Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR Vervanger

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR Vervanger

Momenteel heb ik een Pentax K10D met 360 flitser, 18-55, 70-210, 27-70 en 50mm 1.8

Op zich ben ik zeer tevreden van de camera, maar ik merk gewoon dat ik hem minder en minder gebruik omdat ik er steeds tegenop zie om hem mee te sleuren op citytrips, vakantie, etc...
    Zo ben ik vorig weekend naar londen geweest en hebben we gewoon alles geschoten met de Panasonic van 150EUR van mijn vriendin. Natuurlijk zijn de fotos verre van zo mooi als met mijn K10D, maar het was wél veel aangenamer dan een zware camera met lenzen en batterijen sleuren.

Daardoor speelt het in mijn hoofd om de pentax te verkopen en te vervangen door een large-sensor compact. Heb ook gedacht aan een mirrorless zoals een NEX of een J1/V1, maar dan denk ik steeds "wat ben je met een kleine body als je lenzen nog steeds groot zijn".

Momenteel zitten de volgende modellen in mijn hoofd: Sony RX100, Fujifilm X10 of X20, Panasonic LX7 of de Leica D-Lux 6

Ik gok dat ze allemaal wel hun voor of nadelen hebben, maar op basis van reviews alleen kom ik er niet uit. De GX1 vind ik eerlijk gezegd al te groot, dus die valt af tenzij hij echt beduidend beter is. De Leica lijkt me vooral leuk door dat hij een enorm lichtsterke lens heeft, maar ik vrees een beetje voor een "dure LX7" te kopen.

Graag jullie input

Re: DSLR Vervanger

NEX lenzen zijn inderdaad nog steeds groot, maar van de 1-serie niet hoor (echt kleine lenzen met zeer goede kwaliteit).
    Ik zou eerder opteren voor de x100s, deze verslaat momenteel elke aps-c sensor en heeft eindelijk wat snelle autofocus!
    De x20 is z'n kleine broertje, maar die spreekt mij persoonlijk wat minder aan.
    Uit deze 3 zou ik persoonlijk kiezen voor de Nikon 1-serie aangezien deze echt aangename beelden geeft (ze hebben de look en feel van op film gefotografeerd te zijn), zowat de snelste autofocus ooit heeft en ze zijn ook niet te duur.

Comment

denk dat je probleem heel herkenbaar is , waarom den dag van vandaag nog met DSLR rondsleuren terwijl er zeer goede alternatieven op de markt zijn .
      integenstelling tot wat je denkt heb je bij NEX zeer compacte lenzen zoals de 16 en 20 mm pancakes, de 16-50mm (kitlens) en de 18-200mm powerzooms laatste is wel vrij duur.
      de rx100 wordt algemeen aangenomen als beste compact momenteel op de markt, als zoombereik voldoet is dit een aanrader, beeldkwaliteit is veel beter dan nikon 1-serie
      nex biedt uiteraard meeste flexibiliteit zeer goede beeldkwaliteit ook op hoge ISO, grote keuze in toestellen en je kunt eventueel ook je pentax lenzen nog gebruiken.
      beeldkwaliteit goedkoopste NEX is beter dan van meeste aps DSLR's op de markt.

Comment

De X100S is te duur, 1299EUR vs 599EUR is een aanzienlijk verschil. Daarnaast is het ook nog eens een camera met een prime op, verre van handig voor een allround camera.

De NEX heb ik al naar gekeken, maar is nog steeds vrij prijzig. NEX7 valt sowieso af, NEX6 is al 899EUR met kitlens.
        Het is absoluut niet de bedoeling om nog oude spullen te gebruiken, als ik de K10D verkoop is het alles buiten en 1 toestel ter vervanging. De 18-200 voor de NEX is al te lomp naar mijn zin, dat krijg je niet meer in je binnenzak oid. De 16-50 is idd nog redelijk, maar hoe zit het hier met de beeldkwaliteit? Naar mijn ervaring met DSLR's zijn kitlenzen vaak nogal zozo qua resultaat, en het is niet de bedoeling om terug met 2-3 lenzen te gaan zeulen.

Nikon 1 heb ik al eens vast gehad, maar hier speelt het hele lompe-lenzen verhaal weer mee. De X20 of RX100 zijn gewoon snel in de broekzak of jaszak te stoppen als je ze uitzet en daar wil ik gerust een beetje beeldkwaliteit voor inleveren. Zolang het resultaat nog steeds gewoon mooie fotos zijn.
        De D-lux 6 lijkt me ook een mooie camera, maar zoals gezegd heb ik hier wat het gevoel dat ik gewoon een dure panasonic zou kopen...

Comment

Ik denk dat er niet veel meer opties overblijven, zeker als je zo klein mogelijk wilt. Je kan de RX100 aanschaffen en dan zie je nog wat het geeft. Ben je niet tevreden en geeft het niet de kwaliteit dat je gewend bent van je pentax, dan kan je die nog doorverkopen. Je gaat er niet veel op verliezen want is een gegeerde camera.
          Als je het bij een compact camera wil houden, heb je niet veel opties meer. Ze hebben allemaal een kleinere sensor dan de RX100. Ja, eventueel de Canon G1X die een bijna APS-C sensor heeft, maar is een stuk groter dan de RX100, dat zie je hier.

Een Nex-3N+16-50 + Tamron 18-200 is ook een optie. Dat kost je ongeveer evenveel als een Nex-6+ 16-50 alleen. De Tamron lens is zeker niet slechter dan de Sony variant.

En of de 16-50 een deftige lens is, ik weet het niet eigenlijk. Als je kijkt naar de foto's op IR, die zijn in het geval vd Nex-3N genomen met een Sigma 70/2.8 macro lens ( de RX100 met zijn eigen lens uiteraard), dan is het verschil minimaal maar toch in het voordeel vd Nex-3N. In prinicipe is een prime lens toch vaak scherper dan een zoomlens, dus met de 16-50 op de Nex denk ik dat je geen verschil gaat zien en waarschijnlijk in het voordeel vd RX100. Maar vanaf ISO800 gaat het voordeel altijd naar de Nex gaan.
          Last edited by alex606; 27 maart 2013, 15:56.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            denk dat je probleem heel herkenbaar is , waarom den dag van vandaag nog met DSLR rondsleuren terwijl er zeer goede alternatieven op de markt zijn .
            Omdat ik fotograferen met dslr nog steeds veel plezanter vindt dan gewoon wat "point and shoot" te doen met een compact...
            Toegegeven ik heb ook de RX100 gekocht om net dezelfde redenen,geen zin meer om te sleuren aan zwaar materiaal,etc.. Ben echter nu een avondscholing digitale fotografie aan het doen en sindsdien besef ik toch dat het veel plezieriger fotograferen is met dslr..
            Trouwens de rx100 is zijn geld zeker waard hoor,ben een zeer tevreden gebruiker..
            Voorbeeldje van de rx100 :
            The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!
            Last edited by marc1201; 27 maart 2013, 19:53.

Comment

Heb net eens een foto gezocht van een NEX met 18-200: http://3.bp.blogspot.com/_8GhZXWLEN6...-200-oss-3.jpg

Dat is dus verre van compact en draagbaar in mijn ogen, geen optie maw.

Heb wat reviews bekeken van de D-Lux6/LX7 en die vallen ook af

Zal dus RX100 of X20 worden denk ik, ik zie weinig graten in een mirrorless kopen om er dan maar 1 lens op te zetten

Comment

Inderdaad, met zo'n combinatie kan je beter je dslr houden...Had een nex5 met 18-55(of wat was dat ook alweer..) en heb deze na een half jaar weggedaan voor de rx100.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
                  Heb net eens een foto gezocht van een NEX met 18-200: http://3.bp.blogspot.com/_8GhZXWLEN6...-200-oss-3.jpg

Dat is dus verre van compact en draagbaar in mijn ogen, geen optie maw.

Heb wat reviews bekeken van de D-Lux6/LX7 en die vallen ook af

Zal dus RX100 of X20 worden denk ik, ik zie weinig graten in een mirrorless kopen om er dan maar 1 lens op te zetten

Tja, ieder heeft zijn eigen smaak, prioriteiten en manier van werken natuurlijk.

Voor mij persoonlijk is Nex nog altijd de ideale combinatie van gebruiksgemak én supergoeie beeldkwaliteit, zelfs in vrij compacte formaat als ik daarvoor kies. Alles hangt van de gebruikte lens af.
                  Met een 18-200 blijft het natuurlijk vrij groot, maar ik loop er vrij veel mee rond met enkel een 30/2.8 erop, of met 19/2.8, en evt. klein flitsertje erbij.
                  De beeldkwaliteit van die combinaties haal je absoluut niet met een RX100 of iets dergelijks.
                  Op autom. piloot is bv. ook iso3200 heel goed.

Maar als ik het echt klein wil en foto's zijn niet zo van belang, dan ga ik inderdaad ook naar kleiner (HX-9V). Maar dat vervangt voor mij geen dslr .

Succes met je keuze.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    waarom den dag van vandaag nog met DSLR rondsleuren terwijl er zeer goede alternatieven op de markt zijn.
                    Met a900 + CZ24-70 of 70-200 is het toch nog altijd heel anders werken dan met een Nex, en de resultaten blijven ook verschillend.
                    Ik vind die set nog altijd zo plezant dat Nex ze nog niet al te gauw zal vervangen .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      De beeldkwaliteit van die combinaties haal je absoluut niet met een RX100 of iets dergelijks.
                      Nu, ik heb ze allebei gehad..De nex5N en heb nu de rx100. Ga jij me nu vertellen dat de nex een betere beeldkwaliteit heeft dan de RX100??? Ik dacht het niet hoor. Ik haal in sommige gevallen betere resultaten met de RX100
                      Dan heb je het over dat kleine flitsje, dat kun je nu toch ook niet een voorbeeld van gebruiksgemak noemen hé.Dat vond ik een echt onding.
                      Nu ja...ieder zijn ding hé..

Comment

Ik heb nu de Nikon J1 met een paar lensjes. En dat kan makkelijk in mijn jaszak.
                        Nog altijd sta ik verbaasd over de kwaliteit van de foto's. Zo zeer dat ik aan vele
                        reviews twijfel. Maar ja, dat deed ik eigenlijk al altijd. Maar dit is een zeer fijn en
                        klein broertje om overal mee te hebben en zwaar onderschat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                          Ga jij me nu vertellen dat de nex een betere beeldkwaliteit heeft dan de RX100??? Ik dacht het niet hoor. Ik haal in sommige gevallen betere resultaten met de RX100
                          Absoluut, al vanaf iso 400 heb je verschil, om van 3200 helemaal niet te spreken.

En het kleine flitsje is genoeg voor mij op een Nex. Anders gebruik ik wel a900+F58.

Comment

Ikzelf kom van de Nikon D90 en was het - zelfs met 35mm f1.8 - ook beu dat ding altijd mee te moeten sleuren. Heb vorige zomer een Fuji X10 gekocht en ben er nog steeds zeer tevreden van. As a matter of fact, als de sensor groter zou zijn zou ik nooit nog een ander toestel dan de X10-reeks van Fuji willen.

Heeft een zeer goede lens en beeldkwaliteit, viewfinder, ISO/witbalans/diafragma/belichtingscompensatie/focuspunten/metering/... zijn even vlot instelbaar als op een DSLR, en vooral: hij is klein en licht. Ik neem hem dagelijks mee in m'n jaszak.

Is de beeldkwaliteit hetzelfde als die van een DSLR? Tuurlijk niet. Maar ik was aangenaam verrast door de scherpte, dynamisch bereik en kleurweergave van de lens/camera.

Wel zou ik de 200 euro meerprijs voor de X20 meteen neerleggen (digitale overlay in de viewfinder en de nieuwe AF zijn zeer interessant).

Comment

Een DSLR is steeds de koploper, omdat het qua veelzijdigheid moeilijk te kloppen valt door een ander type van toestel !
                              Maar voor sommige soorten van fotografie krijg je wel evenwaardige resultaten met een compacter toestel.
                              Ik heb 5 Reflexbody's gehad van Canon, met bijhorende top optiek met het rode randje, en op een dag kocht ik een NEX 5 !
                              De NEX beviel me van de eerste dag, in vergelijk van mijn 5D MII of mijn 1D MII was en is nog steeds de NEX een compact
                              toestel, ik heb de mogelijkheid van wisseloptiek kunne behouden, en kan ook de RAW beelden verwerken in Capture One Pro.
                              De NEX kreeg gezelschap van een NEX 5N en de optiek werd wat uitgebreid . Dus ik ben reuze tevreden van mijn 2 NEX Body's

Nog compacter, maar véél minder veelzijdig de RX 100 die ook in Hoge ISO het moet afleggen tegen de NEX !

MVG, Jeff C.
                              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                              X