Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AV en TV mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AV en TV mode

Oorspronkelijk geplaatst door jeff0611 Bekijk bericht
    Maar je moet wel een ISO instellen die bij de lichtomstandigheden passen toch? Want dan zal de camera ook een betere sluitertijd instellen? (Gewoon een vraagje voor de zekerheid)
    Ja. Hoge ISO's als het donker is, en lage als het licht is. De stelregel is: De ISO zo laag mogelijk houden. Als je geen ruis wilt, tenminste.

Comment

Mijn enige vraag is gewoon: Moet je je ISO ook aan de situatie aanpassen? Hier heb ik echt zo'n hekel aan. Mensen die een iets wat vager stukje uit een zin pakken en daar meteen vragen over stellen. Ik heb een simpel Ja of Nee vraag gesteld.
      ja en nee. Nu wat opgestoken?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
        Ja. Hoge ISO's als het donker is, en lage als het licht is. De stelregel is: De ISO zo laag mogelijk houden. Als je geen ruis wilt, tenminste.
        Oke, bedankt!

Comment

Maak het jezelf gemakkelijk. Koop een camera en test elke ISO waarde uit. Bepaal dan wat voor jou aanvaardbaar is qua ruis. Stel dat je ISO1600 nog net aanvaardbaar vindt qua ruis. Er is een functie bij zowat elke spiegelreflex waarmee je de maximum toegelaten ISO waarde in Auto ISO mode kan instellen. Stel dit in op ISO1600 (of wat jij aanvaardbaar vindt). Zet de camera in Av of Tv mode (de eerste mode als je met scherptediepte wil spelen, de tweede mode als je met beweging in een scene wil spelen). Zet de ISO in Av mode en Tv mode op Auto ISO. Nu hoef je enkel je diafragma in te stellen in Av mode en je sluitertijd in Tv mode want je weet toch dat de ISO waarde niet hoger zal gaan dan de door jou ingestelde maximum waarde voor Auto ISO. Je moet zelf bepalen of je de door de camera verkozen sluitertijd in Av mode goed genoeg vindt of niet. Indien nee, dan kan je dit nog manueel veranderen in Av mode door de ISO waarde aan te passen (i.p.v. Auto ISO te gebruiken). Voor Tv mode een gelijkaardig verhaal, maar dan pas je het diafragma aan via de ISO waarde manueel in te stellen indien je niet akkoord gaat met het door de camera voorgestelde diafragma.

Mocht het niet haalbaar zijn om met het gekozen diafragma in Av mode of de gekozen sluitertijd in Tv mode een correcte belichting (streepje onder de 0) te bekomen, dan wordt dit aangegeven in de zoeker d.m.v. het streepje op een andere positie dan onder de 0 te plaatsen (bvb onder -1 of +1) en meestal knippert het diafragma of de sluitertijd dan in de zoeker (maar dit moet je maar eens opzoeken in de handleiding van je camera).

Voor de rest 'common sense' en ervaring gebruiken. Stel dat je met scherptediepte wil spelen en je wil een volledig stilstaand object fotograferen met een 35mm lens. Om de minimum sluitertijd te bepalen zonder dat er "camera shake" optreedt ("camera shake" is een volledig wazige foto omdat de sluitertijd te traag werd om uit de losse hand te schieten), moet je hetvolgende regeltje in acht nemen:

Minimum sluitertijd om een stilstaand object uit de losse hand te schieten = 1 / (brandpuntsafstand x cropfactor)

Bij een 35mm lens op een EOS 1100D zou dit zijn:

1 / (35 x 1,6) = 1/56, dichtstbijzijnde waarde is 1/60

Let erop: dit is slechts een richtlijn. Sommige mensen hebben nu éénmaal een vastere hand dan anderen...

Stel dat je je camera met 35mm lens erop in Av mode zet met de ISO op Auto ISO en je wil F/2.8 gaan gebruiken en je gaat een stilstaand object uit de losse hand schieten. Je weet op voorhand dat je minstens 1/60 wilt hebben als sluitertijd (zie berekening hierboven). Na de lichtmeting krijg je bvb deze waardes terug:

Correcte belichting (streepje onder de 0) bij:

- Diafragma: F/2.8
          - Sluitertijd: 1/250
          - Auto ISO: ISO400

Je weet dan dat je sluitertijd sneller is dan nodig is in jouw geval aangezien het om een stilstaand object gaat en je met het huidige brandpuntsafstand (35mm) "camera shake" kan vermijden door 1/60 of sneller te gebruiken.

Met 'common sense' en ervaring gebruiken bedoel ik dan hetvolgende:

Verander je ISO waarde van Auto ISO naar ISO100 (van ISO400 naar ISO100 is 2 stops) zodat de sluitertijd automatisch 2 stops trager/langer wordt (van 1/250 naar 1/60 is 2 stops). Hierdoor zal je foto er qua belichting hetzelfde uitzien, maar je zal minder ruis in de foto zien omdat je een lagere ISO waarde gebruikt hebt.
          Last edited by jocau; 15 juli 2013, 16:20.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Je uitleg is goed, maar als ik het zo lees lijkt het een uitleg voor de M mode, en gezien veel mensen zeggen dat ik voor de Semi-automatische AV stand moet gaan, ga ik dat ook.
            De ISO is nu dus ook niet meer zo moeilijk als u aan het begin van uw bericht zei, Ik hoef alleen de juiste ISO voor het weer erbij te vinden, en de camera zal de sluitertijd vinden, omdat ik vaak klungel met de ISO en sluitertijd gebruik ik de AV stand, en hoef ik alleen de diafragma en ISO in te stellen. Dat een stuk makkelijker is.

Ik heb alleen nog 1 vraag: Je moet je ISO toch aan de lichtomstandigheden aanpassen? Want dan zal de camera ook een betere sluitertijd instellen.
            Mijn uitleg heeft betrekking op de basisbegrippen van het correct belichten van een foto, diafragma, sluitersnelheid en hun relatie tov de isowaarde. Of je jou camera instelt op AV (diafragmavoorkeuze), TV (sliutersnelheidvoorkeuze) of manueel laat ik in het midden. Essentieel is dat je begrijpt hoe elk van deze instellingen op elkaar inwerken.

Wat de isowaarde betreft moet je er van uitgaan dat je altijd vertrekt bij voorkeur met een zo laag mogelijke waarde. dit garandeert je het best mogelijke resultaat.
            Merk je dat je er niet komt met de belichting kun je de isowaarde omhoogbrengen maar doe dit alleen als het niet anders kan en hou het liefst zo laag mogelijk. Je offert echt wel een stuk kwaliteit van je digitale beeld op.

Comment

AV Stand
              Wat ik nu doe is dat ik eerst de ISO waarde instel, (Ik heb aan een vriend gevraagd welke ISO ik het best bij welke omstandig heden ik moet gebruiken) Daarna het diafragma instel, en dan kijk wat de Sluitertijd is. Als ik hem niet goed vind, zet ik de ISO omhoog. (Het diafragma wil ik hetzelfde laten blijven) Mocht ik een te hoge of te lage ISO instellen, dat de sluitertijd niet haalbaar voor de camera is. (Dat kan ik dus zien op dat balkje) Dan haal ik de ISO omhoog of omlaag, (Licht eraan of ik hem te hoog of te laag heb ingesteld.

TV Stand
              Hier stel ik dan ook eerst de ISO in. Daarna de sluitertijd, en als ik het diafragma niet goed vind, verander ik die ook met de ISO. (ISO omhoog is blijkbaar diafragma kleiner.)
              Ook hier, als de belichting niet goed is, verander ik de ISO.

Is dit goed? Of moet je als de belichting niet goed is, niet de ISO, maar het diafragma/Sluitertand veranderen?

Comment

Is dit goed? Of moet je als de belichting niet goed is, niet de ISO, maar het diafragma/Sluitertand veranderen?
                Hoe moeten wij dat nu weten, wij weten niet welk beeld jij voor ogen hebt om vast te leggen.

Je stelt de kiekdoos zo in, opdat jij het beeld verkrijgt wat je voor ogen hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  Hoe moeten wij dat nu weten, wij weten niet welk beeld jij voor ogen hebt om vast te leggen.

Je stelt de kiekdoos zo in, opdat jij het beeld verkrijgt wat je voor ogen hebt.

Ja maar dit is gewoon een stukje theorie, het gaat er niet over wat voor soort beeld, maar gewoon, een soort stappen plan voor de AV en TV mode.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Vroeger , das juist vroeger was er geen andere mogelijkheid, maar nu wel, een beroepsfotograaf met veel jaren ervaring, wel die heeft mij, mijn zienswijze laten bijsturen! Het weten wat je doet blijft voor mij ook belangrijk, maar ik heb zijn visie toch aanvaard hoor, en geloof me we weten beiden wel wat we doen !

MVG, Jeff C.
                    Ik geloof je.

Ik vind het altijd spijtig dat men beginners die vragen hebben over hoe moeten te werk moeten gaan het manueel werken afraden omdat die semiautomatische standen even goede resultaten geven. Ik ben er van overtuigt dat iemand die in het begin de moeite doet om het manueel werken onder de knie te krijgen sneller door heeft hoe hij bepaalde effecten kan verkrijgen en dat dan ook in die semiautomatische weet wat hij doet. Ik heb vrienden die al langer met fotografie bezig zijn als ik, die in het begin in a(v) zijn gaan werken en die zeer goeie resultaten hebben maar die het manueel werken niet onder de knie hebben en nu het niet meer kunnen opbrengen om dat manueel werken te leren.

Comment

Ik doe het andersom. Ik verander het diafragma of de sluitersnelheid. Uitendelijk mag je dat zelf beslissen, hè.
                      Maar de normale gang van zaken is dat je de ISO zo veel mogelijk ongemoeid laat staan op de zo laag mogelijke stand.
                      Maar waarom iedereen zegt dat je het beeld per beeld en doel per doel moet bekijken, is omdat elke instelling zijn nut heeft.
                      Een paar voorbeeldjes:
                      -Lange sluitertijd: beweging in de foto, of net een stilstaande zee (met extreem lange sluitertijden)...
                      -Klein diafragma: grotere scherptediepte (alles op je foto is scherper, voorgrond en achtergrond), sterretjesvorming in lichten bij nachtfoto's...
                      -Hoge ISO: ruis (kan de bedoeling zijn)

Dus met je instellingen bepaal je alles wat er met het licht gebeurt. Dus als je weet hoe het ongeveer werkt, kun je hiermee spelen.
                      En dan ga je de ISO niet verhogen als je geen ruis wilt, of ga je hem net wel verhogen als je geen langere sluitersnelheid wilt. Meestal is het een kwestie van compromissen.
                      Maar zoals gezegd is dat de praktijk, en die zul je echt moeten uitproberen. Dat gaat wel vanzelf eens je camera er is, hoor
                      Last edited by MadHatter; 15 juli 2013, 17:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                        Ik geloof je.

Ik vind het altijd spijtig dat men beginners die vragen hebben over hoe moeten te werk moeten gaan het manueel werken afraden omdat die semiautomatische standen even goede resultaten geven. Ik ben er van overtuigt dat iemand die in het begin de moeite doet om het manueel werken onder de knie te krijgen sneller door heeft hoe hij bepaalde effecten kan verkrijgen en dat dan ook in die semiautomatische weet wat hij doet. Ik heb vrienden die al langer met fotografie bezig zijn als ik, die in het begin in a(v) zijn gaan werken en die zeer goeie resultaten hebben maar die het manueel werken niet onder de knie hebben en nu het niet meer kunnen opbrengen om dat manueel werken te leren.
                        Er is wel een nuanceverschil. Ik heb niet gezegd dat je met die halfautomatische stand dezelfde/even goede resultaten zou krijgen.
                        Maar voor een complete beginner lijkt het mij gewoon handiger dat hij de belichtingsdriehoek en die wisselwerking onder de knie krijgt door telkens twee van die drie punten vast te zetten. Het derde kan hij dan zelf aanpassen. En de ene keer is dat de sluitersnelheid, de andere keer het diafragma en dan weer de ISO. Maar hoe meer er tegelijk veranderd, hoe minder hij de rechtstreekse gevolgen van zijn instellingen ziet.

Comment

Ja, fijn die theorie van je, maar je valt in herhaling en het antwoord is ook al gegeven, op diverse manieren. Lees dit topic er nog maar eens op na en laat het je de komende maanden tot je komen.

In de hoop dat je volgende week al je camara hebt en je zelf je theorie in de praktijk kunt beschouwen

Comment

Ja maar dit is gewoon een stukje theorie, het gaat er niet over wat voor soort beeld, maar gewoon, een soort stappen plan voor de AV en TV mode.
                            it is geen theorie, dit gaat om begrijpen wat de Av en Tv mode doen. En je zegt dat je weet wat die doen, maar dat blijkt van niet, want dan zou je deze vraag niet stellen. En het heeft alles te maken met wat voor soort beeld je wil: veel scherptediepte, weinig, bevroren beeld of juist een beweging weer geven.

En daarbij fotografie is vak met stappenplannen om je camera in te stellen en het is ook geen wiskunde.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              Ik geloof je.

Ben ik het niet mee eens. Ruim 2,5j geleden was ik aan mijn eerste spiegelreflex toe (een Canon EOS 550D). Daarvoor had ik een Canon Powershot A40 die ik uitsluitend op de groene (volautomatische) stand gebruikte en waren begrippen als "diafragma", "sluitertijd", "ISO waarde" en "belichtingscompensatie" Chinees voor mij. Een tijdje voor ik mijn spiegelreflex kocht, heb ik allerhande online trainingen en (video) tutorials bekeken waardoor de belichtingsdriehoek de logica zelve is geworden voor mij. Na deze begrippen maakte ik pas kennis met de standen op mijn camera: Av, Tv, P en M. Ik weet perfect wat ik doe in de Av stand of in de Tv stand en weet ook welke effecten ik daarmee bereik. Ik vind de M stand daarom ook wat overroepen. Als ik een specifiek doel voor ogen heb (bvb weinig scherptediepte in een foto of de actie bevriezen in een foto), dan zal ik daarvoor bijna altijd de Av stand of de Tv stand gebruiken omdat dit gewoon sneller werkt voor mij. De M stand zal ik eerder gebruiken als ik verschillende foto's wil nemen waarbij de belichting nooit/een tijdje niet verandert. Ik heb wel regelmatig het gevoel alsof (sommige) fotografen doen alsof de M stand bepaalt of je een expert bent of niet. Een beetje hautain gedrag zeg maar (niet op jou bedoeld hoor, maar gewoon het globale gevoel dat ik heb).
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                                Ben ik het niet mee eens. Ruim 2,5j geleden was ik aan mijn eerste spiegelreflex toe (een Canon EOS 550D). Daarvoor had ik een Canon Powershot A40 die ik uitsluitend op de groene (volautomatische) stand gebruikte en waren begrippen als "diafragma", "sluitertijd", "ISO waarde" en "belichtingscompensatie" Chinees voor mij. Een tijdje voor ik mijn spiegelreflex kocht, heb ik allerhande online trainingen en (video) tutorials bekeken waardoor de belichtingsdriehoek de logica zelve is geworden voor mij. Na deze begrippen maakte ik pas kennis met de standen op mijn camera: Av, Tv, P en M. Ik weet perfect wat ik doe in de Av stand of in de Tv stand en weet ook welke effecten ik daarmee bereik. Ik vind de M stand daarom ook wat overroepen. Als ik een specifiek doel voor ogen heb (bvb weinig scherptediepte in een foto of de actie bevriezen in een foto), dan zal ik daarvoor bijna altijd de Av stand of de Tv stand gebruiken omdat dit gewoon sneller werkt voor mij. De M stand zal ik eerder gebruiken als ik verschillende foto's wil nemen waarbij de belichting nooit/een tijdje niet verandert. Ik heb wel regelmatig het gevoel alsof (sommige) fotografen doen alsof de M stand bepaalt of je een expert bent of niet. Een beetje hautain gedrag zeg maar (niet op jou bedoeld hoor, maar gewoon het globale gevoel dat ik heb).
                                Op zich maakt het niet uit hoe en is het resultaat wat telt, en expert ben ik zeker niet, ik heb nog maar van november 2011 met fotografie bezig en ik heb dus zelf nog wel wat dingen te leren en ervaring op te doen. Ik doe op dit moment voornamelijk concertfotografie en dan nog meestal in een zaaltje waar de belichting vaak de wensen overlaat, en ik heb eens een optreden begonnen op A(v) ik had veel meer missers ondanks de mogelijkheden van die semiautomatische standen vooral met belichtingscompensatie, gewoon omdat ik op manueel weet op welke sluiter, welk diafragma en welke ISO die staat of die spot nu aan is of niet en ik kan anticiperen op het licht dat gaat komen en dat kan je body niet en mijn D90 is dan regelmatig te laat (ook op auto ISO).

Comment

Working...
                                X