Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe reflex voor beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe reflex voor beginner

5D mk3 voor 1000 euro, stinkt hard hoor...
    Als uw Canon vriend allemaal lenzen heeft van meer dan 2000 euro, dan zullen die inderdaad hoogwaardiger zijn dan de Nikon kitlenzen van je andere vriend.
    Ik heb in de tijd voor de keuze gestaan tussen mk2 en D7000, en ben na testen uitgekomen op de D7000 door de snellere autofocus en beter dynamisch bereik. Hoge iso lag ook niet ver van elkaar.
    De lenzen van Canon en Nikon verschillen niet enorm, enkel dat Canon 2 1.2 lenzen heeft (met een veel hogere prijs dan de Nikon 1.4's).
    Voor de rest is Canon eigenlijk veeeel duurder dan Nikon voor vergelijkbare lenzen en body's. Een 5D3 met 24-70 MET cashback kost nu 4549 euro, de Nikon counterpart (D800) met 24-70 kost 2349+1439=3788euro. Dat is een verschil van 761 euro enkel nogmaar voor de basis, als de cashback over is zal het verschil meer dan 1000 euro zijn. Zelfs Sony is goedkoper met de Carl Zeiss 24-70 en a99. De Nikon 85 1.4 kost 1325 euro, de Canon 85 1.2 1999, terwijl deze lenzen optisch (behalve het verschil tussen 1.2 en 1.4) gelijk zijn, focus is iets sneller op de Nikon zelfs. Dan gaan we nu eens naar de duurdere lenzen dat echt een groot verschil maken: Canon 200-400 kost 11.999 euro, de Nikon 200-400 kost 5.589 euro, dat is de helft.
    Ik heb het ooit eens het verschil tussen wat ik heb bij Nikon en wat het zou kosten bij Canon berekend en kwam uit op een verschil van meer dan 3000 euro! Sorry, maar daar kan je al een mooie reis mee boeken, of zelfs een extra body voor kopen.
    Canon weet dat veel Canon liefhebbers niet zullen overschakelen naar Nikon omdat ze nu het dubbele moeten betalen voor hun lenzen, maar als starter heb je wel de keuze om mee te stappen in dit systeem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
      Je kan nooit op basis van eens één ervaring in een winkel de goede indruk krijgen van zo'n toestel, laat staan dat je dan nog eens verschillende toestellen met elkaar gaat vergelijken.
      Natuurlijk niet, je moet inderdaad theoretisch kiezen maar naar de winkel gaan en een hands-on ervaring opdoen is de volgende - om niet te zeggen doorslaggevende- stap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        5D mk3 voor 1000 euro, stinkt hard hoor...
        Als uw Canon vriend allemaal lenzen heeft van meer dan 2000 euro, dan zullen die inderdaad hoogwaardiger zijn dan de Nikon kitlenzen van je andere vriend.
        Ik heb in de tijd voor de keuze gestaan tussen mk2 en D7000, en ben na testen uitgekomen op de D7000 door de snellere autofocus en beter dynamisch bereik. Hoge iso lag ook niet ver van elkaar.
        De lenzen van Canon en Nikon verschillen niet enorm, enkel dat Canon 2 1.2 lenzen heeft (met een veel hogere prijs dan de Nikon 1.4's).
        Voor de rest is Canon eigenlijk veeeel duurder dan Nikon voor vergelijkbare lenzen en body's. Een 5D3 met 24-70 MET cashback kost nu 4549 euro, de Nikon counterpart (D800) met 24-70 kost 2349+1439=3788euro. Dat is een verschil van 761 euro enkel nogmaar voor de basis, als de cashback over is zal het verschil meer dan 1000 euro zijn. Zelfs Sony is goedkoper met de Carl Zeiss 24-70 en a99. De Nikon 85 1.4 kost 1325 euro, de Canon 85 1.2 1999, terwijl deze lenzen optisch (behalve het verschil tussen 1.2 en 1.4) gelijk zijn, focus is iets sneller op de Nikon zelfs. Dan gaan we nu eens naar de duurdere lenzen dat echt een groot verschil maken: Canon 200-400 kost 11.999 euro, de Nikon 200-400 kost 5.589 euro, dat is de helft.
        Ik heb het ooit eens het verschil tussen wat ik heb bij Nikon en wat het zou kosten bij Canon berekend en kwam uit op een verschil van meer dan 3000 euro! Sorry, maar daar kan je al een mooie reis mee boeken, of zelfs een extra body voor kopen.
        Canon weet dat veel Canon liefhebbers niet zullen overschakelen naar Nikon omdat ze nu het dubbele moeten betalen voor hun lenzen, maar als starter heb je wel de keuze om mee te stappen in dit systeem.
        Bwa ik vind het verschil toch wel merkbaar. Ik vind bij Nikon geen wide angle lenzen met IS, geen pancake lens, geen macrolens met een 5:1 vergrotingsfactor (lenzen die nieuw te koop zijn)... Hoewel het lenzenaanbod van Nikon zeker ruim genoeg is. En het klopt inderdaad wel dat de nieuwe lenzen van Canon allemaal redelijk prijzig zijn, maar ze zijn optisch dan ook vaak superieur (de nieuwe EF 24-70mm F/2.8L II USM is daar een mooi voorbeeld van). Na verloop van tijd gaan die prijzen toch moeten dalen of Canon gaat niet veel lenzen meer verkopen.
        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Nee ik bedoelde de 5D2 voor 1000€.
          Ik denk dat ik van het idee FullFormat ga afstappen om te beginnen waar ik zou moeten beginnen... Minder investeren in de body en goede lenzen kopen dan een duurdere body met slechte lenzen. Want goede lenzen bij een FF zijn blijkbaar redelijk prijzig. maar ja, als je degelijk materiaal wil moet je de $$$ wel hebben

Ik denk dat ik voor 1 van deze 2 modellen ga gaan;
          D5200 met AF-S VR DX 18-55mm en AF-S VR DX 55-200mm -> 690€
          D7000 met AF-S VR DX 18-55mm -> 670€
          D7000 met AF-S VR DX 18-105mm 3.5-5.6G ED -> 770€

Bij Canon komt het model D60 goed overeen met de D5200 en kwa prijs ook maar Nikon heeft hier een paar betere features/kwaliteiten.
          Ga jullie mee in de redenering en de keuze of neem ik gewoon een body model?

Comment

Ik zou gaan voor keuze 3, dan heb je een mooi bereik om mee te starten.

Jacau, Canon heeft ook geen 14-24 2.8. En als je de Nikon D800E met 24-70 vergelijkt met de 5D3 en 24-70, dan merk je zelfs dat de D800 combo scherper en gedetailleerder is. Native kan je ook alle oude Nikon lenzen gebruiken. Inclusief 500mm f/4 dat echt niet veel kost ivm de nieuwe met VR en af-s (1500-2000).
            Als je vibratiereductie wil op een wijde prime, ga je beter naar sony. Persoonlijk vind ik VR op een wijde lens een beetje belachelijk, want VR helpt niets als uw onderwerp beweegt. En dan nog, 900 euro voor een 35 2.0 dat optisch niet fantastisch is en slechts f/2.0 is, nee bedankt. nikon heeft wel enkele fantastische oude pancakes. Macrolens van 5:1 is ook perfect mogelijk en goedkoper dan de Canon: met de Nikon bellows en een normaal macro-objectief kan je een vergroting maken van 1:10 en zelfs groter als je een TC gebruikt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
              Natuurlijk niet, je moet inderdaad theoretisch kiezen maar naar de winkel gaan en een hands-on ervaring opdoen is de volgende - om niet te zeggen doorslaggevende- stap.
              Daar kom je in de winkel niet echt achter, daar lijken sommige dingen dan handig, maar een paar maanden later blijkt wat anders.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik was vergeten te kijken naar de Pentax modellen. De K30, K-50, K5-II maar de laatste is redelijk duurder en de eerste 2 hebben niet zo'n grote voordelen tov een d5200 of d7000.
                De enige grote afwezige optie is die weatherproof optie, die mis ik dan wel.

Wat ik niet wist is dat ze op mijn werk foto workshops geven, 1x per maand, en de leraar redelijk veel lenzen heeft (Nikkor) om te testen. 14mm, 24-70mm, 70-200mm, 50 1.4, 105 2.8, 400 5.6, 2500 f11.

Comment

Ik zou gaan voor keuze 3, dan heb je een mooi bereik om mee te starten.

Jacau, Canon heeft ook geen 14-24 2.8. En als je de Nikon D800E met 24-70 vergelijkt met de 5D3 en 24-70, dan merk je zelfs dat de D800 combo scherper en gedetailleerder is. Native kan je ook alle oude Nikon lenzen gebruiken. Inclusief 500mm f/4 dat echt niet veel kost ivm de nieuwe met VR en af-s (1500-2000).
                  Als je vibratiereductie wil op een wijde prime, ga je beter naar sony. Persoonlijk vind ik VR op een wijde lens een beetje belachelijk, want VR helpt niets als uw onderwerp beweegt. En dan nog, 900 euro voor een 35 2.0 dat optisch niet fantastisch is en slechts f/2.0 is, nee bedankt. nikon heeft wel enkele fantastische oude pancakes. Macrolens van 5:1 is ook perfect mogelijk en goedkoper dan de Canon: met de Nikon bellows en een normaal macro-objectief kan je een vergroting maken van 1:10 en zelfs groter als je een TC gebruikt.
                  Om te beginnen is het "jocau" en niet "Jacau". Ja, zo kan ik ook afkomen met: Nikon heeft geen 16-35mm. Het ging hem over wide angle lenzen die een IS functie hebben. Als de D800 met 24-70 scherper is dan de 5D3 met 24-70 II dan is dat omdat de D800 meer MPs heeft want optisch gezien is de 24-70 II beter. Ik vind IS op een wide angle prime niet belachelijk. Zeer handig zelfs. 's Avonds binnen foto's trekken van statische objecten (bvb een kerstboom) op ISO100 en met veel scherptediepte (uiteraard ook zonder flits want dat verpest de sfeer). Probeer het maar eens uit de losse hand zonder IS en zonder statief. De 35/2 IS is trouwens één van de scherpste lenzen op de 5D3 (check DXOMark maar eens). Like I said: we praten enkel over "nieuw" materiaal dat nog steeds nieuw te koop is in de winkel, want niet iedereen is bereid om tweedehands te kopen. Ik wil een lens met een 5:1 vergrotingsfactor zonder hulpmiddelen. Anders kan ik ook hulpmiddelen gaan gebruiken op de MP-E 65mm om een nog grotere vergrotingsfactor te krijgen. Bovendien zijn de TS-E lenzen van Canon ook nog van een hoger niveau.
                  Last edited by jocau; 17 juni 2013, 17:15.
                  550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                    Wederom: ze liggen niet fantastisch in jouw handen. Het al dan niet goed in de hand liggen, is iets heel persoonlijk. En er is ook een groot verschil tussen minder goed en slecht in de hand liggen. Het is niet of wit, of zwart. Er is ook nog grijs tussenin...
                    En dan hebben we het nog niet gehad over linkshandigen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                      En dan hebben we het nog niet gehad over linkshandigen.
                      Met zulke mensen heb ik medelijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stellair Bekijk bericht
                        Ik denk dat ik voor 1 van deze 2 modellen ga gaan;
                        D5200 en D7000
                        Het is anders in gebruik, vind ik. Zullen beiden dezelfde kwaliteit leveren, maar de bediening is anders.

Groot verschil is dat veel opties bij de D5200 in de menuutjes te vinden zijn, terwijl die bij de D7000 met knoppen op het toestel meteen te vinden zijn.
                        D7000 heeft ook een display bovenaan waar je meteen je settings ziet, terwijl je dat bij de D5200 in de zoeker zal moeten zien (of op de achterdisplay). Of dit beter is weet ik niet, maar ik ben het gewoon en vind die display bovenaan handig en zou hem niet kunnen missen. Maar het is een kwestie van gewoonte denk ik.

D5200 heeft een clipscherm, D7000 niet, het kán voor sommigen een handige feature zijn.
                        D7000 heeft dan weer een ingebouwde motor voor AF, voor oudere lenzen die geen AF motor ingebouwd hebben. (dit was voor mij doorslaggevend omdat ik oudere types lenzen die ik nog had wou kunnen gebruiken)

D5100 vs D5200 is ook mooi om te bekijken,... zelfde toestel, ander aantal MP. Die 5200 heeft meer MP (volgens mij onnodig veel meer), en neemt dus meer plaats in op uw harde schijf als je alles aan hoge kwaliteit trekt, de 5100 zal ook goedkoper zijn, als je die nog ergens vindt.

Comment

Sorry, namen zijn wat klein op een gsm .

De Tiltshifts van Canon zijn inderdaad beter dan die van Nikon.
                          Nikon heeft wel een 16-35 en ook een 17-35 2.8.
                          Pancakes zijn een leuk accesoire, maar nooit met voordelen tov de 'grotere' lenzen behalve grootte en dan nog zit je met een beest van een body.
                          Met de MP-E 65 moet je sowieso met een statief werken op 1:5, wat is dan het verschil met daar een bellow tussen te zetten waardoor je nog betere control hebt over wat je precies doet, met het voordeel dat je ondertussen ook Tiltshift hebt, wat uiterst handig is bij Macrofotografie.
                          De Canon 24-70 is optisch beter, maar de Nikon is beter door de D800, zelfde resultaat maar veel goedkoper.
                          Een 50mm f/1.2 heeft Nikon ook eigenlijk, nieuw te krijgen voor 600 euro, tov 1500 voor de Canon.

Kies gewoon het systeem dat je zelf verkiest en de lenzen dat je zelf werkelijk zal gebruiken en zie wat het goedkoopst is voor uzelf, want optisch zijn lenzen van Nikon en Canon geen wereld van verschil. De ene focust iets sneller, maar is optisch wat minder. De andere heeft wat meer bereik en is optisch zelfs beter,...

En stop aub met over dingen te praten waar je zelf niets van kent, je heb amper een Nikon in uw handen gehad (alsook een pro Canon) en je haalt hier gewoon alles van het internet om uw punt te bewijzen. Mocht je wat meer echte ervaring hebben, zou je weten wat er echt toe doet. Spreek uit uw echte ervaringen (en dat is niet gewoon eens vasthouden hé).

Comment

Pancakes zijn een leuk accesoire, maar nooit met voordelen tov de 'grotere' lenzen behalve grootte en dan nog zit je met een beest van een body.
                            De grootste voordelen zijn grootte en gewicht, maar je gaat ook minder hard opvallen met zo'n pancake waardoor je in staat bent om (spontane) foto's te maken die je anders niet zou kunnen maken. Natuurlijk heeft zo'n pancake minder nut op een 5D3, maar het is wel de perfecte match voor de nieuwe 100D.

Met de MP-E 65 moet je sowieso met een statief werken op 1:5, wat is dan het verschil met daar een bellow tussen te zetten waardoor je nog betere control hebt over wat je precies doet, met het voordeel dat je ondertussen ook Tiltshift hebt, wat uiterst handig is bij Macrofotografie.
                            Tja wat is het voordeel van een groter dynamisch bereik bij ISO100 als ik hetzelfde kan bereiken via HDR. En zo blijven we bezig natuurlijk. Zoveel te minder er nodig is, zoveel te beter (en zoveel te minder er ook kapot kan gaan).

De Canon 24-70 is optisch beter, maar de Nikon is beter door de D800, zelfde resultaat maar veel goedkoper.
                            Klopt, maar zet de 24-70 op de D600 en de 24-70 II op de 6D en ik wil het nog wel eens zien. Bovendien zijn er al lang geruchten dat Canon ook een DSLR gaat uitbrengen met veel MPs en die geruchten worden steeds hardnekkiger. Gezien het feit dat je goede lenzen in principe langer houdt dan een body, heb ik liever dat de scherpte veroorzaakt wordt door de lens i.p.v. door de body.

Een 50mm f/1.2 heeft Nikon ook eigenlijk, nieuw te krijgen voor 600 euro, tov 1500 voor de Canon.
                            Waarom vermelden ze die lens dan niet op de Belgische Nikon website (geef me anders eens een Belgische of Nederlandse webshop waar je hem kan krijgen)?

Kies gewoon het systeem dat je zelf verkiest en de lenzen dat je zelf werkelijk zal gebruiken en zie wat het goedkoopst is voor uzelf, want optisch zijn lenzen van Nikon en Canon geen wereld van verschil. De ene focust iets sneller, maar is optisch wat minder. De andere heeft wat meer bereik en is optisch zelfs beter,...
                            Tja hetzelfde geldt voor de sensoren. In veel omstandigheden zal je geen wereld van verschil zien. Niemand kan trouwens zeggen welke lenzen hij allemaal zal kopen tussen dit en 30j. Je moet dus sowieso kijken naar wat je nu al kan kopen en wat je eventueel zal kopen in de (nabije) toekomst.

En stop aub met over dingen te praten waar je zelf niets van kent, je heb amper een Nikon in uw handen gehad (alsook een pro Canon) en je haalt hier gewoon alles van het internet om uw punt te bewijzen. Mocht je wat meer echte ervaring hebben, zou je weten wat er echt toe doet. Spreek uit uw echte ervaringen (en dat is niet gewoon eens vasthouden hé).
                            Ik heb genoeg ervaring met verschillende camera's om er een (basis)mening over te vormen, maar sommige zaken zijn gewoon feiten, daar heb je geen ervaring voor nodig. Het is bvb een feit dat een cirkel rond is, maar het is ook een feit dat een non-crosstype AF punt slechts contrastpatronen in 1 richting herkent en dat dat nadelen met zich meebrengt (of dat nu op een Nikon, Canon, Pentax, Sony of eender welke camera is).

Waar jij dan weer mee mag stoppen, is met Canon telkens in een slecht daglicht te plaatsen als je Nikon, fanboygewijs, aan het ophemelen bent. Geef gerust jouw mening over Nikon, maar betrek Canon niet in het verhaal als je er enkel maar negatief over kan zijn. Canon past, tot op heden, het best bij mij, maar ik heb geen behoefte om Nikon, Sony of Pentax in een slecht daglicht te plaatsen. Als je natuurlijk negatief blijft doen over Canon, dan "bijt" ik, zoals een hond die je met een stok blijft slaan, terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              De grootste voordelen zijn grootte .
                              Je hebt gelijk Canon is veel beter al Nikon, maar zeur daar niet zoveel over met non argumenten.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Je hebt gelijk Canon is veel beter al Nikon, maar zeur daar niet zoveel over met non argumenten.
                                Ik vind Canon helemaal niet beter dan Nikon. Maar ook niet slechter. Hetzelfde geldt trouwens voor Pentax of Sony. Canon paste gewoon het beste bij mij (o.a. door ergonomie).

Comment

Working...
                                X