Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - Nikon] : DX Nikkor AF-S 17-55mm f2.8 G ED

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by monsi
    Ik ben (nog) niet zo'n flitser. Heb nog wel een splinternieuwe SB50 welke ik voor mijn coolpix had gekocht, en daar zitten nog steeds de 1ste batterijen in. Maar ja ik ben zo veranderlijk als de pest.......

Trouwens cheong kan deze lens leveeren voor 1220 dollar US

Deze morgen was het nog 1350 EURO, og 900 pond

Comment

Hugo So 960 pond.

@ klopt, Roadrunner, ik deug niet

@ Zeg, Serge, waar blijven die foto's nou???

Comment

Originally posted by NataliaNL

YES ... Did The GERMANS Take Them ...

Groetjes.

Comment

Originally posted by NataliaNL
          Rustig rustig
          Ik heb er gisteren en vandaag een heleboel genomen, maar nog geen tijd gehad om ze grondig te bekijken. Morgenavond pas kan ik er een aantal posten (ben morgen tijdens dag afwezig, vandaar).

Comment

Wij wachten vol spanning af
            Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

Zoals beloofd vinden jullie hieronder mijn eerste bevindingen en een aantal testshots (resize van originelen).

- Het gewicht is beter verdeeld dan bv. mijn vroegere Nikon 20-35mm f2.8, die voelde zwaarder aan terwijl het gewicht van beiden toch ongeveer gelijk is; ik heb de 17-35mm f2.8 nooit kunnen testen of vastgehad, dus hier kan ik niet vergelijken; het objectief doet me qua bouw en afwerking ook denken aan de Nikon AF-S 70-200mm f2.8;

- Deksel vooraan heeft binnen- en buitengrip;

- AF-S voor geruisloze en snelle focus; heeft zijn dienst al bewezen op eerdere Nikon lenzen en werkt ook hier uitstekend en accuraat;

- De zoomring staat iets te dicht bij de vatting met de body, dit vraagt wat gewenning bij het gebruik;

- 17-55mm is interessant bereik: omgerekend naar 35mm-omgeving toch enigszins redelijke groothoek van 25mm tot lichte tele van 82mm;

- Vervorming aan de telezijde is haast onzichtbaar, op breedhoek is het echt heel miniem; zeker niet zo sterk aanwezig als bv. bij de Nikon 24-85mm f3.5-4.5 die ik enkele maanden gebruikt heb (in feite mag ik met dit objectief niet echt vergelijken, is andere prijsklasse en categorie);

- Op 17mm schuift de lens wat naar buiten, zo kan mogelijk wat stof naar binnen schuiven; op het forum van dpreview las ik dat Nikon deze bouw verkoos omdat het objectief anders nog groter en zwaarder zou zijn geweest, of dit echt klopt weet ik dus niet;

- Diameter 77mm en bijgevolg zijn de filters ook duurder;

- Gewicht: vanwege de constante f2.8 heb je dus aardig wat glas en daardoor is de bouw van het objectief omvangrijker wat resulteert in een hoger gewicht; zo’n 700 gram;

- In combinatie met de D100 voelt het geheel stabieler aan mét batterypack bevestigd, dit is wel persoonlijk gevoel;

- Niet discreet voor street photography, en al zeker niet met de gigantische zonnekap erop;

- Geen echte supergroothoek van 20mm of minder;

- Prijs: het blijft een Nikon lens en bijgevolg mag je toch aanzienlijk diep in de portemonnee tasten, het is dan ook een f2.8 over het hele zoombereik, dat speelt ook een rol in de prijs; interessante alternatieven zijn zeker beide Tamrons 17-35 en 28-75 die Phille een tijdje geleden aan de tand heeft gevoeld;

17mm - f2.8 - sharpening none

17mm - f5.6 - sharpening none

55mm - f8 - sharpening low

55mm - f2.8 - sharpening low

44mm - f5.6 - sharpening none

44mm - f5.6 - sharpening low

Comment

performant lensje als je het me vraagt !

Comment

lijkt er allemaal goed uit te zien!
                  Mocht je eens een landschapje op 17mm doen, dan mag je die posten, ben benieuwd hoe die zal zijn qua scherpte.

Comment

.........hmmmm

Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

Comment

hou je in, Monsi

Comment

Even ter aanvulling:
                        - het objectief is op een analoge body nauwelijks bruikbaar, wat je uiteraard op voorhand wel weet; slechts vanaf 28mm heb ik geen vignetting meer op mijn analoge body; ik moet wel bekennen dat het vignetting effect op 17mm echt wel cool is, daarmee ga ik zeker eens experimenteren
                        - AF-S werkt op mijn analoge body (F5) verschrikkelijk snel, aanzienlijk sneller dan op mijn D100, maar vergelijken mag ik niet echt, is andere prijsklasse.
                        - meer testfoto's volgen later.

Comment

Enkele nieuwe testshots, resize van originelen.

portret op 55mm - f4 - sharpening none

landschap op 17mm - f8 - sharpening none - aanpassing met levels/curves

Voorts wil ik nog opmerken dat ik bij een aantal shots minieme chromatische abberatie heb vastgesteld. Het is niet of nauwelijks zichtbaar op 100%, maar van zodra je inzoomt naar 200% of 300% wordt het duidelijker. Blijkbaar is deze lens ook niet geheel gevrijwaard van dit fenomeen...

Comment

Helemaal nix mis mee! Ik heb em net binnen...

Comment

lekker lensje het natje !!!

Comment

hij kost een bom duiten, maar dan heb je ook wat!!!
                                focussed retesnel!
                                Zelfs Briggy (en dat is een Canonian) leek onder de indruk!

Comment

Working...
                                X