Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bizarre strepen op de foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• bizarre strepen op de foto

Hey,

Ik heb sinds kort mijn D90 vervangen door een D7100
    Af en toe waag ik me eens aan een lange sluitertijd opname met een ND filter Van 10 stops.
    Maar toen ik dit probeerde met mijn D7100 kwamen er strepen op de foto. (Zie voorbeeld)
    Eerst dacht ik dat er vegen op m'n filter zaten maar na een kuisbeurt waren ze er nog.
    Weet er iemand hoe dit komt, met m'n D90 heb ik het probleem nooit gehad.

Alvast bedankt,

Re: bizarre strepen op de foto

Misschien door het ontbreken van het moiré filter in de D7100.
    Het zou kunnen dat de moiré softwarematig in de D7100 verminderd wordt met dit als bijeffect.

Comment

Altijd op dezelfde plaats en in die specifieke kleuren?
      Zou het dan niet willekeurig optreden in het beeld?

Comment

Misschien beste eens navraag doen bij Nikon zelf. Enkele voorbeeld foto's opsturen en hun het probleem laten beoordelen.

Misschien dat zij wel dadelijk kunnen zeggen van het ligt hier of daar aan, of zelfs dat er misschien wel iets mis is met het toestel.

Kijk ook eens naar volgende pagina: http://forum.nikonrumors.com/discuss...ite-balance/p1

Zou het zoiets kunnen zijn wat je voorhebt?
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Is het een variabele ND filter (bv van light craft of heliopan). Die bestaan uit twee polarisatie filters die over elkaar draaien en als je ze helemaal toe draait, richting de 10 stops kan je op bepaalde brandpunten dit soort banding krijgen.

Anders ook eens proberen om je zoeker toe te plakken als je dit doet. Misschien heb je ergens een licht-lek en komt er licht op je sensor via de zoeker.

Gr
          Jelle
          Flickr

Comment

Kun je dit eens proberen met een ander 10-stops filter, van heel goede kwaliteit. Ga gewoon naar de winkel, en maak een foto (camera op de toog is goed genoeg). Dat geeft al uitsluitsel over het filter.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
            X