Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma Canon 5D Mark II of Canon 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dilemma Canon 5D Mark II of Canon 7D

Ik heb er een focus assist beam opstaan. Maar ja, mag niet tijdens een concert.

Comment

Beste,

Jullie hebben het steeds over die vogels, ik fotografeer geen vogels meer. Welke raden jullie dan aan?
      Ten slotte hou ik mijn huidige camera, dus heb altijd nog een crop beschikbaar.

De statief zou dicht dus niet groter mogen zijn dan 1m, liefst iets kleiner. Moet lichtgewicht zijn, en stevig genoeg voor de combo 7D+100-400 of 5D II+100-400

ik heb nu een manfrotto, zeer goed en stevig. Alleen beestig zwaar

groeten
      http://www.flickr.com/photos/MacObsession
      http://www.macobsession.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
        Beste,

Jullie hebben het steeds over die vogels, ik fotografeer geen vogels meer. Welke raden jullie dan aan?
        Ten slotte hou ik mijn huidige camera, dus heb altijd nog een crop beschikbaar.

De statief zou dicht dus niet groter mogen zijn dan 1m, liefst iets kleiner. Moet lichtgewicht zijn, en stevig genoeg voor de combo 7D+100-400 of 5D II+100-400

ik heb nu een manfrotto, zeer goed en stevig. Alleen beestig zwaar

groeten
        Tja, je zet als voorbeeldfoto's 2 reigers en spreekt over teleconverters om 800mm te bekomen, dan geef je toch de indruk ook vogels te willen trekken, nee?

Mijn advies is, 5dm2 als je hoofdzakelijk niet bewegende onderwerpen fotografeert, 7d als je voornamelijk bewegende onderwerpen fotografeert (sport, dieren...).

Qua statief, Feisol heeft lichte, stevige statieven waarvan er één 1,20m hoog is. Kleiner als dat wil je niet, anders moet je altijd gaan zitten om een foto te maken...
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

ik heb het over een dichte statief, je kan deze dus vergroten met inschuifbare poten en de kop kan je ook verhogen?
          Dus in opberghouding +/- 1m (makkelijk meeneembaar)

groeten

Comment

Voor deze specifieke statiefvraag kun je beter de volgende topic erop nalezen:
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

Een goed statief kan nog veel korter worden opgevouwen worden, hoor. Mijn carbon Manfrotto 190CXPro4 is met kop (Markins Q3) ongeveer 60cm; zonder kop net geen 50cm

Maar je maakt wel vreemde bochten, hoor. Eerst gaat het om vogelfotografie, en nu opeens niet meer.
            Ik volg de anderen die reeds gereageerd hebben: voor vogelfotografie is een cropcamera (zoals bv de 7D) interessanter; vermijd teleconverters (tenzij op een f/2.8 prime).

PS: en een andere topic waar de 7D vergeleken wordt met de 5D (MkIII ditmaal) voor vogelfotografie vind je hier:
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
            Last edited by LesC; 1 augustus 2012, 11:58. Reden: PS toegevoegd
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik maak deze bochten, omdat het alleen daar over gaat in dit topic percies. Ik fotografeer: portretten, landschappen, macro, dieren, abstracte objecten. Dus ik zoek een camera die dit alles kan. Dus dacht ik een 5D II te kopen, en mijn huidige crop camera voor vogelspotting te houden. Nu heb ik al veel opgezocht over de 7D en verschillende testen komen neer op deze stelling, dat de 7D niet veel beter scoort op ruis niveau dan mijn huidige 450D. op iso 400/800/1600. Ik ga nu niet hoger dan 800 iso, maar zou het leuk vinden om in sommige situatie's toch hoger te kunnen, zonder mijn foto te moeten gaan zoeken tussen de hoge iso ruis.
              Dit houdt me nog tegen, anders hebben ze me kunnen overtuigen voor de 7D. Natuurlijk ook het budget speelt parte en verschil van een 1500€ volledig is niet niks de dag vandaag. Dus graag jullie hulp met de ruis tegenover de 450D.

ps: statief zal ik is opzoeken dan

groeten

Comment

ik ga kiezen voor de 7D :-)

bedankt voor de support

Comment

Proficiat met je beslissing, al had dat evengoed voor de 5DMkIII kunnen zijn. Deze laatste is -waarschijnlijk zonder discussie- Canons beste dSLR ooit, weliswaar niet voor wat jij vooropstelde.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Voor vogelfotografie zou ik al zeker geen 5DII gebruiken. Autofocus is niet snel genoeg en t is n cropcamera.

Een fullframe maakt van je 400 mm geen 250 mm ! Een crop maakt van je 400 mm een 640 mm !

Spijtig bestaat er geen toestel waar je alles mee kan.

De 5DII is dan weer wel goed voor indoortoestanden.

Ik zou eerder voor de 7D gaan, of n 60D of 2e hands 1DIII.

Ts beweert ook niet dat zijn 400 mm een 250 wordt.
                    Hij zegt gewoon als hij een 5D2 Camera gebruikt dat zijn 400 mm dan het equivalent gaat worden van een Crop +250 mm

Maw: nu heeft hij 400 mm op crop camera = idd 640mm
                    met 5D blijft 400 mm 400 mm oftewel equivalent 250 mm met crop camera.. dus betekent voor hem minder

Eigenlijk blijft een 400 mm een 400 mm zowel op crop als full.. het is enkel de beeldhoek die veranderd

Uiteraard kan je ook croppen op de 5D2 maar de crop camera (hier een 7D ) zal in het voordeel zijn.
                    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Uiteraard kan je ook croppen op de 5D2 maar de crop camera (hier een 7D ) zal in het voordeel zijn.
                      En uiteraard kan je met je 7d ook achteruit gaan staan zodat hetzelfde optisch beeld die kleine sensor bedekt, en dan zal je de afwijkingen van je lens feller moeten vergroten om een print te krijgen van dezelfde grote als met een ff. Dat verschil word echter zelden vermeld, omdat niemand nog foto's lijkt te printen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        En uiteraard kan je met je 7d ook achteruit gaan staan zodat hetzelfde optisch beeld die kleine sensor bedekt, en dan zal je de afwijkingen van je lens feller moeten vergroten om een print te krijgen van dezelfde grote als met een ff. Dat verschil word echter zelden vermeld, omdat niemand nog foto's lijkt te printen.

In sommige gevallen kan dat wel zo zijn, maar je moet ook rekening houden dat je met de Crop Camera de Sweet spot gebruikt van de lens... En op dat vlak hou je dikwijls zaken zoals vignettering of vervorming binnen de perken...
                        Maar je hebt gelijk, lenzen bedoeld voor FF geven vaak de mooiste beeldkwaliteit op een FF Camera waarvoor ze gemaakt zijn. De typische touch dat bepaalde lenzen typeert.
                        Last edited by Funcky; 4 augustus 2012, 10:34.
                        Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

even iets anders, de 7D heeft meer focus points maar ik gebruik deze nooit! Ik zet het vast op het middenste punt, duw half in en maak dan mijn compositie.
                          Dit is toch hetzelfde als een focus punt kiezen, of niet?
                          Als je uw focuspunten niet aanpast aan je object dat je wilt gaan schieten, kan je toch geen mooie kadrage maken?? Focuspunten aanpassen is fluitje van een cent en brengt zoveel meerwaarde aan uw foto. Anders kan je voor hebben dat je foto er maar voor de helft opstaat. Als je bv het centrale focuspunt steeds hanteert en je trekt een loper of wielrenner staat zijn onderkant er nooit op. Daarom kan je de focuspunten net aanpassen.
                          Running is a way of living..

Comment

ik gebruik een andere techniek, ik stel scherp met het middelste punt, en duw dan half in. Daarna kadreer ik de shot en druk de ontspanknop helemaal in.
                            Gaat zeer vlug, zal nu is proberen met de punten op de pas aangekochte 7D :-)

groeten

Comment

ik gebruik een andere techniek, ik stel scherp met het middelste punt, en duw dan half in. Daarna kadreer ik de shot en druk de ontspanknop helemaal in.
                              Gaat zeer vlug, zal nu is proberen met de punten op de pas aangekochte 7D :-)

groeten
                              Heel oude techniek, met de kans dat de afstand niet meer helemaal hetzelfde is (en dan klagen dat de camera slecht focust).
                              Die extra AF punten zijn wel degelijk nuttig.
                              Als je gewoon bent om zo te werken gebruik je in vele gevallen ook beter AI SERVO dan ONE SHOT.

Comment

Vroeger werkte ik ook met herkadreren zoals boven uitgelegd, maar sinds ik met de 7D werk, verschuif ik gewoon het te gebruiken AF-punt. Voordeel van de 7D is dat je een verschillend AF punt voor landscape- en portraitstand kunt instellen.

Comment

Working...
                                X