Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

professionele camera ook voor een beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: professionele camera ook voor een beginner?

    Wat ik in het hele verhaal mis... is:
    Als je genoeg centen hebt... kopen wat je wil!
    Ik denk dat elk fototoestel te begrijpen is, al je er maar tijd in wil steken.
    maakt een fototoestel van 4000 euro betere foto's dan één van 2000? Naar mijn idee Ja en Nee.
    Als je uit beide toestellen het maximale kan halen, dan Ja. Kan je dat niet, dan Nee.
    Moet je als beginner een instap-model kiezen om daarmee te leren, Nee. Maar het doet wat minder zeer in je portemonnee als het toch niet die hobby blijkt te zijn die je voor ogen had.

    Ik vergelijk het wel eens met mijn fiets-hobby.
    Rijdt een instap model Pinarello minder goed dan een Dogma?
    Ja en Nee. Hij rijdt net zo goed, maar de emotie zegt dat de Dogma beter zal rijden.
    Zo zal dat ook zijn met een foto-toestel.
    2-hands is op zich een alternatief als je niet geheel zeker van je zaak bent of het wel de juiste hobby is.

    Kun je een berg geld spenderen? Zeker Doen!!

    Comment


    • #47
      Re: professionele camera ook voor een beginner?

      Oorspronkelijk geplaatst door franske013 Bekijk bericht
      maakt een fototoestel van 4000 euro betere foto's dan één van 2000? Naar mijn idee Ja en Nee.
      Als je uit beide toestellen het maximale kan halen, dan Ja. Kan je dat niet, dan Nee.
      Moet je als beginner een instap-model kiezen om daarmee te leren, Nee. Maar het doet wat minder zeer in je portemonnee als het toch niet die hobby blijkt te zijn die je voor ogen had.

      Ik vergelijk het wel eens met mijn fiets-hobby.
      Viner maxima: 3800 euro fietsframeset only <--> D800: die schat ik vandaag op slechts 2500 body only
      Stukken goedkoper dus dan een fiets.

      Maar, voor een 800 mm met een maximale opening van ocharme 5.6 betaal je bij Nikon al rap vier keer zoveel. En dan hebt ge nog maar 1 lens, die geen millimeter te lang is of een stop te lichtsterk voor vogels.
      Voor het budget van de ts hebt ge niet eens een populaire, zogenaamde supertele op je supertoestel.

      Comment


      • #48
        Re: professionele camera ook voor een beginner?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jokke Bekijk bericht
        Zeer handig voor beginnende fotografen om in alle omstandigheden scherpe foto's te hebben.
        Lijkt mij zeer onhandig voor beginnende fotografen, want zo leer het nooit. Kan erg handig zijn voor gevorderden, die precies weten hoe je het moet tunen, waarom zo en de grenzen van je camera kent.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #49
          Re: professionele camera ook voor een beginner?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Lijkt mij zeer onhandig voor beginnende fotografen, want zo leer het nooit. Kan erg handig zijn voor gevorderden, die precies weten hoe je het moet tunen, waarom zo en de grenzen van je camera kent.
          't Is maar hoe je het bekijkt. Met die instelling kan zelfs mijn vrouw mooie plaatjes maken met de D800, zonder kennis en interesse om de kennis op te doen.
          BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

          Comment


          • #50
            Re: professionele camera ook voor een beginner?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jokke Bekijk bericht
            . Zo kan de D800 rekening houden met de brandpuntsafstand om de optimale sluitertijd/ISO combinatie automatisch in te stellen.
            Die van mij mag verder open bij toenemende afstand.

            Comment


            • #51
              Re: professionele camera ook voor een beginner?

              bespeur hier een lichtelijke vorm van arrogantie bij sommige posts, das best jammer.
              Ik kan iemand van de straat plukken en even de beginselen uitleggen van welke camera dan ook en hij kan een scherpe foto maken, dus met analoge ervaring gaat dit zeker lukken, of je de grenzen op kunt zoeken van de camera is een andere verhaal, daar heb je hoofdzakelijk ervaring met het toestel voor nodig.
              De basisprincipes zijn bij elk toestel groot of klein gelijk, sluitertijd versus diafragma en enig inzicht wat dit doet, andere parameters die vandaag de dag groter en groter worden bij de digitale toestellen vergen simpelweg gewenning van het teostel en wat technisch inzicht. Je zul vooral in het begin de grenzen moeten ontdeklken wat er allemaal mogelijk is. Heb dat zelf nu nog steeds, heb een leeuwendeel van mijn ervaring opgedaan in het analoge tijdsperk en daar waren de parameters simpel, sluitertijd, diafragma, ASA 100 tot max 400, soms eens een uitschieter naar 800, tegenwoordig kan ik naar ISO 25.000 nog wat, heb verschillende metingen, filters ingebouwd enz, enz.. dit alles vergt alleem maar ervaring met het betreffende toestel, de techniek (scherpstellen, kaderen afdrukken) blijft hetzelfde, als je weet wanneer je waar moet belichten en wat dit met de foto doet op sommige momenten dan ben je al een heel eind, daarbij komt dat vroeger je dit echt goed moest inschatten, maar tegenwoordig heb je altijd nog je beeldscherm achterop om even te checquen en daar waar nodig te corrigeren.

              Dus al met al zul je met vrijwel elk toestel goed uit de voeten kunnen, vergt alleen gewenning van alle knoppen en functie''s, maar zoals ik al eerder zei, een avondje op de bank met de gebruiksaanwijzing en het toestel kom je al een heel eind.
              Mijn beste Foto moek nog trekke.

              Comment


              • #52
                Re: professionele camera ook voor een beginner?

                hahah die is goed
                Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                Comment


                • #53
                  Re: professionele camera ook voor een beginner?

                  ik zou 500 euro budget houden voor een klein steekwagentje ,want als je die 5000 euro lenzen gaat moeten meesleuren zal je het rap weten denk ik.
                  Nikon D600 , 50 mm 1.8G , Nikon 24-85 VR ,tamron 70-300 vc , SB 700

                  Comment


                  • #54
                    Re: professionele camera ook voor een beginner?

                    Hier gaan we weer .... die 3000€ en die 5000€ ligt bij sommigen toch stevig op de maag .... slapen jullie nog goed?

                    Ik denk dat het zinloos is om een D800 te kopen als er geen lenzen gekocht worden die navenant zijn.
                    Dus rekenen we even?

                    24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR : ongeveer 1500€ ?
                    AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G : ongeveer 2000€ ?
                    50mm f/1.8D AF NIKKOR : ongeveer 130€ ?

                    ..... we kunnen hier allemaal tellen ?

                    En nee, dan noemde ik nog niet eens een degelijke beschermtas voor het geheel.
                    En nee, dan noemde ik nog niet eens een beschermfilter om vooraan op elke lens te draaien.
                    En nee, dan noemde ik nog niet eens 1 of 2 geheugenkaartjes.
                    En nee, dan noemde ik nog niet eens een externe flits.

                    Waar gaat het bij mij vooral om?! Wel, gewoon een kwestie van in het achterhoofd te houden dat er meer nodig is dan een 'body'.

                    Maar ik schrik er idd wel van dat er verschillende mensen zijn, die er moeilijk mee overweg kunnen dat een beginner graag goed materiaal koopt.

                    Als het voor sommigen een troost kan zijn... Binnen een aantal jaren zal ik op stap gaan met een 'oude' D800 en oude lenzen.
                    Terwijl de jaloerse reacties hier, al lang nieuw en duur materiaal om de nek zullen dragen.

                    Nu tevreden ??

                    Voor de verschillende mensen die me heel goed van antwoord dienden. Oprechte dank.
                    Jullie hebben mij overtuigd om een D800 aan te schaffen.
                    Zoals ik reeds eerder zei, (en ook met goede reactie's beantwoord werd) ik start met een " 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR ". Leer m'n camera kennen, doe ervaring op en dan zie ik wel wanneer een uitbreiding zich opdringt.

                    Wat mij betreft is deze discussie afgesloten.
                    De keuze is gemaakt.

                    Bedankt voor de vele goeie adviserende antwoorden!!

                    Groeten, Peter

                    Comment


                    • #55
                      Re: professionele camera ook voor een beginner?

                      Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
                      Maar ik schrik er idd wel van dat er verschillende mensen zijn, die er moeilijk mee overweg kunnen dat een beginner graag goed materiaal koopt.
                      Ik zou niet weten wie. Misschien dat de Nikonwereld sommige adviezen rapper zo percipieert? Het lijkt wel zo.
                      Beginner of niet ... voor het statussymbool d800 betaalde je een paar maanden geleden een kwart meer dan vandaag. Die status is er dus al vanaf: we willen -hoewel we vanwege het gewicht geen lange lenzen kopen- toch nog tegen elke prijs als eerste 1 stop ruis voorsprong op die van onze kinderen.
                      Of dat dan ook gebruiksvriendelijker is speelt mindere rol.
                      Enfin, mijn neefje, die een d700 heeft, merkte volgens mij terecht op dat de logica bij het toewijzen van functies aan de knoppen van mijn mij 5d2 moeilijk te volgen was. Maar dat is waarschijnlijk voornamelijk omdat ik die - tegen ongeziene snelheid- door oefening, en met mijn ogen dicht totaal kon veranderen, en dan ook nog kon onthouden wat de veranderde functie van elke knop was ... terwijl hij gewoon de gevoeligheid, sluiter, en opening kiest om zich vervolgens niet meer door de vele andere mogelijkheden te laten afleiden ... terwijl hij wel een foto maakte.

                      Comment


                      • #56
                        Re: professionele camera ook voor een beginner?

                        Peter, probeer de nuttige info uit heel dit topic te filteren, trek daar een besluit uit en go for it . . .
                        Moest ik over dezelfde middelen beschikken zou ik ook direct topmateriaal kopen . . . in het leven moet je er voor zorgen dat je nooit spijt krijgt van dingen die je NIET hebt gedaan . . .
                        Wat je keuze ook wordt, geniet ervan en al doende leer je . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #57
                          Re: professionele camera ook voor een beginner?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Peter, probeer de nuttige info uit heel dit topic te filteren, trek daar een besluit uit en go for it . . .
                          Moest ik over dezelfde middelen beschikken zou ik ook direct topmateriaal kopen . . . in het leven moet je er voor zorgen dat je nooit spijt krijgt van dingen die je NIET hebt gedaan . . .
                          Wat je keuze ook wordt, geniet ervan en al doende leer je . . .
                          Voilá !

                          Peter, Trek U van de (vele) triestige planten op dit forum niet te veel aan en haal er uit wat voor U van nuttig kan zijn ! Succes met je keuze !

                          Comment


                          • #58
                            Re: professionele camera ook voor een beginner?

                            Gelieve uw priveberichten per mail te sturen. Dit is een forum voor iedereen.
                            Je zal hier maar een bijdrage leveren om dan voor triestige plant te worden uitgescheten door wie niks ter zake weet op te merken.
                            Als je altijd onmiddellijk het topmateriaal koopt heb je voor veel geld een voorsprong van een paar maanden, die je enkel in extreme omstandigheden kunt benutten, en kom je er op geen stukken na met het budget van de ts, en die ook geen spijt hoeft te hebben op dat moment, in het duister geen 11 frames per seconde te hebben geschoten.
                            Uw limited version is al heel rap niet meer limited, en dan veel goedkoper voor vrijwel hetzelfde toestel ... met bovendien minder kans op kinderziekten.
                            De periode dat mijn toestel veel meer koste heb ik het verschil niet echt in mijn foto's kunnen laten zien aan degene die dat niet wilde.
                            Last edited by Poza; 27 oktober 2012, 13:20.

                            Comment


                            • #59
                              Re: professionele camera ook voor een beginner?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                              Gelieve uw priveberichten per mail te sturen. Dit is een forum voor iedereen.
                              Je zal hier maar een bijdrage leveren om dan voor triestige plant te worden uitgescheten door wie niks ter zake weet op te merken.
                              Als je altijd onmiddellijk het topmateriaal koopt heb je voor veel geld een voorsprong van een paar maanden, die je enkel in extreme omstandigheden kunt benutten, en kom je er op geen stukken na met het budget van de ts, en die ook geen spijt hoeft te hebben op dat moment, in het duister geen 11 frames per seconde te hebben geschoten.
                              I rest my case...

                              Comment


                              • #60
                                Re: professionele camera ook voor een beginner?

                                effe voor de ts!
                                koop u set zoals hierboven aangeraden.
                                D800 + 24-70 f2.8 + 70-200f2.8 + 50 of 85 f1.8 (af s versie is iets beter dan af-d maar maakt niet uit.

                                zelf heb ik een d600 en mijn 50 f1.8 af d geraak gelijk iets meer gebruikt.
                                24-70 en 70-200 zijn sublieme lenzen en op je D800 ga je daar veel plezier aan hebben.

                                heb je nog wa over? 2de batterij, grip , geheugenkaarten, tas, ...

                                begin gaat wennen zijn, zoeken en aanpassen, maar als je ermaa weg bent des te meer plezier.

                                filter het goede uit dit topic, laat de zagers en klagers maar doen.
                                nikon stuff

                                Comment

                                Working...
                                X