Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact en kwalitatief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: compact en kwalitatief

Oh ja, nog dit, bij Konijnenberg krijg je tegenwoordig nog een XZ1 (nog compacter) met een fantastische lens voor 212 euro.
    In feite is de XZ2 op vele vlakken een verbetering, maar de basis vindt je wel in de XZ1 terug. Even lichtsterk qua lens, zeer bruikbaar zoombereik, relatief grote sensor en bovendien veel compacter dan de XZ2. De XZ1 is ietske groter dan een S100 van Canon.

Als je Japan te riskant vindt dan is dit prijs/kwaliteit gewoon top.
    Last edited by JuLi; 14 september 2013, 12:14.
    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Hallo,

Uiteraard zijn bovenvermelde Canons en Nikons ongetwijfeld prima toestellen.
      Maar ... je kan ze nauwelijks "compactjes" noemen - en het ging in dit topic over compactjes en hun beeldkwaliteit.
      Je kan de Sony RX100 dus moeilijk vergelijken met een Canon G15/16 en een Nikon P7700. Beiden behoren tot een heel andere categorie van camera's.
      Het hangt er dus gewoon van af wat je precies nodig hebt.

Jaja

Titel is idd "Compact en kwalitatief".
      Ik heb ook al wel 2 maal aangegeven dat het niet persé heel compact moet zijn. De RX past in een broek - of jaszak en geeft voor zo'n compact toestel mooie resultaten.
      Lichtsterkte van de lens niet echt fenomenaal van zodra je wat begint in te zoomen. Een toestel zoals de G 16 heeft wel een lichtsterke lens over het hele bereik.
      Is idd zeker niet in het compact segment meer te plaatsen, maar tov de 1DIV, met eender welke lens die ik anders moet nemen, is dat al heel compact

Zoals al een paar keer aangehaald zal ik altijd ergens toegevingen moeten doen.
      Compact, vlotte bediening op het toestel, super sensor, van macro tot zoombereik, knappe beeldprestaties, goede optische zoeker en een lichtsterke lens (en dan nog liefst betaalbaar)… dat zal ik niet vinden.
      Maar met jullie hulp heb ik toch al wat opties kunnen bekijken en vergelijken en daardoor vooral gezien wat ik niet wil aanschaffen. We kijken nog even verder en ik ga ook de XZ eens bekijken.

Thnx.

Grtz,
      Kurt

Comment

@Kurrrt

Ik kan een toestel zoals de RX100 heel erg waarderen met zijn grote sensor die zeker voordelen heeft.
        Veel reviewers zijn het er natuurlijk mee eens dat dit de beste compact is en das niet onterecht op zeker vlak. Maar er is een groot verschil tussen een camera reviewen en een camera regelmatig of dagelijks gebruiken.
        De meeste reviewers kopiëren ook mekaars teksten, dus van objectiviteit is er dikwijls weinig sprake.

Andere toestellen worden door deze RX100 in de schaduw gezet en das geheel onterecht vind ik.
        Het argument hiervoor is altijd hetzelfde... "de grotere sensor".
        De meesten beweren dan ook dat die "grotere sensor" de doorslag geeft tegenover die andere compacte camera's en daar kan ik mij maar gedeeltelijk in vinden.
        Laat het nu juist die mensen zijn die beweren dat hun RX 100 nauwelijks onderdoet voor een DSLR.. hugh ? toch een beetje vreemd want die DSLR heeft ook een nog veel grotere sensor niet ?

In die context kan men hetzelfde zeggen van een Canon G15 (16) of een XZ2 tegenover een RX1OO .. de beeldkwaliteit doet nauwelijks onder van een G15 tegenover een RX100.
        Natuurlijk is de RX sensor beter in de high iso dan gelijk welke compact... net zoals de sensor van een DSLR beter is dan die van de RX.

Maar de camera's van de b.v XZ2, LX's van Panasonic en de Canon's hebben een snellere lens, vooral op het lange eind wat zeker zijn voordelen heeft.
        Ik moet er wel bij zeggen dat DR bij de RX100 een pluspunt is tegenover de andere camera's met kleinere sensor.
        Compacte camera's uitgerust met een snellere lens gaat in vele gevallen gepaard met een kleinere sensor waar de LX's, Canon's G-xx's , Oly's en nog andere toestellen het bewijs van zijn. Het heeft ook niks te maken dat die andere fabrikanten niet kunnen realiseren wat Sony wel gedaan heeft. Het zijn niet meer dan compromissen tussen lens en sensorafmeting.
        Als je een snellere lens wil met een grotere sensor dan krijg je al iets zoals een Canon G1X die alleen in wide 2.8 heeft. (laat al staan 1.8)
        Een Compacte camera met snelle lens over heel het bereik is gewoon niet mogelijk.

Een kleinere camera is zeker handig en deze RX kan je gemakkelijk overal kwijt.
        Voor mij persoonlijk is Right Size" veel belangrijker en als je een Canon G15 vastneemt dan weet je wat ik bedoel. Die laatste is echt wel heel aangenaam en heeft vele directe controlemogelijkhedenen ligt perfect in de hand.
        Nu Size is persoonlijk natuurlijk, maar mijn punt is dat niet iedereen baat heeft bij zo'n glibberig strak gestroomlijnd ding.

Nu wil ik niet de RX100 afbreken want ik vind dat een heerlijk knap toestel, en chapeau voor Sony, want hier hebben ze een mooi compromis gemaakt tussen een grotere sensor en een snelle wide stand.
        Maar dat is niet voor iedereen de interessantste camera en dat is nu het punt dat ik wil maken.

De meest objectiefste review over deze verschillende compacte camera's vind ik nog altijd die van Dpreview waar ze ook wel zeggen dat het onmogelijk is een beste keuze te maken.
        Daarom hebben ze de eindconclusie ingedeeld in verschillende categoriën http://www.dpreview.com/articles/236...ompact-cameras

Veel succes nog met het maken van je keuze.
        Last edited by Funcky; 15 september 2013, 14:13.
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ligt Hong-kong tegenwoordig in Japan ?

Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
          Hallo de RX100 lijkt me inderdaad de beste keuze tout court.

Als je rekening houdt met de prijs, dan kan je bijna voor de helft van wat een RX100 kost ook een XZ2 van Olympus krijgen.
          Bij Dpreview wordt de XZ2 "overall" nog beter bevonden dan de RX100 overigens. Ik betwijfel dat, maar goed.

In Japan een XZ2 momenteel voor 257 euro.
          Nog nooit problemen gehad met bestellingen uit Japan.

Comment

Working...
          X