Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
    Als je een crop koopt die niet net is uitgekomen, ga je volgens mij niet erg tevreden zijn met de resultaten op ISO 1600 of hoger bijvoorbeeld.

    Dus ondanks de raad om in glas te investeren, zou ik je aanraden om een deftig body aan te schaffen. Je gaat anders altijd last krijgen met die 1600 ISO grens.
    Waarom zeg ik nu 1600 ISO, da's omdat je anders nooit aan een snelle sluitertijd gaat geraken. En met snel bedoel ik op z'n minst 1/500 sec. Zeker als we spreken van een tamelijk donkere sporthal.

    Je kan met elke camera buiten mooie foto's maken, maar de kwaliteit van de sensor komt pas naar boven als je het moeilijk maakt, weinig licht. Indoor sport en concert dan voornamelijk.
    Dus voor alledaagse dingen, kan je elke camera gebruiken, daarom dat ik mensen ook altijd aanraad om te investeren in glas, meer dan in het body. Dat doet in die gevallen meer dan de sensor.

    Maar als jij echt specifiek indoor met weinig licht wil fotograferen, dan zal je moeten investeren in een body dat hoge ISO aan kan.
    En de huidige crop toestellen, tot zover ik weet, presteren daar niet goed.

    Maak eerst uit hoe zeker je bent van fotografie als hobby, want als je niet zeker genoeg bent dat je het gaat volhouden, is het de investering niet waard, +1000 euro is veel geld.
    Ben je zeker genoeg? Geef dan toch maar niet te snel op als het niet meteen lukt. Maar ik was zelf gepassioneerd genoeg om verder te doen en te leren van m'n fouten. Dat is persoonlijk natuurlijk.

    Hier komt de tip:

    Spaar nog even door en haal een 70D met Tamron 17-50mm f2.8 binnen. Je gaat hiermee toch nog deftige resultaten krijgen op ISO 1600 en de f2.8 zal helpen om deze waarde af en toe nog lager te houden. De lens moet niet meteen onderdoen voor de Canon variant qua beeldkwaliteit, al zeker niet omwille van de prijs. Je zal met deze combinatie wel dicht genoeg bij de speler moeten komen, hou daar rekening mee. Een lichtsterke tele zoomlens binnen het budget bestaat gewoon niet, daar moet je je bij neerleggen. Tenzij je tot 1600 euro (nieuwprijs) kunt/wil sparen, dan heb je een 70D met Tamron 70-200mm 2.8.

    Het gaat hier allemaal om compromissen.
    Hier ben ik niet mee eens de D7000 (en de D7100) levert volgens mij wel beelden met een aanvaardbare ruis boven de ISO 1600. Met mijn D90 hou ik me aan ISO 1600 en de D7000 doet volgens mij toch bijna een stop beter, (ik doe voornamelijk concerten ). Met sluitertijd van op zijn minst 1/500 dan bevries je alles, soms is wat beweging in en sportfoto gewenst.

    Comment


    • #47
      Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
      Hier ben ik niet mee eens de D7000 (en de D7100) levert volgens mij wel beelden met een aanvaardbare ruis boven de ISO 1600. Met mijn D90 hou ik me aan ISO 1600 en de D7000 doet volgens mij toch bijna een stop beter, (ik doe voornamelijk concerten ). Met sluitertijd van op zijn minst 1/500 dan bevries je alles, soms is wat beweging in en sportfoto gewenst.
      Volledig mee akkoord, ik heb met mijn D7000 beelden gemaakt op iso 12800 en met 2 secondes aan ruisreductie waren die zeer clean.
      De foto's dat de link van de 7D naar verwijzen tonen beelden gemaakt op iso 250-1250 (eerste 10 bekeken).

      Comment


      • #48
        Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

        Ik spreek uit eigen ervaring he. Maar jullie doen me nadenken, dus ik ga zelf eens wat testshots maken indoor. De grens durven uitbreiden. Ik durf niet te schieten op 1600 ISO, 800 ISO is zowat een virtuele barrière geworden

        Van Nikon ken ik helaas weinig, dacht alleen gehoord te hebben dat de D7000 net slecht was in low light. Verkeerdelijk waarschijnlijk.
        Beelden spreken voor zich, behoeven geen uitleg, fantastische kwaliteit.
        http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

        Comment


        • #49
          Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie



          D7000 is nog steeds STUKKEN beter dan de 70D qua sensor zoals je ziet (en ook beter bij hoge iso's)



          Naast de nieuwe generatie verbleekt de 70D (met de nieuwste APS-C Canon sensor) helemaal.

          Comment


          • #50
            Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

            TS geeft aan een budget te hebben van 1000 euro om te starten met deze geweldige hobby. Hij wil graag goede foto's maken in een sporthal. Heb je hier gelijk beste van beste voor nodig als je net start. Basis van fotografie onder de knie krijgen lijkt mij een must. Dan kun je zelfs met een 70D nog een goede foto maken. Want die is immers STUKKEN slechter dan de D7000

            Afgelopen paar jaar zat ik vaak rond te struinen op de website van Dxomark en de andere sites en opeens zag ik iets heel opvallends! Waarom opvallend? Omdat ik veel apparatuur tijdens de cursus voorbij zie komen. De ene site zegt die is beter en de andere zegt die. Ik test puur en alleen met mijn ogen en gevoel. Ik heb geen meetapparatuur en al zou ik het hebben, ik wil het helemaal niet meten. Ik kan toch kijken! Denk dat men beter op basis van eigen ervaring en ogen/gevoel kan testen. Heb je meer aan dan cijfertjes en grafieken ?

            Bij DXOmark denken ze daar anders over. Dat zijn meer de mensen van meten is weten. Iets wat me ook aanspreekt, maar een ieder heeft zo haar eigen specialiteit. Zei meten het en ik zie het zonder meten. Cijfers zijn echter wel heel leuk en spreken tot de verbeelding. Afhankelijk van welke camera je hebt. Ach... dan vraag ik mij af maak ik foto's van die grafieken ? Nee.... Het blijft nog steeds draaien over de kennis en kunde van de gene die de knoppen bediend. En afgaan of grafieken is leuk, maar wat win ik er mee. En dan de merk discussie. Die camera verbleekt bij die. Hmm... flickr staat vol met foto's gemaakt met camera's waarvan beweerd word dat ze niet goed zijn en niet geschikt zijn voor sport of mindere lichtomstandigheden. En dan zie je de foto's en dan mogen vele bezitters van Canon 1dx D800 5D3 A99 etc jaloers op zijn. Waaronder ik zelf ook. Trekken zij zich iets aan van dat de 1100D of D3100 slecht is nee zij maken foto en dat doen ze met overtuiging.

            Sorry, maar Dxomark en andere sites zijn leuk, maar enkel indicatie van een overal score, maar nu nog het uiterste uit een camera zien te halen. En dat zijn maar heel weinig die dat echt lukt. Print je meerdere foto's uit van beide merken en je gaat ze vergelijken. Knappe kop die ze allemaal kan benoemen met welke camera ze gemaakt zijn.

            Comment


            • #51
              Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
              Bij aangeboden staat een Canon 1D Mark III te koop voor 650€.

              Dit is een heel goed toestel en zeker voor sport.
              Ikzelf gebruik een 1DMII voor vooral volleybal en badminton en dit lukt goed vanwege de snelheid (1/8000 (haal je niet indoor) en 8 foto's/seconde).

              Als je effectief hoog moet gaan in de iso dan krijg je ruis maar voor een website is dit nog goed te doen. Als je natuurlijk foto's wilt aanbieden en afprinten dan wordt dit al storender.


              Let wel dat je met zo'n toestel een serieus leerproces gaat nodig hebben.


              Bijna alle lenzen die hier genoemd zijn, kun je goed gebruiken voor indoorsport: 50 1.8, 85 1.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 maar ik denk dat enkel de eerste twee betaalbaar zijn als je in de 1000€ wilt blijven met een toestel.
              Ikzelf gebruik heel veel de 24-70 omdat ik vlak naast het veld kan staan en dan toch wat zoommogelijkheid heb.

              mvg en succes

              Steven
              het probleem is met een 2de hands toestel is dat je niet weet of ze je in het zak zetten of niet (als je nog niet veel kent van camera's)
              waarom ben jij voor canon gegaan?
              Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
              flickr Blog Facebook

              Comment


              • #52
                Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                Mensen die op BD zitten zijn zelf gepassioneerd door fotografie.
                En een 1DIII is een pro body, destijds gekocht door iemand die er erg serieus mee bezig is.

                Ik kan me vergissen, maar op BD ga je geen mensen tegenkomen die je met opzet int zak zetten.
                Bovendien kan je altijd gaan testen, wat ook aangeraden is bij een aankoop van dat bedrag.

                Koban, over die dxomark deel ik je mening.

                En hoewel ik tegen 'm'n merk' spreek, lijkt die D7000 op papier ook wel de betere keuze. Nieuw een dikke 600.
                Knal daar een deftig lensje bij en je zit bij je budget.

                Canon, Nikon, maakt allemaal niet uit, als je je er goed bij voelt, dat is het belangrijkste. (hoe vaak gaan we dat nog zeggen?)
                http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                Comment


                • #53
                  Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
                  het probleem is met een 2de hands toestel is dat je niet weet of ze je in het zak zetten of niet (als je nog niet veel kent van camera's)
                  waarom ben jij voor canon gegaan?
                  Mijn vader heeft altijd Canon gebruikt en toen hij stierf erfde ik zijn materiaal. Toen heb ik de eerste betaalbare DSLR Canon 300D gekocht en met die FD lenzen (en een speciale adapter) begonnen.
                  Nadien vooral beginnen investeren in lenzen en af en toe een ander toestel: eerst een 30D, dan een 40D en nadien nog een tweedehandse 1DMII (via BD) die ik nu nog steeds gebruik.

                  Tweedehands kan een risico zijn maar je kunt ook een heel goed toestel voor een mooie prijs vinden en inderdaad je moet altijd testen.


                  mvg

                  Steven
                  1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

                  Comment


                  • #54
                    Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                    Mensen die op BD zitten zijn zelf gepassioneerd door fotografie.
                    En een 1DIII is een pro body, destijds gekocht door iemand die er erg serieus mee bezig is.

                    Ik kan me vergissen, maar op BD ga je geen mensen tegenkomen die je met opzet int zak zetten.
                    Bovendien kan je altijd gaan testen, wat ook aangeraden is bij een aankoop van dat bedrag.

                    Koban, over die dxomark deel ik je mening.

                    En hoewel ik tegen 'm'n merk' spreek, lijkt die D7000 op papier ook wel de betere keuze. Nieuw een dikke 600.
                    Knal daar een deftig lensje bij en je zit bij je budget.

                    Canon, Nikon, maakt allemaal niet uit, als je je er goed bij voelt, dat is het belangrijkste. (hoe vaak gaan we dat nog zeggen?)
                    dat weet ik maar vin het tof om even tehoren waarom mensen voor hun merk gekozen hebben en dien D7000 lijkt me ook echt een mooie maar dan ga ik ook eens zien bij de 2de handse ik ben nu wat aan het spelen met de nikon d90 (nu alleen nog maar in huis ) maar morge ga ik naar buiten (moet ook nog een taak voor school doen daarom dat ik hem even kan lenen) er sta een 18-200mm 1:3.5-56 G ED lens op dus kan je wel al iets met doen he
                    Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
                    flickr Blog Facebook

                    Comment


                    • #55
                      Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                      Ik heb voor Canon gekozen omdat ik me erop gefixeerd had toen ik ben beginnen zoeken.
                      Heb er eigenlijk niet meer aan gedacht om toch de Nikons te bekijken.
                      En toen die aanbieding van de 7D me voorgeschoteld lag, kon ik het niet aan me voorbij laten gaan.

                      Niet dat het met m'n keuze te maken had, maar ik vind dat Canon er beter uit ziet. Maar dat doet niets aan je foto's, het is wat jij doet met je toestel.
                      Iemand die weet wat te doen, kan met elk toestel deftige foto's maken.

                      Ik ga mezelf niet ophemelen, maar heb onlangs een ietwat deftige foto genomen met de 1,3MP camera van m'n Nokia 206. Kwalitatief gezien niet de moeite, maar wat verwacht je van een sensor die niet veel groter is dan de punt van een balpen??? Ik had niets anders bij en dacht 'proberen waard'. http://puu.sh/4YEBr/40f7cd7016.jpg

                      Niets om over naar huis te schrijven of aan de muur te hangen, maar je begrijpt wat ik bedoel.
                      http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

                      Comment


                      • #56
                        Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
                        dat weet ik maar vin het tof om even tehoren waarom mensen voor hun merk gekozen hebben en dien D7000 lijkt me ook echt een mooie maar dan ga ik ook eens zien bij de 2de handse ik ben nu wat aan het spelen met de nikon d90 (nu alleen nog maar in huis ) maar morge ga ik naar buiten (moet ook nog een taak voor school doen daarom dat ik hem even kan lenen) er sta een 18-200mm 1:3.5-56 G ED lens op dus kan je wel al iets met doen he
                        Het is een goed toestel, de D7000, maar zoals ik al velen hier op BD heb horen zeggen, Canon en Nikon maken allebei goede toestellen, daar zit niet veel verschil in. (DXO beweerd dat er wel verschil in zit, maar zij zijn de enige die dat beweren.)
                        Ik weet alleen zeker dat die 18-200mm lens, dat je daar geen echte goede scherpe foto's mee kan maken, probeer het dan met een beter lens, dan heb je een betere indruk van wat een camera echt kan.
                        Gr.
                        Paul

                        Comment


                        • #57
                          Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door paulmedusa Bekijk bericht
                          Het is een goed toestel, de D7000, maar zoals ik al velen hier op BD heb horen zeggen, Canon en Nikon maken allebei goede toestellen, daar zit niet veel verschil in. (DXO beweerd dat er wel verschil in zit, maar zij zijn de enige die dat beweren.)
                          Ik weet alleen zeker dat die 18-200mm lens, dat je daar geen echte goede scherpe foto's mee kan maken, probeer het dan met een beter lens, dan heb je een betere indruk van wat een camera echt kan.
                          Gr.
                          Paul
                          ja dat is echt een lens voor op vakantie en voor landschappen maar de mensen van wie ik hem mag lenen hebben niet veel anders dus ja en moet voor school toch maar een hoog gebouw trekken met een foute witbalans enzo en moet het dan bijwerken in ps
                          Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
                          flickr Blog Facebook

                          Comment


                          • #58
                            Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                            Het is de 70D geworden
                            Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
                            flickr Blog Facebook

                            Comment


                            • #59
                              Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

                              Proficiat, een mooi toestel! Veel plezier met het maken van foto's. Welke lens ga je er bij gebruiken? Voorlopig gewoon de bijgeleverde kitlens?

                              Comment

                              Working...
                              X