Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke dslr voor grote afdrukken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke dslr voor grote afdrukken

Ik zoek een dslr om foto's op groot formaat af te kunnen drukken. Ik dacht aan 1m op 1m en alles daartussenin.
    Natuurlijk wil ik een goede alleskunner maar de nadruk zou toch op natuurfotografie liggen.
    Ik zag laatst een fototentoonstelling en viel voor die prachtige panoramafoto's waar je als het ware het landschap wordt ingetrokken.
    Groothoekslens? En is dit dan de enige lens die ik hiervoor nodig heb? En voor dergelijke afdrukken zullen de megapixels wel van primair belang zijn zeker?
    Momenteel heb ik een fujifilm finepix hs10. Technisch ben ik een leek maar dat is voorlopig mijn probleem, het wordt ook dat van jullie als ik
    mijn eerste probeersels op de site zal zetten
    Mijn budget is rond de 500 euro. Ik vrees dat niemand mij een beginners dslr zal aanraden voor die prijs. Tweedehands dan maar.
    Welke toestellen zouden in aanmerking kunnen komen?

Re: welke dslr voor grote afdrukken

Ik denk dat je budget echt te klein is: doorsparen tot je een degelijke tweedehandse 20-36MP camera kan aanschaffen.

Walter
    D850

Comment

Je hebt een full frame nodig met 20 megapixel of meer !
      Budget dat je nodig hebt nieuw = 2500 euro zonder lens.

Tweedehands zal het uiteraard minder zijn, neem dat je dan voor 2500 euro ook een lens kan hebben op je body.

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

1x1 meter is toch niet overdreven groot? Moet denk ik met 15MP ook makkelijk te doen zijn?

Comment

Ik ben het niet eens met mijn voorgangers. Als het gaat om panorama's, kan je best meerdere foto's maken en deze dan samenvoegen tot 1 foto. Dan krijg je heel wat meer megapixels. Ook heb ik de indruk dat scherpte van de lens erg is, mss zelfs belangrijker dan het aantal megapixels, iedere recente dslr heeft er toch al heel wat.

Je zegt 1m op 1m, waarvoor heb je zo'n grote vierkante afdruk nodig? Als ik jou was, zou ik een instapdslr kopen, zoals bvb een 550d/600d/650d met kitlens en wat experimenteren. Je zal sowieso wat willen oefenen om mooie foto's te maken met een compositie die aanspreekt en dergelijke. Het lijkt mij nog niet nodig om een fullframe dslr aan te schaffen en te gaan afprinten op 1mx1m.

Overigens, mijn nonkel heeft een canvas laten maken van een stilleven (groenen en fruit in studio) gemaakt met een Nikon D70 en Sigma 150mm f/2.8 macro op 90x60cm en dat zag er prima uit, het is ook niet de bedoeling dat je daar met je neus op gaat zitten he.
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Misschien koop ik binnen tien jaar wel een toestel van duizenden euro maar voorlopig blijf ik toch liever rond die 500.
            Dus vanaf 20MP of zelfs 15 ben ik al een eind op weg. Het gaat niet specifiek om afdrukken van 1 op 1m. Kan ook 60 op 100 zijn, 80 op 160...is maar om een idee te geven.
            Het dient om in huis te hangen.
            Ik verwacht kwaliteit die beter dan mijn finepix hs10 zal zijn en het is inderdaad niet om er met mijn neus op te zitten.
            Dus geen toestel van 2000 euro om 5 procent betere kwaliteit te hebben maar gewoon beste voor mijn geld.
            Ik begrijp natuurlijk wel dat het een tweedehands zal worden maar da's niet erg.
            Bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soldenjager Bekijk bericht
              Misschien koop ik binnen tien jaar wel een toestel van duizenden euro maar voorlopig blijf ik toch liever rond die 500.
              Dus vanaf 20MP of zelfs 15 ben ik al een eind op weg. Het gaat niet specifiek om afdrukken van 1 op 1m. Kan ook 60 op 100 zijn, 80 op 160...is maar om een idee te geven.
              Het dient om in huis te hangen.
              Ik verwacht kwaliteit die beter dan mijn finepix hs10 zal zijn en het is inderdaad niet om er met mijn neus op te zitten.
              Dus geen toestel van 2000 euro om 5 procent betere kwaliteit te hebben maar gewoon beste voor mijn geld.
              Ik begrijp natuurlijk wel dat het een tweedehands zal worden maar da's niet erg.
              Bedankt.
              Zoals gezegd, ik zou dan gaan voor een Canon 550d/600d/650d met kitlens. Je kan later nog altijd betere lenzen of een betere body kopen.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Wij hebben ook een poster van 60-90 van een foto gemaakt met een D3000 met een 18-55 kitlens. Als je die van dicht bij bekijkt zie de pixxels maar als je aan de andere kant van de tafel (wat de logische doorgang is) bekijkt, lijkt alles goed. Ik denk dat haarscherpe en goed belichte foto's belangrijker zijn dan zeer veel pixxels. Dus zoek een goede instapper (nikon, canon, sony,...) en een goeie lens.
                Leer daar de basis mee en neem de tijd om de techniek onder de knie te krijgen, je zal dan (met de tijd) betere resultaten tegen de muur hangen, dan nu een duurdere body te kopen en zonder kennis foto's te maken. Na iets meer dan een jaar vind ik mezelf nog altijd een beginner en leer ik nog dagelijks bij.

Comment

Ik zag laatst een fototentoonstelling en viel voor die prachtige panoramafoto's waar je als het ware het landschap wordt ingetrokken.
                  Ik denk dat hier het probleem ligt. Je hebt op die tentoonstelling waarschijnlijk staan kijken naar werk van een ervaren fotograaf en dan ga je als toeschouwer ook gauw denken "kon ik dat ook maar eens doen". Wellicht volgt daarop dan volgende gedachtengang "gauw informeren welk toestel ik daarvoor nodig heb en dan ben ik vertrokken". Probleem is dat het zo simpel niet is. Een behoorlijke ervaring, veel proberen en herbeginnen en daarbij dan het goede materiaal, dat ga je nodig hebben.

Daarnaast is het budget wat aan de krappe kant maar ik denk dat je met 800 a 900 euro al een heel eind ver komt met de voorstellen die hier reeds gedaan zijn, dwz een instapper met een goede, scherpe lens.

Djienbe

Comment

nikon D3200 met kitlens gaat je ook al een eind verder brengen!( is 24mp)
                    60 op 90 gaat ook vlot met 12mp
                    nikon stuff

Comment

Ik heb 60x90 hangen van 6MP en 10MP en op normale kijkafstand zien die er perfect uit.
                      Op dit voorbeeld zie in de woningen nog de lijstjes hangen, je kan net niet zien of het om een van Gogh of Rembrandt gaat
                      D200 10MP
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt.
                        Wat denk je van deze hier (als nog niet verkocht natuurlijk): http://forum.belgiumdigital.com/f11/...vc-444059.html

Djienbe

Comment

Bedankt voor de reacties. Canon 550d ziet er wel interessant uit en wordt tweedehands aangeboden.
                          Kawaracer, ik zal me niet vergalopperen in de megapixels, ik merk nu ook dat het niet het allerbelangrijkste is.
                          Djienbe, ik fotografeer graag en veel, die fototentoonstelling liet mij beseffen dat je verder kunt gaan om echt mooie dingen te maken maar da's inderdaad van verschillende factoren afhankelijk. Die tweedehandse zal in west-vlaanderen moeten zijn, kwestie van niet te ver.
                          David_ve. Nikon 3200 is inderdaad ook een kanshebber.

Bedankt voor jullie reacties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Ik heb 60x90 hangen van 6MP en 10MP en op normale kijkafstand zien die er perfect uit.
                            Op dit voorbeeld zie in de woningen nog de lijstjes hangen, je kan net niet zien of het om een van Gogh of Rembrandt gaat
                            D200 10MP
                            Foto niet langer zichtbaar?

Walter
                            D850

Comment

Omdat ik nog goed door mijn handleiding aant bladeren ben kwam ik tegen dat je met 18mp op hoogste kwaliteit jpeg A2 of groter kan printen. Profs verbeter mij als ok fout zit.
                              Groeten

Comment

Working...
                              X