Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar de juiste camera...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Op zoek naar de juiste camera...

Daarom stelde ik mijjn vraag ook eerst hier.
    Ik wil mij gerust wel verdiepen in de materie maar aan al die technische termen raak ik niet meteen uit.
    Als je dan een cursus fotografie wil gaan doen, verwachten ze een degelijk camera. Geen toestel zoals ik nu heb dus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bc016 Bekijk bericht
      ........
      Als je dan een cursus fotografie wil gaan doen, verwachten ze een degelijk camera....
      dat vind altijd zo,n onzin van die cursussen.
      als je een rijbewijs gaat halen hoef je toch ook zelf geen auto te hebben.
      de meeste van die aangeboden cursussen zijn dan ook geldklopperijen.
      bezint eer gebegint.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        vandaar mijn reactie.
        grt,bouk.
        dan misschien eens eerst alles klaar en duidelijk uiteenzetten zodat iedereen er wat aan heeft ........ en niet antwoorden met een vijftal woorden waaraan al de anderen hier geen boodschap hebben omdat ze niet weten in welke context dit past ....
        Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Wat mijn voornamelijke klachten zijn, is het volgende:
          *als ik niet met flits trek is het vaak troebel.
          *trek ik wel met flits, zijn de kleuren niet mooi.
          *ik heb ooit een voorwerp getrokken doorheen een paar takken: takken waren scherp, voorwerp erachter troebel, terwijl ik het omgekeerd wou.
          *als ik vogels/orka's probeer te trekken: steeds te laat
          *de zoom is misschien wel groot maar als ik zo ver zoom, is het al helemaal onduidelijk.
          Je kan het onprofessionalisme noemen maar heb al wat met de instellingen zitten rommelen en het lukt me nog niet...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
            Als je die site eens doorleest en er dan nog niets van snapt dan denk ik dat een dslr niets voor jou is. De basis staat daar in verstaanbare taal uitgelegd als dit niet het geval is dan zal een cursus ook niet veel baten, denk ik.

Oorspronkelijk geplaatst door Bc016 Bekijk bericht
            Daarom stelde ik mijjn vraag ook eerst hier.
            Ik wil mij gerust wel verdiepen in de materie maar aan al die technische termen raak ik niet meteen uit.
            Als je dan een cursus fotografie wil gaan doen, verwachten ze een degelijk camera. Geen toestel zoals ik nu heb dus...
            Ik ken de camera die hebt niet maar ik heb hem even gegoogled en die heeft ook manueel, diafragma-voorkeur en sluitertijd-voorkeur standen dus ik denk dat je op vlak van camera eigenlijk niet zo slecht zit. maar dat je vooral met verkeerde instellingen werkt waardoor je niet de gewenste resultaten krijgt.
            zonder het toestel te kennen en zonder voorbeeldfoto's is het moeilijk om de juiste oorzaak in te schatten dus geeft ik volgens mij de meest voor de hand liggende instellingen die verkeerd staan.
            troebel zonder flits is omdat je een te lange sluitertijd gebruikt hebt, en wijst meestal op te weinig licht, en een diafragma dat niet groot genoeg is (ingesteld).
            Als je kleuren niet goed zijn staat je witbalans niet goed.
            Standaard neem een camera op automatisch het dichtsbijzijnde onderwerp om op scherp te stellen dan moet je je AFveld van automatisch naar dynamisch of enkelpunt veranderen.
            De reactie snelheid hangt ook af van verschillende instellingen oa AFveld, flitsen,...
            Hoe verder je inzoomt hoe meer licht je nodig hebt en hoe meer tijd je nodig hebt om scherp te stellen en meestal vergroot dan ook de kortste scherpstelafstand

Mijn tip investeer wat tijd ipv geld , leer de basis van fotografie kennen en lees daarna je handleiding van je toestel nog eens volledig door en leer je toestel goed kennen.
            Als je een DSLR koopt zal je dit ook moeten doen anders ga je met de zelfde frustraties blijven zitten.

Comment

bouk
              dat vind altijd zo,n onzin van die cursussen.
              als je een rijbewijs gaat halen hoef je toch ook zelf geen auto te hebben.
              de meeste van die aangeboden cursussen zijn dan ook geldklopperijen.
              bezint eer gebegint.
              grt,bouk.
              Ik weet het is al laat maar dit hier liet mij achterover vallen van het lachen
              Dank je bouk je maakt mijn dag (die verdikke koud is) weeral goed
              Ben aan het lezen om zelf een compact aan te kopen en bij deze lees ik veel hier
              Wat mij later kan helpen mijn keuze te maken
              Canon Powershot SX50 HS dar gaan mijn gedachten naar uit
              Compact dus niet steeds lenzen wisselen en mijn grootste hobby zijn mijn kleinkids dus
              denk ik dat deze best geschikt is ook omdat ik ook wel eens een kort filmpje wil maken van die deugenieten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                Ik weet het is al laat maar dit hier liet mij achterover vallen van het lachen
                Dank je bouk je maakt mijn dag (die verdikke koud is) weeral goed
                Ben aan het lezen om zelf een compact aan te kopen en bij deze lees ik veel hier
                Wat mij later kan helpen mijn keuze te maken
                Canon Powershot SX50 HS dar gaan mijn gedachten naar uit
                Compact dus niet steeds lenzen wisselen en mijn grootste hobby zijn mijn kleinkids dus
                denk ik dat deze best geschikt is ook omdat ik ook wel eens een kort filmpje wil maken van die deugenieten
                Van dat lachen kan ik best geloven
                Zelf heb ik hier een powershot sx20 is, het zijn handige toestellen omwille van de zoom, maar de beeldkwaliteit komt toch een stukje achter mijn eos 550D hoor.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

Comment

Als we dit hier lezen dan zou je kunnen proberen met een 2de handse DSLR, om te zien of 't iets voor u is. Of een 2de-handse systeemcamera. Er zijn aanbiedingen op de fora genoeg.

Er bestaan relatief compacte toestellen ook in DSLR - nu de handligging is iets persoonlijks. De Sony A55 werd door velen verguisd terwijl ikzelf het een magnifiek in de hand gegoten toestel vindt. Smaken verschillen dus moet je passen. In de entry-reeksen ga je zeker iets vinden - da a57 van Sony blijft compact en is een DSLR (de a58 is op komst - nieuwer, nog hogere pixelaantallen, goedkoper, met iets betere kitlens). De meeste entry-modellen ongeacht of dat nu Sony, Nikon, Canon, Pentax, Olympus... is - zijn nog behoorlijk te doen voor iemand die geen wirwar aan knopjes wil. Je moet wel bereid zijn om wat tijd te investeren - heb je dat niet - ga dan meteen naar de systeem-camera's of de betere camera's met vaste superzooms. Wil je snel kunnen focussen - dan moet je bijna zeker op dslr blijven, en meestal ook naar het duurdere gamma mogen (of 2de hands gaan). Anders is een systeemcamera aanlokkelijk.

Wat de collega's pogen duidelijk te maken is, dat je zelf moeite gaat moeten doen om uit te vissen wat nu het platform is waar je wil voor gaan.

Laat u niet vangen aan Canon of Nikon fans die beweren dat dat de enige deugdelijke camera's zijn. Fotografie is iets persoonlijks - je moet de nodige tijd nemen voor aanschaf van je materiaal. We zien regelmatig mensen twijfelen aan hun materiaal - zou ik toch niet op een Canon of een Nikon overstappen - dat wijst er op dat ze oftewel niet goed gekozen hebben - oftewel hun kunde niet voldoende aan't ontwikkelen zijn - of ontevreden zijn over de evolutie van het merk wat ze nu gebruiken.

Ik zou zeggen ga naar een Fnac, Mediamarkt of iets anders - daar kan je de toestellen al eens ter hand nemen. Da's het allerbelangrijkst bij een camera - je gaat wat investeren, dus moet je een voorstudie maken. Laat die beslissing niet nemen door anderen, adviseren mogen ze gerust - maar u gaat die beelden mogen/moeten maken, dus u moet zelf beslissen. In 't najaar heeft Fnac een gids over dslr's, systeemcamera's e.v.a. uit - die wil je misschien wel eens raadplegen (meestal juli, aug. ,september denk ik). Er zijn bakken fotomagazines - er staan massa's reviews on-line. Bekijk vooral de beelden - die zeggen vaak meer dan de cijfertjes.

Je zal daar ook systeemcamera's vinden - zoals de nex - en anderen - en je zal merken dat die heel wat compacter zijn. Maar let wel op de accessoires - daar zet je vaak erg veel geld op in - lenzen, flashes e.a. - ga daar voor iets wat voldoende aanwezig is. Voor systeemcamera's ben ik eerder voor de 2 open standaarden qua lenzen - de micro four thirds en de e-mount (sony nex) - van beide liggen de specs open, wat bepaalde hoop biedt mbt. de correctere werking van Sigma's en verwanten.

Wat de takken betreft - ga je manueel mogen leren focussen - ook dat kan met dslr een probleem vormen - maar je hebt wel iets meer controle, idem voor systeemcamera's - je kan daarmee manueel scherpstellen, en dat ga je in moeilijke omstandigheden ook mogen leren. Koop dus iets waarmee je zelf ook kan scherpstellen. Doe de zoo-test - ga met je camera naar de zoo - en fotografeer manueel door de tralies!

Met zooms fotograferen doe je vaak best op een statief - om bewegingsonscherpte te voorkomen. Of gebruik een bean-bag (rijstzak of bonenzak). Zelfs met een compact toestelletje kan een statiefje je helpen. Lees de thread over statieven.

Comment

Working...
                  X