Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraag : ik zoek de juiste camera/objectief voor sportfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Met een standaard body met ISO tot 3200 of eventueel nog ISO 6400 en een f/2.8 objectief wordt het inderdaad al niet gemakkelijk.
    Indien je niet gaat fotograferen in een zaal waar professioneel gespeeld wordt en dus extra verlichting is, dan wordt het een kleine ramp.
    Tenzij je natuurlijk tevreden bent met foto's vol ruis, of foto's met bewegingsonscherpte...
    bij ons in de zaal word er niet extra bij verlicht als de 1ste ploeg speelt hoor en de fotografen vinden dit 1 van de betere zalen om in te komen trekken (maar dit is wel met een goed toestel en goede lenzen)
    Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
    flickr Blog Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je wil meteen met een van de moeilijkste onderwerpen beginnen.
      In zalen is er altijd te weinig licht, geen enkele kitlens is geschikt om actiefoto's te maken als er niet veel licht is.
      Bij zaalsporten hebben ze niet graag dat je daar de hele tijd staat te flitsen, dat is erg storend (bij de ene sport al wat meer dan bij de andere).
      Meestal wordt er daarvoor minstens een f2,8 lens gebruikt, een 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 is een goed begin voor dat soort actiefotografie (dat is voor een full-frame camera, voor een crop kan dat eventueel ook een 17-50 f2,8 (of iets in die aard) + een 50-150 f2,8 zijn).
      De enige lens die niet zo heel duur is, en die ook goed bruikbaar is voor low-light actiefotografie is de Canon 85mm f1,8.
      Als je bijvoorbeeld kiest voor een 700D met 18-55 STM kitlens (je zal die camera toch ook wel eens voor iets anders willen gebruiken), en je koopt er nog een 85mm f1,8 bij, dan zit je al net over de 1000 euro (als je wat zoekt dan kan dat misschien nog wat goedkoper).
      Die 700D is niet de beste Canon als je op erg hoge iso wil fotograferen, maar als je met een budget van rond de 1000 euro wil toekomen, dan is een full-frame camera geen optie.

Tel daar nog een geheugenkaartje, extra accu, fototas en nog wat andere spulletjes bij (een zonnekap voor de lenzen is een betere investering dan uv-filters die ze je altijd willen aansmeren).

En dan heb je nog geen ervaring met dat soort fotografie, daardoor zal het heel erg moeilijk worden om aanvaardbare resultaten te krijgen, zeker bij zaalsporten.
      De automatische standen hebben hun beperkingen, zo gaat de iso in de "sport" stand vast op 400 staan, en dat is niet hoog genoeg om de actie te bevriezen in die omstandigheden (in heel wat zalen moet je eerder naar iso 1600 of hoger gaan om de sluitertijd kort genoeg te krijgen, zelfs met lichtsterke lenzen).
      Je hebt dus de basiskennis over fotografie nodig (diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte, witbalans...) om van daaruit zelf door ervaring te leren wat de best mogelijke instellingen zijn om onder bepaalde omstandigheden het maximum uit je materiaal te halen.
      Dat is de enige methode om met zo goed mogelijke foto's thuis te komen.
      In bepaalde omstandigheden zal je zelfs met het beste materiaal nog problemen hebben om echt goede foto's te maken.
      En welke camera raad je aan in een iets duurdere prijsklassen dus iets duurder dan de 700d (zoals de 60d) ik twijfel wat tussen de 700d, 60d en de nikon 7000 (als ik het geld had zou ik natuurlijk twijfelen tussen de canon 7d, 70d of e nikon 7100 (maar dat geld heb ik op het moment nog niet gevonden ) dus welke van de 3 1ste zou jij kiezen voor sportfotografie?
      Last edited by stijng; 4 november 2013, 14:14.
      Canon EOS 70D, Canon EF 70-200mm f/2.8L , Canon EF 50mm f/1.4 USM, Canon Speedlite 600EX-RT, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6, Canon EF-S 18-55 IS
      flickr Blog Facebook

Comment

zoals eerder gezegd welke ligt jouw het beste in de hand. Als dat gelijk is, zou ik voor de beste ruis prestaties gaan (hier kan je foto's in hoge iso vergelijken) en een snelle AF maar dat is moeilijker te vergelijken want dat hangt ook af van de gebruikte lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
          zoals eerder gezegd welke ligt jouw het beste in de hand. Als dat gelijk is, zou ik voor de beste ruis prestaties gaan (hier kan je foto's in hoge iso vergelijken) en een snelle AF maar dat is moeilijker te vergelijken want dat hangt ook af van de gebruikte lenzen.
          ja dat weet ik het aanvoelen is belangrijk maar vroeg me af welke dat jullie zouden kiezen en waarom (iedereen heeft ook een andere smaak over foto's he)?
          flickr Blog Facebook

Comment

Ik heb zowel de 7D en 5DmkII en kan geen van beide missen dus kan je zien dat het voor iemand anders een keuze maken moeilijk is .Als prijs belangrijk is moet je zeker een toestel nemen dat volgens jou goed in de hand ligt en kan je een keuze maken in een reeks .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stijng Bekijk bericht
              ja dat weet ik het aanvoelen is belangrijk maar vroeg me af welke dat jullie zouden kiezen en waarom (iedereen heeft ook een andere smaak over foto's he)?
              Ik ga dan voor de D7x00, omdat ik het gevoel heb dat Nikon crop camera's het beter doen op hoge ISO dan de canon, en dat ze daardoor de beste crop camera's zijn. Maar ik weet dat ik daar niet volledig objectief in ben. Dus anderen zullen misschien iets anders zeggen. Voor mij is het Nikon menu ook logisch of ik nu de D3000 van onze pa, mijn D50 of mijn D90 vast heb ik vind er direct mijn weg in, maar dat is zo persoonlijk dat dit jouw keuze niet helpt maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                Ik ga dan voor de D7x00, omdat ik het gevoel heb dat Nikon crop camera's het beter doen op hoge ISO dan de canon, en dat ze daardoor de beste crop camera's zijn. Maar ik weet dat ik daar niet volledig objectief in ben. Dus anderen zullen misschien iets anders zeggen. Voor mij is het Nikon menu ook logisch of ik nu de D3000 van onze pa, mijn D50 of mijn D90 vast heb ik vind er direct mijn weg in, maar dat is zo persoonlijk dat dit jouw keuze niet helpt maken.
                het ging eigenlijk overde 700d, 60d en de nikon 7000 waar ik tussen zou kiezen. en als ik dit zie (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D/18?) dan komt voor mij de 700d mooier uit ik vin ook als je bij de duurdere ga zien zowel de 7100 van nikon en de 7d van canon dat die het slechter doen dan die goedkope modellen en ik dacht dat deze echt juist goed waren voor sport dit is wel precies wat afhankelijk per plek zie ik nu aan de borstel vin ik de 700d de beste maar bij die kleine bolletjes vin ik hem weer echt niet goed (dus denk dat het echt kopen op gevoel zal worden)en de duurdere kunnen natuurlijk op nog hogere iso waarden beter trekken he mag je niet vergeten
                Last edited by stijng; 5 november 2013, 01:24.
                flickr Blog Facebook

Comment

Als je een crop koopt die niet net is uitgekomen, ga je volgens mij niet erg tevreden zijn met de resultaten op ISO 1600 of hoger bijvoorbeeld.

Dus ondanks de raad om in glas te investeren, zou ik je aanraden om een deftig body aan te schaffen. Je gaat anders altijd last krijgen met die 1600 ISO grens.
                  Waarom zeg ik nu 1600 ISO, da's omdat je anders nooit aan een snelle sluitertijd gaat geraken. En met snel bedoel ik op z'n minst 1/500 sec. Zeker als we spreken van een tamelijk donkere sporthal.

Je kan met elke camera buiten mooie foto's maken, maar de kwaliteit van de sensor komt pas naar boven als je het moeilijk maakt, weinig licht. Indoor sport en concert dan voornamelijk.
                  Dus voor alledaagse dingen, kan je elke camera gebruiken, daarom dat ik mensen ook altijd aanraad om te investeren in glas, meer dan in het body. Dat doet in die gevallen meer dan de sensor.

Maar als jij echt specifiek indoor met weinig licht wil fotograferen, dan zal je moeten investeren in een body dat hoge ISO aan kan.
                  En de huidige crop toestellen, tot zover ik weet, presteren daar niet goed.

Maak eerst uit hoe zeker je bent van fotografie als hobby, want als je niet zeker genoeg bent dat je het gaat volhouden, is het de investering niet waard, +1000 euro is veel geld.
                  Ben je zeker genoeg? Geef dan toch maar niet te snel op als het niet meteen lukt. Maar ik was zelf gepassioneerd genoeg om verder te doen en te leren van m'n fouten. Dat is persoonlijk natuurlijk.

Hier komt de tip:

Spaar nog even door en haal een 70D met Tamron 17-50mm f2.8 binnen. Je gaat hiermee toch nog deftige resultaten krijgen op ISO 1600 en de f2.8 zal helpen om deze waarde af en toe nog lager te houden. De lens moet niet meteen onderdoen voor de Canon variant qua beeldkwaliteit, al zeker niet omwille van de prijs. Je zal met deze combinatie wel dicht genoeg bij de speler moeten komen, hou daar rekening mee. Een lichtsterke tele zoomlens binnen het budget bestaat gewoon niet, daar moet je je bij neerleggen. Tenzij je tot 1600 euro (nieuwprijs) kunt/wil sparen, dan heb je een 70D met Tamron 70-200mm 2.8.

Het gaat hier allemaal om compromissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Ik heb zowel de 7D en 5DmkII en kan geen van beide missen dus kan je zien dat het voor iemand anders een keuze maken moeilijk is .Als prijs belangrijk is moet je zeker een toestel nemen dat volgens jou goed in de hand ligt en kan je een keuze maken in een reeks .
                    Ik had ook beide en op moment dat de 5D III om de hoek kwam heb ik met veel plezier afscheid genomen van beide, maar de Fuji X Pro1 kwam ook om de hoek kijken. En wat schetst mijn verbazing. Deze wordt vaker gebruikt dan de 5D III. AF is eigenlijk gewoon slecht te noemen als je een 7D of 5D III gewend bent. En toch schiet ik hier snel bewegende onderwerpen mee in mindere licht omstandigheden.

Persoonlijk vraag ik me af of je zo de focus moet legen op het toestel ? Objectief is zeker niet onbelangrijk. Zelf ben ik van mening dat jij de gene die de knoppen bedient belangrijkste is. Vervolgens het gebruikte objectief en als laatste de camera. (dit verschilt per persoon)
                    De ISO prestaties leuk, maar hoeveel stops win je er effectief mee ? Tevens zijn we ons wel bewust dat ruis niet altijd door het toestel komt, maar vaak door ons zelf, hoe wij het toestel bedienen ? Expose to the right is bijvoorbeeld erg interessant onderwerp om eens op te zoeken met Google.

Persoonlijk blijf ik stiekem toch wel van mening dat starten met een basis toestel als de 650D/700D met 18-55 IS en 55-250 IS je al heel veel fotografie plezier bezorgd en je ook geweldige resultaten kunt behalen (of equivalent van Nikon). Op moment dat je echt iets gaat missen dan zou ik eerst kijken hoe kan ik het verbeteren door eigen techniek (kennis en kunde) en als laatste pas kijken naar de apparatuur. Er worden eigenlijk geen slechte toestelen gemaakt. Bij de instap modellen zijn de verschillen minimaal als je deze op de foto zelf gaat bekijken. Nikon Canon beide erg goede merken met een goede staat van dienst. Sony is ook een optie, maar hier zijn mijn persoonlijke ervaringen niet erg positief (service van sony)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 1tio1 Bekijk bericht
                      Als je een crop koopt die niet net is uitgekomen, ga je volgens mij niet erg tevreden zijn met de resultaten op ISO 1600 of hoger bijvoorbeeld.

Dus ondanks de raad om in glas te investeren, zou ik je aanraden om een deftig body aan te schaffen. Je gaat anders altijd last krijgen met die 1600 ISO grens.
                      Waarom zeg ik nu 1600 ISO, da's omdat je anders nooit aan een snelle sluitertijd gaat geraken. En met snel bedoel ik op z'n minst 1/500 sec. Zeker als we spreken van een tamelijk donkere sporthal.

Je kan met elke camera buiten mooie foto's maken, maar de kwaliteit van de sensor komt pas naar boven als je het moeilijk maakt, weinig licht. Indoor sport en concert dan voornamelijk.
                      Dus voor alledaagse dingen, kan je elke camera gebruiken, daarom dat ik mensen ook altijd aanraad om te investeren in glas, meer dan in het body. Dat doet in die gevallen meer dan de sensor.

Maar als jij echt specifiek indoor met weinig licht wil fotograferen, dan zal je moeten investeren in een body dat hoge ISO aan kan.
                      En de huidige crop toestellen, tot zover ik weet, presteren daar niet goed.

Maak eerst uit hoe zeker je bent van fotografie als hobby, want als je niet zeker genoeg bent dat je het gaat volhouden, is het de investering niet waard, +1000 euro is veel geld.
                      Ben je zeker genoeg? Geef dan toch maar niet te snel op als het niet meteen lukt. Maar ik was zelf gepassioneerd genoeg om verder te doen en te leren van m'n fouten. Dat is persoonlijk natuurlijk.

Hier komt de tip:

Spaar nog even door en haal een 70D met Tamron 17-50mm f2.8 binnen. Je gaat hiermee toch nog deftige resultaten krijgen op ISO 1600 en de f2.8 zal helpen om deze waarde af en toe nog lager te houden. De lens moet niet meteen onderdoen voor de Canon variant qua beeldkwaliteit, al zeker niet omwille van de prijs. Je zal met deze combinatie wel dicht genoeg bij de speler moeten komen, hou daar rekening mee. Een lichtsterke tele zoomlens binnen het budget bestaat gewoon niet, daar moet je je bij neerleggen. Tenzij je tot 1600 euro (nieuwprijs) kunt/wil sparen, dan heb je een 70D met Tamron 70-200mm 2.8.

Het gaat hier allemaal om compromissen.
                      Tja hoe vaak ik wel niet lees dat men gelijk verwijst naar het hogere segment, maar is dit nu allemaal echt nodig om een foto te kunnen maken ? Hoe ging dat 6 jaar terug. Toen had men nog niet zoveel Megapixel of AF systemen die wij nu hebben in de meeste instap camera's. Hoe deden we het nog langer terug. Toen lukte het ook om een goede foto te maken. Alleen toen kwam het meer aan op kennis en kunde.

Zo werd ik recentelijk weer eens uitgelachen door een iemand met een 7D + 50 f/1.8 II tijdens de Fright nights in Walibi. Want ik had een speelgoed camera en moest maar opzouten. (dat zij hij stoer tegen zijn vrienden) Wat voor camera had ik in de hand een Sony Nex 5r + 16-50. Dit toestel is gewoon weg compact en makkelijker mee te nemen dan de Fuji of 5D3. Toch kwam ik thuis met redelijke resultaten ondanks dat mijn speelgoed camera. Achter mij bleef hij maar vloeken om dat er te weinig licht was en de camera niet goed was en hij betere apparatuur nodig had.

Geen geweldige foto's maar voor een speelgoed camera zeker niet verkeerd
                      ISO 1600 met een NEX

ISO 3200 met een NEX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht
                        Tja hoe vaak ik wel niet lees dat men gelijk verwijst naar het hogere segment, maar is dit nu allemaal echt nodig om een foto te kunnen maken ? Hoe ging dat 6 jaar terug. Toen had men nog niet zoveel Megapixel of AF systemen die wij nu hebben in de meeste instap camera's. Hoe deden we het nog langer terug. Toen lukte het ook om een goede foto te maken. Alleen toen kwam het meer aan op kennis en kunde.

Zo werd ik recentelijk weer eens uitgelachen door een iemand met een 7D + 50 f/1.8 II tijdens de Fright nights in Walibi. Want ik had een speelgoed camera en moest maar opzouten. (dat zij hij stoer tegen zijn vrienden) Wat voor camera had ik in de hand een Sony Nex 5r + 16-50. Dit toestel is gewoon weg compact en makkelijker mee te nemen dan de Fuji of 5D3. Toch kwam ik thuis met redelijke resultaten ondanks dat mijn speelgoed camera. Achter mij bleef hij maar vloeken om dat er te weinig licht was en de camera niet goed was en hij betere apparatuur nodig had.

ISO 1600 met een NEX

ISO 3200 met een NEX
                        http://www.flickr.com/photos/superdaantje/10501019315/
                        Je hebt gelijk want ik stond indertijd versteld van de foto's van de 350D met de aangekochte lenzen bij de 7D.Je kan dit maar geloven als je het ziet.De 350D is nog steeds in gebruik maar heeft zijn beperkingen , maar er zijn natuurlijk altijd betere toestellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koban Bekijk bericht

ISO 1600 met een NEX

ISO 3200 met een NEX
                          http://www.flickr.com/photos/superdaantje/10501019315/
                          Ik heb zelf een 7D, niet zo geweldig op ISO 1600. Enfin, te doen, maar ik weet spijtig genoeg wat een 6D of 5DIII daar kan.

En ik weet ook dat het voor iemand die net begint belangrijk is om resultaten te krijgen die je verbluffen. Er zijn er veel die bij de pakken blijven zitten en na een tijdje hun gerief te koop zetten omdat ze niet meteen het gewenste resultaat krijgen. Dat in de media foto's verschijnen die met pro materiaal (logisch) geschoten worden, helpt er niet aan. Mensen verwacht wel wat van gerief dat meer kost je 'gewone camera'.

Ach ja, ik zou idealiter ook aanraden om een goedkoop body te nemen met een geweldige lens, maar een eenduidig antwoord gaat hier gewoon niet.

Ik zal het nog maar eens herhalen. Het is echt belangrijk dat het toestel goed in de hand ligt.
                          Heb zelf heel grote handen en zelf de 7D is eigenlijk te klein voor mij. Als het daar niet voor was, zou ik zelf (moest ik opnieuw beginnen met de kennis die ik nu heb) bvb een 600D kopen met een geweldig lens.

Comment

7D doet het prima op 1600 ISO naar mijn persoonlijke mening. Zelfs op ISO 5000 zijn redelijke resultaten te behalen met een 7D.

En ik weet zelf ook maar al te goed wat een 5D III etc kan. Gebruik deze nagenoeg dagelijks, maar om deze de hemel in te prijzen ? Nee ruis prestaties zijn ze wel beter, maar ik durf nou niet te zegen zo heeeel veel beter. Goed belichten blijft ook op de 6D als 5D III belangrijk. Expose to the right bijvoorbeeld (al vaker geplaatst op het forum als interessant om te lezen)

Als je net wil starten met fotografie en advies krijgt om budget te verhogen om zo een betere camera te kopen. Sorry maar dit gaat bij mij even te ver. Er is altijd beter en mooier, maar de grootste kracht en stiekem ook beperking zit in ons zelf. Blijf dan ook van mening dat meeste te halen is uit je zelf inplaats van de apparatuur.

Fotografie is dan ook veel oefenen en doen... en leren van fouten...

Blijf toch van mening als je net start en je hebt je een bepaald budget gesteld start met een leuke instapper. En ga fotograferen veel oefenen. Op het moment dat je de basis onder de knie hebt kun je altijd verder kijken naar betere apparatuur, maar als we eerlijk zijn dan zijn we zelf vaak toch wel de beperking en proberen deze beperking te elimineren met apparatuur.

Indien een camera als 600D wat minder in de hand ligt dan is een optie om batterij grip te proberen.

Comment

Koban, ik ga je gelijk geven met klein starten en al de rest.

Meteen ook mijn uiteindelijke raad.
                              En dan ga ik er nog aan toevoegen dat je, zoals anderen al gezegd hebben, je tweedehands vaak heel goeie spullen kan vinden.

Schaf jezelf een deftig body aan, zelf in te vullen. En koop daarbij, desnoods nieuw (sowieso garantie), een deftige lichtsterke lens.
                              Dan blijf je onder je budget en heb je iets moois oom mee te starten.

We zijn overal ergens begonnen.

(Ik was zelf niet van plan een 7D aan te schaffen, maar 900 voor een 7D + kitlens, ongebruikt, kan je niet laten liggen, dat vind je nu zelfs nog niet)

7D doet het prima op 1600 ISO naar mijn persoonlijke mening. Zelfs op ISO 5000 zijn redelijke resultaten te behalen met een 7D.
                              http://www.flickr.com/photos/superdaantje/5441634487/
                              Die foto is ongelooflijk 'clean', heel vreemd. Ik weet ondertussen al wanneer de fout bij mij ligt en niet aan de camera en zo'n deftig resultaat krijg ik zo hoog niet.

Indien een camera als 600D wat minder in de hand ligt dan is een optie om batterij grip te proberen.
                              Goh, die batterijgrip maakt het 'handstuk' niet dikker he, gewoon wat langer. Loste m'n probleem niet echt op, maar zoals ik al zei, dat was gewoon een chance hoor.

Comment

Bij aangeboden staat een Canon 1D Mark III te koop voor 650€.

Dit is een heel goed toestel en zeker voor sport.
                                Ikzelf gebruik een 1DMII voor vooral volleybal en badminton en dit lukt goed vanwege de snelheid (1/8000 (haal je niet indoor) en 8 foto's/seconde).

Als je effectief hoog moet gaan in de iso dan krijg je ruis maar voor een website is dit nog goed te doen. Als je natuurlijk foto's wilt aanbieden en afprinten dan wordt dit al storender.

Let wel dat je met zo'n toestel een serieus leerproces gaat nodig hebben.

Bijna alle lenzen die hier genoemd zijn, kun je goed gebruiken voor indoorsport: 50 1.8, 85 1.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 maar ik denk dat enkel de eerste twee betaalbaar zijn als je in de 1000€ wilt blijven met een toestel.
                                Ikzelf gebruik heel veel de 24-70 omdat ik vlak naast het veld kan staan en dan toch wat zoommogelijkheid heb.

mvg en succes

Steven
                                1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Working...
                                X