Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste ervaringen 70-300 DO

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

De foto van de doos (op één seconde !) overtuigt mij dat de IS inderdaad heel goed werkt.

Maar deze bovenstaande shots (en ook de eend) overtuigen me eerlijk gezegd veel minder. Bij de baksteen shot zijn daar drie redenen voor:
    1) full tele. Geen enkele zoomlens presteert optimaal op zijn uitersten (je neemt ook je mmeste shots gelukkig niet op full tele)
    2) De Tamron 1.4TC ertussen. Heeft zéker een negatief effect!
    3) Het glasraam ertussen. Weet niet wat dat doet met de autofocus en zo...

Ik zou wel eens een écht baksteen shot willen zien...
    -zonder glasraam ertussen
    -zonder gebruik van teleconvertor
    -op zo'n 250-270mm
    -op statief (zodat je handshake uitsluit)
    http://www.theafricabug.com

Comment

Originally posted by Kevlar

Bweuk! Nie goe bezig, Kev.
      Als het een troost mag zijn, het lijkt een beetje op bewegingsonscherpte, of toch meer dan softness alleen. Wat we niet zien, is de afstand tussen jou en de muur. Als dat ergens in de buurt van minimale focusafstand ligt, kan dat ook meespelen. Tele's zijn gemaakt om optimaal te presteren op ettelijke meters afstand, en van heel dichtbij is de focusprecisie vaak ondermaats. Dat zie je dan zeker wijd open.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Originally posted by Pieter G.
        [br
        Bweuk! Nie goe bezig, Kev.
        Als het een troost mag zijn, het lijkt een beetje op bewegingsonscherpte, of toch meer dan softness alleen. Wat we niet zien, is de afstand tussen jou en de muur. Als dat ergens in de buurt van minimale focusafstand ligt, kan dat ook meespelen. Tele's zijn gemaakt om optimaal te presteren op ettelijke meters afstand, en van heel dichtbij is de focusprecisie vaak ondermaats. Dat zie je dan zeker wijd open.
        Ja slecht he. Het is zeker bewegingsonscherpte maar ook softness hoor want met de TC erop verlies je nog wat scherpte. De afstand is laat ons zeggen 10 meter. Er zit een straat tussen en en wat voortuintjes. Ik ben gewoon eigenlijk aan het zien wat ik kan proberen want tijdens mijn vakantie wil ik wel weten wat de moeite waard is om te proberen en wat niet. Ik was wel verbaasd dat de focus nog goed werkte. Op een klein iets focussen met daarachter de lucht was moeilijk en ik kreeg niet direkt een lock maar die muur was helemaal geen probleem.

Ik vrees wel dat ik de mensen zit te vervelen met mijn idiote testjes maar kom je moet het niet lezen he. Ik zou misschien beter nu eens wat deftige foto's posten met deze lens . Nu ja die kan je op de links vinden he.

Comment

Originally posted by Jochen
          De foto van de doos (op één seconde !) overtuigt mij dat de IS inderdaad heel goed werkt.

Maar deze bovenstaande shots (en ook de eend) overtuigen me eerlijk gezegd veel minder. Bij de baksteen shot zijn daar drie redenen voor:
          1) full tele. Geen enkele zoomlens presteert optimaal op zijn uitersten (je neemt ook je mmeste shots gelukkig niet op full tele)
          2) De Tamron 1.4TC ertussen. Heeft zéker een negatief effect!
          3) Het glasraam ertussen. Weet niet wat dat doet met de autofocus en zo...

Ik zou wel eens een écht baksteen shot willen zien...
          -zonder glasraam ertussen
          -zonder gebruik van teleconvertor
          -op zo'n 250-270mm
          -op statief (zodat je handshake uitsluit)

Ga de blindtest eens doen Jochen die ik hierboven al eens vermeld heb. Daar heb je een vergelijking tussen verschillende lenzen op dezelfde focal length en diafragma (Do steeds wijd open). Focus zit op een bakstenen schoorsteen. Maar als je echt wil zet ik mijn raam eens open en haal ik TC eruit. Dan nog effe mijn statief monteren en hopla.

Comment

Ga de blindtest eens doen Jochen die ik hierboven al eens vermeld heb. Daar heb je een vergelijking tussen verschillende lenzen op dezelfde focal length en diafragma (Do steeds wijd open). Focus zit op een bakstenen schoorsteen. Maar als je echt wil zet ik mijn raam eens open en haal ik TC eruit. Dan nog effe mijn statief monteren en hopla.
            Doén Kev! Ik wil weten wat JOUW DO lens presteert!

Comment

Doén Kev! Ik wil weten wat JOUW DO lens presteert!
              LOL het zal ten vroegste voor morgen zijn want ik zal daar vandaag geen tijd meer voor hebben

Comment

LOL het zal ten vroegste voor morgen zijn want ik zal daar vandaag geen tijd meer voor hebben
                Zwak...

Pieter
                --

Comment

Ik was van plan om ooit nog eens een 100-400L te kopen, maar als die 70-300 DO met TC goed werkt, dan zou dat voor mij een betere keuze zijn. Die 70-300 is zelfs kleiner dan mijn 75-300 (zonder IS). En omdat ik meestal met de motor onderweg ben, is die 100-400L toch wat te groot en te zwaar om mee te sleuren.
                  Maar dan moet de AF nog snel werken met een TC 1,4 erbij, want die zou dan ook af en toe moeten dienen om foto's te trekken op het circuit van Zolder.
                  Maar dan wordt de totaalprijs (70-300DO + TC1,4) al bijna even hoog als die van een 100-400L. Het is dus weer niet zo gemakkelijk kiezen. Een 100-400L zal op 400mm ook wel beter presteren dan een 70-300DO + TC1,4.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Hier kan je er ook testfotookes van zien:http://www.dutchphotozone.nl/viewtopic.php?t=6467&sid=8c7ca6082e06b528b5ee87cde 7dfa1de en de meesten zijn er niet echt kapot van.Vooral dat dreamy effect spreekt de meesten niet aan.
                    Danny's Photosite

Comment

Originally posted by Black B@ndit
                      Ik was van plan om ooit nog eens een 100-400L te kopen, maar als die 70-300 DO met TC goed werkt, dan zou dat voor mij een betere keuze zijn. Die 70-300 is zelfs kleiner dan mijn 75-300 (zonder IS). En omdat ik meestal met de motor onderweg ben, is die 100-400L toch wat te groot en te zwaar om mee te sleuren.
                      Maar dan moet de AF nog snel werken met een TC 1,4 erbij, want die zou dan ook af en toe moeten dienen om foto's te trekken op het circuit van Zolder.
                      Maar dan wordt de totaalprijs (70-300DO + TC1,4) al bijna even hoog als die van een 100-400L. Het is dus weer niet zo gemakkelijk kiezen. Een 100-400L zal op 400mm ook wel beter presteren dan een 70-300DO + TC1,4.
                      Als je van deze lens echt wilt dat ze met een TC snel genoeg focust om jouw tegemoetkomende auto's op zolder te kunnen volgen dan zou ik ze niet kopen. Ik heb dat nog niet kunnen testen maar vermits je met TC boven F5.6 zit is de kans te groot dat dit niet zou lukken. Zonder TC is er geen probleem en focust ze zeer snel.

De 100-400 L zal mijn inziens optisch ook beter zijn dan deze lens. Heb geen 100-400 dus kan dit niet testen. Als je deze lens koopt moet je het doen voor de totale package(features, gewicht, grote en optische kwaliteit) en niet enkel voor het optische gedeelte. Want voor de prijs dat ze kost kan je zeker optisch betere lenzen vinden. Anderzijds zou ik deze lenzen niet altijd meesleuren en ga ik met deze lens dus foto's maken die ik met die andere nooit zou maken. En voor postings op het web of zelfs al redelijk grote prints ga je het verschil nooit zien. Daar ligt het voordeel van deze lens tov alle anderen. Alleen jij kan beslissen of het dat voor jou waard is.

Comment

Originally posted by roadrunner
                        Hier kan je er ook testfotookes van zien:http://www.dutchphotozone.nl/viewtopic.php?t=6467&sid=8c7ca6082e06b528b5ee87cde 7dfa1de en de meesten zijn er niet echt kapot van.Vooral dat dreamy effect spreekt de meesten niet aan.
                        Ja de meesten zouden willen dat ze beter is dan de L lenzen wat gewoonweg niet kan en gaan puur voor het optische gedeelte en vergeten de handigheid van deze lens. Ik snap wel niet waarom deze mensen eigenlijk nog zooms gebruiken want als enkel optisch belangrijk is ben je veel beter af met enkel primes. Wat je met je 300F4 zeker ook al gemerkt hebt.

Dat dreamy effect ben ik tot nu toe nog maar 1 keer tegengekomen en dat was in een foto waar ik gewoonweg niets in focus had want ik stond te dichtbij. Anderen lijken het wel vaker tegen te komen. Ik heb tot nu toe nog wel niet echt foto's kunnen gaan nemen met deze lens dus dat kan nog komen. Maar ik hou jullie op de hoogte.

Comment

Hey Kev,

Waar blijft die bakstenen muur "zonder TC en glasraam"?

We zijn curieus hoor! Er is veel interesse in deze lens.

Comment

Hey Kev,

Waar blijft die bakstenen muur "zonder TC en glasraam"?

We zijn curieus hoor! Er is veel interesse in deze lens.
                            Doeme ik ben er nog niet aan begonnen.

Ik heb alleen schrik dat mijn buren mij maar ne rare gaan vinden dat ik foto's van de bakstenen van hun huis sta te nemen

Comment

[QUOTE] Originally posted by Kevlar
                              Hey Kev,

Ik heb alleen schrik dat mijn buren mij maar ne rare gaan vinden dat ik foto's van de bakstenen van hun huis sta te nemen
                              Waarschijnlijk vinden ze dat zo ook al,dus veel verschil zal dat niet maken zeker
                              Danny's Photosite

Comment

Ga eens in de tuin van uw buren staan en trek uw eigen bakstenen... Benieuwd wat ze daarvan gaan vinden.
                                Pieter
                                --

Comment

Working...
                                X