Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel tussen x100, nex-6 en xe-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• twijfel tussen x100, nex-6 en xe-1

Hallo allemaal,

om te beginnen allereerst mijn beste wensen en veel fotogenot voor 2013!

ikzelf ben van plan mijn dslr (d300) in te wisselen voor een mirrorless systeem,
    vooral voor draagbaarheid en voor mezelf kwalitatief zeker goed genoeg / zelfs beter dan mijn d300.

ik twijfel tussen de sony nex-6 (en eventueel 7, al neig ik meer naar de 6) en tussen de fuji x100 en xe-1.
    Waar ga ik het voor gebruiken?

- familie foto's (we krijgen ons eerste kindje in mei)
    - street
    - hier en daar wat landscape en portretten

ik ben zeeer gecharmeerd door de x100, heb hem al kunnen testen en vond hem geweldig maar ergens blijf ik toch met de schrik zitten om maar 1 lens te hebben
    ik ken zijn quirks, die neem ik er wel bij, dat is geen probleem en zelfs een deel van zijn charme

de xe-1 is een pak duurder, maar biedt dan wel de mogelijk om toch nog andere lenzen te gebruiken.

de nex is goedkoper en kan ook meerdere lenzen gebruiken, maar die zijn optisch toch wel minder dan de fuji denk ik.
    ik denk dat de nex iets meer allround is, ook voor video, wat ik zeker wel zou gebruiken met onze kleine op komst.

wat zijn jullie aan / opmerkingen / bevindingen met deze toestellen?
    500px

Re: twijfel tussen x100, nex-6 en xe-1

Hoewel de Nexen aan de top zitten qua beeldkwaliteit, de Fuji XE-1 doet er nog wat bovenop. Boven ISO1600 lijkt die geen last te hebben van ruis, erg indrukwekkend. Op dpreview kan je dat duidelijk zien.

Wat betreft kwaliteitslenzen voor de Nex, er komt binnenkort een E-mount Zeiss zoomlens, waarschijnlijk een 16-80 of iets in die aard.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Ik heb ook een D300 en een X100.
      Sinds enkele maanden gebruik ik mijn D300 nog enkel voor macro en vogelfotografie.
      Voor alle andere domeinen gebruik ik mijn F100 !
      (Ik maakte haarscherpe A3 vergrotingen met mijn Fuji)
      Paul

Comment

De iso waarden van de Fuji's (x-pro1/x-e1) moeten toch enigszins gerelativeerd worden hoor:

dpreview
        "By our tests, the X-Pro 1's measured sensitivities are about 1/3 to 1/2 stop lower than marked, which is unusual for a modern camera. This means that for any given light level, shutter speed and aperture the X-Pro1 has to use a higher ISO to get an image of the same brightness as an accurately-rated camera."

Cameralabs
        "The Sony NEX-7 metered an exposure of 1/8th of a second at 100 ISO. To produce an equivalent exposure to the X-Pro1 would have required an exposure compensation of 3EV, but 2EV was sufficient to produce a result similar to that of the X-Pro 1. Similarly the Canon EOS 7D required exposure compensation of 1.3EV."

Focus Numerique
        "We have already mentioned, the Fujifilm X-E1 has a marked tendency to overexpose images. With our fixed settings in the studio, so the images appear darker than the competitors."

Hier kan je ook dezelfde beelden vergelijken van NEX en X-E1 e.d. (kijk vooral naar scherpte en detail in de landkaart)

Je kan nog andere tests terugvinden op deze site en volgens mijn mening is detail en scherpte toch minder bij Fuji dan de anderen... (correct me if i'm wrong)
        Last edited by Plex; 3 januari 2013, 18:47.

Comment

Ik heb een X100 gekocht in maart vorig jaar en kort daarna canon 5D en 7D van de hand gedaan. Voor mijn fotografie (landschap/straat) is dit echt een geweldig toestelletje. Reken wel dat de autofocus zelfs met de laatste firmware traag is. Bij voldoende licht is hij wel wat sneller en in 95% van de gevallen voldoende. Bij mindere lichtomstandigheden is het bijna onmogelijk om iets bewegend scherp in beeld te krijgen. Hou daar dus rekening mee als je van plan bent familiefoto's te nemen.
          Qua beeldkwaliteit is ie geweldig en het kleine formaat maakt dat je hem altijd bij je hebt.

gr
          Jelle
          Flickr

Comment

verschil tussen x100 en nex6 of E1 is wel heel groot, dan zit je eerder op het niveau van een sony RX100 denk ik, en dan heb je een zoom.

NEX6 en e1 zijn een beetje te vergelijken, alhoewel, heb die studie voor mezelf een paar weken terug gemaakt en dit waren mijn conclusies:

-beeldkwaliteit
            in jpeg is de E1 beter dan de nex6, dit zowel wat detail weergave betreft als hoog ISO gedrag.
            in RAW is het verhaal anders , heb testen uitgevoerd met LR als RAW-converter.

-lenzen
            zijn toch wel mooie lenzen voorhanden voor NEX , zoals de 50mm f1,8 toch wel een heel schitterende lens voor zijn prijs, de 24mm f1,8 zeiss is toch wel heel goed maar niet goedkoop, de nieuwe 35mm heb ik nog niet getest, en de 2 sigma's zijn optisch praktisch volmaakt (19 en 30mm), de 2 kitlenzen zijn toch ook niet slecht , en de 18-200mm is toch ook wel heel opmerkelijk goed. En dan de lens waar velen zitten op te wachten is de 85mm, zou mogelijk in de lente beschikbaar zijn

de nieuwe zoom voor e1 (x-mount) is mogelijk beter dan de kitlenzen van de nexen, de 35mm zal niet veel verschillen van de nex 50mm, de 60mm macro weet ik niet veel van en de breedhoek (18mm ?) heeft ook zijn zwaktes maar is zekers niet slecht maar zekers niet beter dan de sigma.
            de 35mm is een aanrader en geeft samen met de e1 zeer mooi beelden.

de nieuwe lenzen die zeiss op de markt gaat brengen voor nex zullen ook voor fuji x-reeks op de markt komen, mogelijk dat er via hasselblad ook nog een paar extra lenzen voor E-mount op de markt komen. (hasselblad gebruikt nex7 voor zijn lunar)

autofocus van E1 is zowat het zwakste van alle toestellen momenteel op de markt, ook manuele focus is niet te vergelijken met mogelijkheden van nex6

tracking (volgen spelende kinderen enzo) veronderstel dat dit met de e1 onbegonnen werk is.

video is een kleine ramp op de E1

Nex6 is vrij snel toestel tot 10 beelden per seconde.
            ook de EVF (electronische zoeker) van de E1 is trager dan van de nex alhoewel ze van zelfde makelij zijn.(ijlt na bij beweging)
            (fuji steekt volgens mij veel te veel processing tijd in jpeg convertie waardoor alles vertraagt)

aantal mogelijkheden van nex6 is heel groot zoals bvb ingebouwde HDR, panorama, multiframe ruisonderdrukking (app) etc, etc.
            nex6 heeft wifi connectie , kunt app's opladen zoals afstandsbediening via smartphone, zit nog wel in begin stadium maar zal nog wel verbeterd worden.
            met nex6 kun je beelden rechtstreeks opladen naar smartphone-tablets, internet etc.

prijs !

als je hoofdzakelijk in jpeg fotografeert, wat in principe niet onbelangrijk is volgens mij, en je video niet veel wenst te gebruiken en je je ook beperkt tot meer stabiele onderwerpen is de E1 zekers aan te raden.
            is in feite meer geschikt voor rustige fotografie, fine-art, landschap etc. In feite moet het toestel nog wat groeien, daar is al een heel grote verbetering toz van de x-pro1 (voor firmware update).

NEX is meer een universeel toestel, beeldkwaliteit in jpeg is goed in RAW schitterend, video is vrij goed, is geavanceerder op verschillende punten, geschikt voor iets meer dynamische fotografie en video.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
              De iso waarden van de Fuji's (x-pro1/x-e1) moeten toch enigszins gerelativeerd worden hoor:

dpreview
              "By our tests, the X-Pro 1's measured sensitivities are about 1/3 to 1/2 stop lower than marked, which is unusual for a modern camera. This means that for any given light level, shutter speed and aperture the X-Pro1 has to use a higher ISO to get an image of the same brightness as an accurately-rated camera."

Cameralabs
              "The Sony NEX-7 metered an exposure of 1/8th of a second at 100 ISO. To produce an equivalent exposure to the X-Pro1 would have required an exposure compensation of 3EV, but 2EV was sufficient to produce a result similar to that of the X-Pro 1. Similarly the Canon EOS 7D required exposure compensation of 1.3EV."

Focus Numerique
              "We have already mentioned, the Fujifilm X-E1 has a marked tendency to overexpose images. With our fixed settings in the studio, so the images appear darker than the competitors."

Hier kan je ook dezelfde beelden vergelijken van NEX en X-E1 e.d. (kijk vooral naar scherpte en detail in de landkaart)

Je kan nog andere tests terugvinden op deze site en volgens mijn mening is detail en scherpte toch minder bij Fuji dan de anderen... (correct me if i'm wrong)
              Goed van u om dat eventjes toe te lichten, zo behaalt de Fuji dus die 'goede' ISO prestaties. Heb de jpegs van dpreview gedownload vd XE-1 en ter vergelijking de Nex-F3. Bij ISO1600 en F8 krijg je bij de NEX-F3 een sluitertijd van 1/500s en bij de Fuji 1/250s. Dus ISO1600 bij de XE-1 is eigenlijk ISO800 als ik het goed begrijp. Das een beetje vals spelen, niet ?

Over de scherpte, deel ik deels je mening. In de meeste gevallen lijken de Nex foto's iets scherper maar als het op huidstructuur aankomt vind ik de XE-1 er beter uitzien.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Dus ISO1600 bij de XE-1 is eigenlijk ISO800 als ik het goed begrijp. Das een beetje vals spelen, niet ?
                Klopt... met de Nex-7 is het verschil in sluitertijd ook 1 stop.... als je dan iso 800 & 1600 vergelijkt liggen de kaarten toch iets anders...

Comment

wil niet stoken maar kijk ook eens naar de Olympus OM-D, is kleiner dan je denkt, zeker als je de beeldschone prime lensjes erop zet, welke volopen al een geweldige scherpte opleveren, voordeel tov de Fuiji is toch een verwisselbaar lenssysteem, ander voordeel tov de Nex serie is het formaat, de Nex is welliswaar erg klein als body, maar met een lens erop zit ie niet zo heel ver van een spiegelreflex, terwijl de OM-D lekker klein blijft, de lensjes van Olympus zijn nl erg klein in verhouding met deze Sony lenzen.

Ik heb zelf een 5D mark 2 en als ik daar een 24-105 op zet en ga deze vergelijken met een OM-D met een 24-105 is het verschil enorm.

Ik zou zelf persoonlijk verwisselbare lenzen niet willen missen, doe nogal aan verschillende soorten van fotografie, familie, vakantie, natuur, macro, dan is het handig dat je eens kunt wisselen, een vaste lens heb ik in de vorm van een ragscherpe Pancake (40 mm).
                  Ben nu al zover dat het Canon spul in de kast blijft liggen, de OM-D is zoveel gemakkelijker, kleiner, terwijl de kwaliteit niet ver achterblijft (alles natuurlijk in verhouding gezien, je gaat FF vergelijken met MFT).
                  Daarnaast nog een E-PL3 voor als ik echt klein wil, echter is deze in verhouding met de OM-D niet echt geschikt voor hogere ISO's.

Dus ik zou alles even goed afwegen en buiten de Nex, Fuiji ook de MFT serie (olympus, Panasonic) meenemen in dit besluit, kan geen kwaad.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

op fujirumors denken ze trouwens dat er binnen 3 à 4 dagen een X100s wordt aangekondigd met de sensor van de X-E1/X-PRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                      Dus ik zou alles even goed afwegen en buiten de Nex, Fuiji ook de MFT serie (olympus, Panasonic) meenemen in dit besluit, kan geen kwaad.
                      Ik hou persoonlijk heel erg van kleine DOF en net dat is bij MFT een klein nadeel door de 2x vergroting.... ( 1 stop verschil met Nex, Fuji en 2 stops tov FF)

Comment

Earlier today, we shared a couple of leaked photographs of the soon-to-arrive Fujifilm X20, which replaces the X10 but looks virtually identical in

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
                          Ik hou persoonlijk heel erg van kleine DOF en net dat is bij MFT een klein nadeel door de 2x vergroting.... ( 1 stop verschil met Nex, Fuji en 2 stops tov FF)
                          Het is voor jou misschien een nadeel dat je een beperktere DOF hebt met M43.. ik begrijp dat.
                          Echter .. de beperktere DOF is op zich geen nadeel van M43.. dat is nu eenmaal eigen aan een kleinere sensor ...
                          De grotere scherptediepte kan je evengoed als voordeel zien.. of m.a.w. woorden er persoonlijk voordeel uithalen zoals b.v. bij macro waar heel dikwijls grotere scherptediepte gewenst is.

Ik kom zelf van een Canon 5MKII ... en idd het versschil is frappant als je meer controle wilt over je DOF.
                          Maar een beperktere DOF is niet altijd gewenst en kan ook storend zijn. (is persoonlijk)
                          Met mijn 5D en 50 1.2 is de DOF zo flinterdun op 1.2 dat er eigenlijk bijna niks meer in focus is.. een portret waar juist de wimpers scherp zijn hoeft voor mij niet... maar uiteraard zijn er wel momenten waar ik op 1.2 en op middellange afstanden met de 50 1.2 mijn object kan isoleren van de achtergrond..

Mijn standaard Objectief op de 5DII was de 24-70 2.8.. om de beperktere DOF te compenseren op de OMD gebruik ik nu uitsluitend primes.. weliswaar minder flexibel maar wel een heel pak lichter.
                          Mijn Macro 180 3.5 is vervangen door de 60 MM 2.8... en ik kan je alvast zeggen dat het verschil in gewicht en afmetingen frappant is .. het geheel pakweg meer dan 2kg (FF) v.s 500gr (M43) terwijl dit niet te zien is aan de beeldkwaliteit.

Nog over die DOF... een beperktere DOF is daarom nog niet mooi.
                          Zo heeft de 50 MM 1.8 ook een beperkte DOF .. echter de Bokeh is ronduit lelijk door de niet afgeronde en slechts 5 lamellen.
                          Ook bv Canon 24-105 kan soms een nerveuze Dof hebben.

Er zijn in M43 een groot aantal lenzen met een mooie Bokeh.

Maar ik begrijp je standpunt Plex ... compromissen sluiten is hier de boodschap.
                          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Volledig akkoord Funcky

Comment

dankjewel voor alle commentaren!

het gaat de nex-6 worden, iets meer allround dan de fuji's toch denk ik,
                              en ook qua lenzen denk ik dat ik makkelijker en goedkoper nog extra lenzen ga vinden dan bij fuji
                              (al hoop ik stiekem dat die fuji er ooit nog komt hoor ) het blijft een bepaald sex-appeal hebben vind ik

en filmen ga ik toch ook wel zeker willen doen eens ons kleintje er is dus

heel erg bedankt allemaal voor de input!
                              500px

Comment

Working...
                              X