Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AV en TV mode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: AV en TV mode

    Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
    Ik doe op dit moment voornamelijk concertfotografie en dan nog meestal in een zaaltje waar de belichting vaak de wensen overlaat, en ik heb eens een optreden begonnen op A(v) ik had veel meer missers ondanks de mogelijkheden van die semiautomatische standen vooral met belichtingscompensatie, gewoon omdat ik op manueel weet op welke sluiter, welk diafragma en welke ISO die staat of die spot nu aan is of niet en ik kan anticiperen op het licht dat gaat komen en dat kan je body niet en mijn D90 is dan regelmatig te laat (ook op auto ISO).
    Dit vind ik inderdaad een verstandige, terechte situatie om in M te fotograferen. Maar niet voor beginners. Je moet toch al wat ervaring hebben met de situatie waarin je bezig bent. Het afraden van M, dan denk ik vooral aan deze die in M schieten en gewoon de lichtmeter van hun camera gebruiken en de belichting op 0 zetten. Dan vind ik S of A mode (eventueel met belichtingscompensatie) eenvoudiger en vooral sneller.

    Comment


    • #62
      Re: AV en TV mode

      Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
      Er is wel een nuanceverschil. Ik heb niet gezegd dat je met die halfautomatische stand dezelfde/even goede resultaten zou krijgen.
      Maar voor een complete beginner lijkt het mij gewoon handiger dat hij de belichtingsdriehoek en die wisselwerking onder de knie krijgt door telkens twee van die drie punten vast te zetten. Het derde kan hij dan zelf aanpassen. En de ene keer is dat de sluitersnelheid, de andere keer het diafragma en dan weer de ISO. Maar hoe meer er tegelijk veranderd, hoe minder hij de rechtstreekse gevolgen van zijn instellingen ziet.
      Ik denk niet dat je aan een beeld kan zien of dit in een semiautomatische stand of op manueel gemaakt is vandaar dat ik zeg dat het even goede resultaten geeft.
      Op zich verandert er evenveel op manuele stand als op semiautomatisch alleen moet je het zelf ook verzetten en dat zorgt volgens mij voor een extra bewust zijn over de gevolgen van die instellingen

      Comment


      • #63
        Re: AV en TV mode

        Oorspronkelijk geplaatst door jeff0611 Bekijk bericht
        AV Stand (Ik heb aan een vriend gevraagd welke ISO ik het best bij welke omstandig heden ik moet gebruiken)...
        en mijn dag is weer goed.
        wat een onzin.
        maar het topic loopt wel lekker.
        wat een 13 jarige toch al te weg brengt hè.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #64
          Re: AV en TV mode

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          en mijn dag is weer goed.
          wat een onzin.
          maar het topic loopt wel lekker.
          wat een 13 jarige toch al te weg brengt hè.
          grt,bouk.

          Je houdt het niet voor mogelijk, en dan zeggen dat er niet één foto gemaakt is hé !

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment

          Working...
          X