Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
    Er zijn 2 versies van de 30mm, 1 is de nieuwe Art versie, de andere is een ouder model. Geen ervaring met 1 van de twee, maar ik zag wel dat de Art zeer goed was voor de prijs. De oude is waarschijnlijk die met de slechte reviews?
    Dat lijkt een mooie prijs voor die kit, de Nikon 18-200 is inderdaad 1 van de beste superzooms. En de 50 is ook zeer scherp.
    Normaalgezien kost de D7000 tweedehands 500 euro, de 18-200 400-500 euro en de 50 80 euro ongeveer.
    Als er wordt aangestuurd op opzenden en betaling via een bank, zeker niet doen! Persoonlijk gaan kijken, testen en betalen (eventueel papiertje tekenen dat jij dit kocht van die persoon, maar dit heb ik slechts 1 maal gedaan).
    Bedankt voor de info en de tips! :-)
    Helaas geen reactie gekregen van de verkoper ivm het aantal clicks en ik zag vanmiddag dat het zoekertje inmiddels ook al weer weg is van 2e hands en Kapaza.... :-( Men moet er écht wel snel bijzijn...
    Maar allez, dan heb ik al weer meer een idee van welke (naast de reeds vermelde) goed zijn, bij het verder volgen/uitpluizen op tweedehands sites, bedankt!

Oorspronkelijk geplaatst door Kultfunk Bekijk bericht
    Ik zou de K5II of iets goedkoper de K50 ook niet over het hoofd zien... betaalbaar, weather sealed en kwalitatief dik OK !
    Bedankt, ik zal daar ook eens naar kijken!
    Kan je evtl een of meerdere lenzen daarvoor ook aanraden voor natuurfotografie (bos, sneeuwlandschappen, dieren, ...), huisdieren, macrolens?
    Het is maar dat ik momenteel cfr de tip van Bouk zoek op goede (tweedehands) lenzen en daar dan in gedachte een body bij (momenteel de D7000 van Nikon)
    of als men het in het geheel aanbiedt, eerst zeker wil zijn dat de bijhorende lenzen goed zijn (zowel van prijs/kwaliteit als voor mijn doeleinden). :-)
    En dan loop 'k minder de kans dat de aanbieding alweer weg is, tegen dat ik een idee heb of de lenzen goed zijn
    * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

Comment

Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

Als beginner is de 35 1.8G, 85 1.8 (D of G) en de 17-55 zeer interessante lenzen (laatste is al professioneel). Ook Tamron 17-50 2.8 en de Sigma 30mm zijn zeker niet slecht voor de prijs, maar het grootste verschil zal je zien in het microcontrast en de autofocus (Nikon lenzen focussen meestal een stuk sneller).
      Qua body geeft de D7000 de beste prijs/kwaliteit-verhouding. De D300(s), D700 en D600 zijn ook allemaal uitstekend qua prijs/kwaliteit.
      Een kit met een Sigma of Tamron superzoom zou ik persoonlijk niet aanraden (die zal je niet vaak gebruiken door de mindere kwaliteit en je krijgt deze amper verkocht).

Comment

je moet niet alleen op de tweedehandssites kijken, je kan ook hier in de sector "aangeboden" kijken, daar staan meestal ook mooie aanbiedingen bij en ze zijn meestal ook betrouwbaar
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Excuses voor de late reactie, er werkten 3 toetsen niet meer op mijn (enige) toetsenbord, en natuurlijk juist 2 ervan voor mijn wachtwoord
          Bedankt voor de reacties!

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Als beginner is de 35 1.8G, 85 1.8 (D of G) en de 17-55 zeer interessante lenzen (laatste is al professioneel). Ook Tamron 17-50 2.8 en de Sigma 30mm zijn zeker niet slecht voor de prijs, maar het grootste verschil zal je zien in het microcontrast en de autofocus (Nikon lenzen focussen meestal een stuk sneller).
          Qua body geeft de D7000 de beste prijs/kwaliteit-verhouding. De D300(s), D700 en D600 zijn ook allemaal uitstekend qua prijs/kwaliteit.
          Een kit met een Sigma of Tamron superzoom zou ik persoonlijk niet aanraden (die zal je niet vaak gebruiken door de mindere kwaliteit en je krijgt deze amper verkocht).
          Bedankt!
          Maakt het veel verschil als de lens bv. 18-55 is ipv 17-55?
          Sorry als het domme vragen zijn, ik ben er helemaal nieuw mee
          en ik heb afgelopen dagen al veel opgezocht maar het wordt er alleen maar ingewikkelder op, bv. met al die afkortingen zoals IS VR ED etc...: als men die er niet bij vermeldt, is dat dan een lens zonder die eigenschappen of is het gewoon afgekort en kan je er vanuit gaan dat die lens het heeft, zonder dat het er uitdrukkelijk bij vermeld wordt?
          bv. Nikkor AF-S 18-200 3.5-5.6 GII ED
          Als je bv. in een aanbieding ziet staan: "Nikkor AF-S 18-200 3.5-5.6", kan je er dan vanuit gaan dat die ook"GII ED" heeft, of zijn er ook die dat niet hebben, en is het dus (indien nodig) belangrijk dat je er op let dat die eigenschappen er bij staan?
          of bv.
          Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED VR DX --> is dat hetzelfde als dat men gewoon vermeldt "Nikkor 55-200mm"

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          je moet niet alleen op de tweedehandssites kijken, je kan ook hier in de sector "aangeboden" kijken, daar staan meestal ook mooie aanbiedingen bij en ze zijn meestal ook betrouwbaar
          Ja, bedankt voor de tip
          Ik zag deze:

Maar ik weet niet goed of het echt aansluit bij wat ik best kan kiezen.... en of het geheel in dat geval dan niet (relatief) te duur is, dus bv. dat ik dan beter kan wachten op een aanbieding met alléén de D7000 (en evtl. algemene zaken zoals tas, extra batterij, ...) en dan specifiek op de aangeraden lenzen apart zoek?

Nikon D7000 --> OK
          - Nikkor 18-55mm --> eerder in het topic wordt de 17-55mm aangeraden, is deze vergelijkbaar/ook een aanrader (ook ifv prijs van het geheel?)
          - Nikkor 55-200mm --> bedoelen ze hiermee "Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED VR DX "? En is dat een die goed is, of zijn er betere alternatieven?
          - Nikkor 50mm f1.8 G --> is niet de eerder getipte "35mm f/1.8 G", ik heb nu wat zitten opzoeken en vind heel veel lovende berichten over de 35mm versie, ook wel enkele ivm de 50mm; maar zou het "de moeite" zijn om het aangeboden geheel te nemen of beter apart en dan de 35mm kopen?
          Het geheel zpou van prijs komen op 1050 euro en ik heb er dus niet meteen een idee van (m.n. op financieel/prijs-kwaliteitsvlak) of ik dan niet beter de D7000 neem en dan een de 35mm en evtl nog enkele "echte aanraders"?
          - Batterygrip + extra batterij --> lijkt mij wel handig (klopt het dan je in die battery grip dan bv. ook "gewone" (AA) batterijen kan gebruiken ipv een accu of heb ik dat verkeerd begrepen?)

Alvast bedankt!
          Last edited by De Steppewolf; 27 november 2013, 11:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf
            Ik ben dus stilaan aan het uitkijken naar een digitale spiegelreflex camera.
            misschien hier eens kijken:

grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Steppewolf Bekijk bericht
              Excuses voor de late reactie, er werkten 3 toetsen niet meer op mijn (enige) toetsenbord, en natuurlijk juist 2 ervan voor mijn wachtwoord
              Bedankt voor de reacties!

Bedankt!
              Maakt het veel verschil als de lens bv. 18-55 is ipv 17-55?
              Sorry als het domme vragen zijn, ik ben er helemaal nieuw mee
              en ik heb afgelopen dagen al veel opgezocht maar het wordt er alleen maar ingewikkelder op, bv. met al die afkortingen zoals IS VR ED etc...: als men die er niet bij vermeldt, is dat dan een lens zonder die eigenschappen of is het gewoon afgekort en kan je er vanuit gaan dat die lens het heeft, zonder dat het er uitdrukkelijk bij vermeld wordt?
              bv. Nikkor AF-S 18-200 3.5-5.6 GII ED
              Als je bv. in een aanbieding ziet staan: "Nikkor AF-S 18-200 3.5-5.6", kan je er dan vanuit gaan dat die ook"GII ED" heeft, of zijn er ook die dat niet hebben, en is het dus (indien nodig) belangrijk dat je er op let dat die eigenschappen er bij staan?
              of bv.
              Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED VR DX --> is dat hetzelfde als dat men gewoon vermeldt "Nikkor 55-200mm"

Ja, bedankt voor de tip
              Ik zag deze:

Maar ik weet niet goed of het echt aansluit bij wat ik best kan kiezen.... en of het geheel in dat geval dan niet (relatief) te duur is, dus bv. dat ik dan beter kan wachten op een aanbieding met alléén de D7000 (en evtl. algemene zaken zoals tas, extra batterij, ...) en dan specifiek op de aangeraden lenzen apart zoek?

Nikon D7000 --> OK
              - Nikkor 18-55mm --> eerder in het topic wordt de 17-55mm aangeraden, is deze vergelijkbaar/ook een aanrader (ook ifv prijs van het geheel?)
              - Nikkor 55-200mm --> bedoelen ze hiermee "Nikon AF-S 55-200mm f/4-5.6G ED VR DX "? En is dat een die goed is, of zijn er betere alternatieven?
              - Nikkor 50mm f1.8 G --> is niet de eerder getipte "35mm f/1.8 G", ik heb nu wat zitten opzoeken en vindt heel veel lovende berichten over de 35mm versie, ook wel enkele ivm de 50mm; maar zou het "de moeite" zijn om het aangeboden geheel te nemen of beter apart en dan de 35mm kopen?
              Het geheel zpou van prijs komen op 1050 euro en ik heb er dus niet meteen een idee van (mn op financieel/prijs-kwaliteitsvlak) of ik dan niet beter de D7000 neem en dan een de 35mm en evtl nog enkele "echte aanraders"?
              - Batterygrip + extra batterij --> lijkt mij wel handig (klopt het dan je in die battery grip dan bv. ook "gewon" batterijen kan gebruiken ipv een accu of heb ik dat verkeerd begrepen?)

Alvast bedankt!
              Steppewolf,
              je gaat beginnen met fotograferen, je hebt er nog niet veel mee te doen gehad, waarschijnlijk begin je ermee.
              Waarom koop je niet een beginnersset: Nikon D7000 met een 18-50 en een 55-200 allebei met VR.
              Dan heb je een goed pakket, en kun je aan de slag.
              Honderden mensen, ook ik, met Canon, zijn op deze manier begonnen en er staat je nog een lange leercurve te wachten.
              Ik wens je heel veel succes,
              groeten
              Paul

Comment

Voor de tips ivm de technische gegevens bedoelt u?
                Eigenlijk is t.o.v. het topic van 6 jaar geleden, m'n focus een beetje veranderd, sportfotografie (veldrijden, koersen, ... ) is geen prioriteit meer. Gaat nog wel gebeuren, maar eigenlijk trek ik liever landschappen en dieren dan mensen en is het ook aangenamer om in het bos foto's te nemen op uw gemak, dan met het idee dat je voor iemand in de weg staat, of dat de evtle flits de renner stoort enz.... ik voel er toch een beetje schroom over als je een persoon trekt, waarvan je niet zeker bent dat die het wel apprecieert. En met een compact/bridge, kan je dat nog wat in de duik doen, maar met een spiegelreflex is dat al wat minder

Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                Steppewolf,
                je gaat beginnen met fotograferen, je hebt er nog niet veel mee te doen gehad, waarschijnlijk begin je ermee.
                Waarom koop je niet een beginnersset: Nikon D7000 met een 18-50 en een 55-200 allebei met VR.
                Dan heb je een goed pakket, en kun je aan de slag.
                Honderden mensen, ook ik, met Canon, zijn op deze manier begonnen en er staat je nog een lange leercurve te wachten.
                Ik wens je heel veel succes,
                groeten
                Paul
                Ok, bedankt voor de tip!
                Maar ik ga dan niet te snel tegen evtle beperkingen ofzo aanlopen?
                "Voluit" zijn dat dan deze toch he?:
                Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6G VR DX Zoom
                Nikon AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6
                Eigenlijk, als je de prijzen vergelijkt van de D7000 met die lenzen, kan je hem al evengoed nieuw kopen dan. Heeft hij nog geen 10 000'en clicks en nog garantie

Bedankt!

Comment

Ik denk dat je niet gauw beperkingen zult hebben, je hebt nog genoeg tijd om alles uit te proberen.
                  Duizenden mogelijkheden en situaties zul je nog tegen komen.
                  Dat gaat wel goed komen.
                  Veel succes en veel plezier,
                  Paul

Comment

Bedankt, ik zal daar ook eens naar kijken!
                    Kan je evtl een of meerdere lenzen daarvoor ook aanraden voor natuurfotografie (bos, sneeuwlandschappen, dieren, ...), huisdieren, macrolens?
                    Het is maar dat ik momenteel cfr de tip van Bouk zoek op goede (tweedehands) lenzen en daar dan in gedachte een body bij (momenteel de D7000 van Nikon)
                    of als men het in het geheel aanbiedt, eerst zeker wil zijn dat de bijhorende lenzen goed zijn (zowel van prijs/kwaliteit als voor mijn doeleinden). :-)
                    En dan loop 'k minder de kans dat de aanbieding alweer weg is, tegen dat ik een idee heb of de lenzen goed zijn
                    Je kan bij Pentax een hele reeks objectieven vinden, die naargelang je budget de diverse brandpunten invullen. Is je budget niet te groot dan lijkt me de nieuwe DA55-300 WR HD een goede keuze voor dieren. Die is WR (weather resistent, dus in alle weer te gebruiken, uniek voor een "instap" objectief) en heeft Pentax's uitstekende recentste HD coating. Kan je ietwat meer af, dan zijn er de DA*60-250/4 en DA*300/4. Voor landschap heb je gelijkaardig de laatste versie van de relatief goede standaardzoom, de DA18-55 WR, en kan je voor meer naar de DA*16-50/2.8. Heb je niet echt de lange brandpunten nodig, maar verkies je meer een all-rounder, dan kan je voor de DA18-135 WR gaan. Zoals je ziet zijn deze allemaal WR (ook de DA*, die zijn WS, weather sealed, da's nog een graadje hoger). Voor macro heb je keuze tss de DA35/2.8 limited, de DFA50/2.8 en de DFA100/2.8 WR. Mijn voorkeur zou naar die laatste gaan (da's ook de recentste). Van de 50mm en 100mm macro heb je overigens een heleboel oudere versies die voor een pak minder op eBay te vinden zijn.

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Als je 2de-hands gaat, kun je op deze website de gangbare prijzen voor Nikon (en Sigma) vinden:

Er zal wss een dergelijke site bestaan voor andere merken ook, maar daar heb ikzelf geen weet van.

ivm je vraag of er groot verschil is tussen 17-55 of 18-55, het antwoord op die vraag is neen.
                      Waar er wel groot verschil in zit, is de maximum opening van de lens (hoeveel licht kan er binnen).
                      Een lens 18-55 f3.5 - 5.6 betekent dat de max. opening bij 18mm 3.5 is, en bij 55mm 5.6.
                      Een lens 17-55 f2.8 betekent dat deze lens zowel op 17mm als op 55mm een opening van 2.8 heeft.
                      Een kleiner f-getal, betekent een grotere opening.
                      Nikon Df

Comment

Zéér bedankt voor de concrete reacties/info/tips voor lenzen die bruikbaar zijn voor mijn doeleinden/link van gangbare 2e hands prijzen
                        Ik heb er echt veel aan, en heb e.e.a. in schemavorm gezet en begin er zicht op te krijgen

Comment

Ik ben ondertussen van voorbereiding (lenzenopzoekwerk, in de gaten houden van zoekertjes, foto's bekijken welke gemaakt zijn met betr. camera's, etc) voor de aankoop van een Nikon D7000 over een Canon D60 (kantelschermpje + om de een of andere reden verbind ik automatisch macrofoto's van insecten met Canon ) alsnog bij de Pentax K5 uitgekomen. Althans, na het nog verder lezen van vergelijkingen op forums -én vooral- toen ik zag dat er op het Nederlandse marktplaats wél veel aanbod was (itt op de Belgische zoekertjessite heb ik de indruk? Idem met lenzen, bijna geen "DA" lenzen en indien wel, nog relatief duur tov de nieuwprijs). Want ik was bij eerdere reacties ook geïnteresseerd geraakt (zeker ook met de concrete lenzen), maar omdat het tweedehands aanbod zo mager bleek, eigenlijk maar "opgegeven" en verder gericht op Nikon D7000.

Ik denk dat ik dus voor de Pentax K5(ii) ga kiezen. Ergonomie speelt voor mij eigenlijk zo geen rol, ik pas mij daar aan aan denk'k.
                          Maar dan weer: K5 wordt of K5-ii of K5-iis
                          Op de ene site zeggen ze dat het véél verschil maakt,
                          op de andere zeggen ze dat het een kleine upgrade is, maar krijgt de "oude" KF toch opvallend hoge scores en zou de meerprijs de vernieuwingen niet echt rechtvaardigen.
                          Kan hier misschien iemand iets over zeggen want ik weet ook niet goed of die "score sites" met %/gold awards enzo wel te vertrouwen zijn?

Wat een van de doorslaggevende factoren is, is de weer-bestendigheid en stevigeheid (bv. bij vallen/schokken) die herhaaldelijk geprezen wordt.
                          De anderen zouden ook spatwaterbestendig zijn, maar ik heb idd al meerdere keren (zoals in dit topic) gelezen dat die bij de Pentax toch nog een stuk beter is (de Canon 60D zou op dat vlak eerder afvallen + kunststof behuizing als ik het goed begrijp) en ik zou niet graag heel de tijd ongerust lopen of geen foto's durven nemen als de weersomstandigheden wat slechter zijn (bv. fietsstrektocht, kamperen > als de omstandigheden wat vochtiger zijn?).
                          En zo te zien kan de Pentax K5(ii(s)) tot -10, waar de alternatieven tot 0 graden gaan. Dat is toch wel interessant aangezien ik graag mijn fototoestel meeneem naar buiten als het gevrozen/gesneeuwd heeft
                          Enkel de huisdieren zijn binnen, dus is het vooral voor buitenfotografie al bij al.

Heb ook even gekeken naar canon 7D maar ik zou het liefst met SD-kaartjes blijven werken (oa. ook vanwege SD-gleuf in computer), dus op die ben ik niet veel dieper ingegaan.

Ik hoop wel geen dingetjes over het hoofd te zien.
                          Nadeel (buiten dan dat hij in België amper tweedehands te vinden is, idem met lenzen maar aangezien er bij NL zoekertjes wel een groot aanbod is, is dit argument van de baan denk'k) is wel dat hij veel minder clicks zou aankunnen dan de Canon/Nikon tegenhangers (shuttercount 100 000 ipv 150 000) maar dat zal doenbaar zijn zekers? Pak dat je hem overkoopt op 10 000 dus nog 90 000 clicks te gaan in theorie, en je trekt gemiddeld 200 foto's op een week, dan gaat hij nog 9 jaar mee. Dus dat punt zal wel zo geen nadeel zijn zeker? Of toch?

En ik ga nog wel foto's opzoeken want heb eigenlijk nog niet echt een "overzichtsalbum" gevonden met allerlei onderwerpen (zowel hele kleine insecten als lanschappen als dieren, ... ) en men vermeldt er spijtig genoeg ook niet vaak de gebruikte lenzen bij. Is dat info die je evtl. ergens kan terugvinden?
                          Of zijn er mss leden met een Pentax K5 die in hun album of in eerdere posts oid. foto's geplaatst hebben, m.n. dan macro en natuur/landschap, dieren (eigenlijk alles, insecten, huisdieren, tuinvogels, ook herten/everzwijnen/... in het bos tegen schemertijd (toch al een paar keer tegengekomen in de Ardennen en Dolomieten en DAT zijn zo'n momenten dat je spijt hebt geen DSLR te hebben ) en eens een linkje kunnen plaatsen oid?

Alvast bedankt weer!

Comment

En ik ga nog wel foto's opzoeken want heb eigenlijk nog niet echt een "overzichtsalbum" gevonden met allerlei onderwerpen (zowel hele kleine insecten als lanschappen als dieren, ... ) en men vermeldt er spijtig genoeg ook niet vaak de gebruikte lenzen bij. Is dat info die je evtl. ergens kan terugvinden?
                            Of zijn er mss leden met een Pentax K5 die in hun album of in eerdere posts oid. foto's geplaatst hebben, m.n. dan macro en natuur/landschap, dieren (eigenlijk alles, insecten, huisdieren, tuinvogels, ook herten/everzwijnen/... in het bos tegen schemertijd (toch al een paar keer tegengekomen in de Ardennen en Dolomieten en DAT zijn zo'n momenten dat je spijt hebt geen DSLR te hebben ) en eens een linkje kunnen plaatsen oid?

Alvast bedankt weer!
                            Bij Pixel peeper kan je veel voorbeeldfoto's vinden over allerlei onderwerpen: link. Je kan zoeken op cameramodel of een specifieke lens.
                            Of Pbase: link. Bovenaan staan de camera's, als je verder naar beneden scrolt vind je de objectieven.
                            Last edited by ericvanhout; 3 december 2013, 10:03.
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                              Bij Pixel peeper kan je veel voorbeeldfoto's vinden over allerlei onderwerpen: link. Je kan zoeken op cameramodel of een specifieke lens.
                              Of Pbase: link. Bovenaan staan de camera's, als je verder naar beneden scrolt vind je de objectieven.
                              7.13.3 Meerdere reacties achter elkaar in één topic posten

Het is aan te raden om enkel het stukje tekst te quoten dat betrekking heeft op je reply. Telkens de volledige (soms lange) tekst quoten is niet noodzakelijk.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk dat ik dus voor de Pentax K5(ii) ga kiezen. Ergonomie speelt voor mij eigenlijk zo geen rol, ik pas mij daar aan aan denk'k.
                                Maar dan weer: K5 wordt of K5-ii of K5-iis
                                Op de ene site zeggen ze dat het véél verschil maakt,
                                op de andere zeggen ze dat het een kleine upgrade is, maar krijgt de "oude" KF toch opvallend hoge scores en zou de meerprijs de vernieuwingen niet echt rechtvaardigen.
                                Kan hier misschien iemand iets over zeggen want ik weet ook niet goed of die "score sites" met %/gold awards enzo wel te vertrouwen zijn?
                                In principe is het verschil tss de K-5 en de K-5II erg klein. Enkel op vlak van de AF is er wat verbetering in de K-5II, maar niets spectaculairs. Vooral in weinig licht zou het merkbaar zijn. Niet dat de K-5 daar niet werkt, de mijne doet het ook in weinig licht meer dan behoorlijk. Met de K-5II haal je natuurlijk een recenter toestel in huis, dus meer kans op nog lopende garantie en mogelijk minder "sleet" van een eventuele vorige gebruiker.

Wat een van de doorslaggevende factoren is, is de weer-bestendigheid en stevigeheid (bv. bij vallen/schokken) die herhaaldelijk geprezen wordt.
                                De anderen zouden ook spatwaterbestendig zijn, maar ik heb idd al meerdere keren (zoals in dit topic) gelezen dat die bij de Pentax toch nog een stuk beter is (de Canon 60D zou op dat vlak eerder afvallen + kunststof behuizing als ik het goed begrijp) en ik zou niet graag heel de tijd ongerust lopen of geen foto's durven nemen als de weersomstandigheden wat slechter zijn (bv. fietsstrektocht, kamperen > als de omstandigheden wat vochtiger zijn?).
                                En zo te zien kan de Pentax K5(ii(s)) tot -10, waar de alternatieven tot 0 graden gaan. Dat is toch wel interessant aangezien ik graag mijn fototoestel meeneem naar buiten als het gevrozen/gesneeuwd heeft
                                Enkel de huisdieren zijn binnen, dus is het vooral voor buitenfotografie al bij al.
                                Weerbestendigheid is niet enkel een eigenschap van de camera, maar van het systeem. Je moet bijgevolg ook objectieven hebben die weerbestendig zijn. En bvb een objectief wisselen in stortregen is is natuurlijk ook bij een weerbestendig systeem geen goed idee.. Alles is dus relatief.

Nadeel (buiten dan dat hij in België amper tweedehands te vinden is, idem met lenzen maar aangezien er bij NL zoekertjes wel een groot aanbod is, is dit argument van de baan denk'k) is wel dat hij veel minder clicks zou aankunnen dan de Canon/Nikon tegenhangers (shuttercount 100 000 ipv 150 000) maar dat zal doenbaar zijn zekers? Pak dat je hem overkoopt op 10 000 dus nog 90 000 clicks te gaan in theorie, en je trekt gemiddeld 200 foto's op een week, dan gaat hij nog 9 jaar mee. Dus dat punt zal wel zo geen nadeel zijn zeker? Of toch?
                                Tja, Pentax is inderdaad een beetje moeilijker te vinden omdat de meeste zaken nu eenmaal voor de grote volumes en dus de grote merken gaan. Ik heb er zelf nog niet veel last van gehad, maar je moet inderdaad bereid zijn iets verder te kijken dan de lokale winkels.
                                Wat betreft het aantal clicks is opnieuw alles inderdaad relatief. Op mijn K-5 die ik sinds begin 2011 heb, zit ik momenteel aan 16.000 clicks. Ik denk niet dat ik 'm nog zal hebben als ik 84.000 clicks verder zal zijn. Die 16.000 zijn overigens een persoonlijk record, op vorige camera's kwam ik nauwelijks aan 10.000. Ik ben wel niet echt een veelfotograaf. Allez, ik trek wel vaak foto's, maar ben redelijk kieskeurig om effectief af te drukken. Je kent allicht je eigen stijl het beste? Fotografen die liever heelder salvo's afvuren zullen allicht aan veel hogere aantallen komen?

Je mag altijd eens op mijn site gaan kijken: gallery.ishpuini.be . Bij het luik "verre reizen" vind je foto's genomen in Argentinië en Madagascar, telkens met de K-5. Binnenkort zal ik allicht ook een reeks Peru toevoegen (ik ben net een week terug van daar). Foto's van dat soort reizen zijn de enige die ik steevast on-line zet. Je vind zeker in de Madagascar-reeks voldoende natuuropnames. Aan de hand van de brandpuntsafstand kan je het gebruikte objectief afleiden. Ik had telkens de Sigma 8-16, Pentax DA*16-50/2.8, Pentax DA*50-135/2.8, Sigma EX180/3.5 macro en Pentax FA*300/4.5 mee.

Alvast bedankt weer!
                                Veel keuzeplezier!

Wim
                                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                                X