Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji x100s of X-E1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fuji x100s of X-E1

Ik had de X100 en heb die verkocht om de Xe1 te kopen.
    Voor dit type (compact) toestel wil ik maar 2 lenzen, 35mm en 50mm en ik miste toch een 50mm op de X100.
    Nu hoop ik wel dat Fuji snel een 35mm (23mm) uitbrengt en liefst ook een pancake f2 versie want nu mis ik die wel

Comment

vind het wel leuk, niemand die in staat is een zinnig antwoord te schrijven, had ook niet anders verwacht.
      ken de e1 vrij goed, waarschijnlijk beter dan de meeste gebruikers , en als wat ik schrijf onjuist is of als ik het verkeerd zie moet het toch vrij eenvoudig zijn om dat te weerleggen.
      de E1 kan ik niemand aanraden dan zou ik mezelf en een ander iets wijsmaken

de 100s heeft een paar essentiële verbeteringen mee gekregen, indien de E1 deze functies zou gehad hebben zou het al een heel ander toestel geweest zijn.

niemand schijnt zich hier de moeite te getroosten om die verschillen in het daglicht te zetten, men roept liever van ik heb een E1 en je kunt daar zelfs foto's mee maken en daarom is dat beter dan de 100s, zonder ook maar de verschillen te kennen tussen beide toestellen.

Paar verschillen die ik van buiten ken:

-100s heeft AF focuspunten op de sensor voor snellere AF
      -heeft focus peaking (zelfs leica heeft dit nu in zijn m)
      -heeft iets vrij uniek namelijk "split imaging focus", is in principe hetzelfde als zoeker systeem van range finder maar dan digitaal ipv optisch. Is een heel nuttige functie iets wat het toestel heel aantrekkelijk maakt.
      -dacht dat men de image processor ook wat verbeterd heeft om beeldkwaliteit te verbeteren of voor optimalisatie van de lens

denk dat dit al wat kan helpen, tussen al het gekakel , om te kiezen tussen 100s en E1 en dit op basis van feiten.
      als vaste lens geen bezwaar is zou ik geen moment twijfelen, zelfs zonder rekening te houden met compactheid
      Last edited by puerte; 28 mei 2013, 18:29.

Comment

De 23mm f1.4 en 27mm f2.8 komen er dit jaar nog aan :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
          De 23mm f1.4 en 27mm f2.8 komen er dit jaar nog aan :-)
          Mijn eerste nieuwe aankoop zal de 55-200 zijn, vriend van mij heeft deze al kunnen testen, één van de 4 test exemplaren die beschikbaar waren in Europa....
          Aan de 23 f/1.4 heb ik ook gedacht maar na aankoop van de S100S is dat niet echt meer nodig. ik ben met de vaste 23 f/2.0 op de S meer dan content...
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Kans is ook groot dat de 23mm de prijs van de X100s zal naderen (binnen enkele maanden is er mogelijk weer 100 euro van de prijs af). En dan is de keuze snel gemaakt

Comment

[QUOTE=puerte;3883370]
              wat heeft NEX hier nu te maken, het gaat hier over de E1 en de 100s maar als je het toch wil weten
              Daar geef ik je honderd percent gelijk in

je moet eens trachten manueel te focussen met de E1 of pro, raad je niet aan van M-lenzen te gebruiken op die toestellen zou tot veel frustraties leiden.
              je moet snelheid en nauwkeurigheid AF is vergelijken met recente systeemcamera's
              je moet eens proberen van een onderwerp te tracken met de e1 of pro
              je moet de fuji ISO waardes is vergelijken met de reële ISO waardes, ga je vlug meer dan 1 stop verschil meten, het is te zeggen ISO 3600 op fuji komt in realiteit overeen met nog geen 1600 ISO !
              je moet RAW beelden is verwerken en vergelijken met andere toestellen en ook eens nagaan welke RAW-converters fuji-x ondersteunen
              je moet video eens uit proberen met de E1 en vergelijken met andere
              je moet de afmetingen e1 en pro is vergelijken met andere toestellen of met DSLR/SLT, waarom nog systeemcamera grote voordeel, nml compactheid, wordt grotendeels tenietgedaan !
              je moet de EVF van de E1 is vergelijken met de deze van de betere toestellen, nochtans is het gebruikte EVF element hetzelfde als van toestellen welke veel beter resultaat geven.
              je moet de lijst van mogelijkheden eens vergelijken met die van andere toestellen
              etc..
              Het gaat hier dan ook niet over vergelijkingen van iso waarden, afmetingen prestaties enz... tegenover andere camera's of systemen..
              Geldt ook voor jou
              Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Mijn eerste nieuwe aankoop zal de 55-200 zijn, vriend van mij heeft deze al kunnen testen, één van de 4 test exemplaren die beschikbaar waren in Europa....
                Staat voorlopig ook bovenaan mijn verlanglijstje (wacht nog eerst wat reviews af; hopelijk evengoede kwaliteit als de andere fuji lenzen...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                  Staat voorlopig ook bovenaan mijn verlanglijstje (wacht nog eerst wat reviews af; hopelijk evengoede kwaliteit als de andere fuji lenzen...)
                  Dat leek volgens mijn vriend zeker in orde te zijn, natuurlijk kan je op een halfuurtje niet zoveel testen en zowel in de lens als in het gebruikte toestel was beta software aanwezig. Hij mocht trouwens ook geen SD kaartje van hemzelf gebruiken om de gemaakte foto's te bewaren....

Let op, de Fuji X-E1 zal mijn nikon D3S nooit kunnen vervangen, vooral scherpstelsnelheid is minder maar de kwaliteit van de beelden is fenominaal, de jpg's rechtstreeks uit de camera zijn uitmuntend. In ga trouwens eerder af op reviews van eigenaars dan van personen die er van alles over lezen op het net.
                  Bottom line....als IK maar tevreden ben over het toestel is voor mij alles 100% ok, dan mogen anderen het toestel nog helemaal afbreken, dat raakt mijn koude kleren niet
                  Betweters zal je altijd hebben...
                  Last edited by Franciskine; 29 mei 2013, 07:53.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

In a nutshell ...

Indien je twijfelt tussen de X100s en de X-E1:

Wil je meerdere objectieven gaan gebruiken moet je uiteraard kiezen voor de X-E1.
                    ( voor diegenen die denken dat een enkel/vast objectief een beperking is, je wordt een beter fotograaf door met die "beperking" te werken. En nee, je bent geen beter fotograaf omdat je foto's kan maken op diverse brandpuntafstanden.)

Persoonlijk heb ik de X100, de X100s heeft enkele (welkome) verbeteringen meegekregen, ondermeer een gebruiksvriendelijker menu ( Q menu) en manueel scherpstellen is nu relatief bruikbaar.
                    Heb een tijdje gewerkt met een X-E1 maar kon niet wennen aan de EVF. De OVF van de X100(s) laat je toe om haast "analoog" te werken. De EVF kanje vergelijken met een mini-tv scherm, weliswaar van hoge kwaliteit, maar bij ondermeer tegenlicht wordt de helderheid van de EVF "aangepast" op een, voor mij onaangename manier. Het beeld wordt "dichtgepitst" en geeft mij dat "elektronische" gevoel.
                    De camera oogt "analoog", bediening is "analoog" ... dat "elektronische" beeld past voor mij niet in het plaatje.
                    Een gevoelsmatige en persoonlijke visie en misschien moeilijk te begrijpen mocht je het zelf niet aan de lijve hebben ondervonden.

Vandaar dus dat ik voor de X100(s) zou kiezen.

Comment

Op deze portaalsite: http://www.scoop.it/t/fuji-x-pro1 staat weer een gebruikservaring van de 55-200. Leuke website voor Fuji-fans, met zeer frequente updates.

Comment

Komende van DSLR (zelf dan) ben ik toch blij met zoom mogelijkheden op de X-E1. Ik heb enorm getwijfeld om de Pro1 te kopen, maar mijn ervaring met de Leica M9 van een collega was niet echt overtuigend. Fantastisch toestel, maar met nog kleine kinderen in huis toch te traag.

De X100s, zonder twijfel een fantastisch toestel, maar past momenteel niet bij mijn stijl. Ik heb momenteel iets meer vrijheid nodig in mijn zoombereik, ook al staat een 35mm prime op mijn aankooplijstje. Deze is dan echt voor mijn vrije tijd

Is de X100s beter dan de X-E1, op papier ja, maar een camera en zijn gebruik blijft iets persoonlijks en voor mijzelf is de X-E1 op dit moment de beste keuze.

Om dan even terug te komen op de opmerkingen van onze zeurpiet:
                        - Manueel focussen, niet nodig op dit moment, dus geen probleem voor mijzelf
                        - AF voldoet op dit moment, maar het was wennen in vergelijking met mijn 5D
                        - Tracken, heb een paar keer mijn dochter gevolgd als ze aan het fietsen was en het lukte aardig, maar eerlijk gezegd was geen vereiste toen ik deze camera koos
                        - ISO, 800, 1600 allemaal bruikbaar, zijn de waardes niet correct, so what
                        - RAW converter, Lightroom werkt toch dus ik zie ook hier geen probleem. jpg uit de camera zijn zeer bruikbaar dus voor mij totaal geen issue
                        - Video was voor mij een non-issue, ik neem foto's, geen behoefte aan video
                        - X-E1 neem ik elke dag mee op stap, 5D duidelijk niet.
                        - Lijst van mogelijkheden: X-E1 kan foto's nemen, alle instellingen eenvoudig te bereiken, degelijk gebouwd, ik zie echt niet in wat een mens nog meer wil (please don't tell me
                        Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                        Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Uytterhoeven Bekijk bericht
                          Om dan even terug te komen op de opmerkingen van onze zeurpiet:
                          - Manueel focussen, niet nodig op dit moment, dus geen probleem voor mijzelf
                          Ik snap dit nog altijd niet...OK, focus peaking zal misschien makkelijker zijn maar manueel focussen met die 3x & 10x vergroting vind ik best heel gemakkelijk ... nog geen enkel probleem mee gehad??

Comment

Ik snap dit nog altijd niet...OK, focus peaking zal misschien makkelijker zijn maar manueel focussen met die 3x & 10x vergroting vind ik best heel gemakkelijk ... nog geen enkel probleem mee gehad??
                            Buiten het gebruik van objectieven zonder AF is in verschillende situaties MF handiger nauwkeuriger en sneller dan AF, tenminste als je goede MF ondersteuning hebt. Met vergroting kun je wel nauwkeurig focussen maar blijft vrij traag en je blijft gebonden aan een gedefinieerd focus punt dat je weliswaar kunt verplaatsen.
                            Is moeilijk te gebruiken voor bewegend onderwerp en helemaal niet voor video. Dus is een goed hulpmiddel voor statische fotografie.
                            Focus peaking daarentegen werkt vrij snel, en dit over gans het beeld, kun je ook gebruiken tijdens video, is in feite ontwikkelt voor video, geeft ook een zeer goede indruk van scherptediepte.

Is ook de reden dat men dit geïntroduceerd heeft in de 100s, leica m gebruikt dit nu ook alhoewel ze over meetzoekersysteem beschikken.

Comment

Vergeet één belangrijk verschil van de x100s niet t.o.v. de andere X'en: een leaf shutter. Een extra creatief voordeel voor de flitsers onder ons: http://strobist.blogspot.nl/2013/05/...uji-x100s.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BurningArrow Bekijk bericht
                                Vergeet één belangrijk verschil van de x100s niet t.o.v. de andere X'en: een leaf shutter. Een extra creatief voordeel voor de flitsers onder ons: http://strobist.blogspot.nl/2013/05/...uji-x100s.html

Zou het bijna vergeten, inderdaad ... een aantal, voor mij, ZEER belangrijke pluspunten van de X100(s) zijn:

De leaf shutter, syncen op 1/4000ste is zelfs mogelijk mits de juiste "randapparatuur" ( zoals bvb een flitscord).

Absoluut geruisloos fotograferen !!

Ingebouwde ND filter ( 3 stops) ( dacht niet dat ie op de X-E1 zit !?)

Nauwelijk risico op sensordust

Comment

Working...
                                X