Waar halen jullie die Kentmere? Zou ook liefst zw trekken, ben niet echt een fan van de boven iso-100 kleuren op film.
Ik heb hier nog 5 kleurrolletjes Iso 200 liggen van mijn mama, vervaldata zitten tussen 2006 en 2008, bewaard in een gewone kast. Kan ik deze nog gebruiken? In die camera van 1961 zit er nog een filmrolletje dat halverwege zit (ongeveer), het is waarschijnlijk uit 1982, want dan heeft mijn opa de AE-1 program gekocht. Valt dit rolletje nog te ontwikkelen? (ben zoooo benieuwd naar wat erop staat)
ik haal mijn films bij guy meurs in diest. En ik ben bezig met een eigen webshopje, met als favoriet natuurlijk KENTMERE papier en film
200 iso kleur nog niet langer vervallen dan dat? dat komt wel goed!!! zwart-wit filmpje uit 1982? kans is groot dat het contrast dan erg laag wordt. Maar iets langer ontwikkelen dan moet lost dan veel op!! maar vaak zijn er nog zeker bruikbare beelden uit te halen na gewone ontwikkeling ook hoor!!
De gustibus et coloribus non est disputandum
Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes
ik haal mijn films bij guy meurs in diest. En ik ben bezig met een eigen webshopje, met als favoriet natuurlijk KENTMERE papier en film
200 iso kleur nog niet langer vervallen dan dat? dat komt wel goed!!! zwart-wit filmpje uit 1982? kans is groot dat het contrast dan erg laag wordt. Maar iets langer ontwikkelen dan moet lost dan veel op!! maar vaak zijn er nog zeker bruikbare beelden uit te halen na gewone ontwikkeling ook hoor!!
Bedankt ! Ik was al bang dat het niet meer te redden ging zijn.
AE-1 ben ik in de tijd mee begonnen, een fantastisch toestel Mijn dochter fotografeerd momenteel met een EOS5 met Ilford 400 Iso filmpjes (Z/W), deze gebruiken ze in de kunstacademie voor de opleiding Ontwikkelen doen ze ook zelf, en via het net inmiddels heel wat spullen gevonden om zelf een doka te maken in de kelder
Ik heb ook eens een paar rolletjes vervallen kleurenfilm gebruikt, maar die kwamen zo goed als blanco terug. Er viel geen foto uit te redden. Dus persoonlijk zou ik dat niet meer doen. Tenzij het foto's zijn die je elke dag opnieuw kan gaan schieten in het park ofzo...
FLICKRPHOTOSTREAM
Just try to comprehend that which you'll never comprehend
Ik heb ook eens een paar rolletjes vervallen kleurenfilm gebruikt, maar die kwamen zo goed als blanco terug. Er viel geen foto uit te redden. Dus persoonlijk zou ik dat niet meer doen. Tenzij het foto's zijn die je elke dag opnieuw kan gaan schieten in het park ofzo...
hoelang vervallen? en nog belangrijker. Hoe bewaard? in het handschoenkastje van de auto is geen goed idee op een warme (zomer) en koude (winter) zolder is ook geen goed idee... anders: meestal heeft kleur weinig last van veroudering. (op kleurenshift na...) maar geheel blanco?? amaai... pech gehad!!
zal wel meer aan de ontwikkeling gelegen hebben dan het feit dat de rolletjes vervallen waren...
fotografen vertellen dit foefje graag om de problemen bij een ander te leggen.
Ok, heb een (gratis) zw filmrolletje kunnen bemachtigen bij de lokale fotograaf (wel uit 2006 ). Is een iso 400, instellen op iso 200?
Dat kleurenfilmpje heb ik laten ontwikkelen (schatting 16-17 euro voor 24 foto's, is dat normaal?).
Ok, heb een (gratis) zw filmrolletje kunnen bemachtigen bij de lokale fotograaf (wel uit 2006 ). Is een iso 400, instellen op iso 200?
Dat kleurenfilmpje heb ik laten ontwikkelen (schatting 16-17 euro voor 24 foto's, is dat normaal?).
da's wel veel!! als het maar "om te spelen" is doe je kleurenfilm dan binnen bij de colruyt, ik dacht 5 euro voor ontwikkelen en afdrukken. Kan ook 7.5 zijn... in elk geval een pak minder dan 17 euro!!!
dat zwart-wit filmpje? als het altijd koel bewaard gebleven is zal het best wel OK zijn, belicht dan maar op iso 320 dat zal dichter aanleunen bij zijn "echte" iso waarde.
Welk "merk" is het?
Ilford hp5 plus staat op de verpakking , hij vertelde me dat ik beter iso 200 selecteer. Deze fotograaf vraagt 57 cent per foto (waar ik dat filmpje vandaan haal dus), dat leek me al redelijker... Maar 5 euro? wat voor kwaliteit krijg je dan? Waarschijnlijk dan zo snel door een machine of zo (ken er letterlijk niets van, sorry als dat allemaal niet kan of zo ).
bij zwart wit hoef je niet echt naar de houdbaarheidsdatum te kijken...
en snel door een machine is de meest consistente manieren om kleur te ontwikkelen, al moet de persoon die de film laad natuurlijk wel het juiste procedé instellen en de juiste iso waarden,...
Oorspronkelijk geplaatst door MoFoPicturesBekijk bericht
zal wel meer aan de ontwikkeling gelegen hebben dan het feit dat de rolletjes vervallen waren...
fotografen vertellen dit foefje graag om de problemen bij een ander te leggen.
groeten,
Ruben
Laten ontwikkelen bij Grobet.......Ik denk dat ze daar wel weten waar ze mee bezig zijn
Die waren wel al een jaar of 10 vervallen
FLICKRPHOTOSTREAM
Just try to comprehend that which you'll never comprehend
Comment