Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] een paar extra nuttige details

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Hallo,
    Kent iemand soms ook zo'n trukje om meer blauw in de lucht te bewaren zonder gebruik te maken van een pol filter.Een ander probleem wat ik voor 80% van mijn foto's tegen kom " de belichting is altijd te donker in verhouding tot de werkelijkheid" Ik moet dus steeds gebruik maken van PS Nivaus / curven.( EV = + .3 )

    Comment


    • #17
      Originally posted by NataliaNL
      Hoeft niet, roadrunner, ik vraag alleen waarom Phille zichzelf tegenspreekt
      Ik denk dat de Phille zichzelf aan 't zot testen is.
      Danny's Photosite

      Comment


      • #18
        Originally posted by Juno
        Hallo,
        Kent iemand soms ook zo'n trukje om meer blauw in de lucht te bewaren zonder gebruik te maken van een pol filter.Een ander probleem wat ik voor 80% van mijn foto's tegen kom " de belichting is altijd te donker in verhouding tot de werkelijkheid" Ik moet dus steeds gebruik maken van PS Nivaus / curven.( EV = + .3 )
        Weet niet welk toestel je hebt (veronderstel een D70) maar op een D100 heb je "standaard" onderbelichte fotookes daar ze bij Nikon zodoende een maximum aan detail willen bewaren.Als je dat zo stoort zet je hem zoals je zelf al aangeeft steeds op +0.3 of +0.6 of je trekt de curves nadien gewoon op.Ik zie daar geen probleem in.Beter wat onderbelichten dan overbelichten.


        Van een te fletse lucht heb ik ook vaak last hoor.ben er ook nog niet helemaal uit hoe dit te vermijden.dit stoort me wel.zet soms mijn camera op - 0.6 of -1 en dat helpt wel.

        Op m'n 12-24mm heb ik sinds vorige week een polfilter in gebruik maar 't is een duur grapke om zo'n filter op al je lenzen te kopen.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #19
          Foto's nemen en daarna een witballans toekennen is ook nog een mogelijkheid, mevrouw Natalia

          Comment


          • #20
            @RR: wanneer je niet met speciale curves werkt, ga je steeds met die fletse lucht te maken kunnen krijgen, juist omdat 2/3 of 1/2 stop verhogen het ganse dynamische bereik omhoog brengt, je verhoogt namelijk je belichting. Een betere techniek is een CC die enkel het middengebied een 1/2 stop oplicht (en een stuk van de schaduwen) met behoudt van de hoge lichten, zodoende wordt een skyline minder snel uitgelicht. Houdt er ook rekening mee dat het dynamisch bereik van een digitale camere kleiner is als wat we als 'natuurlijk' met ons oog ervaren, de enige methode om een volle range te krijgen tot 8 of meer stops is dezelfde foto tweemaal nemen, een eerste keer met de belichting gespot op de schaduwen en vervolgens eentje met een stop of nogwat meer, en deze afbeeldingen te blenden in PS.

            Wat klopt is dat Nikon er steeds naar gestreefd heeft om de schaduwen en alle detail in hoge lichten te behouden, terwijl een mythe daaromtrent verkeerdelijk geïnterpreteerd wordt als 'onderbelicht' terwijl de lichtmeting zeer exact gebeurt.

            @Natje: soms wijk ik ook eens af van mijn standaard instellingen, maar meestal werk ik met bovenbeschreven instellingen ... Oh en als ik je persoonlijk aanspreek dan doe ik dat zeker met ... "jongedame" ik zou nie anders durven

            Comment


            • #21
              Originally posted by wesley
              Foto's nemen en daarna een witballans toekennen is ook nog een mogelijkheid, mevrouw Natalia
              Dat is zo, meneer Wesley. Maar ik ga er van uit dat Phille de door hem omschreven witbalans heeft gebruikt op het moment van opname.

              @ Phille: okay monsieur

              Comment


              • #22
                juist, je kan die wijzigen maar je moet het dan ook telkens doen wanneer je een type programma kiest, want je wijziging wordt geannuleerd van het moment dat je dat programma verlaat, en daarom vervalt een beetje het gebruiksgemak ... Deze tips zijn enkel bij elkaar geschreven om er juist die aandacht op te vestigen ...

                Originally posted by Aquarius
                Phille,

                Ben nog een leek met de D70 maar hetgeen je hier beweert:
                Een van de meest voorkomende zaken is dat de AF instelling 'closest subject' wordt ingesteld, en men dus op de camera moet voortgaan, hij stelt scherp op wat het kortst bij is, en daar kom je soms bedrogen uit (zeker na een re-framing) ...

                is volgens mij wél in te stellen of niet soms?
                Zelfs in de "auto" mode kan je aangeven waar je precies op scherp stelt (5 mogelijkheden)Zie handleiding p 64&140 optie enkel veld!

                Groeten,
                Aquarius

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Phille
                  @RR: wanneer je niet met speciale curves werkt, ga je steeds met die fletse lucht te maken kunnen krijgen, juist omdat 2/3 of 1/2 stop verhogen het ganse dynamische bereik omhoog brengt, je verhoogt namelijk je belichting. Een betere techniek is een CC die enkel het middengebied een 1/2 stop oplicht (en een stuk van de schaduwen) met behoudt van de hoge lichten, zodoende wordt een skyline minder snel uitgelicht. Houdt er ook rekening mee dat het dynamisch bereik van een digitale camere kleiner is als wat we als 'natuurlijk' met ons oog ervaren, de enige methode om een volle range te krijgen tot 8 of meer stops is dezelfde foto tweemaal nemen, een eerste keer met de belichting gespot op de schaduwen en vervolgens eentje met een stop of nogwat meer, en deze afbeeldingen te blenden in PS.


                  Ik verhoog mijn belichting nooit hoor.De laatste tijd belicht ik vaak nog 3/4 stop extra onder (met als controlemiddel de highlightsknipperdinges op de camera) en trek ik de curves nadien gewoon op in (vooral zoals je zelf zegt de middencurve).

                  Dat je sommige foto's tweemaal moet nemen,daar was ik al bang voor.Statief meesleuren dus.
                  Danny's Photosite

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by roadrunner

                    Ik verhoog mijn belichting nooit hoor.De laatste tijd belicht ik vaak nog 3/4 stop extra onder (met als controlemiddel de highlightsknipperdinges op de camera)...
                    Eindelijk, ik doe dit al vanaf het begin,ik kreeg in het begin regelmatig te horen dat dit niet zo een goed idee was met een D100, vanwege het vermeende onderbelichten, overal waar ik kwam zeiden ze +0.7, maar nu zie ik, en lees ik toch meer dat mensen -0.7 gaan onderbelichten, pffffffff dacht al dat ik zo ne rare was

                    Comment


                    • #25
                      @ Roadrunneredankt voor de respons,zal me dus ook maar gewoon maken aan iets onderbelichten ipv die + 0.3,ik veronderstel dat u dat alleen doet bij meer uitgesproken lichtsterktes.Wat Phille zegt over die cc " custom curve " als ik het goed heb,lijkt me nogal ingewikkeld voor een leek als ik
                      groetjes,

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by wesley


                        Eindelijk, ik doe dit al vanaf het begin,ik kreeg in het begin regelmatig te horen dat dit niet zo een goed idee was met een D100, vanwege het vermeende onderbelichten, overal waar ik kwam zeiden ze +0.7, maar nu zie ik, en lees ik toch meer dat mensen -0.7 gaan onderbelichten, pffffffff dacht al dat ik zo ne rare was
                        Ja maar, ne rare zijt ge in elk geval hoor.Maar ne redelijk slimme rare

                        @ Juno: zo ingewikkeld is dat niet hoor met die cc's.Op het internet vind je er tientallen.Typ gewoon in google "custom curves D70" in en hup.Je kan die inladen in je camera (staat zeker in je handleiding).Het is een voordeel in JPEG maar vermits ik enkel in RAW fotookes trek en ik het liever foto per foto doe,gebruik ik geen cc's.
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #27
                          @ Roadrunner:Als ik het goed heb staat onder tooncompens "eigen" dat u moet beschikken over Nikon Capture 4 versie 4.1 of hoger om een tooncurve te downloaden naar de camera,vergis ik me?
                          Heb ik niet,daar gaat ie.Toch bedankt voor de tip hoor!
                          groetjes

                          Comment


                          • #28
                            Het belangrijkste wat je verliest als je de custom-programma's gebruikt vergeet je te vermelden, nl. de onmogelijkheid om in RAW te fotograferen.

                            Zo'n programma's had ik al zitten op mijn EOS 30; kan mij niet herinneren ze ooit gebruikt te hebben... P, Av, Tv en M zijn zoveel duidelijker voor mij.
                            http://www.digifotofreak.nl

                            Comment


                            • #29
                              waarom moeilijk, gewoon een curve oppikken op een website, ik kan ze eventueel ook nog eens posten, en in je camera steken, dan als TONE kies je 'custom' en je bent ermee aan het werken ...

                              En heb je NC niet, dan ergens aankloppen waar ze voor jou even de curve in je camera kunnen opladen, is 10 sec ...

                              Originally posted by Juno
                              @ Roadrunneredankt voor de respons,zal me dus ook maar gewoon maken aan iets onderbelichten ipv die + 0.3,ik veronderstel dat u dat alleen doet bij meer uitgesproken lichtsterktes.Wat Phille zegt over die cc " custom curve " als ik het goed heb,lijkt me nogal ingewikkeld voor een leek als ik
                              groetjes,

                              Comment


                              • #30
                                bij Canon misschien Never with a Nikon zeg nooit zomaar ***on tegen een NIKON

                                Originally posted by MarcFoto
                                Het belangrijkste wat je verliest als je de custom-programma's gebruikt vergeet je te vermelden, nl. de onmogelijkheid om in RAW te fotograferen.

                                Zo'n programma's had ik al zitten op mijn EOS 30; kan mij niet herinneren ze ooit gebruikt te hebben... P, Av, Tv en M zijn zoveel duidelijker voor mij.

                                Comment

                                Working...
                                X