Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze maken tussen enkele DSLR's!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: keuze maken tussen enkele DSLR's!

Ben zelf begonnen met de D90 + 35mm f1.8. Geen seconde spijt van gehad, ik merkte dat ik veel sneller leerde met die prime (spelen met dieptescherpte, compositie, ...) en m'n camera vaker bij had dan een vriend met z'n 7D + 24-105 ... Absolute aanrader, voor algemene fotografie kom je met een 35mm op crop weinig tekort.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stiffmijster Bekijk bericht
      De D90 is eveneens nog beschikbaar bij kamera express in wilrijk waar hij eveneens het goedkoopst is: 559€ voor de body.
      Als ik voor een nikon kies, zou ik als eerste lens gaan voor de volgende: 35mm 1.8G.

Is dit een goede keuze of niet want dit is wat ze mij hebben aangeraden op een internationaal forum ipv een kitlens erbij te nemen.
      Excellente keuze, me dunkt. Zouden meer mensen moeten gaan voor een 28 of 35 mm lens.
      Sterker nog, met de 35 2.0 (Canon) heb ik mijn plezier in het fotograferen terug gevonden.
      Eerlijk en heerlijk.

Comment

Al bedankt allemaal voor de reacties!

Wachten tot na september is in principe geen optie aangezien ik de eerste week van september start met een eerste cursus fotografie.
        Toch wel een optie.
        Je leraar zal je advies geven voor de aankoop van een toestel. Dat hoort bij de opleiding.

Comment

Kzou kiezen voor D90 met een kitlensje zoals de 18-105. Dit is een wat ouder toestel maar zeker niet slecht!
          En de extra knopjes die op een D90 body zitten t.o. een D5100 zijn echt wel handig.
          Kijk misschien eens op het onderdeel aangeboden in dit forum.
          Dan kan je nog een centje sparen voor als fotografie echt je ding blijkt te zijn om bv later de overstap naar een D7000 (of opvolger) te maken.
          Grt, Amaat
          The fun begins where the road ends
          BD Lidnummer : BD2057BE

Comment

Die 35 mm is een heel goede keuze! Laat die kitlensjes voor wat ze zijn, de 35 mm steekt er met kop en schouders bovenuit. Die lens is ten eerste veel lichtsterker en je foto's gaan ook scherper zijn. Zal je wel duidelijk worden tijdens de cursus. Heel wat fotografen geven een 35/50 mm als voorkeur, wordt heel vaak gebruikt.
            Ik zou alleszins niet twijfelen!

Ps wat de voorraad van de D90 bij kamera expr. Betreft: ze krijgen telkens maar 2 body's per keer binnen, dezelfde dag zijn ze zelfs nog de deur uit... Ik heb er toen ook naast gevist en ben naar konijn gereden. Ok, is daar iets duurder maar ik ging op zen minst wél met een body naar huis :-). Bij kamera expr. daarentegen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              Als je nog nooit eerder een camera gehad hebt, dan zou ik toch voor een kitlens gaan. De 35mm 1.8 is natuurlijk een goede lens, maar als je nog echt een beginner bent, dan is een beetje zoombereik toch ook wel fijn. Een prime kun je dan altijd nog in een later stadium kopen
              Helemaal mee eens.
              Kost twee keer niks als je de kit koopt, en die lenzen presteren tegenwoordig vrij goed.

35, 50, 85, of wat dan ook als prime erbij, dat kan dan nog altijd.
              Met enkel een 35mm prime zit je gewoon te beperkt qua bereik. Breedhoek of tele heb je al helemaal niet. Wat niet belet dat 35mm de prime is die ik het liefste gebruik. En ik gebruik primes wanneer ik de kans heb, maar soms is een zoom gewoon onmisbaar vind ik. Hangt er natuurlijk van af wat je zoal als onderwerpen en omstandigheden tegen gaat komen.

Als ik op stap ben, heb ik gewoonlijk een CZ24-70 of CZ16-80 samen met 35/1.8 in de tas: die 3 zijn samen goed voor minstens 80% van mijn foto's.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Helemaal mee eens.
                Kost twee keer niks als je de kit koopt, en die lenzen presteren tegenwoordig vrij goed.

35, 50, 85, of wat dan ook als prime erbij, dat kan dan nog altijd.
                Met enkel een 35mm prime zit je gewoon te beperkt qua bereik. Breedhoek of tele heb je al helemaal niet. Wat niet belet dat 35mm de prime is die ik het liefste gebruik. En ik gebruik primes wanneer ik de kans heb, maar soms is een zoom gewoon onmisbaar vind ik. Hangt er natuurlijk van af wat je zoal als onderwerpen en omstandigheden tegen gaat komen.

Als ik op stap ben, heb ik gewoonlijk een CZ24-70 of CZ16-80 samen met 35/1.8 in de tas: die 3 zijn samen goed voor minstens 80% van mijn foto's.

De 35 mm zit met zijn 174 € ver onder de prijs van de populaire 18-105 kitlens die 244 € kost. Als startlens is die 35 mm toch een betere investering dan bv de 18/55 kitlens die men na een tijdje helemaal niet meer zal gebruiken..? Zoomen kan je in't begin met de voetjes.. :-) Ben blij dat ik heb leren fotograferen zonder te zoomen, heeft me toch geen windeieren gelegd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                  De 35 mm zit met zijn 174 € ver onder de prijs van de populaire 18-105 kitlens die 244 € kost. Als startlens is die 35 mm toch een betere investering dan bv de 18/55 kitlens die men na een tijdje helemaal niet meer zal gebruiken..? Zoomen kan je in't begin met de voetjes.. :-) Ben blij dat ik heb leren fotograferen zonder te zoomen, heeft me toch geen windeieren gelegd.
                  Het gaat er niet om dat de 35mm goedkoper is. Het gaat erom dat een zoomlens gewoon geschikter voor een beginner is. Door met een kitlens te beginnen is het beter te begrijpen wat verschillende brandspuntafstanden inhouden en de prime die je dan aanschaft, kun je dan beter aanpassen op het brandpuntsafstand wat je daarna het beste ligt. Misschien komt TS er straks achter dat landschappen of dierenfotografie hem het beste ligt.
                  En dan heb je aan die 18-105 al heel wat meer dan aan die 35mm

Dus nogmaals : Om het te leren en kijken waar je interesses liggen, ben je het beste af met een zoomlens.

En daar komt bij dat zoomen creativiteit absoluut niet in de weg staat

Zie trouwens dat je in een oudere topic, die je gestart bent, het tegendeel beweerd
                  En dat je in mei dit jaar een D90 met 17-50 tamron begonnen bent???????!!!!!
                  Last edited by danielsl; 7 juli 2012, 18:02.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Hallo,

Mijn naam is Nick en ben 24 jaar oud. Ik wou al een lange tijd starten met fotografie maar telkens kwamen er dingen tussen waardoor ik nooit de stap heb gemaakt om een toestel aan te kopen en ermee te starten. Nu ben ik afgestudeerd en komen er dus financiële middelen te beschikking waardoor ik me dan toch ga verdiepen in de wereld van de fotografie en ga ik cursussen volgen.

Nu ben ik, zoals iedereen ooit begonnen is, op zoek naar een eerste DSLR. Mijn voorkeur ging eerst naar de D90, maar dit is al een ouder toestel en in de meeste winkels zelfs niet meer beschikbaar. Gisteren ben ik dan langs gegaan in een winkel te Mechelen waar hij mij de Nikon D5100 en de canon 600D liet zien. Hij zei me dat canon een warmere kleurtint geeft en gebruiksvriendelijke is door de aanwezigheid van de verschillende knoppen zodat je niet steeds in het menu moet gaan duiken. Allemaal leuk en wel maar nu moet ik gaan kiezen.

Heb al wel wat vergelijkingen bekeken tussen de verschillende toestellen en daaruit blijkt dat de D90 precies nog steeds superieur is ten opzichte van de andere 2. Dus mijn vraag is eigenlijk wat jullie hiervan denken. De verkoper zei me eveneens dat de canon 650D een optie kan zijn maar dat de meerprijs voor dit toestel vooral te danken is aan het touchscreen.

Zoals met veel dingen: Als ik in de tijd kon kijken en te weten zou komen dat ik van fotografie een serieuze hobby of zelfs bijverdienste kan maken, zou ik meteen voor de Nikon D7000 gaan, maar dit is een toch al een andere prijsklasse.

Samenvatting: Keuze tussen de Nikon D90, Nikon D5100, canon 600D of eventueel de 650D indien deze zijn meerprijs echt waard is.

Ik bedank alvast de mensen die hier hun goede raad komen neerschrijven!

Grtz,
                    Nick
                    Ik zou voor de D5100 gaan. Heeft gewoon de beste sensor. Daarna zou m'n voorkeur naar de D90 gaan. Als de lens line-up van Nikon jouw behoeftes kan bevredigen, dan zou ik voor Nikon gaan. Ikzelf heb een EOS 550D en de lens line-up van Canon sprak mij het meest aan (hoewel Nikon ook grotendeels zou voldoen voor mij), maar qua sensoren hinkt Canon gewoon (hard) achterop. Hopelijk verandert dit in de toekomst of de kans zit erin dat ik overstap naar Nikon.

Oorspronkelijk geplaatst door Snowy Bekijk bericht
                    Die 35 mm is een heel goede keuze! Laat die kitlensjes voor wat ze zijn, de 35 mm steekt er met kop en schouders bovenuit. Die lens is ten eerste veel lichtsterker en je foto's gaan ook scherper zijn. Zal je wel duidelijk worden tijdens de cursus. Heel wat fotografen geven een 35/50 mm als voorkeur, wordt heel vaak gebruikt.
                    Ik zou alleszins niet twijfelen!

Ps wat de voorraad van de D90 bij kamera expr. Betreft: ze krijgen telkens maar 2 body's per keer binnen, dezelfde dag zijn ze zelfs nog de deur uit... Ik heb er toen ook naast gevist en ben naar konijn gereden. Ok, is daar iets duurder maar ik ging op zen minst wél met een body naar huis :-). Bij kamera expr. daarentegen...
                    +1

Het gaat er niet om dat de 35mm goedkoper is. Het gaat erom dat een zoomlens gewoon geschikter voor een beginner is. Door met een kitlens te beginnen is het beter te begrijpen wat verschillende brandspuntafstanden inhouden en de prime die je dan aanschaft, kun je dan beter aanpassen op het brandpuntsafstand wat je daarna het beste ligt. Misschien komt TS er straks achter dat landschappen of dierenfotografie hem het beste ligt.
                    En dan heb je aan die 18-105 al heel wat meer dan aan die 35mm

Dus nogmaals : Om het te leren en kijken waar je interesses liggen, ben je het beste af met een zoomlens.

En daar komt bij dat zoomen creativiteit absoluut niet in de weg staat

Zie trouwens dat je in een oudere topic, die je gestart bent, het tegendeel beweerd
                    En dat je in mei dit jaar een D90 met 17-50 tamron begonnen bent???????!!!!!
                    Ik was ook een beginner toen ik mijn EOS 550D met kitlens aanschafte. Vrij snel nadien (toen ik nog geen voorkeur had voor een bepaald brandpuntsafstand) heb ik de 50mm F/1.8 aangeschaft. Nu ligt m'n kitlensje stof te vergaren omdat hij optisch omver geblazen wordt door de 50mm F/1.8. Meer nog, ik wou dat ik de kitlens nooit gekocht had. Want voor elke foto die ik met de kitlens maak, weet ik dat ik (met dezelfde instellingen) een scherpere foto zou verkrijgen met de 50mm F/1.8. Zoomen kan je trouwens nog altijd met je voeten. Slechts in bepaalde gevallen is dit niet mogelijk (als je op de rand van een afgrond staat bvb).
                    Last edited by jocau; 7 juli 2012, 19:22.
                    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                      Ik zou voor de D5100 gaan. Heeft gewoon de beste sensor. Daarna zou m'n voorkeur naar de D90 gaan. Als de lens line-up van Nikon jouw behoeftes kan bevredigen, dan zou ik voor Nikon gaan. Ikzelf heb een EOS 550D en de lens line-up van Canon sprak mij het meest aan (hoewel Nikon ook grotendeels zou voldoen voor mij), maar qua sensoren hinkt Canon gewoon (hard) achterop. Hopelijk verandert dit in de toekomst of de kans zit erin dat ik overstap naar Nikon.

+1

Ik was ook een beginner toen ik mijn EOS 550D met kitlens aanschafte. Vrij snel nadien (toen ik nog geen voorkeur had voor een bepaald brandpuntsafstand) heb ik de 50mm F/1.8 aangeschaft. Nu ligt m'n kitlensje stof te vergaren omdat hij optisch omver geblazen wordt door de 50mm F/1.8. Meer nog, ik wou dat ik de kitlens nooit gekocht had. Want voor elke foto die ik met de kitlens maak, weet ik dat ik (met dezelfde instellingen) een scherpere foto zou verkrijgen met de 50mm F/1.8. Zoomen kan je trouwens nog altijd met je voeten. Slechts in bepaalde gevallen is dit niet mogelijk (als je op de rand van een afgrond staat bvb).
                      Als je binnenshuis foto's wil maken, dan heb je niets aan zoomen met je voeten, want je mist een heel stuk groothoek.
                      En al helemaal met 50mm.

Maar TS moet zelf keuze maken. Ik zou het wel weten als ik hem was
                      Last edited by danielsl; 7 juli 2012, 20:14.

Comment

Als je binnenshuis foto's wil maken, dan heb je niets aan zoomen met je voeten, want je mist een heel stuk groothoek.
                        En al helemaal met 50mm.

Hangt er juist vanaf hoeveel er (in de breedte) op de foto moet en hoe groot de kamer is hé. Ik heb binnen al veel foto's genomen met de 50mm F/1.8 (portretten).
                        550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

En al helemaal met 50mm.

Helemaal mee eens.

Ik gebruik heel graag primes, maar in een aantal omstandigheden zijn zooms gewoonweg véél handiger en soms gewoon onmisbaar vind ik.
                          Voor mij is het nooit of zooms, of primes. Een combinatie van beide is ideaal: primes wanneer het kan, zooms wanneer het nodig is .

Kitlenzen van tegenwoordig zijn trouwens gewoon goed, en je krijgt ze bij het toestel zowat gratis bij...
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                            Ik heb binnen al veel foto's genomen met de 50mm F/1.8 (portretten).
                            Ik ook, en met 85mm ook, maar dat zijn toch niet de lenzen waar ik in de eerste plaats aan denk als er hier in huis een communiefeestje is (tenzij ik die erbij neem op een tweede body).

Comment

Als ik het zo een beetje goed begrijp is het misschien interessant om eventueel een kitlens erbij te nemen en ook de 35mm 1.8G. Maar dan vrees ik een beetje dat ik sneller voor de prime ga kiezen wegens de betere kwaliteit die je hiermee kan behalen.

Wss een domme vraag, maar waarom zou ik een zoomlens nodig hebben om binnenshuis foto's te maken?
                              Nikon D7000 - Nikkor 18-105mm en 50mm F1.8 glaasje

Comment

Als ik het zo een beetje goed begrijp is het misschien interessant om eventueel een kitlens erbij te nemen en ook de 35mm 1.8G. Maar dan vrees ik een beetje dat ik sneller voor de prime ga kiezen wegens de betere kwaliteit die je hiermee kan behalen.

Wss een domme vraag, maar waarom zou ik een zoomlens nodig hebben om binnenshuis foto's te maken?
                                Je hebt geen zoomlens nodig, maar groothoek. Die 35mm is absoluut geen groothoek. Dus als jij in een niet zo'n grote ruimte staat en je wilt toch zoveel mogelijk op de foto hebben, dan heb je meer aan een kitlens (die ook groothoek heeft) die bij 18mm begint. Met een 35mm heb je dan al een probleem.

Je zou anders ook even naar de Tamron 17-50 kunnen kijken. Niet al te duur en lichtsterk

Het is overigens niet zo, dat als je de 35mm hebt je je kitlens niet meer gebruikt. Dit zijn totaal verschillende lenzen.

Comment

Working...
                                X