Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D naast de 550D aankopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 7D naast de 550D aankopen?

Je kunt in plaats van de M-stand ook de P-stand gebruiken waar je al één en ander zelf kunt bepalen. Wanneer je dan een beetje meer tijd kunt spenderen kun je de AV, de TV en de M-stand proberen.
    Ik zou ook gaan voor één punt met uitbreiding. En hoge snelheid is heel vlug hoor, doe ik zelden. Ik hou het meestal op trage snelheid.

De 7D is het waard om een paar avonden door te brengen met body en handleiding in je handen.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Heb het toestel ondertussen in mijn bezit en heb al wat met de instellingen zitten prutsen. Morgen echt trekken in de sportlessen. Zal wel zien hoe dat loopt.
      Bedankt voor alle tips. Ik blijf ze allemaal gretig lezen :-)
      Canon EOS 550D en 7D met 18-55mm, 85mm, 17-85mm en 70-200mm 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Ik heb bij vroegere toestellen (350D en 50D) wel telkens naast de handleiding (NL in de cameratas, E versie als pdf op mijn Mac) een boek gekocht zoals "Beter fotograferen met je xxxD" of zoiets. Daarin vind je toch zaken die niet zo vlotjes in de manual terug te vinden zijn. Voor de 7D heb ik nooit zo'n boek gekocht (eigenlijk niet meer gezocht; intussen weet ik immers veel meer af van dSLRs en hoe ermee om te gaan). Dus ik weet niet eens of er iets dergelijks bestaat voor de 7D.
        Die bestaat niet voor de 7D. Wat wel een interessant naslagwerk is '7D: from snapshots to great shots' van Nicole S. Young.
        Maar de handleiding is natuurlijk ook bijzonder interessant.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Bedankt voor die boekentip, Philippe. En wat de manual betreft: uiteraard. Alleen zit ik tegenwoordig meer in de v.2.0 digitaal te bladeren dan het wat oudere handboek nog vast te nemen. Heb v.2.0 dan ook op mijn iPad staan.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Vandaag dus gaan testen. De gasten hadden hoogspringen. In de sporthal met het slechtst mogelijke licht: TL-lampen en daar nog vuile koepels boven die wat vertroebeld daglicht binnenlaten.
            Kunnen jullie wat tips geven want echt scherp zijn ze niet...

Comment

Bij deze zie je echt dat het niet goed lukt. Ben niet te dichtbij gaan staan omdat dat op een turnwedstrijd ook niet lukt.
              Op zich is de foto wel leuk omdat de leerling zo'n gezicht trekt... maar hij is nu eenmaal onscherp hè.
              Wat raden jullie aan?

Comment

Jouw foto's bevatten geen exif-gegevens, zodat we niet kunnen nagaan of je sluitertijd nu eenmaal hoog genoeg ligt.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Dit zijn de gegevens:
                  ISO 3200
                  115 mm en tweede op 110mm
                  2.8
                  1/320

Comment

Heb via beeld de scherpheid bij standaard ge-upt naar 4. Zou dat helpen? En verder alles ingesteld zoals te lezen op de Engelstalige sportsite die in dit topic al werd vermeld. Ik denk dat het ook komt doordat ik eigenlijk scherpste terwijl ik zat te wachten tot de lln eraan gesprongen kwam.
                    Zou dat kunnen?

(en is dit nog wel de juiste plaats om al deze eerder technische vragen te stellen? )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door giger Bekijk bericht
                      Heb via beeld de scherpheid bij standaard ge-upt naar 4. Zou dat helpen? En verder alles ingesteld zoals te lezen op de Engelstalige sportsite die in dit topic al werd vermeld. Ik denk dat het ook komt doordat ik eigenlijk scherpste terwijl ik zat te wachten tot de lln eraan gesprongen kwam.
                      Zou dat kunnen?

(en is dit nog wel de juiste plaats om al deze eerder technische vragen te stellen? )
                      In servomode moet je je subject blijven volgen. Focuslock iets op voorhand hebben, blijven volgen (tracken) en dan met one shot/high-lowspeed afdrukken en ingeval van de laatste 2, blijven volgen natuurlijk.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Bedankt. Bij turnen gaat dat iets makkelijker zijn omdat de turnster bv op de balk geen grote afstand zal afleggen. Bij sprong zal ik dus anders te werk moeten gaan.

Comment

Met f/2.8 is je scherptediepte ook niet enorm veel hé. De eerste foto lijkt scherp ter hoogte van de knieen, op de tweede lijkt de scherpte op het klimrek te staan.
                          Denk dat je nog wat moet oefenen met je AF settings (zones?) en dat zowiezo f/2.8 een beetje te weinig is in die omstandigheden.

Comment

Hm, maar is die 2.8 niet nodig in die slechte omstandigheden? ( of zie ik dat verkeerd?)
                            Die AF punten zal zeker kloppen. Heb nu al wat aan de instellingen veranderd want die zaten nog niet goed.
                            Last edited by giger; 1 februari 2013, 05:29.

Comment

Ik weet natuurlijk niet op welke afstand je trok, maar afhankelijk van je objectief is de scherpte van je onderwerp redelijk beperkt op 2.8. Je kunt daar berekeningen van vinden en toepassen (zelfs op smartphone). Je zult zien dat het soms niet meer dan een paar tiental cm is, dus dan kan je onderwerp moeilijk helemaal scherp in beeld zijn.

Als je in raw trekt kan je een te donkere foto achteraf gemakkelijk corrigeren. In jpg kan het ook maar het is moeilijker.
                              nu, in ieder geval is licht na scherpte een van de meest te bestuderen onderwerpen...
                              Veel probeergenot!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                                Ik weet natuurlijk niet op welke afstand je trok, maar afhankelijk van je objectief is de scherpte van je onderwerp redelijk beperkt op 2.8. Je kunt daar berekeningen van vinden en toepassen (zelfs op smartphone). Je zult zien dat het soms niet meer dan een paar tiental cm is, dus dan kan je onderwerp moeilijk helemaal scherp in beeld zijn.

Als je in raw trekt kan je een te donkere foto achteraf gemakkelijk corrigeren. In jpg kan het ook maar het is moeilijker.
                                nu, in ieder geval is licht na scherpte een van de meest te bestuderen onderwerpen...
                                Veel probeergenot!
                                Idd, om meer scherptediepte te verkrijgen ga je dichter op je onderwerp moeten staan of je diafragma dicht draaien (grotere f-waarde) wat je iso dan weer omhoog jaagt indien je een vaste sluitertijd gekozen hebt.
                                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Working...
                                X