Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor cleaning.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by MarcFoto
    Dank je voor je reactie Koen.
    Dus voor mij is het dan al te laat?
    Goh... wat is te laat... als je ze niet ziet op je foto's, dan is het ook nog niet echt nodig geweest om te reinigen hee...

    Als je het al lang hebt laten zitten, dan kleeft het waarschijnlijk vast en kom je er niet meer met een blaaspeertje. Je hoeft dus niet onmiddellijk in te grijpen: vaster dan vast komt het toch niet te zitten... Ik wil zeggen: als jij geen last hebt van de huidige situatie, dan zou ik de ccd met rust laten, ofwel af en toe afblazen om te voorkomen dat vers zichtbaar stof zich vastzet, tot je het echt storend zou beginnen vinden (bij foto's met een grote luchtpartij, of sneeuwlandschappen en zo) en op dat ogenblik zal je dan waarschijnlijk met 'contact' moeten (laten) reinigen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Koen_vervoort
      Originally posted by Fons Sluiter
      [quoteIk zet de camera op statief, pak de stofzuiger en houdt deze schuin onder de objectiefmond en blaas met een blaaspeertje het stof van de ccd.
      Prima systeem... Ik wilde in mijn vorig betoog de stofzuiger nog noemen als hulpmiddel, omdat de CCD de neiging heeft het losgeblazen stof terug aan te trekken, maar ik zag ervan af omdat veel stofzuigers eigenlijk zelf een RAMP zijn.

      1) De filters laten ultrafijn stof terug ontsnappen en dat laat zich makkelijk aantrekken

      2) De luchtuitlaat van de stofzuiger werpt eventueel in de ruimte neergedaald stof op en veroorzaakt tijdelijk een bijzonder hoge contaminatie van de ruimte.

      Dus als je een stofzuiger risicovrij wil gebruiken moet je daar wel rekening mee houden (vb enkel de darm door de deur steken en de motor in de kamer ernaast plaatsen, ofwel de lens terugplaatsen terwijl je intussen nog steeds lucht afzuigt, zodat ze stofdeeltjes die door de stofzuiger werden uit/opgeworpen niet weer kunnen landen in het camerahuis.



      Voor een groter cameraonderhoud kan je een soort stofarme zone creëren met behulp van een doos en bepaalde types van stof- en/of luchtfilters die gewoon op de consumermarkt te vinden zijn. Je koopt een luchtfilter die werkt met een deftige HEPA-filter (houdt stofdeeltjes tegen van 0.3 micron en groter). Best een model met een vrij kleine luchtuitblaasopening. Je zoekt een grote doos of grote plastic bak die je stofarm maakt (indien plastic: door af te spoelen met water en droog te blazen of te deppen met vezelarme doekjes. Je maakt achteraan een gat in die bak ter grootte van de uitblaasopening. Je plaatst de luchtfilter zo dat de gefilterde lucht door de opening een overdruk creërt in de bak, zodat langs de voorzijde waar je werkt geen onzuivere lucht een plaatsje vindt in je werkruimte. Zie dat de luchtfilter en de opening behoorlijk aansluiten (afkitten of afplakken is een optie).

      En voila... uw persoonlijke stofarme zone.

      EDIT: sluit je zone af met een vel plastic na gebruik, laat je luchtfilter niet continu draaien als je die stofarme zone niet vaak gebruikt... Na een tijd is de HEPA-filter namelijk 'versleten' of 'vol'.
      Koen,

      ik zet de stofzuigermond schuin onder de objectiefmond. Ronddwarrelend stof kan dus niet terugkeren in de camera maar wordt wederom teruggezogen in de stofzuiger. Daarna snel de objectiefvatting van het objectief "stofzuigen" en op de camera zetten. Werkt tot nu toe erg goed.

      gr.
      Fons Sluiter.
      Canon.

      Comment


      • #18
        Als je dat al een jaar zo gebruikt zonder problemen is het onweerlegbaar een prima systeem (zoals ik al toegaf), dus dat ga ik niet tegenspreken.

        Ik wilde enkel (theoretisch) een aantal 'gevaren' van de stofzuiger in verband met stofarm werken aanhalen, omdat mensen er niet altijd bij stilstaan dat een stofzuiger soms voor meer stofdeeltjes in de lucht kan zorgen, in plaats van minder... Maar mijn betoog was zeker geen poging om uw methode te weerleggen hoor

        Comment


        • #19
          Hallo MarcFoto,

          Jawel hoor, al meer dan 2 jaar maak ik de sensor op die wijze proper en steeds met succes ... Enkel een blaaspeertje dus ...
          En dat geldt voor zowel de D60 (nu verkocht), de 10D en de D70.

          Jaja


          Originally posted by MarcFoto
          Dag Jaja,
          dank je voor je respons.
          Maar ik denk dat het stof met effe pffffff, pfffffff, pfffffff (zoals jij het zo prozaïsch stelt) niet wegkrijgt hoor.
          Alle respect, maar dan kan je net zo goed niks doen...
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #20
            Originally posted by jaja
            Hallo MarcFoto,

            Jawel hoor, al meer dan 2 jaar maak ik de sensor op die wijze proper en steeds met succes ... Enkel een blaaspeertje dus ...
            En dat geldt voor zowel de D60 (nu verkocht), de 10D en de D70.

            Jaja

            @Jaja, doe je dit dan preventief of met een vaste frequentie (elke 2 weken of zo) of wacht je tot je het stof ziet?
            Ik zou op verlof willen zeker spelen dat ik daar ook m'n toestel kan proper houden...

            Mark.
            Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
            LidNr. BD0211BE

            Comment


            • #21
              Dat van die stofzuiger vindt ik goed.
              Echter ik ben op zoek naar die pec-pads
              Ik kan je wel degelijk voorbeelden geven waar je het stof goed kan zien
              vooral wanneer er veel blauw is in de lucht met F16 en meer.
              op F8 en lager is het veel minder zightbaar.
              Ik heb wel degelijk veel stof op de sensor van de 300-D
              Heb zelf gebelt naar canon,die zeggen breng toestel binnen en kost zo ongeveer 300 a 400 € in garantie of niet.
              stof is nu eenmaal geen mankement van het toestel,dus geen garantie.
              Ik heb mijn toestel 1 maand.

              Als er iemand is die mij een adres kan geven waar ik die pec.pads of iets vervangend kan kopen zou ik al zeer blij zijn.
              Ik woon in brugge.
              dank u.
              Claus.m

              Comment


              • #22
                Originally posted by demarren

                Ik heb wel degelijk veel stof op de sensor van de 300-D
                Heb zelf gebelt naar canon,die zeggen breng toestel binnen en kost zo ongeveer 300 a 400 € in garantie of niet.
                stof is nu eenmaal geen mankement van het toestel,dus geen garantie.
                Ik heb mijn toestel 1 maand.
                Dat bedrag lijkt me ongelofelijk hoog!! Zijn die van plan om de senosr te vervangen of wat?

                Kijk hier even: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=27112&SearchTerms=,drongen
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #23
                  [QUOTE] Originally posted by CooMa
                  Originally posted by demarren

                  Ik heb wel degelijk veel stof op de sensor van de 300-D
                  Heb zelf gebelt naar canon,die zeggen breng toestel binnen en kost zo ongeveer 300 a 400 € in garantie of niet.

                  200 Euro om er naar te kijken, 100 Euro om het toestel open te doen, 50 Euro om zuchtend even bedenkelijk in het haar te krabben, 6 Euro om het te kuisen met 4 Euro product en 40 Euro om hem terug te zenden.

                  Ik denk dat ze bedoelen dat je 500 Euro moet betalen als ze de sensor moeten vervangen omdat je het stof er met contactlijm hebt opgelijmd!

                  Bizarre bedragen...

                  Comment


                  • #24
                    LOL Koen
                    Heb nog eens smakelijk gelachen...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by demarren
                      Heb zelf gebelt naar canon,die zeggen breng toestel binnen en kost zo ongeveer 300 a 400 € in garantie of niet.
                      stof is nu eenmaal geen mankement van het toestel,dus geen garantie.
                      Ik heb mijn toestel 1 maand.

                      Als er iemand is die mij een adres kan geven waar ik die pec.pads of iets vervangend kan kopen zou ik al zeer blij zijn.
                      Ik woon in brugge.
                      dank u.
                      Claus.m

                      Ik heb de mijne laten reinigen via mijn fotograaf voor 8€.
                      In Drongen vroeg men 125€ en je toestel ben je drie dagen kwijt.
                      De 300D van m'n vrouw heb ik nu met een peertje even netjes uitgeblazen en in de lucht lijkt me die nu meer dan behoorlijk.

                      In Gent kun je pecpads kopen en eclipse enz. bij Focilux.



                      Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
                      LidNr. BD0211BE

                      Comment


                      • #26
                        voor 50 euro kom ik hem bij u thuis kuisen demarren
                        allez ,voor een pint is dat ook goed zulle

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Koen_vervoort

                          Als je het al lang hebt laten zitten, dan kleeft het waarschijnlijk vast en kom je er niet meer met een blaaspeertje. Je hoeft dus niet onmiddellijk in te grijpen: vaster dan vast komt het toch niet te zitten...
                          Hier zit je fout hoor;des te langer die verharde stofjes erop zitten des te moeilijker te verwijderen achteraf.Ze komen wel degelijk "vaster dan vast" met de tijd.Daarom poets ik m'n sensor vrij regelmatig met m'n sensorswipe,pecpads en eclipse.Geen enkel probleem.Wel niet te veel druk uitoefenen en beter een pecpadje meer gebruiken dan er eentje te willen uitsparen.

                          Heb voor enige tijd een topic geopend over digipads,ook een alternatief voor de dure sensorswipes: http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42345&SearchTerms=,cleaning
                          Danny's Photosite

                          Comment


                          • #28
                            @Roadrunner: ze hebben mij hier eens wijsgemaakt dat gij er misschien nog nen hoop in voorraad hebt?? (hoorde mij al afkomen )
                            “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                            Scott Adams

                            Comment


                            • #29
                              Hallo,

                              Ik reinig enkel als het nodig is - maar toch geregeld.
                              Tussendoor trek ik wel geregeld een "testfoto" met f22.0 of zo tegen een blauwe lucht en als ik daar "spotjes" ontdek, dan blaas ik.
                              Tot nu toe op al die jaren heeft de blaasmethode prima voldaan.
                              Als je geregeld blaast is de kans op "zeer hardnekkige stofjes" kleiner denk ik ...

                              Jaja

                              Originally posted by mark911be
                              Originally posted by jaja
                              Hallo MarcFoto,

                              Jawel hoor, al meer dan 2 jaar maak ik de sensor op die wijze proper en steeds met succes ... Enkel een blaaspeertje dus ...
                              En dat geldt voor zowel de D60 (nu verkocht), de 10D en de D70.

                              Jaja

                              @Jaja, doe je dit dan preventief of met een vaste frequentie (elke 2 weken of zo) of wacht je tot je het stof ziet?
                              Ik zou op verlof willen zeker spelen dat ik daar ook m'n toestel kan proper houden...

                              Mark.
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment


                              • #30

                                Dus (en om het nog eens heel duidelijk te stellen): heeft er iemand ooit al gemerkt dat de kwaliteit van zijn foto's achteruitgaat ten gevolge van de sensor?
                                Please?

                                Ja, regelmatig last van. Vooral als je snel lenzen moet veranderen en op niet veel gaat letten. Ik kom, met mijn camera nogal veel op stofferige plaatsen en moet vaak ook snel en onveracht van lens wisselen. (Wielerwedstrijden, voetbal, persconferenties...etc...). Blijkt dat de CCD van m'n 1D nogal regelmatih onder het stof zit of haartjes bevat.... Gevolg, bij klein diafragma vanaf 8.0 heel wat puntjes op de foto. Was laatst nog geval op skireis. Heb het pas thuis opgemerkt. Boodschap is dus, regelmatig controleren !

                                een voorbeeld:
                                http://www.sportfotos.be

                                Comment

                                Working...
                                X