daar niet mee te fotograferen. (Is wat mensen in de straat erover denken).
                Het topic ging, gaat over de al dan niet hype. Ik heb het toestel getest in de omstandigheden waar ik normaal in fotografeer en waar ik weet waar er moeilijke zaken zijn en ik moet zeggen. Een hype ? Jongens, helemaal niet. De Fuji doet wat hij moet doen. Mij de foto's aanleveren die ik voor ogen had en technisch goed scoren. Als ik dan nog steeds geen goede foto's neem is dat een zaak van de fotograaf.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Lang geleden mijn D800 en arsenaal weggedaan...
                  Sindsdien op XT-1 ...

Weinig tot geen spijt van... Alhoewel, overlaatst effe weer met een D800 met 70-200 getrokken, een uurke... Dat ding is echt wel veel sneller en veel accurater dan de Fuji...

Maar... De gelukte foto's die uit die XT-1 komen, zijn minstens even goed als de D800 ... En het blijft echt wel een verademing qua formaat, gewicht en FUN ....

Ondertussen zijn mijn kinders al wat groter en lopen ze zo niet rond gelijk hamsters , dus heb ik die snelheid ook wat minder nodig..

In augustus twee weken Italië gedaan met de 18-55 en de 50mil.... misschien 2-3 keer gedacht, f**k, had ik nu maar mijn 70-200... De andere 3000 foto's, gene moment.
                  Last edited by tommmm; 1 december 2014, 23:42.

Comment

Zo denk ik er ook over @Tommmm. Mijn ex-D800 is en blijft een geweldig goede camera, op bepaalde vlakken beter dan mijn huidige XT1. Maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad: de compactheid, het gewicht, en de fun zoals je zegt maken voor mij persoonlijk dit de betere keuze. Nu nog zien dat de kerstman op tijd de XF50-140 in mijn sok kan steken
                    BD2718BE - Fuji addict

Comment

Voila, dat bedoel ik dus. FUN.
                      Dat je de 70-200 hebt gemankeerd ? Kan ik best in komen. Mijn vriend heeft de 150-600mm en op momenten dat ik met de DXs rodn liep met een joekel van 400 mm, had ik echt die 600mm nodig.
                      Ik wil gewoon kwijt, dat inderdaad in bepaalde omstandigheden het glas stukken tekort schiet van de FUji, maar er komt wel beterschap in .... stillekes ...
                      Op reis in Lissabon had ik plots ook het gevoel, sj*t, ik heb mijne SIgma 180mm macro tekort .... 't lag niet aan het toestel. Ik had gewoon de lens thuis gelaten wegens te, te, teveel problemen met de rug ...
                      Of de ene nu accurater is dan de andere ? Ik weet het niet. Mijn workflow is stukken verminderd en dat is leuk mee genomen. Zijn de foto's daarom accurater ? Ik weet het niet, in ieder geval moet ik nog zelden foto's recht croppen .... die electronische horizon is steengoed. In sommige situaties zeg ik mersie omdat ik een smartphone kan gebruiken in moeilijke plaatsen of nagenoeg onmogelijke bochten ... EN de app is gratis, eenvoudig te installeren zodat ik me al een paar keer heb kunnen behelpen met de smart van een andere. Misschien stomme zaken, maar die mis ik op de hogere Nikon-DSLR-reeks. Idem vnoor het kantelscherm ...
                      Nog iets stoms. 1 afdruk en je hebt 3 bracket-foto's. Probeer dat maar op een Dx enof Dxs. Maar ik kon en kan de DSLR als een verrekijker gebruiken, ook al staat hij niet op. Lukt helemaal niet met de spiegelloze camera.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Na mijn overstap van 5D MKII naar X-E2 mis ik vooral de rugpijn.
                        ...leeg...

Comment

Hallo,

Even nuanceren ...
                          De X-T1 is gewoon een heel erg goede camera ... maar ik gebruik de X-E1 nóg meer - al zijn de specs een stuk minder dan die van de X-T1
                          En het hele Fuji systeem zit mooi in elkaar. Alle X-camera's gebruiken bv. hetzelfde type batterijen, het hele menusysteem is overal hetzelfde opgebouwd, alle lenzen passen overal op zonder onderscheid, ...
                          En dat maakt het o zo fijn werken ...

Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            Dit is niet relevant voor mij, ik bezit nu een D800, geen D3300.
                            Snap ik niet zo goed, je praat over gewicht en budget in vorige posts. Volgens mij geeft pogi je een perfect objectief antwoord op beide criteria...
                            We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                            Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Je moet de Fuji inderdaad naast een APS-C DSLR met vergelijkbare lenzen zetten.
                              Vooral daar is de gewichtswinst minder of soms zelfs onbestaande (zonder naar kitlensjes te moeten gaan).

Het Fuji-systeem richt zich tot kopers van kwaliteit, dat moet ook wat wegen .
                              Bovendien gaat een mirrorless niet meer in je jaszak als je er iets anders dan een pancake lens opzet.

Het voordeel is wel dat Canon en Nikon de concurrentie beginnen te voelen.

Comment

Working...
                              X