Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe reflex voor beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe reflex voor beginner

D3200 met 17-55 2.8 en eventueel 70-300. Dat zou een mooie kit zijn om te beginnen.

Comment

Ok, ik ben naar een winkel geweest (Media-Markt) juist om de toestellen in mijn handen te hebben. Ik heb de D7100, 5200 en 3200 gezien en vroeg aan de verkoper of er groot verschil was tussen de d5200 en d3200. Die zei me dat er bijna niets was behalve het kantelbare scherm en een iets snellere processor in de d5200.
      Ik vroeg ook of hij de sony alpha 65 had en die was er. Had dezelfde prijs dan de D5200 met een 50€ korting bij Sony. Hij lapte me direct een Sony verkoper aan en plots veranderde de hele discussie in een Sony-is-misschien-wel-beter-verkopers-praatje. Hij zei me dat bij sony de autofocus continue ging waardoor deze sneller foto's kon nemen dan canon en nikon. De techniek van spiegeling was bij sony niet bestaande.

Los van alle blabla heb ik de 3 toestellen van nikon in mijn handen gehad en de canon d600. De canon heeft een iets breder rechterstuk die beter past in mijn handpalm. Die van nikon is iets fijner maar zonder dit detail wel alle 4 erg fijn. De snelheid van het menu bij Nikon stond me wel vrij goed aan. Genoeg opties.

Bijkomend ben ik vergeten zeggen dat hét toestel ook veel gebruikt zal worden voor natuurfotografie. Ik heb een grote tuin en maak vaak foto's van mijn werk en als ik tuinen bezoek. Dus dan heb ik een goede macrolens nodig als ik het goed voor heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stellair Bekijk bericht
        Ok, ik ben naar een winkel geweest (Media-Markt) juist om de toestellen in mijn handen te hebben. Ik heb de D7100, 5200 en 3200 gezien en vroeg aan de verkoper of er groot verschil was tussen de d5200 en d3200. Die zei me dat er bijna niets was behalve het kantelbare scherm en een iets snellere processor in de d5200.
        Een echt verkoper verhaal. Een camera is veel meer dan sensor + processor, maar ook het doosje met de hele bediening erop is heel erg belangrijk en daar steekt de D7100 met kop en schouder boven de andere 2 uit.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik vind de zogenaamde beginners toestellen ingewikkelder als mijn D700: scene sanden(welke kiezen voor een dammer binnen: sport?) en je moet voor alles het menu in,
          Mee eens, vooral met dat laatste. Ik geef sinds kort beginners-cursussen fotografie en de deelnemers nemen hierbij uiteraard hun eigen camera's mee. En welke werken altijd het meest ingewikkeld? De goedkopere types met zo weinig mogelijk knopjes
          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stellair Bekijk bericht
            Ik vroeg ook of hij de sony alpha 65 had en die was er. Had dezelfde prijs dan de D5200 met een 50€ korting bij Sony. Hij lapte me direct een Sony verkoper aan en plots veranderde de hele discussie in een Sony-is-misschien-wel-beter-verkopers-praatje. Hij zei me dat bij sony de autofocus continue ging waardoor deze sneller foto's kon nemen dan canon en nikon. De techniek van spiegeling was bij sony niet bestaande.

Los van alle blabla heb ik de 3 toestellen van nikon in mijn handen gehad en de canon d600. De canon heeft een iets breder rechterstuk die beter past in mijn handpalm. Die van nikon is iets fijner maar zonder dit detail wel alle 4 erg fijn. De snelheid van het menu bij Nikon stond me wel vrij goed aan. Genoeg opties.

Bijkomend ben ik vergeten zeggen dat hét toestel ook veel gebruikt zal worden voor natuurfotografie. Ik heb een grote tuin en maak vaak foto's van mijn werk en als ik tuinen bezoek. Dus dan heb ik een goede macrolens nodig als ik het goed voor heb.
            Je slaat de nagel op de kop. Afgelopen zomer heb ik getwijfeld om naar Nikon over te stappen, maar toen ik enkele modellen in mijn handen had gehad, was dat geen optie meer voor mij (en achteraf gezien maar goed ook want ik kan mij iets beter vinden in het lenzenaanbod van Canon). De hoofdreden om af te haken was dat de camera's niet goed in mijn handen lagen en dat kwam inderdaad grotendeels door die veel te smalle grip. Na een tijdje vasthouden begon ik al lichte krampen te krijgen. Dit verschil werd mij trouwens nog duidelijker na het vasthouden van een Canon EOS 60D. Nee, volgende keer een camera voor mij die een minstens even brede grip heeft als de Canon EOS 60D.
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              IK heb heel bewust een D3200 gekocht en geen D7100. Waarom ? Omdat ik 90 % van de tijd maar één scherpstelpunt gebruik, wat ben ik dan met 51 scherpstelpunten?
              Omdat je dan de ene gebruikte punt veel nauwkeuriger kunt plaatsen. Ik gebruik ook altijd maar één punt, maar benut ze bijna allemaal in de loop van de tijd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
                Zeer opbouwend, zoals we van jou gewoon zijn. Moest je de thread en reacties (lees: bevestiging) van anderen hierop begrijpen zou je merken dat die reactie -al dan niet ludiek- hier wel van toepassing was. Ik raad u aan samen met confrater Eenbes een cursus begrijpend lezen te volgen.
                Inderdaad confrator is mijn beroep in de volksmond ,begrijpend lezen denk ik niet dat echt nodig op 90 procent van wat jij en anderen dikwijls beweren kleuterklas is meer dan voldoende ik hou deze reactie ook op een peil dat ook jij het nog begrijpt -5jaar . Indeien toch te moeilijk persoonlijke aanvallen via pm aub.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  De beste uit deze lijst zijn de Nikon D7100 en de Pentax K-5 IIs als je het totaalpakket bekijkt.
                  Pentax heeft zelfs geen fullframe camera en de lenzen zijn dus allemaal voor crop-frame.
                  Vooreerst: Pentax heeft een hele reeks fullframe lenzen. Ik alleen al heb er 7 :-). Overdreven veel belang heeft dat niet als er geen fullframe camera is, maar je moet wel weten dat je, als je echt gaat voor fullframe, in een andere prijsklasse komt.

Dit gezegd zijnde: ik zou je niet laten leiden door die dpreview-scores, want daar heb je niks aan. 't Is allemaal "in relatie tot de categorie waarin wij denken dat deze camera behoort" en daarenboven is het nog subjectief ook. Zoals al gezegd hier, zou ik de camera's in de winkel eens in de hand nemen: pak ze op, kijk er eens door, probeer de autofocus. En dan thuis je huiswerk maken, want er zijn nog veel dingen die je niet in de winkel ziet maar waaraan je misschien wel belang hecht. Bv. als je dikwijls met macro werkt, is er niets beter dan "focus peaking". Je stelt manueel scherp en je ziet continu welke delen van je onderwerp het scherpst zijn (of net niet meer... ), en niet alleen op de vooraf bepaalde punten maar over de hele oppervlakte van je beeld. Probeer het maar eens in de winkel, dit is een ongelooflijke hulp bij het scherpstellen (als je tijd hebt om scherp te stellen). Ik weet dat sommige Sony camera's dit hebben en sommige Pentax camera's (niet de K5-reeks, bij mijn weten, wel bv. de K30 en de 2 nieuwe modellen die binnen enkele weken uitkomen),
                  Nikon is dan weer heel goed naar verluidt w.b. flitsen, en er is een levendige tweedehandsmarkt voor dit merk (hetzelfde w.b. Canon), wat ook een voordeel kan zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                    Vooreerst: Pentax heeft een hele reeks fullframe lenzen. Ik alleen al heb er 7 :-). Overdreven veel belang heeft dat niet als er geen fullframe camera is, maar je moet wel weten dat je, als je echt gaat voor fullframe, in een andere prijsklasse komt.

Dit gezegd zijnde: ik zou je niet laten leiden door die dpreview-scores, want daar heb je niks aan. 't Is allemaal "in relatie tot de categorie waarin wij denken dat deze camera behoort" en daarenboven is het nog subjectief ook. Zoals al gezegd hier, zou ik de camera's in de winkel eens in de hand nemen: pak ze op, kijk er eens door, probeer de autofocus. En dan thuis je huiswerk maken, want er zijn nog veel dingen die je niet in de winkel ziet maar waaraan je misschien wel belang hecht. Bv. als je dikwijls met macro werkt, is er niets beter dan "focus peaking". Je stelt manueel scherp en je ziet continu welke delen van je onderwerp het scherpst zijn (of net niet meer... ), en niet alleen op de vooraf bepaalde punten maar over de hele oppervlakte van je beeld. Probeer het maar eens in de winkel, dit is een ongelooflijke hulp bij het scherpstellen (als je tijd hebt om scherp te stellen). Ik weet dat sommige Sony camera's dit hebben en sommige Pentax camera's (niet de K5-reeks, bij mijn weten, wel bv. de K30 en de 2 nieuwe modellen die binnen enkele weken uitkomen),
                    Nikon is dan weer heel goed naar verluidt w.b. flitsen, en er is een levendige tweedehandsmarkt voor dit merk (hetzelfde w.b. Canon), wat ook een voordeel kan zijn.
                    Bij Canon werkt dit ook, maar je hebt er wel een custom firmware (Magic Lantern) voor nodig.
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                      Bv. als je dikwijls met macro werkt, is er niets beter dan "focus peaking". Je stelt manueel scherp en je ziet continu welke delen van je onderwerp het scherpst zijn (of net niet meer... ).
                      Als je ergens de focuspeaking niet nodig hebt, is bij makro, door de dunne dof zie je beeld gewoon omslaan van onscherp naar scherp en dat is over de hele opp van het matglas. Ik stel trouwens nooit scherp bij makro, maar stel de abeeldingsverhouding in en beweeg de camera tot het beeld scherp is waar ik dat wil of lig gewoon tussen de bloemetje en klikklikkerdeklik en er is altijd wat scherp en er zitten verrassende resultaten tussen. Hierbij de kust zou je anders maar 3 dagen per jaar makro buiten kunnen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JohanVonC Bekijk bericht
                        Dit heeft een zeer hoog Nikon fanboy gehalte.

@stellair: Neem de beslissing als je al een paar merken hebt vastgenomen in de winkel. Ik zou deze beslissing niet nemen zonder hands-on ervaring met de body annex software.
                        Lijkt logisch maar is volgens mij onzin. Je kan nooit op basis van eens één ervaring in een winkel de goede indruk krijgen van zo'n toestel, laat staan dat je dan nog eens verschillende toestellen met elkaar gaat vergelijken. Heeft de verkopen een voorkeur voor Canon, of zijn de omstandigheden in de winkel net even geschikt voor bvb. een Sony, het kan allemaal van invloed zijn. Ik geloof nooit dat je op die manier een goede beslissing kunt maken.

Ik denk dat de enige manier is: véél lezen en uitpluizen op het internet. Ik heb onlangs een Nikon D7100 gekocht nadat ik een opvolger zocht voor mijn D90. Na de D90 ligt de D7100 dan wel voor de hand, maar toch kende ik dat toestel al lang voor ik het uiteindelijk in mijn handen kreeg. En het toestel doet exact wat ik ervan verwacht had. Dat sterkt me in de overtuiging dat mijn manier van zoeken goed is. Ik pas dat ook op andere elektronica toe.

Voor de rest is fanboyisme hier volledig irrelevant. Een camera is een gebruiksvoorwerp, het definieert niet wie je bent, voor mij toch niet. Maar nadenken vooraleer centen te spenderen is natuurlijk altijd aangewezen.
                        Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Streamerke Bekijk bericht
                          Lijkt logisch maar is volgens mij onzin. Je kan nooit op basis van eens één ervaring in een winkel de goede indruk krijgen van zo'n toestel, laat staan dat je dan nog eens verschillende toestellen met elkaar gaat vergelijken. Heeft de verkopen een voorkeur voor Canon, of zijn de omstandigheden in de winkel net even geschikt voor bvb. een Sony, het kan allemaal van invloed zijn. Ik geloof nooit dat je op die manier een goede beslissing kunt maken.

Ik denk dat de enige manier is: véél lezen en uitpluizen op het internet. Ik heb onlangs een Nikon D7100 gekocht nadat ik een opvolger zocht voor mijn D90. Na de D90 ligt de D7100 dan wel voor de hand, maar toch kende ik dat toestel al lang voor ik het uiteindelijk in mijn handen kreeg. En het toestel doet exact wat ik ervan verwacht had. Dat sterkt me in de overtuiging dat mijn manier van zoeken goed is. Ik pas dat ook op andere elektronica toe.

Voor de rest is fanboyisme hier volledig irrelevant. Een camera is een gebruiksvoorwerp, het definieert niet wie je bent, voor mij toch niet. Maar nadenken vooraleer centen te spenderen is natuurlijk altijd aangewezen.
                          Het is wel een goede eerste stap... Een toestel kopen zonder dat je het ooit in je handen gehad hebt, is een risico. Als een toestel alles heeft wat je verlangt, maar bvb slecht in je hand ligt dan heb je er ook niks aan. Je gaat toch ook geen auto kopen waarvan de zetels erg slecht zitten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Het is wel een goede eerste stap... Een toestel kopen zonder dat je het ooit in je handen gehad hebt, is een risico. Als een toestel alles heeft wat je verlangt, maar bvb slecht in je hand ligt dan heb je er ook niks aan. Je gaat toch ook geen auto kopen waarvan de zetels erg slecht zitten?
                            Het hangt ook af van wat je gewoon bent.
                            Als je uw hele leven met professionele DSLR's hebt gewerkt en dan opeens naar iets als een 600D/D5200 gaat, dan zal je ook niet content zijn van hoe hij in de hand ligt.
                            Maar ik ga geen D4 kopen omdat hij mij beter in de hand ligt... D800 ligt al goed genoeg in mijn hand.
                            Bij de instappers is het verschil in hantering echt niet groot, het grootste verschil ligt in de grootte van de body. Een groter model ligt meestal iets beter in de hand als je grotere handen hebt. De hantering is belangrijk, maar je moet het niet overdrijven... In het begin lag mijn D80 ook veeeel beter in de hand dan mijn D7000, maar enkele maanden later vond ik het omgekeerde. Dus allemaal te maken met gewente volgens mij. Als je jaren en jaren een Nikon gewoon bent, dan zal een Canon ook niet goed aanvoelen, totdat je deze weer gewoon bent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Het hangt ook af van wat je gewoon bent.
                              Als je uw hele leven met professionele DSLR's hebt gewerkt en dan opeens naar iets als een 600D/D5200 gaat, dan zal je ook niet content zijn van hoe hij in de hand ligt.
                              Maar ik ga geen D4 kopen omdat hij mij beter in de hand ligt... D800 ligt al goed genoeg in mijn hand.
                              Bij de instappers is het verschil in hantering echt niet groot, het grootste verschil ligt in de grootte van de body. Een groter model ligt meestal iets beter in de hand als je grotere handen hebt. De hantering is belangrijk, maar je moet het niet overdrijven... In het begin lag mijn D80 ook veeeel beter in de hand dan mijn D7000, maar enkele maanden later vond ik het omgekeerde. Dus allemaal te maken met gewente volgens mij. Als je jaren en jaren een Nikon gewoon bent, dan zal een Canon ook niet goed aanvoelen, totdat je deze weer gewoon bent.
                              Dat is niet overdrijven. Niet iedereen kan/wil wennen aan een camera die slecht in de hand ligt. Het heeft trouwens niet alleen met de grootte van de camera te maken. Een camera die niet lekker in je hand ligt, is er eentje die minder vaak uit je fototas zal komen. Je koopt toch ook geen kleren die mooi zijn, maar niet goed zitten (of je moet een vrouw zijn) of een mooie auto waarvan de zetels slecht zitten.

Comment

Mijn oude Pentor heb ik jaren vaak uit de tas gehaald en die lag helemaal niet goed in de hand, de enige omschrijving: vierkant.

Comment

Working...
                                X