Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D4 Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D4 Nikon

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
    't Is maar een kleine foto maar 't ziet er toch scherp uit.
    Sorry, maar dat mist toch de scherpte die je van een D800 zou kunnen verwachten...
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Sorry, maar dat mist toch de scherpte die je van een D800 zou kunnen verwachten...
      Kijk ook eens naar de iets grotere versie. Ik zie scherpte op bepaalde plaatsen, zelfs een draadje van een spinneweb.

Op die foto kan je niet alles uitsluiten over het al die niet 100% OK zijn van de D800 / lens:
      1. klein: zo'n foto is met mijn D700 even scherp als met mijn D800
      2. waarop precies scherpgesteld? (zeer beperkte DOF en bijna alles ligt buiten het scherptegebied)
      3. verscherpt met Photoshop: hoe, op welke manier? M.a.w. is het wel goed gedaan?
      4. bepaalde details zijn haarscherp
      5. geen exif gegevens aanwezig (sluitertijd?)
      Last edited by timefreezer; 20 juli 2013, 22:04.

Comment

Maak gewoon eens een foto van een krant onder ongeveer 45gr. en kijk dan of de tekst waarop je heb scherpgesteld ook scherp is.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Kijk ook eens naar de iets grotere versie. Ik zie scherpte op bepaalde plaatsen, zelfs een draadje van een spinneweb.

Op die foto kan je niet alles uitsluiten over het al die niet 100% OK zijn van de D800 / lens:
          1. klein: zo'n foto is met mijn D700 even scherp als met mijn D800
          2. waarop precies scherpgesteld? (zeer beperkte DOF en bijna alles ligt buiten het scherptegebied)
          3. verscherpt met Photoshop: hoe, op welke manier? M.a.w. is het wel goed gedaan?
          4. bepaalde details zijn haarscherp
          5. geen exif gegevens aanwezig (sluitertijd?)
          Ik deel deze mening toch ook hoor als ik jou foto's zo even bekijk. Je werkt blijkbaar altijd met volledig open diafragma om een beperkte scherptediepte te bereiken. Dan moet het scherpstelpunt wel 100% juist zijn ingesteld. In het geval van de bij moet het beestje dan ook nog eens perfect stil hangen. Geen beste foto om een beoordeling te maken naar scherpte toe.
          Zoals eerder wordt gesuggereerd, maak eens een foto van een krant of een boek onder 45°, plaats je camera op statief en gebruik eens verschillende diafragma's. Zorg ervoor dat je zeker hebt scherp gesteld op het midden van het boek. Doe dit eventueel met manuele scherpstelling of gebruik Life view. Als je met raw bestanden werkt gebruik dan een goede verscherpingstechniek.
          (Ik had dit gevoel ook in het begin met mijn D700 totdat ik mijn beelden systematisch ging verscherpen in LR)

Comment

Ik mis hier toch wel enkele info om een antwoord te verzinnen op TS zijn eventueel probleem......

Uit ondervinding weet ik dat het glas dat je gebruikt op een D800 van een hoger niveau moet zijn, ofwel
            heb ik erover gelezen, maar ik zie nergens welke objectieven TS gebruikt, zo zijn er peperdure Nikon objectieven
            die het absoluut niet goed doen op de D800.
            Een tweede vraag die ik heb, in welk kwaliteitsformaat staat deze camera ingesteld ? enz. ik heb hier verschillende vragen rond.

Regel één, maak met een D800 je opnames in NEF, en zet die om met Nikon Capture NX2, net dat ietsje méér detail dan met lichtroom,
            ook het verscherpen in Capture werkt er een stuk mooier en beter.

Regel twee, gebruik zeker goed glas, want dat ding is zéér kieskeurig als het om objectieven gaat, het beste haal je uit
            de AF-S 1.4 serie van de laatste generatie, zelfs Nikons ooit duurste lichtsterke groothoek, de Nikon 28mm AF-D f1.4 moet het hier afleggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Uit ondervinding weet ik dat het glas dat je gebruikt op een D800 van een hoger niveau moet zijn, ofwel
              heb ik erover gelezen, maar ik zie nergens welke objectieven TS gebruikt, zo zijn er peperdure Nikon objectieven
              die het absoluut niet goed doen op de D800.
              .
              Aha, goed om te weten.
              Ik overweeg eveneens om een D800 aan te schaffen en heb momenteel een D700 met de befaamde 24/70 mm lens. Doet deze het dan wel goed op deze camera ?
              Last edited by ISO200; 21 juli 2013, 08:35.

Comment

Geachte forumleden, vandaag ga ik 3 foto's maken met f2,8 - f8 - F16.
                En ja, ik gebruik goed glas. ( 14-24 f2,8 en 85 F1,4 en 24-70 f2,8 70-200 f2,8 en 50 F1,4 en 105 f2,8 Nikon )
                Vandaar mijn frustraties.
                Ik schiet altijd in nef en verscherp via cs5.
                Mijn d300 is veel scherper.
                Heeft iemand suggesties of tips ,graag !
                De camera heb ik sinds april vorig jaar en door gezondheidsredenen niet vaak gebruikt. ( 900 clicks)
                Ik heb nog 9 maanden garantie dus binnenbrengen kan altijd.

Voor ik in de loop van vanmiddag de foto's ga maken zal ik eerst op dit forum kijken voor de tips en daarna de foto's maken en plaatsen.

Alvast mijn dank voor het helpen,
                Mvg, Jacques
                Nikon en glaswerk

Comment

Jacques,

Zorg ervoor dat je de laatste D800 firmware hebt geïnstalleerd.
                  Zet uw camera in AF-S en selecteer zelf het scherpstelpunt.
                  Schiet in RAW en zet bij voorkeur om in jpg met Nikon View NX2 of Capture NX2. Zo kunnen we het scherpstelpunt zien en alle andere Nikon exif gegevens. Bewerk nadien niet in een ander programma.
                  Maak foto's met verschillende scherpstelpunten. Dus enkele met het middelste, enkele met één van de uiterst linkse en idem voor de uiterst rechtste.
                  Ideaal is een statief gebruiken en mirror lock-up maar anders zorg je ervoor dat uw sluitertijd 2 x de brandpuntafstand is (m.a.w voor een 85mm, minstens 1/160 sec) zo sluit je toch de bewegingsonscherpte min of meer uit.
                  Gebruik een groot diafragma. Als je een klein diafragma, bv f16, gebruikt dan kan uw camera er toch naast zitten maar door de grote scherptediepte zal het misschien OK lijken.
                  Maak foto's met verchillende brandpuntafstanden. Bv breedhoek met de uiterste scherpstelpunten kan lastig zijn.

Zie Post #18 of fotografeer een vlak gebied.
                  Je kan het meer gecontroleerd onderzoeken met testcharts of lens align toestellen e.d. of met de "batterijtest" zodat je sneller kan zien of er front- of backfocus is maar ik vermoed dat je het nu in de eerste plaats met "gewone" foto's wil controleren.
                  Last edited by timefreezer; 21 juli 2013, 10:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                    Aha, goed om te weten.
                    Ik overweeg eveneens om een D800 aan te schaffen en heb momenteel een D700 met de befaamde 24/70 mm lens. Doet deze het dan wel goed op deze camera ?
                    De 24-70 f2.8 doet het prima op de D800.

Comment

Hier best tevreden over scherpte van de D800,
                      ik heb hier een tijd geleden een testje gemaakt gewoon uit de hand en met een 100% crop.

Opnamegegevens: iso 100, f5.6, 1/200 sec.

100 % crop.
                      Last edited by Guest42; 21 juli 2013, 11:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                        Aha, goed om te weten.
                        24-70 f2.8 zal zonder twijfel voldoen op de D800, maar sommige primes doen het nog beter, wat normaal is,
                        maar als er scherpteverschil is tussen twee objectieven gebruikt op een D700 zal dat volgens mij drie keer groter zijn op een D800.

Comment

test foto gemaakt op :
                          iso 280
                          f2,8
                          1/80 sec
                          op 66mm van de 24-70 lens.

mvg, jacques
                          Nikon en glaswerk

Comment

Heb je een 100% crop? Want zonder verscherping ziet niets er goed uit als je verkleint voor web.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
                              test foto gemaakt op :
                              iso 280
                              f2,8
                              1/80 sec
                              op 66mm van de 24-70 lens.

mvg, jacques
                              Focuspunt ziet er alvast goed uit, daar aan zal het niet liggen.

Comment

Geachte forumleden ,
                                Vandaag maar naar Nikon service centre gereden in beverwijk, ik wilde het toch zeker weten of het aan mij ligt of aan de camera.
                                De camera is op de testbank gezet en het bleek dat de focus achter het scherpstelpunt ligt.
                                De camera wordt deze week nagekeken en gejusteerd, ook meteen indien nodig een sensor cleaning.

Volgende week kan ik na een e-mail mijn camera weer ophalen.

Ik hoop dan dat het probleem verholpen is,
                                Mijn hartelijke dank aan ieder die meegedacht heeft.

Mvg, Jacques
                                Nikon en glaswerk

Comment

Working...
                                X