Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D800 vs D4

Ik heb hier al eens gezocht, maar deze heb ik nog niet gevonden.
    Dit zou mij wel eens interesseren nu ik stilaan mijn D300 van 6 jaar zou willen vervangen voor een FX camera.
    Het argument prijs evenals prof/amateur is een belangrijk onderdeel, maar ik zou het liefst louter technisch (hardwarematig/softwarematig) willen houden. Ga jullie gang maar.
    Last edited by enero; 22 maart 2013, 15:15.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Re: Nikon D800 vs D4

Ik zou het helemaal niet technisch willen houden, dat is niet meer als cijfertjes met elkaar vergelijken.

Ik denk dat het grootste verschil in het gebruik: snele onderwerpen, in moeilijke omstandigheden moeten werken, zeer slechte lichtomstandigheden, slechte weersomstandigheden enz. ->D4.

Wil je dat allemaal niet->D800 of eventueel een D600.

Amateur of pro: als jij het tegenover iemand moet verantwoorden, maakt het weinig uit of dat je baas(eventueel dus jezelf) of je partner is. Bij een pro zal het dus gewoon een rekenkundig plaatje worden en bij een amateur iets anders.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De sensor van de D800 met 36 Mpix vind ik persoonlijk voor wat betreft al mijn randappratuur wat overdreven. Ik druk ook niet zelf af en heb dus ook geen buitensporige vergrotingen te maken. Ik ben ook niet zinnens ook nog bijkomende HD's aan te schaffen aangezien ik meestal alles vrij mobiel regel met mijn MacBookPro en een TC van 2T. Kwalitatief vind ik ook nergens dat de sensor van de D4 daardoor zou moeten onder doen met die van de D800.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

waarom bij begot zo iemand die niet pro is een D4 of D800 kopen.
        Ik heb ze alle 4 goed kunnen testen en ja er zijn verschillen maar tegen dat je tegen die limieten aanloopt ben je al straf bezig.

- voor mij zijn ze allen even kwalitatief. ja er zijn verschillen maar dan ben je aan pixelpeeping aan het doen.
        - een d4 en D800 kan je niet vergelijken. zijn totaal verschillende camera's. als je dus tussen die 2 camera's twijfelt weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. Met UITZONDERING als wat je wil doen net tussen die 2 camera's valt.
        Zit je in het laatste geval koop je een D600.
        Is een full frame en je koopt er 4 voor de prijs van een D4 (ongeveer) en je hebt een overvloed aan pixels en is lichtgevoelig en weegt ook geen ton.

Om je even een voorbeeld te geven.
        Op de london fashion week liep er een canon wedstrijd voor alle fotografen (dus niet merk gebonden) voor de beste/origineelste foto.
        De short list werd afgedrukt op A2. De mooiste afgedrukte foto was deze van een D90 met een cheap ass lens.
        Alle D4/D800 waren te scherp en "te fake".
        Daar sta je dan met je dure apparatuur.
        www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
          Ik heb ze alle 4 goed kunnen testen en ja er zijn verschillen maar tegen dat je tegen die limieten aanloopt ben je al straf bezig.

- voor mij zijn ze allen even kwalitatief. ja er zijn verschillen maar dan ben je aan pixelpeeping aan het doen.
          - een d4 en D800 kan je niet vergelijken. zijn totaal verschillende camera's. als je dus tussen die 2 camera's twijfelt weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. Met UITZONDERING als wat je wil doen net tussen die 2 camera's valt.
          Zit je in het laatste geval koop je een D600.
          Is een full frame en je koopt er 4 voor de prijs van een D4 (ongeveer) en je hebt een overvloed aan pixels en is lichtgevoelig en weegt ook geen ton.

Om je even een voorbeeld te geven.
          Op de london fashion week liep er een canon wedstrijd voor alle fotografen (dus niet merk gebonden) voor de beste/origineelste foto.
          De short list werd afgedrukt op A2. De mooiste afgedrukte foto was deze van een D90 met een cheap ass lens.
          Alle D4/D800 waren te scherp en "te fake".
          Daar sta je dan met je dure apparatuur.
          Straffe taal van een "pro", enfin dat probeer ik toch af te leiden uit deze uiteenzetting.
          Ik vraag mij dan wel af waarom men in verschillende previews de beide camera's dan nogal eens naast mekaar plaatst?
          Maar volgens u is het dus volledig zinloos als non prof noch de ene noch de andere aan te schaffen.
          Last edited by enero; 22 maart 2013, 18:00.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Je hoeft geen pro te zijn om de beste camera's te kopen. Ik ken zelfs een amateur met een mediumformaatcamera dat vele malen zoveel kost als de D4 (en dan praten we nog niet over de lenzen) en dat dit puur als hobby doet. Volgens mij is er een groot verschil tussen de D800 en de D4, maar beide zijn gewoon WAW te noemen.

Grootste verschillen voor mij, na met beide ongeveer een 5-tal uren te hebben gefotografeerd (ben geen pro, meer heb wel al een goede indruk van beide toestellen):
            Body van de D4 voelt echt fantastisch aan, die van de D800 uitstekend; als je op de D800 een grip zet is deze camera wel zeer groot tov een D4.
            Autofocus is bij de D4 een beetje snappier en twijfelt nooit. (nog slechts 1x met de D800 ervaren dat hij hunte, kan bij nader inzien ook aan de lens liggen) Beide dus uitstekende autofocus.
            Files:
            - lage iso: D800 is gewoon ONGEZIEN! D4 is zeer goed.
            - hoge iso: D4 is gewoon ONGEZIEN! D800 is zeer goed. Vooral het dynamisch bereik op hoge iso van de D4 is echt fantastisch.

Handelbaarheid is wel een beetje verschillend bij deze camera's:
            Met een D800 moet je sluitersnelheid toch wel een stop sneller zijn om een zeer scherp beeld te bekomen. De D4 is hier veel lakser in en de files zien er even goed uit als de D800 als je ze naast elkaar zet op een beeldscherm (bij prints en uitvergrotingen is er wel een verschil).
            De andere technische verschillen zoals fps, buffer(is volgens mij nog steeds zeer goed bij de D800) en zo ken je wel.

Heb je de vele fps nodig en leef je gewoon op iso 6400 => 100% D4!
            Ben je eerder een macro, natuur en allround fotograaf => D800.
            Nog even een note op de files: Die vallen echt wel mee hoor. Die zijn geen 70mb groot zoals sommigen beweren, maar eerder rond de 35-45mb als je lossless compressed en hoogste bit selecteerd (er is werkelijk GEEN verschil tussen lossless compressed en uncompressed).
            De D600 is ook een goed toestel, maar de autofocus is iets minder goed in AF-C en de body is ook wat kleiner (te klein om comfortabel te zijn voor mij).

Wat stach beschrijft wil eerder zeggen dat het de fotograaf is die de resultaten maakt, niet de camera. Een camera is slechts een hulpstuk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Maar volgens u is het dus volledig zinloos als non prof noch de ene noch de andere aan te schaffen.
              Als je de vraag stelt, is het niet nodig.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Pol, eventueel een Nikon D3S, komt die niet in aanmerking?
                Een pro body, een stuk betaalbaarder en moet amper onderdoen voor de D4
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                  Huppaa, krijgen we weer zo'n zever. Heb jij niks waar je niet het optimale uit haalt, of iets dat je niet echt nodig had maar wel leuk om te hebben? Uw auto kan wellicht sneller rijden dan 120 km/u, is niet nodig. Waarom iemand begot iets duurders dan een 2pk'tje koopt is dan ook een raadsel?

Heb je geld genoeg, of heb je ervoor gespaard, dan maakt het niet uit of je een Leica M met Summicron 35mm koopt voor professionele straatfotografie of toeristenfoto's in Blankenberge. Ieder z'n eigen keus, toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Je hoeft geen pro te zijn om de beste camera's te kopen. Ik ken zelfs een amateur met een mediumformaatcamera dat vele malen zoveel kost als de D4 (en dan praten we nog niet over de lenzen) en dat dit puur als hobby doet. Volgens mij is er een groot verschil tussen de D800 en de D4, maar beide zijn gewoon WAW te noemen.

Grootste verschillen voor mij, na met beide ongeveer een 5-tal uren te hebben gefotografeerd (ben geen pro, meer heb wel al een goede indruk van beide toestellen):
                    Body van de D4 voelt echt fantastisch aan, die van de D800 uitstekend; als je op de D800 een grip zet is deze camera wel zeer groot tov een D4.
                    Autofocus is bij de D4 een beetje snappier en twijfelt nooit. (nog slechts 1x met de D800 ervaren dat hij hunte, kan bij nader inzien ook aan de lens liggen) Beide dus uitstekende autofocus.
                    Files:
                    - lage iso: D800 is gewoon ONGEZIEN! D4 is zeer goed.
                    - hoge iso: D4 is gewoon ONGEZIEN! D800 is zeer goed. Vooral het dynamisch bereik op hoge iso van de D4 is echt fantastisch.

Handelbaarheid is wel een beetje verschillend bij deze camera's:
                    Met een D800 moet je sluitersnelheid toch wel een stop sneller zijn om een zeer scherp beeld te bekomen. De D4 is hier veel lakser in en de files zien er even goed uit als de D800 als je ze naast elkaar zet op een beeldscherm (bij prints en uitvergrotingen is er wel een verschil).
                    De andere technische verschillen zoals fps, buffer(is volgens mij nog steeds zeer goed bij de D800) en zo ken je wel.

Heb je de vele fps nodig en leef je gewoon op iso 6400 => 100% D4!
                    Ben je eerder een macro, natuur en allround fotograaf => D800.
                    Nog even een note op de files: Die vallen echt wel mee hoor. Die zijn geen 70mb groot zoals sommigen beweren, maar eerder rond de 35-45mb als je lossless compressed en hoogste bit selecteerd (er is werkelijk GEEN verschil tussen lossless compressed en uncompressed).
                    De D600 is ook een goed toestel, maar de autofocus is iets minder goed in AF-C en de body is ook wat kleiner (te klein om comfortabel te zijn voor mij).

Wat stach beschrijft wil eerder zeggen dat het de fotograaf is die de resultaten maakt, niet de camera. Een camera is slechts een hulpstuk.
                    D3s doet het beter op hoge iso! staat genoeg van op't internet.

D4 als je de snelheid nodig hebt.
                    D800 als het niet uitmaakt
                    D600 als je iets ertussen in wilt
                    nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Pol, eventueel een Nikon D3S, komt die niet in aanmerking?
                      Een pro body, een stuk betaalbaarder en moet amper onderdoen voor de D4
                      Nog te krijgen Francis ?
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Nog te krijgen Francis ?
                        Enkel 2de hands, onlangs stond er eentje te koop in aangeboden van iemand die ik persoonlijk ken, betrouwbaar en misschien is die nog niet verkocht.
                        Last edited by Franciskine; 23 maart 2013, 06:05.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Enkel 2de hands, onlangs stond er eentje te koop in aangeboden van iemand die ik persoonlijk ken, betrouwbaar en misschien is die nog niet verkocht.
                          http://forum.belgiumdigital.com/show....php?p=3823120
                          Mocht ik weten wat ik vandaag weet zou ik ook voor een 2de hands D3s gegaan zijn ipv mijn huidige D800E, let wel, een prachtig toestel zonder meer maar deze D3s zou meer aan mijn noden voldoen.
                          Nu te laat uiteraard tenzij de beste man een soort ruil zou overwegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            D3s doet het beter op hoge iso! staat genoeg van op't internet.
                            Zeker niet waar hoor... Qua ruis is de D4 gelijk aan de D3s, maar het dynamisch bereik is enorm veel groter. Hierdoor zijn foto's op de D4 op 25600 iso nog bruikbaar, terwijl alles bij de D3s dichtgelopen is en de kleuren verliezen ook hun diepte. Detail is hoger op deze iso's wat ook wil zeggen dat je meer ruisreductie kan toepassen nogvoor je aan eenzelfde scherpte komt als de D3s (in-camera of in pp).

Comment

Hopelijk krijg ik hier met mijn uitspraak niet terug een hoop rommel naar mijn hoofd, zoals bij het verschijnen van de D800 .......

Ik heb twee vrienden (beroepsfotografen) die een D800 gebruiken naast een aantal andere toestellen, beiden kennen elkaar niet maar zeggen net hetzelfde,

Zij zijn tevreden van de D800, en er kunnen zéér goede beelden uitkomen, maar om een of andere reden, zitten daar opnames

tussen die om een of andere reden niet scherp zijn, onder dezelfde omstandigheden foto's maken geeft niet altijd hetzelfde resultaat,

en niemand kan verklaren hoe dat komt, maar als ze goed zijn, dan zijn ze niet te overtreffen, dat is hun bevinding, en die mannen weten echt wel

met wat ze bezig zijn.

Mijn gedacht, als het zo een zwaar toestel mag zijn, en je hebt het budget, zeker en vast een D4, of eventueel nog een D3s proberen op de kop

te tikken, de D3s is het beste toestel dat ik ooit zelf heb gehad, een D4 heb ik mogen testen, en die doet er daar op alle vlakken nog wel een schep bovenop.

Een D800 heb ik reeds een paar keer kunnen gebruiken, is een goed toestel maar toch vind ik het niet 100% betrouwbaar, op een vijftal

keer dat ik het heb gebruikt deed dat ding soms onverklaarbare dingen, zo kwam daar twee keer een zandloper op het display te staan

die dan daar enkele seconden staat voor je verder kan werken, toen ik dat zei tegen Peter zei hij dat het normaal was en dat hij dat ook soms had,

hij had reeds andere geheugenkaartjes gebruikt maar het maakte niets uit, persoonlijk vind ik het toestel soms ook wat traag, zeker als je een D3s

gewoon bent geweest, en de zoeker vind ik ook moeten onderdoen voor de D3 en D4 serie.

Comment

Working...
                              X