Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs D4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D800 vs D4

Proficiat Geert met de D800. Ik volg wel..
    Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      De sensor van de D800 met 36 Mpix vind ik persoonlijk voor wat betreft al mijn randappratuur wat overdreven. Ik druk ook niet zelf af en heb dus ook geen buitensporige vergrotingen te maken. Ik ben ook niet zinnens ook nog bijkomende HD's aan te schaffen aangezien ik meestal alles vrij mobiel regel met mijn MacBookPro en een TC van 2T. Kwalitatief vind ik ook nergens dat de sensor van de D4 daardoor zou moeten onder doen met die van de D800.
      Laat je niet afleiden door grotere formaten, om de 2jaar ofzo verdubbelt de cpu kracht van de computers.
      Ik ga weldra een andere laptop aanschaffen maar met men i3 330m en 4gb behandel ik zelfs d800 files.
      Ze vliegen wel niet om je oren maar het gaat.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hopelijk krijg ik hier met mijn uitspraak niet terug een hoop rommel naar mijn hoofd, zoals bij het verschijnen van de D800 .......

Ik heb twee vrienden (beroepsfotografen) die een D800 gebruiken naast een aantal andere toestellen, beiden kennen elkaar niet maar zeggen net hetzelfde,

Zij zijn tevreden van de D800, en er kunnen zéér goede beelden uitkomen, maar om een of andere reden, zitten daar opnames

tussen die om een of andere reden niet scherp zijn, onder dezelfde omstandigheden foto's maken geeft niet altijd hetzelfde resultaat,

en niemand kan verklaren hoe dat komt, maar als ze goed zijn, dan zijn ze niet te overtreffen, dat is hun bevinding, en die mannen weten echt wel

met wat ze bezig zijn.

Mijn gedacht, als het zo een zwaar toestel mag zijn, en je hebt het budget, zeker en vast een D4, of eventueel nog een D3s proberen op de kop

te tikken, de D3s is het beste toestel dat ik ooit zelf heb gehad, een D4 heb ik mogen testen, en die doet er daar op alle vlakken nog wel een schep bovenop.

Een D800 heb ik reeds een paar keer kunnen gebruiken, is een goed toestel maar toch vind ik het niet 100% betrouwbaar, op een vijftal

keer dat ik het heb gebruikt deed dat ding soms onverklaarbare dingen, zo kwam daar twee keer een zandloper op het display te staan

die dan daar enkele seconden staat voor je verder kan werken, toen ik dat zei tegen Peter zei hij dat het normaal was en dat hij dat ook soms had,

hij had reeds andere geheugenkaartjes gebruikt maar het maakte niets uit, persoonlijk vind ik het toestel soms ook wat traag, zeker als je een D3s

gewoon bent geweest, en de zoeker vind ik ook moeten onderdoen voor de D3 en D4 serie.
      Snelheid van de d800 hab ik nog niet ondervonden als een probleem MAAR ik schoot ook niks van sport ofzo.
      Dus kan best zijn dat het voor snelle 'snappers' wel te traag is.
      Het is wel zo dat de d800 voor mij onvoorspelbaar was in zake AF in frequente omstandigheden , maar dit is
      opgelost sinds procirep hem onderhanden nam............ ik weet het het mag normaal niet , maar ik denk dat er zo VEEL d800
      circuleren met niet volledig op punt staande AF, misschien hebben je kennissen daar last mee?

Het enig dat ik er nu nog aan heb is dat de WB soms onvoorspelbaar reageert op A stand.

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
      waarom bij begot zo iemand die niet pro is een D4 of D800 kopen.
      Ik heb ze alle 4 goed kunnen testen en ja er zijn verschillen maar tegen dat je tegen die limieten aanloopt ben je al straf bezig.

- voor mij zijn ze allen even kwalitatief. ja er zijn verschillen maar dan ben je aan pixelpeeping aan het doen.
      - een d4 en D800 kan je niet vergelijken. zijn totaal verschillende camera's. als je dus tussen die 2 camera's twijfelt weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. Met UITZONDERING als wat je wil doen net tussen die 2 camera's valt.
      Zit je in het laatste geval koop je een D600.
      Is een full frame en je koopt er 4 voor de prijs van een D4 (ongeveer) en je hebt een overvloed aan pixels en is lichtgevoelig en weegt ook geen ton.

Om je even een voorbeeld te geven.
      Op de london fashion week liep er een canon wedstrijd voor alle fotografen (dus niet merk gebonden) voor de beste/origineelste foto.
      De short list werd afgedrukt op A2. De mooiste afgedrukte foto was deze van een D90 met een cheap ass lens.
      Alle D4/D800 waren te scherp en "te fake".
      Daar sta je dan met je dure apparatuur.
      Pfff, eerst wilde ik hier niet op reageren maar ik kan het niet laten
      WAT EEN FLAUWE ZEVER IS ME DAT ! ! !
      pfff welke bekrompe gedachten dat sommige mensen hier soms toch hebben....
      Met welke auto rijdt U rond ? Een bak van 30k +? of een kleine 2dehandsje van 5k ?
      Rookt u? 1pakje per dag? Hoeveel is dat per jaar?
      Of drinkt u regelmatig een pintje op cafe? Gaat U uit eten? Welke sport beoefent U ?
      Hopelijk doet u niks van deze dingen en wandelt U naar Uw werk ! ! !

Wat maakt het nu een f*** uit waar iemand geld aan wil geven? Er zijn zelfs nog pakke duurdere hobby's dan dit hoor.

"Zit je in het laatste geval koop je een D600."
      Kan best waar zijn ik bezit geen d600 maar ik had wel een D90, D300 en nu D800
      Ik kan je zeggen dat het gebruiksgemak en kwaliteit van een D300 pakken maar dan ook pakken hoger lag dan die van de D90.
      Idem over het verschil tussen een D300 en D800.
      Ik geef grof toe dat ik geen 36mpixel nodig heb, maar ik ziet het zeker niet als een minpunt.
      Toen de eerste digicam uitkwam was iedereen zot van de 1 a 3 Mp en wat zou je nu begot doen met 10mp ???
      Die discussie woedt al jaren en heeft totaal geen nut.
      Heb ik een D800 nodig ? Neen.
      Is het handig ? Ja begot, maar je moet er tijd insteken want het is duidelijk geen makkelijke camera.
      Ben ik professioneel ? Neen, en toch heb ik hem aangeschaft...........maar ik rook dan weer niet

Ahja en nu heb ik er ook niet de echte cheapass lenzen opstaan (maar ook geen 24mm nikkor f1.4g )dus men foto's zullen wel crap zijn en daar sta ik nu met men
      materiaal.............

Fotomateriaal koop je uit liefde voor het 'vak' en als iemand zich goed voelt als ie met zijn smartphone fotografeert of een grote witte canontoeter omgebouwd op een mediumformaat camera,maakt me dat geen reet uit als hij/zij zich maar amuseert !
      anders is het altijd zonde van het geld, ook als je maar een wegwerpcamera had gekocht.
      Last edited by Mordred; 22 april 2013, 21:20.
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

Comment

Wie zegt hier dat een D800 niet voor sport is? (die kat loopt de trap op in 0.5s)
        Zelfs op 100% haarscherp.
        En de 2 ervoor:

Dat is ongeveer iso 1600 (iso 400 en 2 stops gepusht in post omdat ik iets anders aan het fotograferen was op het moment dat ik dit zag aankomen )
        Last edited by playerofwar; 23 april 2013, 12:25.

Comment

Toegegeven dat de D800 toch wel wat in zijn mars heeft, hier een eigen testje, gisteren gemaakt in de schaduw met de gewone D800.
          Gebruikt objectief 24mm f1.4 AF-s
          Opnamegegevens 1/100 sec. / diafragma f6.3 / ISO100. basisbestand RAW, licht opgescherpt in Nikon Capture NX2.

100 % crop.

Waar zijn de afbeeldingen gebleven:ik had ze graag gezien.
          Wat bedoelt u met licht opgescherpt, met hoeveel procent. Ik heb sinds kort ook de D800 en ik verscherp ze afhankelijk van het contrast tussen de 40 en 50 procent in Nikon Capture NX2.

Comment

Na mijn reactie met citaat worden de foto's wel zichtbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Waar zijn de afbeeldingen gebleven:ik had ze graag gezien.
              Wat bedoelt u met licht opgescherpt, met hoeveel procent. Ik heb sinds kort ook de D800 en ik verscherp ze afhankelijk van het contrast tussen de 40 en 50 procent in Nikon Capture NX2.
              Ik weet niet wat er gaande is met het linken naar dropbox, ik kreeg ze eerst ook moeilijk te zien, dan werkte het plots wel, maar blijkbaar zijn er nog mensen
              die niets zien

Wat betreft dat verscherpen, foto's in # 63 zijn in capture NX2 met 40% verscherpt, deze in # 70 helemaal niets
              bij mijn D700 mag/moet je gerust 60 à 70% verscherpen in je RAW bestand, daar zit dus een groot verschil in, dat waarschijnlijk
              te maken heeft met de grote pixeldichtheid van de 36MP sensor van de D800.
              Ik heb hier gisteren als proef een afdruk van 190cm gemaakt, die nog perfect is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                ...

Pfff, eerst wilde ik hier niet op reageren maar ik kan het niet laten
                WAT EEN FLAUWE ZEVER IS ME DAT ! ! !
                pfff welke bekrompe gedachten dat sommige mensen hier soms toch hebben....
                Met welke auto rijdt U rond ? Een bak van 30k +? of een kleine 2dehandsje van 5k ?
                Rookt u? 1pakje per dag? Hoeveel is dat per jaar?
                Of drinkt u regelmatig een pintje op cafe? Gaat U uit eten? Welke sport beoefent U ?
                Hopelijk doet u niks van deze dingen en wandelt U naar Uw werk ! ! !

Wat maakt het nu een f*** uit waar iemand geld aan wil geven? Er zijn zelfs nog pakke duurdere hobby's dan dit hoor.

.
                Denk dat jij hier de "boodschap" mogelijk misverstaat !?

Ik lees hier niet zozeer een "bekrompen gedachte" maar eerder een goede raad .... dat je zeker geen topmodel moet kopen en dierbare Euro's moet spenderen om prachtige foto's te maken.

... toptechnologie helpt je maar kan je ook "hinderen" ...

Uiteraard aan de koper, maar voor sommige is het mogelijk "overkill"
                Groetjes

Lukathi

Comment

Proficiat Geert met je aankoop !
                  Je zal het je echt niet beklagen; ik was aanvankelijk ook wat terughoudend om de overstap van mijn zo vertrouwde D700 (heb hem trouwens niet weggedaan) naar D800 te zetten. Maar als ik zie wat dit duivels gerief allemaal kan, het blijft mij gewoonweg verbazen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt Roland,

ik kon daar pas mijn voorbeelden niet linken via Dropbox.
                    Ik lees dat hier nu pas. Proficiat met je D800 Geert, je zal zien, je gaat het je geen moment beklagen!

Walter
                    D850

Comment

Ik weet niet wat er gaande is met het linken naar dropbox, ik kreeg ze eerst ook moeilijk te zien, dan werkte het plots wel, maar blijkbaar zijn er nog mensen
                      die niets zien

Wat betreft dat verscherpen, foto's in # 63 zijn in capture NX2 met 40% verscherpt, deze in # 70 helemaal niets
                      bij mijn D700 mag/moet je gerust 60 à 70% verscherpen in je RAW bestand, daar zit dus een groot verschil in, dat waarschijnlijk
                      te maken heeft met de grote pixeldichtheid van de 36MP sensor van de D800.
                      Ik heb hier gisteren als proef een afdruk van 190cm gemaakt, die nog perfect is.
                      Ik had verwacht dat het Halo effect bij de D800 door technische vooruitgang in die jaren minder zou zijn dan bij de D200 maar deze is minstens even sterk. Ik ben blij dat ik uw foto´s zie, dan weet ik dat het niet aan mij of mijn camera ligt.
                      Nu zie ja dat fenomeen bij alle digitale fotografie en video, zelfs bij hoogwaardige broadcasting apparatuur op TV en als je er oplet wordt het hinderlijk. Kennelijk is er nog steeds niet een slimmerik die hier een technische oplossing voor uitgevonden heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht

Wie zegt hier dat een D800 niet voor sport is? (die kat loopt de trap op in 0.5s)
                        Zelfs op 100% haarscherp.
                        En de 2 ervoor:

Dat is ongeveer iso 1600 (iso 400 en 2 stops gepusht in post omdat ik iets anders aan het fotograferen was op het moment dat ik dit zag aankomen )
                        Zie ik hier een blauWzweem die te maken heeft met de witbalans ?
                        Last edited by enero; 23 april 2013, 11:13.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

WB stond op 5000 en de trappen zijn ook redelijk blauw, zal ze updaten voor jouw . (had er geen veranderingen aan gemaakt behalve het verticaal zetten van de bovenste)
                          Is inderdaad beter, merci! Het ziet er nog wat energieker uit met wat te warm.
                          Last edited by playerofwar; 23 april 2013, 12:26.

Comment

WB stond op 5000 en de trappen zijn ook redelijk blauw, zal ze updaten voor jouw . (had er geen veranderingen aan gemaakt behalve het verticaal zetten van de bovenste.
                            Je hoeft dit niet te doen. Hiermee weet ik immers genoeg. Bedankt.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Je hoeft dit niet te doen. Hiermee weet ik immers genoeg. Bedankt.
                              Toch gedaan .

Comment

Toch gedaan .
                                Dit is inderdaad heel wat anders. Maar het blijft, vooral dan bij de twee laatste, nog een beetje blauw steen. Maar geen probleem, dit is niet de essentie en het is tenslotte ook "blauwsteen" hé.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X