Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma Canon 5D Mark II of Canon 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Dilemma Canon 5D Mark II of Canon 7D

Voor draadloze flitsaansturing bestaan er goede en goedkope systemen zoals de Yongnuo's.
    Ivm ISO, de Canon 450d levert prima foto's tot iso 800, mits juiste belichting en in raw genomen.
    Wij zeggen dat het niet veel beter zal zijn omdat het probleem in dit geval niet het materiaal is, maar de fotograaf. Een duurdere camera zal de foto's amper verbeteren. De mooie foto's die jij tegenkomt, zijn mooi door de fotograaf die deze genomen heeft, niet enkel de apparatuur. Als je kijkt naar foto's genomen met een 450d ben ik zeker dat je daar ook mooie foto's van gaat tegenkomen.

Ivm focuspunt kiezen, ja het middelste focuspunt kiezen is een focuspunt kiezen. Ik begrijp je vraag niet zo. De af van de 7d is vooral handig voor vogels in de vlucht en dergelijke. Jouw grootste probleem is op dit moment echter dichtbij genoeg geraken heb ik de indruk, iets waar een duurdere camera niets aan zal helpen.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Een extender 1.4 geeft op een ff een kijkhoek vergelijkbaar met die van je toestel of die van een 7D. Op de 100-400 krijg je dan echter een kwaliteitsverlies alsof je achteraf handmatig zou gecropt hebben, of een cropcamera zou hebben gebruikt. Ge schiet daar dus niks mee op. Met de 2X extender op ff ga je bij deze lens een slechter beeld krijgen dan je nu hebt op je crop.
      Ge moet ook al met een hele goei lens afkomen om een meter verschil in afstand tot het onderwerp te compenseren. Dat loopt dan in de duizenden aan kosten.
      Last edited by Poza; 31 juli 2012, 13:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
        Beste,

Al bedankt voor de info, nu ben ik geen vogelfotograaf, maar ik fotografeer alles wat mij lief is, gaande van portret tot macro en alles wat er tussen zit.
        Ik heb ook een schat van een dochter (1jaar nu), die veel voor de lens verschijnt, omdat we alles zo goed mogelijk fotografisch willen volgen. Z'n kind veranderd zeer snel. Dus ik zoek een body, die het best aan alle verwachtingen voldoet. Ik ben nogal veel eisend op dat gebied. Nu het verlies in milimeters zou ik opvangen met een extender III. Nu ik heb al tal van review site's gelezen en vindt de 7D nogal weinig verschil hebben op noise niveau met mijn huidig toestel, daarmee dat deze eigenlijk niet direct mijn voorkeur had. Het blijft een grote investering, maar bijt liefst in 1keer door de zure appel dan een verkeerde aankoop te doen. Dus kort: een 5D MKII + 100-400 + extender 2.0 III heeft een groter bereik dan ik huidig bezit met mijn cropfactor. Dit zal dan toch beter zijn in crop, dan mijn huidig toestel? De exif info staat op de grote links vermeld telkens.

groeten
        Bij mijn weten ga je met een extender op de 100-400 geen AF meer hebben. Verder zal je diafragma omhoog gaan wat dan ook weer betekent langere sluitertijd of hogere ISO instelling. Ik zou eens naar de winkel gaan en deze combinatie "5D MKII + 100-400 + extender 2.0 III" eens uitproberen. Persoonlijk zou ik de 7D kopen (of wachten op zijn opvolger).
        Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Ik moet bekennen dat ik soms ook crop met mijn huidige camera, en vindt het resultaat toch nog super. Op voorwaarden dat de foto 100% scherp is natuurlijk.
          Ik hoor hier vaak zeggen, dat het meeste aan de fotograaf ligt, maar ik heb al tal van shots gemaakt zonder de 100-400. Dan wel op een betere locatie namelijk de camerque in frankrijk. kijk maar even op mijn site: http://www.macobsession.be/Site/Fotografie.html

Foto 29 van dieren, is zeer sterk gecropd dacht zeker 50% met de 70-200 F4
          Nu de foto's zijn sterk verkleind voor de site en onder een lagere jpeg setting. Ik fotografeer altijd RAW

Dus vindt het toch zeer moeilijk te geloven dat de 5D mark II slechter zou presteren op scherpte, dat ik daar ook zou croppen. Nu voor mijn budget is't een goede zaak natuurlijk.
          Last edited by MacObsession; 31 juli 2012, 13:32.
          http://www.flickr.com/photos/MacObsession
          http://www.macobsession.be

Comment

Dus vindt het toch zeer moeilijk te geloven dat de 5D mark II slechter zou presteren op scherpte, dat ik daar ook zou croppen. Nu voor mijn budget is't een goede zaak natuurlijk.
            De 5d2 presteert veel beter, behalve als ge erop zet wat ge daar zegt. Ge moet er een toplens opzetten en het frame vullen met je voeten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              De 5d2 presteert veel beter, behalve als ge erop zet wat ge daar zegt. Ge moet er een toplens opzetten en het frame vullen met je voeten.
              Vooral dat laatste de 100-400 presteert goed op de 5d2, het is enkel niet eenvoudig om het frame te vullen met 400mm op FF, alleszins niet voor wilde dieren. Na het croppen, zal de beeldkwaliteit niet of amper beter worden.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

ok, klopt, maar niet onmogelijk! Ik mag toch zeggen dat ik niet slechter af zal zijn dan nu EN als ik dan portret of landschappen fotografeer heb ik meer voordeel bij de 5D mark II. Toch ?? Zoals ik al zij, ik fotografeer alles niet alleen reigers :-) Ik wandel en neem mijn camera mee en laat mij verasen met wat ik tegenkom onderweg, niet andersom dat ik ga zoeken waar deze dieren zich schuilhouden en daar dan 3uur sta wachten tot er eentje opduikt. Ik ga wel als er een kijkhut is, daar beslist heen en daar zit ik dan wel even, tot ik het beu ben, en dan wandel ik weer verder.

groeten

Comment

ok, klopt, maar niet onmogelijk! Ik mag toch zeggen dat ik niet slechter af zal zijn dan nu EN als ik dan portret of landschappen fotografeer heb ik meer voordeel bij de 5D mark II. Toch ?? Zoals ik al zij, ik fotografeer alles niet alleen reigers :-) Ik wandel en neem mijn camera mee en laat mij verasen met wat ik tegenkom onderweg, niet andersom dat ik ga zoeken waar deze dieren zich schuilhouden en daar dan 3uur sta wachten tot er eentje opduikt. Ik ga wel als er een kijkhut is, daar beslist heen en daar zit ik dan wel even, tot ik het beu ben, en dan wandel ik weer verder.

groeten
                  Niet onmogelijk, nee, maar als ik de voorbeelden zie die je hier post, voor jou (op dit moment) wel onmogelijk.
                  De methode die je beschrijft, ben je juist beter af met een cropcamera zoals een 60d of 7d met 18 mp, dan kan je wat meer croppen. Echter kan dit ook prima met een 450d, ik fotografeer meestal ook niet uit schuihutten.

Of je voor landschappen en dergelijke beter af bent, hangt af van welke lenzen je nog hebt?

Comment

zoals ik al zij, zou ik bij de 5D mark II nog een 24-105 L bijkopen om alles terug kompleet te hebben.
                    Dan heb ik: 24-105 L I 70-200 L I 100-400 L I macro 100 canon

mischien nog een extender 1.4 of 2

wat is er mis met mijn huidige exif waarden?? je kan ze vinden op de grote foto

groeten

Comment

zoals ik al zij, zou ik bij de 5D mark II nog een 24-105 L bijkopen om alles terug kompleet te hebben.
                      Dan heb ik: 24-105 L I 70-200 L I 100-400 L I macro 100 canon

mischien nog een extender 1.4 of 2

wat is er mis met mijn huidige exif waarden?? je kan ze vinden op de grote foto

groeten
                      Je lijkt het absoluut te willen kopen, voor alle onderwerpen buiten wilde dieren ga je er op vooruit.

Met de exif waarden op zich zijn niets mis, maar bij beide foto's is je onderwerp gewoon veel te klein in beeld om een echt scherpe foto te verwachten. Bij de tweede lijkt de focus ook niet helemaal goed te zitten. Bij de 5d zal het nog erger worden omdat je onderwerp kleiner in beeld zal zijn. Een converter is daar geen goede oplossing voor omdat je dan kwaliteit verliest en je autofocus verliest. Manueel focussen op zo'n brandpuntsafstand is niet gemakkelijk!

Comment

Je moet ook begrijpen dat deze camera 5D II altijd op mijn lijst heeft gestaan op number uno! Ik heb ook snel spijt van een aankoop dat deze in eerste gedachte niet is wat ik wou. Ik neem liever een (top model) en zeker te zijn, dan een goedkoper alternatief en dan mischien spijt te hebben. Je kan nooit vergelijken natuurlijk, wat was nu beter geweest. Het blijft een investering zeker voor gewoon hobby gebruik. Je zegt nu zelf dat ik er op voor uitga op alles aspecten buiten vogelspotting. Ok, maar dat ik dan toch een vogel zou spotten, kan ik zeer moeilijk geloven dat deze slechter zal zijn dan huidig beeld! Ok er is de crop factor 1,6 en heb daar wel schrik voor. Maar dat mijn portretten en landschappen en stilstaande opbjecten er op vooruitgaan, en alleen de vogelspotting blijft hetzelfde dan denk ik toch dat de 5D II een betere keuze is. Als ik nu alleen vogelspotting zou doen, begrijp ik jullie redenering en is de 7D een betere kandidaat. Er zijn ook zoveel fora en foto's te vinden die alles kunnen weerleggen. De extender is daar een groot topic over! Er zijn prachtige foto's te vinden met extender. Je bent er voor of tegen, manueel scherpstellen is een nadeel, maar denk niet overkommelijk als je op statief werkt.

ps weten jullie een goede statief maximum hoogte 1m, lichtgewicht maar toch stevig om een 5D II of 7D op tezetten met de canon 100-400

groeten

Comment

Toon eens je prachtige foto's van de 100-400mm met 2x extender? Daar ben ik wel benieuwd naar...

Ivm met je statief vraag, waarom maar 1m hoogte? Lijkt mij niet zo handig als je altijd zo moet voorover buigen.

Comment

even iets anders, de 7D heeft meer focus points maar ik gebruik deze nooit! Ik zet het vast op het middenste punt, duw half in en maak dan mijn compositie.
                            Dit is toch hetzelfde als een focus punt kiezen, of niet?
                            Nee, is niet hetzelfde, kun jij precies in het goede vlak bewegen en krijgt de reiger een bewegingsverbod opgelegt?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik fotografeer alles niet alleen reigers :-)
                              Ah, ge weet het. Maar uw slechtste foto's moeten de aankoop van en beter toestel verantwoorden. Ik blijf zeggen dat het met de beste toestellen nog slechter kan.

Comment

Ik heb mijn 5DII vervangen door n 1DsIII wegens falende autofocus ! Soms had ik goesting om het toestel tegen de muur te kwakken bij heel duistere concerten.
                                Canon-man. Concerten en natuur.
                                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                                X