Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis Canon EOS 70D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ruis Canon EOS 70D

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
    @Pieter G, de link naar amazon waar ik vergelijkbare prentjes verwacht, werkt bij mij niet. Op de site van dpreview heb ik wel een roos gevonden (+/- vergelijkbaar) en dat ziet er idd misschien iets netter uit maar wel op ISO100. Al zou ISO100 niet veel verschil mogen maken met ISO500 (voor de 70D).
    De opname-omstandigheden waren nu ook weer niet ideaal denk ik.
    Hoe zijn de foto's bij DpReview gemaakt ? Ideale omstandigheden van licht, statief,.... ???
    Het was die foto die ik bedoelde. Blijkbaar kan je niet rechtstreeks naar hun amazon storage linken...
    Ik zocht een beeld dat ietwat vergelijkbaar was qua spel met scherptediepte. Op de lage iso had ik niet eens gelet. En inderdaad, je kan niet afleiden in welke omstandigheden hun samples genomen zijn, en al dan niet nabewerkt.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dit is een foto met dezelfde instellingen behalve dat ruisreductie uitgeschakeld is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bangalore Bekijk bericht
        Ik zie nog best veel ruis in de donkere delen.
        Neem eens een foto ZONDER ruisreductie.
        Akkoord wat de settings betreft.
        Maareuh... ruis? Waar dan? Ik geloof dat ik blind ben geworden...
        Pieter
        --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nathan-Deplae Bekijk bericht
          Dit is een foto met dezelfde instellingen behalve dat ruisreductie uitgeschakeld is.
          https://www.dropbox.com/s/0zej2gjyqx..._0581.JPG?dl=0
          Uitstekende foto. Niks mis mee.
          Waar in godsnaam zien jullie die ruis? Zie je color noise of luminance noise?
          Ruis zit overal in je foto, niet enkel in de onscherpe en/of donkere delen. Het is een gevolg van elektronisch versterken van het optisch signaal (licht) dat door de sensor wordt opgevangen. Het uitzicht van ruis (en ook van bokeh) verandert wel in functie van de lens en instellingen, maar wat ik hier zie, is niet wat ik versta onder ruis.
          Is er een dokter op het forum? Ik geloof dat er iets ernstigs met mij aan de hand is...
          Pieter
          --

Comment

Dankzij dit topic heb ik zin gekregen om een klein testje te doen. Het toont vooral aan hoe relatief ruis eigenlijk is.

Het linkje: https://www.dropbox.com/s/zepqpbbeva...etest.jpg?dl=0 (Maar download wel de file om op 100% te bekijken.)

Ik heb een aantal JPEGs met mijn 30D gemaakt, met de 24-70 wijd open op 50mm op een afstand van ongeveer een meter, gefocust op de tekst centraal in het beeld. Uit het meest ruisgevoelige stuk heb ik een 100% crop en een 400% vergroting gesneden. Daarbij heb ik telkens ISO100 en ISO1600 naast mekaar gezet. Het plaatje is ongetwijfeld een stuk duidelijker dan wat ik hier probeer te vertellen...

Voor mij is het ruisniveau op ISO1600 best aanvaardbaar. Ik heb hier afdrukken liggen uit dit toestel op 60x40cm en het is er nauwelijks aan te zien dat die op ISO1600 genomen zijn. Je moet er ook rekening mee houden dat de 30D processor een kleine 10 jaar oud is. Hedendaagse modellen zijn even bruikbaar tot ISO6400 of zelfs hoger.

Oordeel zelf maar over het ruisniveau van mijn voorbeelden. Ik heb moeten pixelpeepen als nooit tevoren om te vinden waar de grootste verschillen zitten tussen de foto's. Waar ik wel van overtuigd ben, is dat het bij hogere ISO heel belangrijk is om de belichting exact goed te krijgen. Bij voorkeur een beetje overbelichten en terughalen, in plaats van onderbelichte zones op te halen. Maar voor de duidelijkheid: de resultaten die ik hier toon, zijn exact zoals ze uit mijn toestel komen in JPEG.
            Pieter
            --

Comment

Voila zie, dat is nu eens een goed voorbeeld. Bij ISO1600 zie je wel degelijk ruis, is naar mijn gevoel zeer duidelijk in de donkere partij links van het zeeppompje. Waar je het bij de ISO100 een "effen" vlak is zie je bij de 1600-opname in datzelfde vlak ook groen en rood verschijnen, is dus niet meer "effen". Dat is wat ik beschouw als ruis.
              Het feit dat diezelfde achtergrond een beetje "versmelt" met het zeeppompje en dus niet echt een scherpe contrastrijke scheiding vormt heeft niets met ruis te maken maar wel met scheidend vermogen (hoofdzakelijk te wijten aan de lens!, al zal het normaliter op een fullframe ook scherper zijn).
              Naar mijn mening toont de test van Pieter dat heel mooi aan. Dat soort van testjes zijn zeer verhelderend! Merci Pieter!
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ifiamminghi Bekijk bericht
                Dat soort van testjes zijn zeer verhelderend! Merci Pieter!
                Met plezier.
                Niet iedereen vindt dat even nuttig - zo blijkt - maar ten eerste is dat niet erg, en ten tweede mogen ze dan zelf testen wat zij denken dat wel nuttig is.
                Pieter
                --

Comment

Ik heb de foto geëxporteerd in Lightroom 4 naar jpg en geüpload op Google+.
                  https://plus.google.com/u/0/photos/y...61126243509719
                  Misschien een domme opmerking. Maar voor dat je die geexporteerd hebt naar jpg, heb je die foto eerst ontwikkeld? Want in feite is raw een negatief van een foto. Ook mag de ruis onderdrukking niet te hoog staan(dit is toch zo bij mijn 600d, heb die gewoon op standard staan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                    Misschien een domme opmerking. Maar voor dat je die geexporteerd hebt naar jpg, heb je die foto eerst ontwikkeld? Want in feite is raw een negatief van een foto. Ook mag de ruis onderdrukking niet te hoog staan(dit is toch zo bij mijn 600d, heb die gewoon op standard staan)
                    Geen domme opmerking. Elke raw converter heeft zijn eigen ruisonderdrukking, net zoals er op de JPEG in de camera een zekere ruisonderdrukking wordt toegepast. Mijn ervaring is dat Lightroom standaard minder ruisonderdrukking gebruikt dan Capture One. Al die zaken kan je natuurlijk naar eigen voorkeur instellen...
                    Pieter
                    --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                      Ik heb hem niet ontwikkeld. Heb hem geïmporteerd en direct terug naar jpg geëxporteerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Met plezier.
                        Niet iedereen vindt dat even nuttig - zo blijkt - maar ten eerste is dat niet erg, en ten tweede mogen ze dan zelf testen wat zij denken dat wel nuttig is.
                        Dankjewel, Pieter!
                        Ik ben blij dat ik het toestel niet moet terugbrengen, want dat had wel zonde geweest van de tijd die ik zou verliezen om foto's te nemen. Die test vond ik wel interessant. Hiervoor dank!

Comment

Ik heb daarjuist eens iets geprobeerd, is dit mooi?

Moderator Note: Tweede foto achter een link geplaatst omdat deze ruim de max. lengte van 1024 pixels overschreed.
                          Last edited by Red Falcon; 29 augustus 2014, 10:28.

Comment

Die foto's zijn zeker niet slecht.Maar heb je die foto ontwikkeld of is dit de raw versie?

Comment

Heb ze ontwikkeld in Lightroom. Heb er niet veel aan veranderd, want kvond bewerken niet echt nodig. Heb lumminantie toegevoegd tot rond de 60 en detail op 100.

Comment

Heb ze ontwikkeld in Lightroom. Heb er niet veel aan veranderd, want kvond bewerken niet echt nodig. Heb lumminantie toegevoegd tot rond de 60 en detail op 100.
                                Sorry, dat ik het zo zeg, maar dan zou ik toch eens een boek over LR kopen(als je er al geen hebt) en eens lezen welke bewerkingen je met een Raw moet doen om tot een goede foto te komen. Om een paar vb te geven; WB - belichting- contrast- lenscorrectie- verscherpen- RUISVERMINDERING...

Comment

Working...
                                X