Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AV en TV mode

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AV en TV mode

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    bedankt voor de info Jeffrey.
    grt,bouk.
    Ik had een vraag?

Comment

Hallo, Jeff of liever naamgenoot !

Maak je niet te veel zorgen over A of S of M instellingen !

Je hebt 3 spelers

Sluitersnelheid
      Diafragma
      Gevoeligheid (ISO)

De eerste twee hebben geen invloed op de beeldkwaliteit wel op al of niet beweging en al of niet een grote dieptescherpte, de ISO heeft dat wel, hoger ISO = meer ruis, al mag je dat ook niet overdrijven, want hedendaagse camera's kunne werken op een hoge ISO en toch zeer bruikbare beelden geven !

Om je op weg te helpen in je redenering zou ik voorstellen het begrip "stop" is wat grondiger te bekijken.

1 Stop = dubbel of half zoveel licht , en dat kan je bekomen door het wijzigen van één van de drie Snelheid , diafragma, ISO .
      normaal vertrek je van 100 ISO dat is voor vele camera's de laagste stand, je meet je licht met de camera, dus dat doe je door de knop half in te drukken
      je kan dan aflezen hoe de opname zal gemaakt worden op 100 ISO.

Stel dat je dit hebt = 100 ISO 1/125 sec F 4 = correct belichte foto volgens je toestel = OK
      Een gelijke waarde = 200 ISO 1/125 sec F 5.6 = evenveel licht op het beeld = je hebt de ISO 1 stop verhoogt , maar ook je diafragma met 1 stop dichtgeknepen

Iedere wijziging met 1 stop in gelijk van de drie geeft dezelfde hoeveelheid licht op je beeld.

Dan geef ik nu de waardes voor de drie componenten in hele stops !

ISO = 100-200-400-800-1600-3200-6400
      Snelh= 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000, 1/8000
      Diafr = 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22

Iedere waarde is hier 1 stop, de tussenliggende waardes heb ik gemakshalve niet weergegeven !

Nu, is dit voor U duidelijk ? Allez ik hoor het wel !

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeff0611 Bekijk bericht
        Ik had een vraag?
        zet je vraag dan eens vet Ik zie er ook geen.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Dit is de vraag in de eerste post...

En nu is mijn vraag dus: Ik heb een keer een foto gezien van iemand die zijn diafragma heeft veranderd met behulp van de ISO. Hij veranderde het van f2.8 naar f8. Ik weet niet zeker of hij het in de TV mode deed, maar het leek er wel op. Dus kan ik dat ook? Ik ga waarschijnlijk een Canon 1100D kopen.
          Het antwoord: ja, je kan dat.
          Stel je hebt f2.8 op ISO 100 en je wil naar f8 zonder uw sluitertijd aan te passen dan verander je de iso van 100 ISO naar 800 ISO.
          f2.8 naar f8 = 3 stops minder licht. Je moet dus uw sensor 3 stops lichtgevoeliger maken, m.a.w. van 100 naar 200 (1 stop) naar 400 (2 stops) naar 800 (3 stops).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Hallo, Jeff of liever naamgenoot !

Maak je niet te veel zorgen over A of S of M instellingen !

Je hebt 3 spelers

Sluitersnelheid
            Diafragma
            Gevoeligheid (ISO)

De eerste twee hebben geen invloed op de beeldkwaliteit wel op al of niet beweging en al of niet een grote dieptescherpte, de ISO heeft dat wel, hoger ISO = meer ruis, al mag je dat ook niet overdrijven, want hedendaagse camera's kunne werken op een hoge ISO en toch zeer bruikbare beelden geven !

Om je op weg te helpen in je redenering zou ik voorstellen het begrip "stop" is wat grondiger te bekijken.

1 Stop = dubbel of half zoveel licht , en dat kan je bekomen door het wijzigen van één van de drie Snelheid , diafragma, ISO .
            normaal vertrek je van 100 ISO dat is voor vele camera's de laagste stand, je meet je licht met de camera, dus dat doe je door de knop half in te drukken
            je kan dan aflezen hoe de opname zal gemaakt worden op 100 ISO.

Stel dat je dit hebt = 100 ISO 1/125 sec F 4 = correct belichte foto volgens je toestel = OK
            Een gelijke waarde = 200 ISO 1/125 sec F 5.6 = evenveel licht op het beeld = je hebt de ISO 1 stop verhoogt , maar ook je diafragma met 1 stop dichtgeknepen

Iedere wijziging met 1 stop in gelijk van de drie geeft dezelfde hoeveelheid licht op je beeld.

Dan geef ik nu de waardes voor de drie componenten in hele stops !

ISO = 100-200-400-800-1600-3200-6400
            Snelh= 1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000, 1/8000
            Diafr = 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22

Iedere waarde is hier 1 stop, de tussenliggende waardes heb ik gemakshalve niet weergegeven !

Nu, is dit voor U duidelijk ? Allez ik hoor het wel !

MVG, Jeff C.

Hey,

Dus als ik 2 van de 3 spelers verander met dezelfde aantal stoppen, krijg ik dezelfde belichting? En als ik alleen maar 1 van de 3 spelers verander, wat dan? Dus ik bedoel bijv.

Dat er een "basis" instelling is van: 100 ISO, 1/125 sec., F 4.
            En als ik dan alleen de ISO 1 stop verschuif, krijg ik een helderder (of minder helder) beeld, als ik de sluitertijd 1 stop verschuif, krijg ik een kortere sluitertijd (of langere), en als ik de diafragma verschuif, krijg ik een krijg ik een kleinere (of grotere) diafragma.(Ik verschuif ze dus allemaal apart.) Maar is het niet zo dat als ik bijv. alleen de ISO verschuif, dat de sluitertijd dan meeschuift? En dat als ik de Diafragma 1 stop verschuif, 'ie niet meer in evenwicht is met de andere spelers? Of klopt dat niet, en hoef ik daar geen rekening mee te houden? Want dat zou wel handig zijn, dan weet ik van elke speler wat 'ie doet en hoef ik hem alleen te verschuiven.

Comment

Zal ik gewoon de M mode gebruiken? En dan het tabelletje toepassen? Maar dan snap ik de ISO nog niet helemaal. Want bijv.: ik stel mijn Diafragma in. Maar mijn sluitertijd vind ik niet goed. Dan moet ik toch de ISO omhoog doen om de sluitertijd korter te maken? En daarna, als ik de ISO omhoog heb gedaan. Moet ik daarna zelf mijn sluitertijd korter maken? Of doet de camera dat?

Aub hier een simpel antwoord of de camera het doet of dat ik het moet doen.

En wat als ik mijn ISO omhoog zet voor meer licht, alleen dan verandert de sluitertijd toch ook? Hoe voorkom ik dat?

Aub hier een simpele uitleg over de ISO en de Sluitertijd.
              Je moet het een beetje anders bekijken. De ISO is de lichtgevoeligheid van de film. Dat was vroeger niet aan te passen, behalve door van rolletje te veranderen. Dat veranderen doe je nu met een knop.
              Dat is veel makkelijker, maar maakt het voor een beginner waarschijnlijk ook ingewikkelder. Dus om het simpel te houden, kun je de ISO vast op 100/200 laten staan. Een hoge ISO-waarde betekent een erg lichtgevoelige "film", en veel ruis op je foto, dus die verhogen moet altijd heel bewust.

In Av-stand (halfautomatisch) geef jij het diafragma aan, je ISO staat vast, dus dan weet de camera precies wat de sluitersnelheid moet zijn. Die zie je dan op je camera staan. Als die veel te laag is naar je zin (omdat je beeld bewogen zou zijn, bijvoorbeeld), vergroot je je diafragma wat. Als je er zo niet komt, dàn kun je aan je ISO gaan sleutelen, maar met mate.

Volledig manueel (M) zet je je ISO, net zoals in de Av-stand. Dan bepaal je je sluitersnelheid en je diafragmagrootte, en dan zegt de camera je of je een onder- of overbelichte foto zult hebben. Dat kan de bedoeling zijn, of je kunt één van je instellingen zo veranderen dat je een "juiste" belichting krijgt.

Dus als je in de Av-stand je ISO verhoogt, verandert je sluitertijd ook. Als je dat wil voorkomen, moet je in de M-stand fotograferen, want dan verandert er niks, tenzij jij het aanpast. MAAR dan heb je natuurlijk wel een onder- of overbelichte foto. In de halfautomatische stand past hij alles aan zodat je foto juist belicht wordt.

Het makkelijkste -zeker voor een beginner - is een halfautomatische stand. Dan heb je genoeg vrijheid om van alles uit te proberen zonder dat elke foto veel te veel tijd kost, dan is elke foto een beetje fatsoenlijk belicht, en zo leer je de combinaties van die belichtingsdriehoek vanzelf. Dan ga je merken dat 1/30s fijn is om beweging te krijgen in je foto, en zul je vlug zien welk diafragma dat oplevert in welk licht. Is het een beetje duidelijk zo ?

En de mensen hierboven: Er staat toch heel duidelijk een vraag. "Kan ik dat ook?" Met vraagteken en alles. Duidelijker kan haast niet

EDIT: O, ja. Nog één ding: De ISO past niet de helderheid van de foto aan. Elk van die "spelers" van hierboven past de belichting aan. Een hogere ISO, een groter diafragma en een langere sluitertijd zullen alle drie zorgen voor een meer belichte foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                Je moet het een beetje anders bekijken. De ISO is de lichtgevoeligheid van de film. Dat was vroeger niet aan te passen, behalve door van rolletje te veranderen. Dat veranderen doe je nu met een knop.
                Dat is veel makkelijker, maar maakt het voor een beginner waarschijnlijk ook ingewikkelder. Dus om het simpel te houden, kun je de ISO vast op 100/200 laten staan. Een hoge ISO-waarde betekent een erg lichtgevoelige "film", en veel ruis op je foto, dus die verhogen moet altijd heel bewust.

In Av-stand (halfautomatisch) geef jij het diafragma aan, je ISO staat vast, dus dan weet de camera precies wat de sluitersnelheid moet zijn. Die zie je dan op je camera staan. Als die veel te laag is naar je zin (omdat je beeld bewogen zou zijn, bijvoorbeeld), vergroot je je diafragma wat. Als je er zo niet komt, dàn kun je aan je ISO gaan sleutelen, maar met mate.

Volledig manueel (M) zet je je ISO, net zoals in de Av-stand. Dan bepaal je je sluitersnelheid en je diafragmagrootte, en dan zegt de camera je of je een onder- of overbelichte foto zult hebben. Dat kan de bedoeling zijn, of je kunt één van je instellingen zo veranderen dat je een "juiste" belichting krijgt.

Dus als je in de Av-stand je ISO verhoogt, verandert je sluitertijd ook. Als je dat wil voorkomen, moet je in de M-stand fotograferen, want dan verandert er niks, tenzij jij het aanpast. MAAR dan heb je natuurlijk wel een onder- of overbelichte foto. In de halfautomatische stand past hij alles aan zodat je foto juist belicht wordt.

Het makkelijkste -zeker voor een beginner - is een halfautomatische stand. Dan heb je genoeg vrijheid om van alles uit te proberen zonder dat elke foto veel te veel tijd kost, dan is elke foto een beetje fatsoenlijk belicht, en zo leer je de combinaties van die belichtingsdriehoek vanzelf. Dan ga je merken dat 1/30s fijn is om beweging te krijgen in je foto, en zul je vlug zien welk diafragma dat oplevert in welk licht. Is het een beetje duidelijk zo ?

En de mensen hierboven: Er staat toch heel duidelijk een vraag. "Kan ik dat ook?" Met vraagteken en alles. Duidelijker kan haast niet

EDIT: O, ja. Nog één ding: De ISO past niet de helderheid van de foto aan. Elk van die "spelers" van hierboven past de belichting aan. Een hogere ISO, een groter diafragma en een langere sluitertijd zullen alle drie zorgen voor een meer belichte foto.
                Dus in de M mode, als je de ISO verandert, verandert de sluitertijd niet? Want daar sukkel ik een beetje mee. Ik snap het wel dat een hogere ISO voor een meer belichte foto zorgt, (ik weet alleen niet hoe ik het goed in de praktijk doe) maar ik weet niet hoe je dan je sluitertijd ook goed krijgt. Maar als je in de M mode je ISO je sluitertijd niet verandert, kan ik hem op AUTO ISO zetten. Dan kan ik de sluitertijd en diafragma zelf bepalen, en kiest de camera een ISO voor mij die bij het licht past, zonder de Sluiterstijd te veranderen, en toch een goed belichte foto te krijgen.

Dus dan zou ik de sluiterstijd en Diafragma met het tabelletje bepalen. En kiest de camera een ISO voor mij die bij mijn instellingen past waardoor de foto niet onder of over belicht raakt. Kan ik het op deze manier doen? En als ik dan een sluiterstijd en diafragma kies die niet bij elkaar passen, zoals: f 64 en 1/2000 sec. Dan kan de camera toch ook een ISO voor mij regelen die het dan toch goed maakt?

Comment

Dus in de M mode, als je de ISO verandert, verandert de sluitertijd niet? Want daar sukkel ik een beetje mee. Ik snap het wel dat een hogere ISO voor een meer belichte foto zorgt, (ik weet alleen niet hoe ik het goed in de praktijk doe) maar ik weet niet hoe je dan je sluitertijd ook goed krijgt. Maar als je in de M mode je ISO je sluitertijd niet verandert, kan ik hem op AUTO ISO zetten. Dan kan ik de sluitertijd en diafragma zelf bepalen, en kiest de camera een ISO voor mij die bij het licht past, zonder de Sluiterstijd te veranderen, en toch een goed belichte foto te krijgen.[/B]
                  Naar ik begrepen heb, hebben niet alle camera's een auto ISO-optie in de M-stand. Dat komt omdat de M-stand ervoor dient om alles zelf in de hand te houden.
                  Maar normaal regel je de belichting van je foto met je diafragma en je sluitersnelheid. De ISO pas je meestal alleen aan als je er met de andere niet komt. Zo doe ik het alvast .

En in de M-stand veranderen het diafragma en de sluitersnelheid nooit vanzelf. Je krijgt wel in je zoeker te zien of de foto over- of onderbelicht zal zijn.

Maar waarom wil je absoluut de sluitertijd en het diafragma zelf bepalen ? Als je toch een goed belichte foto wilt, kun je beter op een halfautomatische stand fotograferen. In de M-stand moet je uiteindelijk nog je sluitersnelheid of diafragma aanpassen zodat je foto goed belicht wordt. Je gebruikt dan wel de tabel, maar je moet alles bijstellen afhankelijk van het moment om een goede foto te krijgen. Je kunt niet alles met de ISO alleen oplossen. Zéker niet, zou ik zelfs zeggen. Voor mij dient die ISO alleen voor als het met de rest niet lukt, zoals ik al zei.

Comment

Dus in de M mode, als je de ISO verandert, verandert de sluitertijd niet?
                    . Kan ik het op deze manier doen? En als ik dan een sluiterstijd en diafragma kies die niet bij elkaar passen, zoals: f 64 en 1/2000 sec. Dan kan de camera toch ook een ISO voor mij regelen die het dan toch goed maakt?
                    je hebt het helemaal begrepen hoor.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadHatter Bekijk bericht
                      Naar ik begrepen heb, hebben niet alle camera's een auto ISO-optie in de M-stand. Dat komt omdat de M-stand ervoor dient om alles zelf in de hand te houden.
                      Maar normaal regel je de belichting van je foto met je diafragma en je sluitersnelheid. De ISO pas je meestal alleen aan als je er met de andere niet komt. Zo doe ik het alvast .

En in de M-stand veranderen het diafragma en de sluitersnelheid nooit vanzelf. Je krijgt wel in je zoeker te zien of de foto over- of onderbelicht zal zijn.

Maar waarom wil je absoluut de sluitertijd en het diafragma zelf bepalen ? Als je toch een goed belichte foto wilt, kun je beter op een halfautomatische stand fotograferen. In de M-stand moet je uiteindelijk nog je sluitersnelheid of diafragma aanpassen zodat je foto goed belicht wordt. Je gebruikt dan wel de tabel, maar je moet alles bijstellen afhankelijk van het moment om een goede foto te krijgen. Je kunt niet alles met de ISO alleen oplossen. Zéker niet, zou ik zelfs zeggen. Voor mij dient die ISO alleen voor als het met de rest niet lukt, zoals ik al zei.
                      Ik weet dat je de ISO zo weinig mogelijk moet gebruiken. Maar ik probeer nu de theorie te begrijpen, en heb zo'n camera nog niet eens gekocht. :S. Dus ik ga zoveel mogelijk mijn problemen met mijn ISO op te lossen. Omdat ik het toch graag in de M stand heb staan. Ik wil graag zelf alles bepalen. Alleen omdat ik nog niet ervaren genoeg ben, gebruik ik de auto ISO stand. En als ik het goed begrijp, kan je ook gewoon 2 hele verschillende sluitertijden en diafragma's bij elkaar zetten. Want de ISO lost het voor je op. En natuurlijk, als ik zie dat de ISO veels te hoog staat, zal ik het verschil in stoppen tussen de sluitertijd en diafragma kleiner maken.

Maar deze manier kan dus? Ik heb graag bevestiging van ong. 5 mensen. Met de manier bedoel ik dus dat ik gewoon een diafragma kan instellen die ik wil en een sluitertijd kan instellen die ik wil zonder dat ze bij elkaar horen, want de ISO kan het goed zetten. Als de ISO maar niet te groot word.

Comment

Ik weet dat je de ISO zo weinig mogelijk moet gebruiken. Maar ik probeer nu de theorie te begrijpen, en heb zo'n camera nog niet eens gekocht. :S. Dus ik ga zoveel mogelijk mijn problemen met mijn ISO op te lossen. Omdat ik het toch graag in de M stand heb staan. Ik wil graag zelf alles bepalen. Alleen omdat ik nog niet ervaren genoeg ben, gebruik ik de auto ISO stand. En als ik het goed begrijp, kan je ook gewoon 2 hele verschillende sluitertijden en diafragma's bij elkaar zetten. Want de ISO lost het voor je op. En natuurlijk, als ik zie dat de ISO veels te hoog staat, zal ik het verschil in stoppen tussen de sluitertijd en diafragma kleiner maken.

Maar deze manier kan dus? Ik heb graag bevestiging van ong. 5 mensen. Met de manier bedoel ik dus dat ik gewoon een diafragma kan instellen die ik wil en een sluitertijd kan instellen die ik wil zonder dat ze bij elkaar horen, want de ISO kan het goed zetten. Als de ISO maar niet te groot word.
                        ALS je camera het toelaat om de Auto ISO toe te passen in de M-stand, kan dan het op die manier, ja . Van de Canon 1100 weet ik dat niet zeker. Er zijn misschien mensen die dat kunnen bevestigen of ontkennen ?

Comment

stop eens met die: what if than veronderstellingen te maken en de uitkomsten te bedenken: koop de camera en ga het proberen, het maakt niet uit of je de goedkoopste of duurste koopt ze doen allemaal hetzelfde.

Als je er dan niet uitkomt, dan vragen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            stop eens met die: what if than veronderstellingen te maken en de uitkomsten te bedenken: koop de camera en ga het proberen...

mee eens en dit is een mooi beginner:

grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

En als ik dan een sluiterstijd en diafragma kies die niet bij elkaar passen, zoals: f 64 en 1/2000 sec. ...
                              Ik veronderstel dat je denkt (zie uw post nr 8) dat er een tabelletje bestaat met diafragma's en sluitertijden die bij elkaar passen.
                              Dat is niet juist. Alle diafragma's en sluitertijden "passen bij elkaar". Of je een juiste combinatie hebt hangt af van de hoeveelheid licht die er is.
                              Bv. f8 en 1/250 passen bij elkaar op klaarlichte dag. Als het donker wordt dan zal het bv f8 en 2 sec. worden.

Uw ISO verhoog je alleen als je uw diafragma niet kan of meer wil openen of als uw sluitertijd te lang wordt.

Als je in M werkt kan uw auto ISO één en ander opvangen maar de bedoeling is toch dat je eerst uw diafragma en sluitertijd correct kiest.

Ik denk dat je beter eens experimenteert en nog beter: een fotografieboek leest en de theorie van nul herbekijkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                stop eens met die: what if than veronderstellingen te maken en de uitkomsten te bedenken: koop de camera en ga het proberen, het maakt niet uit of je de goedkoopste of duurste koopt ze doen allemaal hetzelfde.

Je mag toch al wat vragen over de theorie voor je een camera hebt, of niet ?

Comment

Working...
                                X