Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke keuze Nikon D7100 - D610

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke keuze Nikon D7100 - D610

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
    Welke raad bedoel je?
    Wel, doe ik er goed aan om van een aps-c over te stappen naar een ff? Ik heb wel het voordeel dat al mijn objectieven compatibel zijn met ff. Daar heb ik toch een hele zoektocht naar moeten voeren. Ik zou ook graag weten of ik in de camera instellen iets moet veranderen. bijvoorbeeld aangeven of de objectieven dx of fx zijn, of gebeurd dat automatisch?
    JPVD fotografie
    Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
    Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Comment

Dan zou ik toch eens bladeren in de verschillende bladzijden van de rubriek "camera" want FF vs. DX is echt al verschillende keren besproken. Wanneer het loont om FF of DX te gebruiken bij welk type fotografie, ...

Comment

Ik doe veel aan fotografie van gebouwen, (architectuur in het algemeen). Als ik met mijn D7100 en 16-85 mm objectief een foto maak op 16 mm, dan zit ik eigenlijk op 24 mm. Blijkt dat diezelfde foto met een D610 effectief op 16 mm ook op 16 mm gaat schieten. Dat begrijp ik eigenlijk niet heel goed. Daarom de vraag: met apsc een extreme groothoeklens kopen, of ff kopen en betere kwaliteit hebben plus het feit dat ik al in een aannemelijke groothoek sta te fotograferen.
        JPVD fotografie
        Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
            Dank je voor je link, het is mij nu veel duidelijker. Via de link ben ik ook hier terechtgekomen:

Er komen steeds meer zogenoemde full-frame camera's op de markt. Voor iedereen die zich afvraagt wat dat nu precies in houdt en wat de voordelen zijn sommen we ze in dit artikel voor je op. Full-frame camera's zijn overigens nog best prijzig, maar worden steeds betaalbaarder.

Het zal dus een D610 worden !!!!

Vriendelijke groeten,
            JPVD fotografie

Comment

Welke keuze Nikon D7100 - D610

Gewoon toch even attent maken dat 3 van je 4 lenzen dx lenzen zijn. Een 16-85 dx blijft een 16-85 dx op een ff in dx mode. Geen verschil met je huidige 7100, alleen de mp zal maar 10 zijn ipv 24. Maar wat mis je met je huidige toestel? Wat denk je niet te kunnen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Comment

Wel, ik dacht dat met een ff, 16 mm inderdaad 16 mm gaf, maar als blijkt dat het dan toch maar 25 mm is, ben ik met een ff ook niets beter, maar zou ik eigenlijk een ultragroothoek objectief moeten aanschaffen. Het is mij vooral te doen om zo groot mogelijk gebouwen en architectuur te kunnen fotograferen. Een Tamron 10-24 mm zou eigenlijk beter zijn dan een d610, (en vooral veel goedkoper).
                JPVD fotografie

Comment

FX is fullframe en komt 100% overeen met de oude analoge filmpjes qua formaat. Dat werkt veel makkelijker in gebruik mijns inziens.
                  Kleine sensoren zijn initieel gemaakt om plaats te besparen en om de kosten te drukken.
                  Als je een DX op een FX zet, krijg je inderdaad hetzelfde effect als op DX toestellen, je belicht alleen maar het centrale deel van de FX sensor.

Vandaag een paar foto's gaan trekken met de D610, ben er zeer blij mee, kleuren zijn perfect !
                  Hier een paar foto's van vandaag op 24 en 85 mm : 24mm komt overeen met een 16 mm op cropped 1,5 x sensor APS-C. (zoals de D7100)

24mm :

24mm :

24mm :

85 mm :

Last edited by hgwells; 8 maart 2014, 17:47.

Comment

Mooie foto's, vooral die van de Zimmertoren trekken mij aan. Op de foto van het gemeentehuis zie je duidelijk de vertekening door het gebruik van groothoek, dat kan je rechttrekken met PS. Voor de rest zijn de foto's echt heel mooi van kleur en scherpte. Maar ik twijfel nu nog altijd of ik de D610 ga aankopen, ofwel een extreme groothoeklens. Want mij is het vooral te doen om fotografie van architectuur. Op 16 mm APS-C heb ik sowieso al een pak vertekening, dus moet ik een telkens een beeld maken dat veel groter is omdat ik in de perspectiefcorrectie een pak ga verliezen. En dat is mijn probleem, waar niemand mij blijkbaar een antwoord kan op geven: koop ik een FF (D610) of een ultragroothoekobjectief voor mijn D7100 ????
                    JPVD fotografie

Comment

Hier zal je misschien beter begrijpen wat ik bedoel. Ik heb de foto van Hgwells even rechtgetrokken, (summier, gewoon ter illustratie). Maar nu zie je mooi mijn probleem. Door het rechttrekken heb ik boven en onder geen plaats meer om een mooie uitsnede te maken. Ik moet dus enorm grote foto's maken om mijn "afval" kunnen weg te werken en een aannemelijke foto te presenteren. Doe ik dat met mijn D7100 en een groothoeklens (10-24 mm) of doe ik dat met een D610 en 16-85 mm, (DX formaat).

Ik heb dus absoluut geen ervaring met een FF frame toestel, en dat is mijn groot probleem. Ik heb enkel ervaring met APS-C toestellen.
                      JPVD fotografie

Comment

Een ultragroothoek objectief voor uw DX is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.
                        Ik had niets meer (alles verkocht) dat maakte de keuze gemakkelijker om een FX te kopen.
                        Ik sta er van te kijken hoe goed de foto's zijn "uit de camera" zonder nabewerking... de 24-85mm lens die in de kit zit , is scherp genoeg voor mij.

Oorspronkelijk geplaatst door jpvdfotografie Bekijk bericht
                        Mooie foto's, vooral die van de Zimmertoren trekken mij aan. Op de foto van het gemeentehuis zie je duidelijk de vertekening door het gebruik van groothoek, dat kan je rechttrekken met PS. Voor de rest zijn de foto's echt heel mooi van kleur en scherpte. Maar ik twijfel nu nog altijd of ik de D610 ga aankopen, ofwel een extreme groothoeklens. Want mij is het vooral te doen om fotografie van architectuur. Op 16 mm APS-C heb ik sowieso al een pak vertekening, dus moet ik een telkens een beeld maken dat veel groter is omdat ik in de perspectiefcorrectie een pak ga verliezen. En dat is mijn probleem, waar niemand mij blijkbaar een antwoord kan op geven: koop ik een FF (D610) of een ultragroothoekobjectief voor mijn D7100 ????

Comment

Gelijk welk toestel (crop of FF) je gebruikt en gelijk welke lens (UW of tele) je er op zet.
                          Op zeker ogenblik zal je altijd wel eens geconfronteerd worden met het feit dat je niet voldoende afstand kunt nemen om je onderwerp volledig in beeld te krijgen.
                          En wanneer ik naar je handtekening zie, heb je toch redelijk wat millimeter variatie ter beschikking.

Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hgwells Bekijk bericht
                            Een ultragroothoek objectief voor uw DX is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing.
                            Ik had niets meer (alles verkocht) dat maakte de keuze gemakkelijker om een FX te kopen.
                            Ik sta er van te kijken hoe goed de foto's zijn "uit de camera" zonder nabewerking... de 24-85mm lens die in de kit zit , is scherp genoeg voor mij.
                            Hoi hgwells, al je liever hebt dat ik de bewerking wegneem, geef mij dan maar een seintje, het is, after all, jouw foto, ook al heb ik hem gewoon gebruikt om mijn punt te kunnen maken.

Ik wens je een fijn weekend, en vriendelijke groeten, JP.
                            JPVD fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                              Gelijk welk toestel (crop of FF) je gebruikt en gelijk welke lens (UW of tele) je er op zet.
                              Op zeker ogenblik zal je altijd wel eens geconfronteerd worden met het feit dat je niet voldoende afstand kunt nemen om je onderwerp volledig in beeld te krijgen.
                              En wanneer ik naar je handtekening zie, heb je toch redelijk wat millimeter variatie ter beschikking.

Patric
                              Wel als ik eerlijk moet zijn dan ben ik best gelukkig met mijn D7100 en de vier objectieven. Ik doe daar inderdaad 90% van wat ik wil mee doen, mee. De overige 10% zal dan misschien een ultragroothoek worden, wat een pak voordeliger zal zijn, dan een D610 aankopen.

Bedankt voor de informatie, Greetz, JP.
                              JPVD fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpvdfotografie Bekijk bericht
                                Wel als ik eerlijk moet zijn dan ben ik best gelukkig met mijn D7100 en de vier objectieven. Ik doe daar inderdaad 90% van wat ik wil mee doen, mee. De overige 10% zal dan misschien een ultragroothoek worden, wat een pak voordeliger zal zijn, dan een D610 aankopen.

Bedankt voor de informatie, Greetz, JP.
                                Moest je je d7100 toch verkopen mag je me altijd een pm sturen. UW lensrn geven ook veel vervorming waardoor je het perspectief bij gebouwen moet gaan aanpassen. Zoek eens op tilt shift objectieven.

Mvg john
                                http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

Comment

Working...
                                X