Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke dslr voor grote afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke dslr voor grote afdrukken

Vele denken dat je voor grote afdrukken veel megapixels nodig hebt, maar dat is voor de meeste foto's zeker niet het geval.

Niet vergeten dat hoe groter je afdruk is, hoe verder, normaal gezien, ook de kijker staat. Met je neus op een grote foto gaan hangen heeft weinig zin, want dan zie je niets meer van de foto.

Men maakte vroeger al heel grote afdrukken met sensors die niet groter waren dan 8MP. Dus met de huidige instap modellen, die het dubbele of zelfs meer hebben ben je al zeker goed. En zoals aangehaald. Het is belangrijker om heel scherpe foto's te hebben dan veel megapixels. Onscherpte wordt enorm zichtbaar als je dat uitvergroot.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nikolaos Bekijk bericht
      Omdat ik nog goed door mijn handleiding aant bladeren ben kwam ik tegen dat je met 18mp op hoogste kwaliteit jpeg A2 of groter kan printen. Profs verbeter mij als ok fout zit.
      Groeten
      Tja, een 18MP zal zeker goed zijn voor een A2 afdruk. (Dat is iets meer dan 200 ppi)

Foto centrales maken echter ook al A2 afdrukken als je afkomt met een resolutie van 2481x3509 (Iets minder dan 9MP). Dit is 150 ppi en is al meer dan voldoende voor een afdruk op dit formaat.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Zorg dat je een statief hebt.
        Trek bij voorkeur in RAW.
        Nikon D3200 lijkt mij een goede camera voor jouw doeleinden en budget.

Comment

Ik heb ooit een foto, gemaakt met een Canon 350D, op doek laten afprinten (120cm x 90cm geloof ik) en de kwaliteit was hier ook goed genoeg voor hoor.
          Zoals hierboven reeds aangehaald blijft een goede belichting uiteraard belangrijk.
          If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
          flickr

Comment

Hartelijk dank voor de tips. Ik moet nu ook weer meteen te hoog willen grijpen. Ik zal de modellen en prijzen eens goed bestuderen en dan weloverwogen kopen. Het blijft immers een dure aangelegenheid.
            Hoe duurder het toestel, hoe meer ik voor eentje met allround kwaliteit zal gaan. Ik fotografeer natuurlijk ook graag andere dingen. Maar een degelijk instapmodel zal mij toch op de goede weg helpen.

CANON EOS 550D 18/55DC+70/300DC gezien voor 600 euro: Dit is toch wel heel goedkoop
            NIKON D3000+18-55VR gezien voor 369 euro: Bijna te goedkoop?

Dat wordt nog een hele klus om alles te vergelijken. Ik ben nogal een twijfelaar maar ik raak er wel uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soldenjager Bekijk bericht
              NIKON D3000+18-55VR gezien voor 369 euro: Bijna te goedkoop?
              Die is al 2 generaties oud en er is inmiddels al een D3200 verschenen, dus dit zullen wel de allerlaatste zijn.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Net als de 550D, dat ook al 2 generaties oud is... Ga voor een D3200 of D5100 of D7000 (aan de Canonzijde hebben ze ook iets in de aard).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Net als de 550D, dat ook al 2 generaties oud is... Ga voor een D3200 of D5100 of D7000 (aan de Canonzijde hebben ze ook iets in de aard).
                  Als ik me niet vergis heeft de 550D nog exact dezelfde beeldkwaliteit als de nieuwere APS-C toestellen van cannon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                    Als ik me niet vergis heeft de 550D nog exact dezelfde beeldkwaliteit als de nieuwere APS-C toestellen van cannon.
                    Klopt, prijs/kwaliteit is de 550d dus uitstekend. Ik zou echter gaan voor de kit met 18-55IS en 55-250IS, deze presteren beter dan de kit van 600 euro. Ik zou echter gaan voor de 600d, prijsverschil is klein en je krijgt een handig klapschermpje: http://tweakers.net/pricewatch/28401...-is-zwart.html
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soldenjager Bekijk bericht
                      Welke toestellen zouden in aanmerking kunnen komen?
                      Dezelfde als voor het boogschieten.
                      I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Ik heb onlangs een 50D verkocht. Daar heb ik nog bruiloften mee geschoten
                        en grote afdrukken van laten maken. Maar daarvoor had ik een 350D en liet
                        ik ook geregeld afdrukken op posterformaat en groter van maken. Dat deden
                        veel mensen toen, en nu zou het niet meer gaan?
                        Met de toptoestellen van vandaag zul je dan morgen ook enkel en alleen maar
                        postzegels kunnen afdrukken. Niet alles geloven wat er zoal gezegd wordt in
                        die brave wereld die fotografie heet... en waar de één de ander zot maakt.

Comment

Ik zal mij voorlopig focussen op de nikon d3200 en de canon 550d en het is me duidelijk dat ik dringend een cursus moet volgen.
                          Ik hoop dat dergelijke instapmodellen mij, bij goed gebruik, betere foto's dan fujifilm hs10 zullen opleveren.

Comment

Working...
                          X