Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D? of Nikon 1 J3?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D? of Nikon 1 J3?

    M'n D90 heeft na 4 jaar intensief gebruik praktisch de geest gegeven. Er is momenteel zoveel op de markt dat heel wat reviews lezen nog geen duidelijkheid heeft gebracht. Er zit een opvolger voor de D7000 aan te komen maar daar heb ik geen interesse in. Mijn oog valt momenteel op de Nikon 1 J3 als handige reisgezel voor uitstapjes maar ook op vakantie of buiten in de tuin. Vooral de hoge fps & snelle autofocus spreken me aan om de actie van de 2 kids (en binnenkort ook opgroeiende boxer pup) vast te leggen. Alleen, soms crop ik al eens foto's en vraag ik me af of dat bij de 1 geen problemen gaat geven. Aan de andere kant is er ook de D7000 zelf (opnieuw) of een D5200 maar ik twijfel, gezien de booming business van smartphone fotografie, of zo'n bulky camera nog wel aan mij besteed is (no offense). Ik heb al een tijdje geleden met dit dilemma geworsteld maar nu is echt wel het moment gekomen om hem te vervangen.

    Vermits er praktisch nog geen reviews zijn over de Nikon 1 J3, iemand advies of tips in die richting?

    Thanks.

  • #2
    Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

    In deze is er bij nikon een groot verschil tussen DSLR's en de systeemcamera Nikon 1. De meeste merken werken in hun systeemcamera's met een APS-C formaat sensor waar nikon voor de Nikon 1 reeks teruggrijpt naar een kleinere sensor. Waar de cropfactor van een Dx-sensor 1.5 is is dit bij een Nikon 1 zelfs 2.7.
    Dit heeft wel wat gevolgen voor zaken zoals scherptediepte en dergelijke. In hoevere is dit natuurlijk belangrijk.

    Ook als je al enkele lenzen of accessoires hebt van de D90 is het mss raadzamer om opnieuw voor en dslr te kiezen zodat je deze kunt blijven gebruiken...
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

      Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
      M'n D90 heeft na 4 jaar intensief gebruik praktisch de geest gegeven.
      Wat heb jij daar dan mee gedaan
      Krijg al schrik hoe ik mijn toestel gebruik dat die morgen de geest geeft


      Blijkbaar al een tijdje dat je niet weet
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

        Er schijnt een lens adapter te zijn om je objectieven te kunnen blijven te gebruIken.

        Vriendelijk groet ,
        Jessey

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

          Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
          Er schijnt een lens adapter te zijn om je objectieven te kunnen blijven te gebruIken.

          Vriendelijk groet ,
          Jessey
          Jep: echt fantastisch voor telelenzen (als je die hebt). Maakt van een 70-200; een 190-540.
          En waarom koop je geen V1/2? Dit lijkt me nog beter om de overgang van dslr naar iets kleiner op te vangen, want je blijft de controls van een dslr behouden.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

            Mijn 120-400 wordt dan 324-1080

            Ik heb op youtube een filmpje gezien nikon 1 +500mm die werdt opeens 1350mm d.m.v. De cropfactor

            Vriendelijk groet ,
            Jessey

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

              Wat heb jij daar dan mee gedaan
              Krijg al schrik hoe ik mijn toestel gebruik dat die morgen de geest geeft
              Mijn D90 is vroeger 2x binnen geweest onder garantie ter reparatie van de flitser. Het probleem is recent weer opgedoken met als gevolg dat hij niet altijd meer flitst en vreemd genoeg ook niet meer doorgeeft aan de speedlight. Soms heeft hij het wel, dan weer niet. Vervelend. Ander puntje is dat hij soms niet meer wil focussen (onafhankelijk van de lens), effe resetten en dat is opgelost maar ook daar, vervelend :-).

              Blijkbaar al een tijdje dat je niet weet
              Daarom zet ik ook "opnieuw" achter D7000.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                En waarom koop je geen V1/2? Dit lijkt me nog beter om de overgang van dslr naar iets kleiner op te vangen, want je blijft de controls van een dslr behouden.
                De specs van de V1 net eens bekeken, had die een beetje links laten liggen vermits je daar niet zoveel over leest eigenlijk...maar wow net filmpje gezien op youtube en zeker een alternatief! Thanks voor de suggestie!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jessey Bekijk bericht
                  Mijn 120-400 wordt dan 324-1080

                  Ik heb op youtube een filmpje gezien nikon 1 +500mm die werdt opeens 1350mm d.m.v. De cropfactor

                  Vriendelijk groet ,
                  Jessey
                  De vraag is wat dat met de kwaliteit doet ... je gebruikt namelijk alleen een heel klein deel van je lens op een sensor met veel MP...
                  Lensfoutjes worden uitvergroot.
                  Nikon shooter - Samyang fan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                    De vraag is wat dat met de kwaliteit doet ... je gebruikt namelijk alleen een heel klein deel van je lens op een sensor met veel MP...
                    Lensfoutjes worden uitvergroot.
                    Als ik het filmpje goed heb begrepen zou je geen kwaliteits verlies hrbben maar ik ga even op zoek maar het filmpje

                    Vriendelijk groet ,
                    Jessey

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                      Vooral de hoge fps & snelle autofocus spreken me aan om de actie van de 2 kids (en binnenkort ook opgroeiende boxer pup) vast te leggen
                      Denk er dan wel aan dat je bij die heel hoge framerate's AF en belichtingsmeting hebt op de eerste foto,waarna hij gelockt wordt en dan ook maar een halve of 1 sec kunt trekken tot de buffer vol zit.
                      Daarna moeten ze een tijdje wegschrijven.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                        De vraag is wat dat met de kwaliteit doet ... je gebruikt namelijk alleen een heel klein deel van je lens op een sensor met veel MP...
                        Lensfoutjes worden uitvergroot.
                        Als je lenzen scherp genoeg zijn of een stop afgestopt, kan je hiermee enorme voordelen bekomen met uitstekende kwaliteit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                          De J3 heeft geen zoeker, dus je moet op het schermpje kijken tijdens het fotograferen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                            De J3 heeft geen zoeker, dus je moet op het schermpje kijken tijdens het fotograferen.
                            Dat is waar. En ik had daar schrik voor. Want niet meer gedaan sedert mijn
                            Nikon Coolpix 700. Een eeuwigheid geleden dus. Maar het valt mee. Ik vind
                            het zelfs fijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D? of Nikon 1 J3?

                              de V1 is nu belachelijk goedkoop, 269,- wit of zwart bij kamera-express, enige nadeel (of voordeel) is geen ingebouwde flitser, wel betere accu, iets groter, zoals gezegd ingebouwde zoeker (is handiger en stabieler bij telelenzen), mechanische sluiter tov elektronische sluiter, verder qua beeldweergave zelfde sensor.
                              Ook de accesoires zijn lekker goedkoop, tasje a 19,- grip enz...
                              Dus als je kunt leven zonder ingebouwde flitser (misser van jewelste van Nikon) dan zou ik absoluut voor de V1 gaan.
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment

                              Working...
                              X