Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D800 vs D4

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Ik lees dat hier nu pas. Proficiat met je D800 Geert, je zal zien, je gaat het je geen moment beklagen!

Walter
    Bedankt Walter, ik denk ook niet dat ik het mij zal beklagen.

Maar één ding weet ik nu reeds, ik heb zowat de ganse reeks Nikon toestellen in mijn bezit gehad, met name D70/ D2h/ D2x/ D300/ D3/ D3s /D700

En ik moet zeggen dat de D800 het eerste toestel is waar je terug met een paar andere factoren rekening moet houden, zo gaat bv. het regeltje

bij uit de hand fotograferen met 100mm heb je 1/100 sec. nodig niet echt meer op, ook is het toestel gevoeliger naar beweging van je object,

wat op zich de normaalste zaak van de wereld is, bij zo een resolutie.

Ik heb het toestel voornamelijk gekocht vanwege het grote dynamisch bereik, en dat is werkelijk fameus, ook de 100% zoeker

is een grote meerwaarde tegenover bv. de D700, zeker als je een D3s gewoon bent geweest, de werking van de Live View is

bij de D800 ook een stuk handiger geworden in gebruik, een ding vind ik op dat vlak dan wel weer wat minder, en dat is nog steeds

dat domme ingebouwde flitsje en dat lichtje, die alleen bruikbaar is met kleinere objectieven of als aansturing voor andere flitsen,

van mij mochten ze dat ding er gerust uitgelaten hebben, en als ik dan toch te kiezen zou hebben, hadden ze beter

het scherm kantelbaar gemaakt, zeker in combinatie met die Live View.

Wat ik mij afvraag, zou er niets bestaan om je Iphone als monitor te gebruiken ? Dat zou dan wel handig kunnen zijn, bijzonder omdat

je dat ding toch steeds op zak hebt.

Om het nog eens over dat lichtje te hebben, kan je dat ding eigenlijk uitzetten ? Gisteren ben ik toevallig foto's gaan nemen samen

met een opnameploeg van de VRT, ik heb voortdurend mijn vinger op dat ding moeten houden bij gebrek aan een plakker, dat AF lichtje

was nogal storend bij hun cameraopnames, en het was zo net tussen de twee qua omgevingslicht, zodat dat ding nu en dan ging oplichten.
    Last edited by Guest42; 24 april 2013, 09:16.

Comment

Menu : persoonlijke instellingen - a8 ingebouwde hulpverlichting , daar kun je dat AF-lichtje uitzetten
      zelfs met Uit reageert de AF (ik gebruik uitsluitend de centrale) uiterst snel in donkere partijen,.. met dank aan de software upgrade

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bedankt Walter, ik denk ook niet dat ik het mij zal beklagen.

Maar één ding weet ik nu reeds, ik heb zowat de ganse reeks Nikon toestellen in mijn bezit gehad, met name D70/ D2h/ D2x/ D300/ D3/ D3s /D700

En ik moet zeggen dat de D800 het eerste toestel is waar je terug met een paar andere factoren rekening moet houden, zo gaat bv. het regeltje

bij uit de hand fotograferen met 100mm heb je 1/100 sec. nodig niet echt meer op, ook is het toestel gevoeliger naar beweging van je object,

wat op zich de normaalste zaak van de wereld is, bij zo een resolutie.

Ik heb het toestel voornamelijk gekocht vanwege het grote dynamisch bereik, en dat is werkelijk fameus, ook de 100% zoeker

is een grote meerwaarde tegenover bv. de D700, zeker als je een D3s gewoon bent geweest, de werking van de Live View is

bij de D800 ook een stuk handiger geworden in gebruik, een ding vind ik op dat vlak dan wel weer wat minder, en dat is nog steeds

dat domme ingebouwde flitsje en dat lichtje, die alleen bruikbaar is met kleinere objectieven of als aansturing voor andere flitsen,

van mij mochten ze dat ding er gerust uitgelaten hebben, en als ik dan toch te kiezen zou hebben, hadden ze beter

het scherm kantelbaar gemaakt, zeker in combinatie met die Live View.

Wat ik mij afvraag, zou er niets bestaan om je Iphone als monitor te gebruiken ? Dat zou dan wel handig kunnen zijn, bijzonder omdat

Om het nog eens over dat lichtje te hebben, kan je dat ding eigenlijk uitzetten ? Gisteren ben ik toevallig foto's gaan nemen samen

met een opnameploeg van de VRT, ik heb voortdurend mijn vinger op dat ding moeten houden bij gebrek aan een plakker, dat AF lichtje

was nogal storend bij hun cameraopnames, en het was zo net tussen de twee qua omgevingslicht, zodat dat ding nu en dan ging oplichten.
        Dankzij de onboard flash heb ik, bv., in Spanje het interieur van een leegstaande woning kunnen fotograferen. Anders dan wat ik tussen de replies lees, kun je die flash wel degelijk gebruiken met vrij forse lenzen, je moet natuurlijk wel de zonnekap erafhalen.Nee, ik blijf voorstander van onboard flash, ik moet er niet aan denken dat ik naast enkele lenzen en de D800 met grip ook nog nog eens mijn SB800 overal zou moeten meesleuren, om bijv. eventjes de beschikking te hebben over invulflits.Om dan nog te zwijgen over de hanky panky tijdens het monteren en demonteren van een en ander. Op reis heb je daar toch vaak de tijd niet voor vind ik.
        Het AF hulplicht brandt toch alleen maar in AF-S? En dan nog alleen als het centrale scherpstelpunt is geselecteerd, dus dat mag geen probleem vormen.
        Wat betreft het kantelbare LCD scherm heb je overschot van gelijk vind ik. Zoiets als dat van de Sony alpha 99 zou top geweest zijn. Dat hebben ze opgespaard voor de D800s vrees ik.
        Zoals je zelf natuurlijk wel zal weten kun je third party kantelbare LCD schermen kopen, die monteerbaar zijn op je flitsschoen en verbonden met de HDMI stekker. Maar (te) groot, onhandig dus en vooral peperduur.

Walter
        D850

Comment

Ik ben ook (zeer) blij dat ze een flitser erin hebben gehouden en ook het hulplampje gebruik ik soms om 's nachts te focussen voor langere sluitertijden. Voor avonden en bij weinig licht is het zelfs niet nodig, zo goed is de autofocus. Iso 6400, 1/50 en f/2.8 focust nog steeds perfect en zonder hapering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
            Menu : persoonlijke instellingen - a8 ingebouwde hulpverlichting , daar kun je dat AF-lichtje uitzetten
            zelfs met Uit reageert de AF (ik gebruik uitsluitend de centrale) uiterst snel in donkere partijen,.. met dank aan de software upgrade
            Bedankt voor deze info Sweetly
            Staat inderdaad ook in de handleiding op blz.286, maar ik had deze nog niet ingekeken, nog geen tijd gevonden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Ik ben ook (zeer) blij dat ze een flitser erin hebben gehouden en ook het hulplampje gebruik ik soms om 's nachts te focussen voor langere sluitertijden. Voor avonden en bij weinig licht is het zelfs niet nodig, zo goed is de autofocus. Iso 6400, 1/50 en f/2.8 focust nog steeds perfect en zonder hapering.
              De hulpverlichting staat hier nu ook uit, bij mij zou dat dan zeker geen probleem mogen zijn,
              ik gebruik tegenwoordig namelijk alleen nog maar f1.4 objectieven.

Comment

Ik gebruik een Eye-Fi kaart met dit http://www.shuttersnitch.com/. Werkt perfect met de D800 ondanks tegenberichten.

Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht
                  Ik gebruik een Eye-Fi kaart met dit http://www.shuttersnitch.com/. Werkt perfect met de D800 ondanks tegenberichten.

Eric
                  Kan je dan met dat ding draadloos je Iphon gebruiken om bv. scherp te stellen en je LV te bekijken ?
                  Dat lijkt mij dan inderdaad het bekijken waard Eric.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door archi Bekijk bericht

Eric
                    Maar dat ding hangt dus niet vast aan je camera? Dat heb je dan los in je handen? Toch ook onhandig of niet?

Walter
                    D850

Comment

• Re: Nikon D800 vs D4

Kan je dan met dat ding draadloos je Iphon gebruiken om bv. scherp te stellen en je LV te bekijken ?
                      Op een smartphone van normale grote (zoals een iphone) is dit echt niet beter dan gewoon liveview. Een tablet is wel vele malen handiger doordat je dan een deftig groot scherm hebt om te beoordelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Op een smartphone van normale grote (zoals een iphone) is dit echt niet beter dan gewoon liveview. Een tablet is wel vele malen handiger doordat je dan een deftig groot scherm hebt om te beoordelen.
                        Dat weet ik, maar het gaat hem niet om het beter zijn, maar om bepaalde opnames te maken waar je normaal voor op je buik zou moeten gaan liggen,
                        zo heb je dan geen kantelbaar scherm nodig, en die smartphone heb je over het algemeen toch steeds bij je.
                        Het moet daarvoor niet draadloos zijn, mag ook met een kabeltje.
                        Nu heb ik zo een trigertrap adapter voor mijn Iphone te koppelen met een Nikon toestel, en dat werkt ook handig,
                        zo hoef je geen afstandsbediening meer te kopen, en je hebt er nog een aantal functies bij.

Comment

Nee, is enkel om de gemaakte foto's te bekijken/beoordelen. Raw op de CF en JPEG op de SD Eye-Fi kaart. Komen met een 10-tal seconden vertraging aan (afhankelijk van instelling grote of kleine jpeg) en perfect voor beoordeling scherpte, histogram, ed.

Eric

Comment

Beste Mordred

U begrijpt dus duidelijk de boodschap niet van mijn bericht en voelt zich blijkbaar persoonlijk aangevallen aangezien u zeer geïrriteerd reageert.
                            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                              Beste Mordred

U begrijpt dus duidelijk de boodschap niet van mijn bericht en voelt zich blijkbaar persoonlijk aangevallen aangezien u zeer geïrriteerd reageert.
                              Tja, en gelijk heeft Mordred, iedereen is vrij te doen en te laten wat hij wil. Trouwens iedereen zal wel een reden hebben waarom hij of zij een bepaald toestel koopt.
                              Bovendien zou anders het leven heel eentonig worden moest iedereen dezelfde idee hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                                Beste Mordred

Wedden dat ik uit jouw levenskeuzes met gemak 10 dingen kan pikken die me dom, onnodig of onnozel lijken? En wedden dat dat mij geen **** kan schelen? Laat ieder z'n eigen keus. Ook een pro die met een compact wil werken en een Facebook-profielfototrekker die graag een D800 heeft.

Comment

Working...
                                X